Г. Б. Гордійчук, Д. В. Зінченко


Скачати 68.89 Kb.
Назва Г. Б. Гордійчук, Д. В. Зінченко
Дата 13.03.2013
Розмір 68.89 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Г.Б. Гордійчук, Д.В. Зінченко
Використання інформаційного освітнього середовища навчального закладу для підготовки педагогів
Постановка проблеми. Нині Україна перебуває на етапі зміни традиційних уявлень про працю, освіту, спілкування, культурне і соціально-політичне життя. За цих умов стратегічними завданнями освітньої галузі щодо побудови інформаційного суспільства в Україні є:

  • створення в індустрії інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) конкурентного середовища із добре впорядкованими, виваженими й прозорими правилами;

  • поширення можливостей доступу громадян до інформаційних технологій, Інтернету та інформаційних ресурсів з метою освіти, навчання, спілкування, розвитку та створення засад громадянського суспільства;

  • впровадження технологій дистанційного навчання задля підвищення якості освіти та для запобігання відпливу висококваліфікованих фахівців, проведення ефективної регіональної політики та вирівнювання рівнів соціально-економічного розвитку регіонів;

  • створення масової системи освіти громадян щодо користування ІКТ та пропаганда науково-технічних знань у цій сфері [2, с.5-6].

Як засвідчує аналіз психолого-педагогічної та дидактичної літератури з проблеми дослідження, досягнення педагогічного ефекту від запровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) можливе лише за умов створення й функціонування відповідного освітнього середовища. Тому з розвитком ІКТ набувають великого поширення такі терміни, як «інформаційно-освітнє середовище», «інформаційний простір», «комп’ютерно-орієнтоване навчальне середовище», «відкрите навчальне середовище», «віртуальне навчальне середовище» тощо [1; 3; 4].

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питанням створення й використання інформаційного освітнього середовища (ІОС) присвячені дослідження таких науковців, як В. Бикова, Р. Гуревича, М. Жалдака, І. Захарової, М. Кадемії, І. Кухаренка, Ю. Машбиця, Є. Полат, С. Сисоєвої, В. Трайньова, І. Трайньова, П. Стефаненко та інших.

Метою даної статті є аналіз шляхів використання інформаційного освітнього середовища вищого педагогічного навчального закладу з метою ефективного використання інформаційних технологій у навчальному процесі та майбутній професійній діяльності випускників.

Виклад основного матеріалу дослідження. В умовах формування розвитку єдиного освітнього інформаційного простору особливого значення набуває інформаційне забезпечення, ефективне використання ІКТ у навчально-виховній діяльності навчальних закладів різних рівнів акредитації. Як зазначається в Концепції Національної програми інформатизації, Національній програмі інформатизації України, Законі України «Про національну програму інформатизації» та інших нормативних документах ефективне управління галуззю можливе за умов оснащення освітніх закладів електронними засобами навчання та телекомунікаційними засобами доступу до інформаційно-освітніх ресурсів.

Подальший розвиток інформатизації закладів освіти, зокрема, вищих педагогічних навчальних закладів потребує комплексного розв’язання завдань, пов’язаних зі створенням інформаційно-телекомунікаційних мереж, інформаційних систем й інформаційних освітніх середовищ. Серед основних проблем можна виокремити такі:

  • створення єдиного інформаційного простору вищих навчальних закладів з повною комп’ютеризацією всіх адміністративно-господарчих служб, бібліотек, навчальних підрозділів, підключення до всеукраїнських і міжнародних мереж;

  • розробка інтегрованих автоматизованих систем управління структурними підрозділами вищого навчального закладу з можливістю планування, документування і контролю навчально-виховного процесу, надання довідкової інформації з усіх аспектів навчально-виховної та адміністративної діяльності;

  • розробка спеціалізованих і універсальних навчально-методичних комплексів на базі інформаційних технологій, що забезпечують для студентів можливість самонавчання і самоконтролю;

  • розробка й впровадження ефективної методики використання освітнього інформаційного середовища у вищих навчальних закладах.

Розв’язання цих завдань суттєво стримується відсутністю адекватних освітніх середовищ навчальних закладів різних рівнів акредитації, навчальних програм і відповідних їм інформаційно-комунікаційних технологій і механізмів. Слід зауважити, що спроби формування єдиного інформаційного освітнього простору здійснюються багатьма навчальними закладами, проте, як правило, вони зводяться до розв’язання технічних проблем взаємопов’язування окремих засобів і технологій інформатизації. Нерозв’язаними залишаються питання уніфікації змісту й методів, що характеризують використання засобів ІКТ.

На наш погляд, з метою формування у майбутніх педагогів теоретичних знань і практичних навичок ефективного використання комп’ютерних та інформаційних технологій у навчальному процесі та майбутній професійній діяльності роботу в ІОС можна здійснювати за такими напрямами:

  • забезпечення викладання дисциплін, що стосуються розробки автоматизованих інформаційних систем та програм управління базами даних, технологій програмування і створення програмної продукції, комп’ютерного моделювання, використання сучасних комп’ютерних технологій, методики використання комп’ютера під час викладання предметів шкільного курсу тощо;

  • розвиток інформаційно-комп’ютерної мережі навачального закладу;

  • розробка та вдосконалення електронних начально-методичних підручників, посібників, комплексів з навчальних дисциплін;

  • розробка й використання педагогічних програмних засобів (ППЗ) навчального призначення: комп’ютерних тренажерів, віртуальних лабораторій, ігрових навчальних програм тощо;

  • якісне й оперативне забезпечення учасників навчального процесу навчально-методичною (у тому числі електронною) інформацією;

  • комплектація медіотеки педагогічних програмних засобів навчального призначення;

  • навчально-методичне забезпечення викладання дисциплін у відповідності до вимог кредитно-трансферної системи навчання;

  • удосконалення наукових основ навчального процесу;

  • організація та проведення науково-дослідної роботи, апробація та використання результатів наукових досліджень;

  • надання навчальним закладам регіону навчально-методичної допомоги з питань застосування комп’ютерних технологій у навчально-виховному процесі закладів освіти тощо.

Значну увагу, на наш погляд, необхідно приділяти професійній спрямованості навчального матеріалу. З цією метою необхідно використовувати навчально-методичні матеріали, в тому числі електронні, що враховують специфіку спеціальностей студентів і які містять методичні, навчальні матеріали, матеріали для самостійної роботи й самоконтролю знань студентів, приклади творчих проектів, програми для тестування й самоперевірки тощо.

Значну увагу, на наш погляд необхідно приділяти формуванню навичок використання комп’ютерних технологій у майбутній професійній діяльності студентів. Адже в сучасних умовах необхідно підготувати студента до швидкого сприйняття і обробки інформації, успішного її відображення і використання в навчально-виховному процесі закладів освіти. В зв'язку з цим студентам необхідно набути теоретичних знань і практичних навичок пошуку і систематизації методичних матеріалів для проведення уроків і позакласних заходів із комп’ютерною підтримкою, розробки комп’ютерно-орієнтованих дидактичних матеріалів, тестуючо-контролюючих комп’ютерних програм, flash- і gif-анімацій, здійснення моделювання хімічних, фізичних, математичних, біологічних тощо процесів і явищ, використання педагогічних програмних засобів, комп’ютерної техніки та мультимедійних засобів навчання під час проведення уроків та позакласних заходів, навичок застосування засобів мережі Інтернет, електронних енциклопедій, словників, підручників, ЕНМК тощо.

Зауважимо, що створення інформаційного освітнього середовища навчального закладу та його використання в навчально-виховному процесі закладу освіти буде ефективним лише за умов формування відповідної готовності педагогів й науковців до професійного використання засобів ІКТ, що входять у середовище. У зв’язку з цим постає необхідність формування психологічної готовності педагогічних й наукових кадрів й адміністрації навчальних закладів до діяльності з використанням середовища, навчання педагогів, студентів й допоміжного персоналу оперуванню з інформаційними ресурсами середовища, організації обміну досвідом, проведення конференцій, присвячених розробці й експлуатації середовища.

Таким чином, систематизація, структурування інформації та представлення її в інтерактивному вигляді дозволяє значно поліпшити доступ до інформаційних освітніх ресурсів. Створення інформаційного освітнього середовища навчального закладу сприяє логічному впорядкуванню інформації, її систематизації і структуруванню, створює передумови для виходу на новий технологічний рівень навчальних технологій, новий рівень одержання наукових знань, підвищує конкурентоспроможність програм вищої освіти.
Література:


  1. Величко С.П. Сучасні технології навчання природничих дисциплін у системі підготовки фахівців з вищою освітою: зб. наук. праць Кам’янець-Подільського ун-ту / С.П. Величко // Серія педагогічна: дидактика фізики в контексті орієнтирів Болонського процесу. – Кам’янець-Подільський, 2005. – Вип. 11. – С. 121-124.

  2. Про невідкладні заходи щодо розвитку інформаційного суспільства в Україні: доповідь Президенту України [2-е вид., оновлене та доп.] – К., Громадська рада з питань ІКТ, 2005. – 40с.

  3. Солдаткин В.И. Информационно-образовательная среда открытого образования / В.И. Солдаткин // Тезисы докладов IX Всероссийской научно-методической конференции «Телематика 2002». – Санкт-Петербург, 2002.

  4. Шишкіна М.П. Тенденції розвитку та використання інформаційних технологій у контексті формування освітнього середовища / М.П. Шишкіна // Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору: зб. наук. праць за ред. В.Ю. Бикова, Ю.О. Жука: Інститут засобів навчання АПН України. – К.: Атака, 2004. – С. 81-88.


У статті аналізуються шляхи використання інформаційного освітнього середовища вищого педагогічного навчального закладу з метою ефективного використання інформаційних технологій у навчальному процесі та майбутній професійній діяльності студентів.

Ключові слова: інформаційне освітнє середовище, інформаційно-комунікаційні технології, професійня діяльність, електроннний навчально-методичний комплекс.

Схожі:

МетодичнІ матеріали до ДОДАТКОВОГО ФАХОВОГО ЕКЗАМЕНУ
Методичні матеріали до додаткового фахового екзамену на навчання за програмою магістра зі спеціальностей 03060101 та 03060102/ В.Є....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка