План заняття
виробничого навчання
Тема по програмі: Технології комп’ютерної обробки інформації. Організація баз даних СУБД.
Тема уроку: Створення нової бази даних. Структура таблиці. Типи полів та їхні властивості. Створення таблиць. Зв'язування таблиць.
Мета уроку: Навчитися створювати та редагувати форми у базі даних та виконувати обчислення..
Матеріально - технічне забезпечення уроку: персональні комп'ютери з операційною системою Windows, роздатковий матеріал, інструкційні картки мультимедійний проектор, інтерактивна дошка SmartBoard.
Структура заняття
І. Вступний інструктаж
1.1. Організаційний момент. Привітання, перевірка готовності учнів до заняття, перевірка присутніх.
Оголошення теми, мети заняття.
1.2. Перевірка правил ТБ (3 хв):
- Облаштованість робочих місць операторів ПЕОМ;
- Вимоги безпеки перед початком роботи;
- Вимоги безпеки під час роботи;
- Вимоги безпеки по закінченню роботи.
1.3. Перевірказнаньпройденогоматеріалу (10 хв)
Фронтальне опитування учнів з попередньої теми:
1. Які функції належать до складних в таблицях Excel?
2. В яких випадках використовується функція «Если»?
3. Як ввести функцію «Если»?
4. Скільки функцій «Если» може містити формула?
5. Значення яких функцій можна вивести в рядок стану?
6. З яких компонентів може складатися запис формули?
7. Як вводиться формула в ЕТ?
8. Які типи операторів в Excel вам відомі?
9. Назвіть арифметичні оператори та оператори повідомлення?
10.Для чого призначені адресні оператори?
11. Як виконати копіювання формули?
1.4. Пояснення нового матеріалу
(пояснення супроводжується показом прийомів роботи на демонстраційному комп’ютері майстром в/н)
Дані - це опис явищ навколишнього світу
База даних - це сукупність записів різного типу, що містить перехресні посилання.
Одним із самих простих прикладів баз даних може бути записна книжка з номерами телефонів ваших знайомих. Цей список прізвищ власників телефонів та їхніх телефонних номерів, представлений у вашому записникові за абеткою, є проіндексованою базою даних. Використання індексу - в даному випадку прізвища (чи імені) дозволяє вам досить швидко відшукати необхідний номер телефону.
Бази даних мають декілька рівнів представлення. Найнижчий – це фізичний, на якому дані представляються байтами на певних типах пристроїв для запам’ятовування. Фізичний рівень представлення баз даних доступний тільки для вузького кола спеціалістів.
Робота з БД має такі етапи:
1. створення структури БД;
2. введення даних;
3. редагування структури і даних;
4. відшукання інформації і даних;
5. оформлення звітів.
Загальні відомості про систему управління базами даних MS Access
МS Access - це система управління базами даних (СУБД).
В Access база даних – це файл, який містить дані у вигляді однієї чи кількох таблиць. Окрім таблиць, у файлі БД можуть бути такі об’єкти: форми, записи, звіти, макроси, модулі.
Як і інші програмні продукти цієї категорії, Access призначена для створення, супроводження та використання баз даних.
Однією з переваг програми Access є те, що вона має прості та зручні засоби обробки кількох таблиць в одній базі даних.
Таблиця – це місце збереження даних. Вона є основним об’єктом бази даних.
Структура таблиці
Таблиця бази даних складається з рядків і стовпців. У системі Access рядок таблиці називається записом, а стовпчик – полем.
Запис містить інформацію про один елемент таблиці бази даних: одну людину, книжку, продукцію, рейс тощо. Він складається зі значень полів, що формують структуру запису. Структура запису фактично визначає структуру таблиці і всієї бази даних, якщо в ній є лише одна таблиця.
Запис складається зі значень всіх полів одного елементу таблиці
Поле - це мінімальна порція інформації в записі, над якою визначені операції введення, виведення, перетворення тощо
Кожне поле має ім'я, значення, характеризується типом і властивостями.
Від властивостей залежить, які типи даних можна вносити до поля, а які - ні, а також те, що можна виконувати з даними, які містяться у полях.
Імена полів бажано задавати літерами англійського алфавіту. В одній базі даних імена полів не повинні повторюватись (бути унікальними).
Тип поля залежить від типу даних, що в ньому зберігаються.
Існують такі типи полів даних:
Текстове поле. В текстовому полі можуть записуватись літери, цифри та інші символи.
Числове поле. В числове поле можуть записуватися цілі числа та числа в нормальному вигляді, тобто з плаваючою крапкою. Числові поля мають властивості, що схожі до властивостей текстових полів.
Поле Дата/час (Дата/время). Це поле використовують для запису дат та часу. Багато із властивостей цього поля такі самі, як і текстового поля.
Логічне поле. В логічному полі може записуватися одне з таких двох значень: “так” або “ні”, “хибне” чи “істинне” - “ввімкнено” чи “вимкнено”. Логічні поля можуть використовуватися з різною метою. Але найчастіше їх використовують в анкетних даних, де є тільки дві можливі відповіді.
Поле типу лічильник (счетчик). Виконують як лічильник записів, його також часто використовують як ключове поле.
Поле типу Memo. В цьому полі може вміщуватися текст або комбінація тексту та чисел, що містить значну за обсягом інформацію.
Поле об’єкту ОLE. Це поле вміщує безпосередньо не інформацію про об’єкт, а посилання на ім’я об’єкту. Як ім’я об’єкту може бути ім’я додатку, наприклад, електронна таблиця Excel, редактор Word, засобами яких можуть бути створені об’єкти для впровадження їх у таблицю Access. Крім того, об’єктами можуть бути малюнки, звукозаписи.
Властивості полів залежать від їхніх типів. Деякі властивості задаються програмою за замовчанням.
Отже, структура таблиці — це структура запису, тобто сукупність назв полів, їхніх типів та властивостей, визначених користувачем під час аналізу конкретного завдання. Структура визначає послідовність розташування даних у записі на фізичному носії і вигляд даних на екрані.
Алгоритм створення нової бази даних
1. Завантажити систему Access.
2. На екрані з’являється діалог початкового режиму роботи програми.
3. У вікні запрошення вибрати команду cтворення нової бази даних.
4. Задати ім’я файлу бази даних.
5. Визначити папку збереження файлу.
6. Натиснути кнопку Створити (Создать).
7. Відкриється вікно бази даних із заданим іменем.
База даних може містити такі об’єкти:
- таблиці (таблицы),
- запити (запросы),
- форми (формы),
- звіти (отчеты),
- макроси (макросы),
- модулі (модули).
Алгоритм створення таблиці в режимі конструктора
1. Вибрати команду створення таблиці у режимі конструктора.
2. У вікні конструктора для кожного поля потрібно задати Ім’я (Имя поля), Тип даних (Тип данных), Опис (Описание), Властивості (Свойства поля).
3. Задати поле первинного ключа.
4. Зберегти таблицю, надавши їй ім’я.
Зв’язування таблиць
У реляційних базах дані таблиці зв'язуються між собою за допомогою співпадаючих значень ключових полів. Ключовим полем може бути практично будь-яке поле в таблиці. Ключ може бути первинним (primary) або зовнішнім (foreign).
Первинний ключ однозначно ідентифікує запис у таблиці. Дуже часто ключове поле не несе жодного смислового навантаження і є просто ідентифікатором об'єкту в таблиці.
Зовнішній ключ використовується для зв'язку з первинним ключем іншої таблиці.
Зв’язування таблиць за допомогою Майстра підстановок
Для забезпечення доступу до даних у всіх таблицях реляційної бази даних між ними необхідно встановити зв’язки. Зв’язки між таблицями можна налагодити за допомогою Майстра підстановок.
Оберіть під час конструювання таблиці тип даних Майстер підстановок (Мастер подстановок).
Відкриється вікно першого кроку Майстра підстановок.
3. Встановіть перемикач у положення «Об’єкт "стовпець підстановок" буде використовувати значення з таблиці або запиту»
(Объект «столбец подстановки» будет использовать значения из таблицы или запроса). Натисніть Далі (Далее).
4. У наступному вікні будуть показані всі таблиці бази даних крім тієї, яку Ви конструюєте.
5. Виділіть рядок з потрібною таблицею. Натисніть Далі (Далее).
6. У наступному вікні відкриються доступні поля обраної таблиці.
7. Виберіть поля, значення яких будуть виводитись у вигляді списку під час заповнення поля, для якого створюється стовпець підстановок. Натисніть Далі (Далее).
8. Встановіть прапорець в полі Сховати ключовий стовпець (Скрыть ключевой столбец). Натисніть Далі (Далее).
9. У новому вікні задайте підпис для стовпця підстановок.
10. Натисніть Готово .
11. У результаті виконання цих операцій автоматично буде створений зв’язок між таблицями.
Для створення зв’язків між таблицями вручну в Access є спеціальне діалогове вікно, яке називається Схема даних (Схема данных).
|
|
1.5. Закріплення знань вступного інстру ктажу
1.Яке призначення програми Access?
2.Як створити новий файл бази даних?
3.Які є засоби створення баз даних?
4.Які об’єкти бази даних є в Access?
5.Які засоби створення об’єктів Access Ви знаєте?
6.Яку структуру має таблиця БД?
7.Що називають записом?
8.Що називають полем?
9.Як задаються імена полів?
10.Які типи полів використовуються у базах даних Access? Коли вони використовуються?
11.Як задаються властивості полів?
12.Як створити нову таблицю?
Попереднє оцінювання учнів.
ІІ. Поточний інструктаж та відпрацювання навчально - тренувальних вправ по темі.
Ознайомитися з методичними вказівками.
1. Опрацювати теоретичний матеріал.
2. Виконання запропонованого матеріалу.
Проводити обхід робочих місць з метою:
1.дотримання учнями правил охорони праці та техніки безпеки;
2. правильності відпрацювання вправ;
3. визначення типових помилок;
4. дотримання правил санітарії;
5. організації робочих місць;
6. поточного інструктажу з учнями.
ІІІ. Заключний інструктаж
1. Перевірка виконаних робіт. (Перевірити роботу кожного учня, на закріплення теми провести опитування за питаннями з роздаткового матеріалу)
2. Разом з учнями виявити типові помилки, які були допущені під час виконання вправ, обговорити їх.
3. Підведення підсумків.
4. Оцінювання знань учнів.
ІV. Завдання додому:
V. Прибиранняробочихмісць: вологеприбираннямайстерні перед початком роботи і по закінченнюроботи.
|