Творчий проект: «Лялька мотанка -народна іграшка»
Автор: вчитель-методист Тернопільської ЗОШNo.11 Шушкевич А. Ф..
Ніколи не пізно відчути Музику серця в душі, Ніколи не пізно згадати Те, що забули усі… Надія Пришляк. Актуальність теми: Обрана тема цікава тому, що лялька – це одна з найдавніших народних іграшок, яка, сьогодні стає дедалі популярнішим сувеніром і видом рукоділля. Здавна у кожній родині вона виконувала роль оберега. Вважали, що лялька є посередником між тими, хто живе зараз, та минулими і прийдешніми поколіннями.
За відсутності в давнину технологій збереження великих обсягів інформації безцінним джерелом знань про культуру народу є фольклор. Лялька-мотанка є одним з найцікавіших фольклорних напрямів і найдоступніший дітям твір мистецтва. Ляльки-мотанки дають змогу не загубити прадавню лялькову культуру нашої землі та залишити її для майбутніх поколінь. У наш час на прилавках магазинів можна побачити багато гарних іграшок. Але вони зроблені на фабриці і не несуть тепла душі їхніх творців. Тому ми вважаємо, що в 21 столітті діти знову повинні бачити не тільки іграшки виготовлені машинами, але і своїми руками..
Мета проекту: Навчитися виготовляти народну ляльку, відкрити можливість використання таких виробів для ігор і подарунків, розвивати інтерес до теми проекту серед ровесників
Завдання проекту:
1. Ознайомитися з історією виникнення народної ляльки.
2. Вивчити та застосувати на практиці технології виготовлення різних видів ляльок.
3. Виготовити сувенірну ляльку мотанку в національному строї.
4.Організувати і провести заходи, спрямовані на популяризацію ляльки-мотанки : провести майстер класи, виставки виготовлених ляльок, розмістити презентації на сайтах в інтернеті.
Етапи роботи: I етап - підготовчий: визначення напрямків роботи, вивчення і оцінка різних видів джерел інформації для проекту;
II етап - дослідницький: пошук накопичення і систематизація інформації про українську ляльку-мотанку, усвідомлення її місця в культурі нашого народу ;
III етап - творчий: вивчення і виготовлення різних видів ляльок, створення інформаційного стенду і підготовка виставки і презентації проекту;
IV етап – виставка ляльок і захист проекту;
V етап - визначення шляхів подальшого розвитку проекту.
Прогнозовані результати.
Освоєння технології виготовлення українських народних ляльок різних видів .
Створення методичних матеріалів по технології виготовлення ляльок (ескізів, інструкційних карт, відеоуроків).
Виготовлення ляльки-мотанки в українському строї «Сувенір до ЄВРО-2012».
-
Проведення презентації ляльок.
Хід проектування.
1. Організаційно-підготовчий етап.
1.1 План виконання проекту
Обґрунтування проблеми, формулювання теми проекту.
Визначення обсягу знань і вмінь, необхідних для виконання задуманого виробу.
Узгодження з батьками передбачуваних витрат на виготовлення виробу.
Пошук, обробка й аналіз потрібної інформації.
Оформлення відповідних документів (ескіз, опис, креслення).
Добір інструментів і матеріалів.
Виготовлення задуманого виробу.
Оформлення пояснювальної записки.
Захист проекту.
1.2 Обґрунтування вибору теми проекту.
Вивчення теми дозволить з'ясувати, коли з'явилися традиційні народні ляльки, які ляльки були в нашого народу, яке призначення мала кожна лялька.
Основне завдання: вивчити технологію виготовлення традиційної української ляльки-мотанки
1.3. Історична довідка. Народна лялька відома з незапам’ятних часів і своїми витоками сягає доби Трипільської цивілізації.. Такі ляльки можна знайти в будь-якій країні. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей і бід. Ляльку часто використовували у ритуалах. При виготовленні ритуальної ляльки в неї вплітали все те, від чого людина хотіла позбутися (біди, хвороби), і спалювали на вогнищі, або топили у воді. До кінця 19 в. витоки обряду остаточно втратилися і забулися, а ляльки залишилися.
У всіх слов'янських народів, було велике різноманіття саморобних ляльок. Традиції виготовлення ляльок на території, де проживали слов'янські народи існували аж до середини 20 століття. За призначенням слов’янські ляльки діляться на обрядові, оберегові, ігрові, авторські художні ляльки та сувенірні промислові ляльки.
Обрядові :Масляна, Купавка, Коляда, Покосниця, Нерозлучники, Зольна, Куватка, Пеленашка, Весільна, Круп’яничка, Вербниця, Пасхальна голубка., Веснянки
Оберегові: Куватка, Лихоманки, Травниця, Безсонниця, Берегиня, Вузлова , Десятиручка
Ігрові:Зайчик на пальчик, Вузлова, Куватка, Пеленашка.
Авторські художні ляльки відображають особливості індивідуального відношення автора до навколишнього світу стан його душі- це коли лялька стає предметом мистецтва.
Сувенірні промислові ляльки, пов'язані з соціальними стандартами і попитом на ринку.
Українська лялька-мотанка відрізняється від інших слов'янських ляльок тим, що у неї на обличчі намотаний хрест- знак сонця, лялька з таким обличчям несе в собі сонячну світлу енергетику.
В Україні народну ляльку робили з доступного дешевого матеріалу: соломи, трави, тканини, шматочків старого одягу, ниток,гілок дерев, глини, дерева, очерету тощо, і без будь-яких інструментів. Спосіб простий – змотування, перекручування й перев'язування тканини. Відповідно ляльки бувають вузлові та мотані.
Вузлові ляльки виготовляють шляхом намотування та прив'язування тканини без застосування голки. Голка з ниткою в окремих випадках застосовується при пошитті головного убору та оздобленні вбрання ляльки. Лялька-мотанка робиться без вузлів, хоча принципової різниці між цими способами немає. Інший різновид ляльок: лялька-мотанка одягнена в спеціально пошите і оздоблене вбрання.
В Україні вирізнялися три основні типи ляльок-мотанок: немовля, баба-берегиня, дівчина-наречена.
При народженні дитини виготовляли ляльку-немовля в пелюшках. Її укладали в ліжечко поряд з дитиною для охорони її сну і здоров'я.
Баба-берегиня допомагала оберігати достаток сім'ї. Всередину ляльки вкладали монети, зерно, вовну для збереження домашнього тепла, отримання хорошої вовни овець та грошового достатку.
Лялька-наречена захищала дівчат від пристріту і підтримувала їх. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого.
Люди завжди вірили в те, що речі, виготовлені власними руками, можуть уберегти від багатьох неприємностей. Вважається, що найсильніший оберіг - це річ, яку зробили для вас кровні родичі. Раніше кожна дівчинка повинна була вміти робити ляльку-оберіг, і до цього ставилися так само відповідально, як і до вишивання шлюбного рушника. Збереглися відомості про те, що у 19-му столітті дівчаток з трирічного віку долучали до цього мистецтва, вони майстрували ляльок нібито для своїх майбутніх дітей. А перед заміжжям дочки мати власноруч виготовляла і дарувала нареченій ляльку-мотанку, як символ жіночої мудрості.
За традицією, лялька-мотанка повинна бути одягнена у світлу вишиту сорочечку, під’юпник і запаску (фартушок). Усі елементи одягу є оберегами: спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи – минулий, теперішній і майбутній, – намисто уособлює достаток. Також повинен бути головний убір – очіпок, стрічка чи хустка, що символізує зв'язок з небом.
Зроблена з любов’ю, лялька розвиває кмітливість, фантазію, духовний світ дитини, дає перші професійні навички, пробуджує відчуття рідного коріння.
1.4. Вироби-аналоги та їх аналіз.
Автор: Оксана Должко.
Автор: Лариса Теліженко.
Автор: Тетяна Білокрилець
Автор Марія Горностай.
.Автор Алла Шушкевич.
Ляльки виготовлені шляхом намотування тканини на основу. Голова зроблена з мотка лняної тканини. Сакральний хрест замість обличчя символізує єдність неба і землі, чоловічого (вертикальна лінія) і жіночого (горизонтальна) начал. Ляльки одягнені в костюми, характерні для Україні 18-19 століття. В окремих деталях костюма використана традиційна українська вишивка. Усі моделі-аналоги нескладні за технологією виготовлення мають естетичний і привабливий вигляд. Важливим є збереження традицій національного костюма.
2 Конструкторський етап.
2.1. Ескіз задуманого виробу.
2.2. Опис моделі виробу.
Лялька вбрана у довгу додільну (до долу) сорочку, вишиту червоними і чорними нитками, орнамент рослинний. До сорочки одягається поясний одяг у вигляді найдавнішого вбрання – плахти. Плахта зшита з 2-х частин і має картатий (у клітинку) малюнок, що відображає прадавній землеробський культ родючості. Розріз плахти спереду завжди закривається тканою запаскою, або полотняним вишитим фартухом. Плахта і фартух підперезані поясом, який несе оберегову функцію. Може бути нагрудний одяг у вигляді безрукавки – керсетки, яка вишита спереду. Обов’язковим атрибутом дівочого вбрання є прикраси –намисто. Головний убір – вінок з квітів та стрічок є основною відмінністю дівочого вбрання від жіночого. Матеріал: натуральні тканини, тіло з кукурудзи. Розмір: 30 см.
|
3.Технологічний етап
3.1. Послідовність виготовлення ляльки -мотанки.
Українська лялька в основі голови має скручену по спіралі смужку тканини. Спіраль – це один з найдревніших символів вічності і безконечності буття, символ родючості й нового народження у всіх народів Землі. Інша характерна риса мотанки – хрест на обличчі ляльки. Хрест в даному випадку є оберегом – символом Сонця, життя і нових починань, і символізує саму людину, гармонію її персонального фізичного світу (горизонталь) і духовного (вертикаль). Вузлова лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе вдачу та щастя.
3.2.Виготовлення голови і тіла ляльки.
№ з/п
|
Технічні умови виконання
|
Технологічна операція
|
Зображення операції
|
1.
|
Виготовлення голівки
|
Моток тканини розміщується вертикально в квадратний шматок тканини, обмотується ниткою і зав’язується вузлом.
|
|
2.
|
Виготовлення хреста на голівці ляльки
|
Різнокольоровими нитками намотується на обличчі ляльки хрест.
|
|
3.
|
Виготовлення тіла ляльки.
|
Звисаючі кінці тканини обмотують ,щоб утворилося тіло ляльки, до якого на наступному етапі прив’язується одяг.
|
|
4.
|
Виготовлення одягу ляльки
|
1 варіант. Різнокольоровими шматками тканини обгорнути основу, імітуючи верхній та поясний одяг.
2 варіант. Одягти ляльку в спеціально вишитий і пошитий одяг в традиціях українського національного костюма: сорочечку, плахту, безрукавку,хустку або вінок із стрічками.
|
|
5.
|
Оформлення голівки ляльки
|
Накласти на головку волосся з ниток, заплести косу. Зробити віночок із стрічками або пошити головний убір-очіпок, чи зав’язати хустку
|
|
|
З.3.Виготовлення одягу для ляльки .
3.3.1Вишивання сорочечки і фартушка.Пошиття сорочечки.
Інструменти, матеріали, обладнання для виготовлення одягу для ляльки.
1) Матеріали для сорочечки і фартушка: спеціальна тканина для вишивання «аїда» № 4, нитки для вишивання двох кольорів,швейні нитки
Вимоги до матеріалів: нитки повинні відповідати тканині й техніці вишивання;
нитки мають бути міцними, рівними, не линяти під час прання; товщина нитки повинна бути такою, щоб стібки повністю закривали тканину під час вишивання «косим хрестиком».
2) Інструменти й обладнання: спеціальна голка з великим вушком, ножиці, п’яльця, креслярські інструменти (лінійка, олівець),сантиметрова стрічка;схема для вишивання, праска, прасувальна дошка.
3) Техніки вишивання: «косий хрестик»; «обметниця».
Схема узору для вишивання.
2.Підготовка матеріалів до роботи:
1) декатирування тканини для вишивання (бавовняну тканину перед вишиванням замочити в гарячій воді, а потім у холодній на 5 хв для максимальної усадки);
2) перевірити нитки на стійкість фарбування.
3 Креслення виробу. Розміщення вишивки..
3.3.2 Виготовлення намиста.
В нашому краї традиційним було місцеве виготовлення бісерних прикрас, які різнилися технікою плетіння, формою, малюнком, колоритом і назвами: гердани, згардочки, цятки, басаман тощо. Можна виготовити намисто в староруському стилі, як на рисунку.
3.3.3 Виготовлення віночка .
Вінок в українців - це дівоча прикраса з живих або штучних квітів, колосків, кольорового пір'я тощо, є декоративним елементом дівочого національного костюма.
Вінок майстрині Надії Химиченко..
3.3.4.Виготовлення плахти.
Плахта – жіночий одяг типу спідниці, зроблений із двох зшитих до половини полотнищ (переважно вовняної картатої тканини), є дуже давнім видом поясного одягу. Покрій – 2 прямокутники зшиваються довгими боками до середини. Малюнок – клітинка, заповнена додатковими геометричного типу фігурами (ромбами, колами, багатокутниками).
Безрукавка. На Тернопільщині безрукавки- камізельки прикрашались стилізованим рослинним орнаментом.
4. Екологічне обґрунтуваннявиготовлення виробу
Для виготовлення виробу використано натуральні тканини та нитки, які є безпечними й нешкідливими для здоров’я людини. Забрудненість навколишнього середовища під час виготовлення виробу відсутня.
5. Технологічне обґрунтуваннявиготовлення виробу
Витрати матеріалів незначні, їх доступно придбати, нескладна технологія виготовлення виробу, виконання роботи потребує відносно короткого часу, мінімальне використання необхідних інструментів та обладнання.
6. Естетичне обґрунтування
Декоративність, естетична привабливість,гармонійнійність,композиційна цілісність.
7. Економічне обґрунтування виготовлення виробу.
Собівартість виготовленого виробу включає: вартість матеріалів, витрат на електроенергію, на оплату праці, амортизаційні відрахування на інструменти й обладнання.
Інструменти(ножиці і голка), і обладнання (швейна машинка, електрична праска) використовуються лише для пошиття і оздоблення одягу.
Важко оцінити творчість і порахувати час витрачений на процес виготовлення ляльки-мотанки Практично собівартість ляльки мотанки, виготовленої власноруч на уроках і вдома дорівнює вартості витрачених на її виготовлення матеріалів. Частина матеріалів може знайтися вдома, тому, що на ляльку годяться шматки тканини, що була у вжитку. Якщо ж усі матеріали потрібно купити, то розрахунок вартості виготовленого виробу можна виконати в наступній послідовності.
Вартість виробу включає матеріальні і нематеріальні витрати. До матеріальних відносять витрати на сировину та матеріали, до нематеріальних – витрати на працю, податкові видатки, витрати на зберігання, транспортування, реалізацію і рекламу продукту тощо. Матеріальні та нематеріальні витрати, які йдуть безпосередньо на виробництво продукту (оплата праці і відрахування в бюджет, сировина і матеріали, електроенергія, амортизація тощо) називають виробничою собівартістю (виробничими витратами), а ті, що йдуть на зберігання, транспортування, реалізацію і рекламу продукту – комерційною собівартістю. Разом виробнича й комерційна собівартість продукту утворюють загальну собівартість. В нашому випадку, оскільки ми виготовляємо виріб не для продажу, прорахуємо саме виробничу собівартість.
При розрахунку собівартості не будемо враховувати
комерційні витрати;
податкові і соціальні відрахування, хоча вони і відносяться до витрат виробництва;
витрати на електроенергію, оскільки користувалися ручною швейною машиною , а праску використовували дуже короткий час.
Виробнича собівартість нашої ляльки включатиме:
витрати на працю;
витрати на матеріали;
амортизація використовуваного обладнання.
1.Вартість праці в собівартості продукції встановлюють в межах 25-30%. Тоді, для розрахунку її грошової величини, інші виробничі витрати ми приймемо за 75%. Отже, якщо витрати на матеріали і амортизацію 34,45+ 0,0374 = 34,49грн. – це 75%, то витрати на працю становитимуть: ВЗ= 34,49грн. х 25% : 75% = 11,97 грн.
2.Вартість матеріалів розрахуємо за таблицею1.
Таблиця1. Розрахунок вартості матеріалів на одиницю виробу.1
№з/п
|
Використання
|
Матеріали
|
Ціна за одиницю вимірювання
|
Витрати
матеріалу
|
Вартість витрат грн.
|
Всього
витрати. грн.
|
1
|
Для сорочечки і фартушка.
|
Тканина для вишивання Аїда16,шир1,5м
|
50,00гр. (за 1м)
|
50 см × 25 см і
20смх10см
|
5
|
|
2
|
Нитки вишивальні чорні
|
3,50гр. (за моток)
|
1/5
|
0,70
|
|
3
|
Нитки вишивальні
червоні
|
3,50гр. (за моток)
|
1/5
|
0,70
|
|
4
|
Швейні нитки.
|
1,50гр. (за моток)
|
1/10
|
0,15
|
|
|
|
|
|
|
|
6,55
|
5
|
Для хреста на голівці
|
Нитки Ірис,чорні
|
7гр. (за моток)
|
1/5
|
1,4
|
|
6
|
Нитки Ірис другий колір
|
7гр. (за моток)
|
1/5
|
1,4
|
|
7
|
Нитки Ірис, третій колір
|
7гр. (за моток)
|
1/5
|
1,4
|
|
|
|
|
|
|
|
4,20
|
8
|
Для виготовлення голови і тіла ляльки
|
Натуральна тканина.
|
20 грн за метр
|
0,5м
|
10
|
|
9
|
Нитки для зв’язування ляльки.
|
2грн. за метр
|
0,5м.
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
11,00
|
10
|
Інші елементи одягу.
|
Плахтова тканина
|
55грн за метр.
|
20 см.х30см.
|
2,20
|
|
11
|
|
Бісер
|
4грн(1 пакетик).
|
½ пак.
|
2
|
|
12
|
|
Стрічки різних кольорів.
|
1,0 грн за метр
|
1,5м.
|
1,5
|
|
13
|
|
Штучні квіти для віночка.
|
1грн за 1 шт
|
7шт.
|
7
|
|
14
|
|
Хусточка
|
20грн. за метр
|
30см.х30см.
|
2
|
|
|
Лялька одягнена у вінку
|
Додати пункти 1-13
|
34,45
|
|
Лялька одягнена в хусточці
|
Додати пункти 1-11, 14
|
27,95
|
|
Лялька в намотанному одязі
|
Додати пункти 5-11, 14
|
17,20
|
1 Примітка. Розрахунки автора проведено на момент діючих цін розрахункового періоду.
3. Амортизаційні відрахування на виробництво одягу для ляльки розраховуються за наступною схемою:
Вартість обладнання (Во) – 300 грн.
в тому числі:- гачок – 2,5 грн. - голка – 0,5 грн. - ножиці –5,0 грн.- наперсток – 1,5 грн. - нитковдівач – 0,5 грн. - сантиметрова стрічка –2,0 грн. - ручна швейна машинка – 248,0 грн.
Річна норма амортизації (Ра) – 10% .Строк служби обладнання (Cо) – 5 років.
Амортизаційні відрахування за рік розраховуються за наступною формулою: Ар=Во х Ра : Cо становлять:
Ар =300 грн. х 10% : 5 років = 6 грн. на рік
Із розрахунку 300 робочих днів та 6 робочих годин учня (або 1800 робочих годин на рік) амортизаційні відрахування за 1 годину роботи обладнання становитимуть:
Аг = 6 грн. : 1800 годин = 0,0034 грн. за 1 годину
На виготовлення витрачено 5 годин (1 година – підготовка; 3 годин –виготовлення одягу,– 1 – остаточна обробка виробу), тому амортизаційні відрахування при нашому виробничому процесі становитимуть:
А=5 годин х 0,0034 грн. за 1 годину = 0,017 грн.
Слід зазначити, що виробнича собівартість може змінюватися в залежності від зміни вартості використовуваних матеріалів. Амортизаційні відрахування залишаються незмінними, оскільки виріб виготовляється з використанням того ж самого обладнання.
Виробнича собівартість проектної ляльки мотанки2
Статті витрат
|
Позначення
|
Проектна виробнича собівартість, грн.
|
Витрати на працю
|
Вз
|
11,97 грн
|
Матеріали
|
Вм
|
34,45
|
Амортизаційні відрахування
|
А
|
0,017
|
Виробнича собівартість ляльки-мотанки,грн. С= Вз+ Вм+ А
|
С
|
46,44
|
2За власними розрахунками автора.
Таким чином, виробнича собівартість складає 46,44 грн. Якщо використовувати інші за вартістю матеріали, то можна її зробити більш дорожчою чи дешевшою, але в будь-якому випадку це буде вигідно, оскільки в торговельній мережі подібні вироби коштують в середньому в 1,5-2,0 рази дорожче (за даними власних спостережень), крім того виключається можливість мати оригінальний сувенір.
Як вже зазначалося раніше, виріб призначений для особистого користування, а не для продажу. Зокрема, виключено масове виробництво і подальша реалізація сувеніру. Саме тому при розрахунку собівартості не було враховано деякі статті витрат. Проте, якщо допустити продаж даного виробу (тільки не через торговельну мережу, а , наприклад, на благодійній ярмарці, знайомим, тощо) з метою отримання вигоди, то можна отримати наступні фінансові результати:
Встановимо ціну ляльки- мотанки в розмірі 100,0 грн. (орієнтуючись на ціни на ринку і в торговельній мережі).
Виручка від реалізації-це прибуток від реалізації одиниці продукції(різниця між ціною реалізації одиниці продукції і виробничою собівартістю):
100грн. - 46,44 грн. = 53,56 грн.
Рентабельність виробництва (відношення прибутку від реалізації до собівартості продукції, визначається у відсотках) становитиме:
53,56 грн. : 46,44 грн. х 100% = 115,33%
Рівень окупності витрат за результатами реалізації сувеніру (відношення виручки від реалізації до собівартості товарної продукції) становитиме:
53,56 грн. : 46,44 грн. = 1,15 грн.
Конкурентоспроможність ляльки-мотанки за ціною (відношення прибутку від реалізації виробу до ціни його реалізації, визначається у відсотках) становитиме:
53,56 грн. :100,0 грн. х 100% = 53,56%
Міні маркетингове дослідження.
Собівартість виробу менше 50 грн.
Порівнюючи собівартість виготовленої ляльки-мотанки з виробами-аналогами, які продаються на ярмарках, в сувенірних магазинах чи в інтернеті бачимо, що собівартість власноруч виготовленої ляльки набагато нижча. Ціни аналогічних виробів від 100 грн. Авторські ляльки відомих майстрів коштують дорожче. Хенд-мейд (від англ. hand made) - речі, створені руками. в Україні сьогодні переживає розквіт. Це один з небагатьох видів бізнесу, який може процвітати саме в часи кризи. Хоча майстри, які займаються хенд-мейдом, як правило, роблять його не задля грошей, з часом улюблене заняття може перетворитися на джерело прибутку. Сувенірні вироби, зроблені вручну, користуються досить великим попитом і коштують дорожче своїх аналогів, вироблених на конвеєрі. А створювати сувенірну ляльку мотанку цілком можливо у себе вдома.
Висновки. Під час виконання проекту ми ознайомились з народною лялькою і у нас виник інтерес і бажання навчитися мистецтву виготовлення ляльок. Ми ознайомилися з історією виникнення традиційних народних ляльок; вивчили класифікацію ганчіркових ляльок і ознайомились з матеріалами, що використовуються для їх виготовлення; навчилися виконувати основні технологічні прийоми, які застосовуються для виготовлення ляльок-мотанок; самостійно виготовили вивчені в програмі види ляльок; навчилися створювати, користуючись отриманими знаннями, авторські ляльки; засвоїли дбайливе і шанобливе ставлення до ляльки як до об'єкта національної історії та культури. Відтворюючи жіночі костюми у ляльках-мотанках, ми намагалися відобразити їх різноманітність та особливості відповідно до етно-культурних регіонів нашої області. Результатом нашого проекту стали авторські, унікальні, ексклюзивні ляльки -сувеніри, виготовлені в єдиному екземплярі.
Література.
1.Грушевський М. Дитина у звичаях і віруваннях українського народу. -К.: Либідь, 2006.-256 с.
2.Українська народна лялька" О.С.Найден, Видавництво "Стилос", К.,2007.
3.Герус Л. Українська народна іграшка. - Л., 2004. - 264 с.
4.Напиткіна Г.П. Українська лялька-оберіг.-Тернопіль.:»Підручники і посібники»,2007.-32с.
Ресурси.
http://mari-motanka.livejournal.com/7054.html
http://gromovytsya.sumno.com/article/narodna-lyalka-motanka-oberig-nashyh-dush/
http://pinigina.livejournal.com/
http://rukotvory.com.ua/info/majster-klas-z-vyhotovlennya-vuzlovoji-lyalky-vid-oleny-tarasenko/
|