|
Скачати 68.89 Kb.
|
Г.Б. Гордійчук, Д.В. Зінченко Використання інформаційного освітнього середовища навчального закладу для підготовки педагогів Постановка проблеми. Нині Україна перебуває на етапі зміни традиційних уявлень про працю, освіту, спілкування, культурне і соціально-політичне життя. За цих умов стратегічними завданнями освітньої галузі щодо побудови інформаційного суспільства в Україні є:
Як засвідчує аналіз психолого-педагогічної та дидактичної літератури з проблеми дослідження, досягнення педагогічного ефекту від запровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) можливе лише за умов створення й функціонування відповідного освітнього середовища. Тому з розвитком ІКТ набувають великого поширення такі терміни, як «інформаційно-освітнє середовище», «інформаційний простір», «комп’ютерно-орієнтоване навчальне середовище», «відкрите навчальне середовище», «віртуальне навчальне середовище» тощо [1; 3; 4]. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питанням створення й використання інформаційного освітнього середовища (ІОС) присвячені дослідження таких науковців, як В. Бикова, Р. Гуревича, М. Жалдака, І. Захарової, М. Кадемії, І. Кухаренка, Ю. Машбиця, Є. Полат, С. Сисоєвої, В. Трайньова, І. Трайньова, П. Стефаненко та інших. Метою даної статті є аналіз шляхів використання інформаційного освітнього середовища вищого педагогічного навчального закладу з метою ефективного використання інформаційних технологій у навчальному процесі та майбутній професійній діяльності випускників. Виклад основного матеріалу дослідження. В умовах формування розвитку єдиного освітнього інформаційного простору особливого значення набуває інформаційне забезпечення, ефективне використання ІКТ у навчально-виховній діяльності навчальних закладів різних рівнів акредитації. Як зазначається в Концепції Національної програми інформатизації, Національній програмі інформатизації України, Законі України «Про національну програму інформатизації» та інших нормативних документах ефективне управління галуззю можливе за умов оснащення освітніх закладів електронними засобами навчання та телекомунікаційними засобами доступу до інформаційно-освітніх ресурсів. Подальший розвиток інформатизації закладів освіти, зокрема, вищих педагогічних навчальних закладів потребує комплексного розв’язання завдань, пов’язаних зі створенням інформаційно-телекомунікаційних мереж, інформаційних систем й інформаційних освітніх середовищ. Серед основних проблем можна виокремити такі:
Розв’язання цих завдань суттєво стримується відсутністю адекватних освітніх середовищ навчальних закладів різних рівнів акредитації, навчальних програм і відповідних їм інформаційно-комунікаційних технологій і механізмів. Слід зауважити, що спроби формування єдиного інформаційного освітнього простору здійснюються багатьма навчальними закладами, проте, як правило, вони зводяться до розв’язання технічних проблем взаємопов’язування окремих засобів і технологій інформатизації. Нерозв’язаними залишаються питання уніфікації змісту й методів, що характеризують використання засобів ІКТ. На наш погляд, з метою формування у майбутніх педагогів теоретичних знань і практичних навичок ефективного використання комп’ютерних та інформаційних технологій у навчальному процесі та майбутній професійній діяльності роботу в ІОС можна здійснювати за такими напрямами:
Значну увагу, на наш погляд, необхідно приділяти професійній спрямованості навчального матеріалу. З цією метою необхідно використовувати навчально-методичні матеріали, в тому числі електронні, що враховують специфіку спеціальностей студентів і які містять методичні, навчальні матеріали, матеріали для самостійної роботи й самоконтролю знань студентів, приклади творчих проектів, програми для тестування й самоперевірки тощо. Значну увагу, на наш погляд необхідно приділяти формуванню навичок використання комп’ютерних технологій у майбутній професійній діяльності студентів. Адже в сучасних умовах необхідно підготувати студента до швидкого сприйняття і обробки інформації, успішного її відображення і використання в навчально-виховному процесі закладів освіти. В зв'язку з цим студентам необхідно набути теоретичних знань і практичних навичок пошуку і систематизації методичних матеріалів для проведення уроків і позакласних заходів із комп’ютерною підтримкою, розробки комп’ютерно-орієнтованих дидактичних матеріалів, тестуючо-контролюючих комп’ютерних програм, flash- і gif-анімацій, здійснення моделювання хімічних, фізичних, математичних, біологічних тощо процесів і явищ, використання педагогічних програмних засобів, комп’ютерної техніки та мультимедійних засобів навчання під час проведення уроків та позакласних заходів, навичок застосування засобів мережі Інтернет, електронних енциклопедій, словників, підручників, ЕНМК тощо. Зауважимо, що створення інформаційного освітнього середовища навчального закладу та його використання в навчально-виховному процесі закладу освіти буде ефективним лише за умов формування відповідної готовності педагогів й науковців до професійного використання засобів ІКТ, що входять у середовище. У зв’язку з цим постає необхідність формування психологічної готовності педагогічних й наукових кадрів й адміністрації навчальних закладів до діяльності з використанням середовища, навчання педагогів, студентів й допоміжного персоналу оперуванню з інформаційними ресурсами середовища, організації обміну досвідом, проведення конференцій, присвячених розробці й експлуатації середовища. Таким чином, систематизація, структурування інформації та представлення її в інтерактивному вигляді дозволяє значно поліпшити доступ до інформаційних освітніх ресурсів. Створення інформаційного освітнього середовища навчального закладу сприяє логічному впорядкуванню інформації, її систематизації і структуруванню, створює передумови для виходу на новий технологічний рівень навчальних технологій, новий рівень одержання наукових знань, підвищує конкурентоспроможність програм вищої освіти. Література:
У статті аналізуються шляхи використання інформаційного освітнього середовища вищого педагогічного навчального закладу з метою ефективного використання інформаційних технологій у навчальному процесі та майбутній професійній діяльності студентів. Ключові слова: інформаційне освітнє середовище, інформаційно-комунікаційні технології, професійня діяльність, електроннний навчально-методичний комплекс. |
МетодичнІ матеріали до ДОДАТКОВОГО ФАХОВОГО ЕКЗАМЕНУ Методичні матеріали до додаткового фахового екзамену на навчання за програмою магістра зі спеціальностей 03060101 та 03060102/ В.Є.... |