|
Скачати 70.27 Kb.
|
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Головне управління освіти і науки Чернівецької обласної державної адміністрації Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області Підсумки програми проведення І підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи «Формування соціальної компетентності учнів з особливими потребами в умовах спеціальної школи-інтернату» на базі Чернівецької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 4 (доповідь на Вчену раду) Мороз Тетяна Василівна, завідувач кафедри педагогіки, психології та теорії управління освітою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, кандидат філологічних наук, науковий керівник Чернівці – 2012 Програма І підготовчого етапу, строком виконання на вересень 2011 – червень 2012, що передбачала виконання таких положень, як:
Підведення підсумків І підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи доречно, на наш погляд, розглядати у двох аспектах: науково-теоретичному (про що говоритиму я) та, безпосередньо, практичному (про що доповідатиме директор Чернівецької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 4 Іван Іванович Коропецький). На виконання Наказу ГУОН № 502 від 14.10.2011 на базі Чернівецької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 4 створено дослідно-експериментальний майданчик з проблеми «Формування соціальної компетентності учнів з особливими потребами в умовах спеціальної школи-інтернату». Програма дослідно-експериментальної роботи розрахована на 5 років (2011-2017 рр.). Відповідно до пункту 1 програми І підготовчого етапу було визначено та науково обґрунтувано тему, мету та завдання дослідно-експериментальної роботи. Тема дослідно-експериментальної роботи – «Формування соціальної компетентності учнів з особливими потребами в умовах спеціальної школи-інтернату» – випливає з необхідності виявлення і розробки засобів соціально-педагогічної діяльності, спрямованих на формування соціальної компетентності учнів з особливими потребами, що дозволить підвищити рівень соціалізації дітей на етапі підготовки до самостійного життя. Мета експерименту полягає у розробці та теоретичному обґрунтуванні сукупності засобів педагогічної діяльності, що сприяють формуванню соціальної компетентності учнів школи-інтернату шляхом впровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес. Для досягнення мети передбачається розв’язати такі завдання:
Об’єктом експерименту є процес формування соціальної компетентності учнів з особливими потребами школи-інтернату. Предмет експерименту – зміст, технології та психолого-педагогічні умови формування соціальної компетентності учнів з обмеженими можливостями здоров’я школи-інтернату засобами педагогічної діяльності. Основним очікуваним результатом експерименту є програма соціально-педагогічної діяльності, спрямована на підвищення рівня формування соціальних компетентностей школярів з обмеженими можливостями здоров’я на етапі підготовки до самостійного життя, що передбачає:
Адже ІІ етап соціалізації – це перебування дитини з особливими потребами у спеціальному закладі, де важливу роль відіграє такт педагогів і повага до дитини з особливими потребами. А ІІІ – кінцевий – етап соціалізації передбачає адаптацію дитини власне у суспільстві. На І підготовчому етапі використовувався, в основному, теоретичний метод аналізу наукової літератури, що засвідчив неабияку актуальність теми дослідно-експериментальної роботи. Підвищення інтересу до зазначеної проблеми зустрічаємо у працях Л.Кунельської, М.Мауковської, А.Панової, В.Слот, Х.Спанярд, М.Фурсова, О.Холостової. Цінними є також дослідження, присвячені соціальній роботі як засобу соціалізації дитини з особливими потребами (О.Белінської, Л.Грачова, Я.Коломенського, А.Мудрика, А.Панової). Значною практичною допомогою фахівцям є праці, які висвітлюють досвід нетрадиційних підходів до реабілітаційного процесу (Л.Грачов, Г.Іващенко, Є.Кім, Н.Роберт). Значну увагу питанню забезпечення життєвої компетентності дітей з інтелектуальними та фізичними вадами приділяють вітчизняні вчені (Л. Артемова, Л. Сохань, В. Тарсун, Т. Титаренко, В. Циба та ін.). Вчені вважають, що соціальна компетентність дітей з особливими потребами передбачає спроможність особистості набувати знання, перетворювати їх на уміння, адекватно діяти в соціальному середовищі, правильно оцінювати складні соціально-культурні, економічні, виробничі ситуації, приймати правильні рішення та діяти згідно з обставинами соціального, культурного, економічного життя суспільства. Для формування соціальної компетентності дитини, її спроможності жити в реальному світі важливим є формування у дитини здатності долати труднощі та перешкоди. Успішному вирішенню завдань формування соціальної компетентності дітей з особливими потребами сприятимуть глибоке вивчення індивідуальних особливостей дитини, створення умов для отримання та закріплення необхідного соціального досвіду тощо. Наукова новизна нашого дослідження полягає у
Для розв’язання зазначених завдань та з метою налагодження спільної діяльності з установами, що здійснюють науковий супровід дослідно-експериментальної роботи, та відповідно до пункту 3 програми І підготовчого етапу між факультетом корекційної та соціальної педагогіки і психології Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка та Інститутом післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області укладено договір про співпрацю з метою наукового супроводу дослідно-експериментальної роботи (від 22 жовтня 2011 року). Науковими консультантами з боку Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка виступають кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри логопедії і спеціальних методик Олексій Вікторович Гаврилов та кандидат психологічних наук, доцент, заступник декана факультету корекційної і спеціальної педагогіки і психології Наталія Степанівна Гаврилова. Свідченням підвищеної уваги навчальних закладів до процесу розвитку соціальної компетентності дітей з особливими освітніми потребами, зокрема Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка є VI міжнародна науково-практична конференція «Корекційна освіта: історія, сучасність та перспективи розвитку», що відбулася 2-3 квітня 2012 року, учасником якої був, зокрема, директор Чернівецької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 4 Іван Іванович Коропецький. Вчені доводять, що школярі окресленої категорії можуть успішно інтегруватися в суспільство лише за умови спеціально організованого медико-психолого-педагогічного супроводу, що включає:
Саме такі завдання передбачені ІІ – діагностико-концептуальним – етапом нашої дослідно-експериментальної роботи строком виконання на серпень 2012 – серпень 2013 рр. З цією метою, а також з метою обговорення діагностичного інструментарію, адаптованого для дослідження означеної проблеми та розробки методичних рекомендацій щодо формування соціальної компетентності учнів з особливими потребами в умовах спеціальної школи-інтернату практично необхідним вважаємо проведення круглого столу «Особливості діагностики та розвитку соціальної компетентності учнів з особливими потребами в умовах спеціальної школи-інтернату» за участю наукових консультантів ІППО ЧО та Кам’янець-Подільського національного педагогічного університету ім. І. Огієнка. Достовірність результатів забезпечуватиметься конкретним використанням методик і технологій за погодженням із науковими консультантами експерименту, якісною обробкою експериментальних даних, систематичним моніторингом експерименту. |
«Корекційна освіта: історія, сучасність та перспектива розвитку» «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №4» про завершення підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи за... |
Підготовка кадрів до здійснення наукової та дослідно-експериментальної... Ня, розвиток спроможності на наукових засадах самостійно вирішувати поточні шкільні проблеми. Необхідність виконання вищезазначених... |
НАКАЗ «Про вивчення курсів духовно-морального виховання у 2013/2014 навчальному році» та для забезпечення виконання програми дослідно-експериментальної... |
4. Наказ розмістити на інформаційному сайті Інституту післядипломної... Чернівецької області та з метою висвітлення науково-практичних результатів щодо сучасного стану та напрямів розвитку інноваційної... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ «Про заходи щодо впровадження електронного навчального контенту» та з метою подальшого розвитку інформаційного освітнього простору,... |
Умови проведення Конкурс проводиться щорічно з метою підтримки дослідницько-експериментальної діяльності учнів, які мають досвід дослідницько-експериментальної... |
УКРАЇНА ХМЕЛЬНИЦЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ Хмельницькій області 22. 06. 2011 р за №86/1665, плану роботи Хмельницького обласного центру науково-технічної творчості учнівської... |
ВІДДІЛ ОСВІТИ Прикарпаття, виховання їх в дусі патріотизму та демократичних цінностей, створення умов для формування інтелектуального потенціалу... |
І Всеукраїнської науково-практичної З 8 до 18 квітня 2013 р відповідно до плану роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області відбувалася... |
Конкурс-захист науково-дослідницьких робіт проводиться поетапно Основними завданнями конкурсу є виявлення та підтримка обдарованих дітей, залучення інтелектуально та творчо обдарованої учнівської... |