|
Скачати 95.87 Kb.
|
УРОК 24 Тема уроку: Приклади задач, що приводять до поняття інтеграла. Означення інтеграла Мета уроку: Познайомити учнів з задачами, які приводять до поняття інтеграла: задача про площу криволінійної трапеції. Формування поняття інтеграла. І. Перевірка домашнього завдання. Перевірити правильність виконання домашніх завдань за записами, зробленими до початку уроку: № 3 (розділ IX). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() № 3 (розділ X) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II. Самостійна робота. Варіант 1 1. Для функції f(x) = 3х2 знайдіть первісну, графік якої проходить через точку А(0; 1). (4 бали) 2. Знайдіть загальний вигляд первісних для. функцій: a) f(x) = cos 2x + sin Зх; б) f(x) = ![]() 3. Знайдіть невизначені інтеграли: a) ![]() ![]() 1. Для функції f(x) = 4х3 знайдіть первісну, графік якої проходить через точку А(0; 1). (4 бали) 2. Знайдіть загальний вигляд первісних для функцій: a) f(x) = ![]() ![]() 3. Знайдіть невизначені інтеграли: a) ![]() ![]() Відповідь: В-1. 1. F(x) = x3 + 1. 2. a) F(x) = ![]() ![]() б) ![]() ![]() В-2. 1. F(x) = х4 + 1, 2. a) F(x) = ![]() б) ![]() ![]() III. Сприймання і усвідомлення матеріалу про криволінійну трапецію та її площу. У ![]() У математиці розроблено методи, що дозволяють обчислювати площі фігур, межа яких складається з кривих ліній. Тепер, використовуючи знання про первісну функції, ми навчимося знаходити площі фігур, які називаються криволінійними трапеціями. Криволінійною трапецією називається фігура, обмежена графіком неперервної функції у = f(x), яка не змінює знак на відрізку [а; b], прямими x = а, х = b і відрізком [а; b] (рис. 88). Н ![]() Розіб'ємо відрізок [a; b] на л рівних частин й позначимо абсциси точок поділу через х1, x2 ..., xn-1, a = xo, b = xn: а = xo < х1 <x2 < ... < xn-1 < xn= b. Н ![]() Довжина основи кожного прямокутника дорівнює ![]() x1 – xo = x2 – x1 = x3 – x2 = …= xn – xn-1 = ![]() Об'єднання всіх n прямокутників є східчаста фігура. Позначимо її площу через S , тоді Sn = f(xo) ·Δx + f(x1)·Δx + f(x2)·Δx + ... +f(xn-1)·Δx =(f(xо)+f(x1)+···+f(xn-1))Δx. Якщо n→ ![]() ![]() Отже, ![]() Розглянемо деякі приклади: Приклад 1. Обчисліть площу трапеції, обмеженої лініями у = 2х, у=0, х=1, х=2 (рис. 90). Розв'язанняПлощу цієї трапеції можна обчислити за відомою формулою із курсу геометрії ![]() ![]() Для обчислення площі цієї трапеції скористуємося способом, який описаний вище. Розіб'ємо відрізок [1; 2] на n рівних частин: 1 = xo < x1 < x2 < ... < хn-1 < хn = 2. На кожному з цих відрізків (рис. 91) побудуємо прямокутники, як це показано на рисунку. Об'єднання всіх n прямокутників є східчаста фігура, площу якої позначимо через Sn. Тоді ![]() ![]() У дужках ми одержали суму членів арифметичної прогресії (аn), у якій а1 = 1, d = ![]() ![]() Таким чином, ![]() Площа S даної трапеції виражається формулою ![]() Отже, ![]() Як бачимо, результати обчислення площі трапеції різними способами співпали. Відповідь: 3. П ![]() Розв'язанняДовжина основи кожного прямокутника дорівнює ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Площа S криволінійної трапеції приблизно дорівнює 0,285: Відповідь: " 0,285. Виконання вправ________________________________ 1. Які із заштрихованих на рисунку 93 фігур є криволінійними трапеціями, а які — ні? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Відповідь: а), г), є) — зображення криволінійних трапецій. 2. Побудуйте криволінійні трапеції: а) у = x2, x = 1, x = 2, у = 0; б) у = sin х, x = 0, x = π, y = 0; в) у = е·*", x = 0, x = 1, y = 0; r) y = ![]() В ![]() ![]() ![]() ![]() Рис. 943. Обчисліть приблизно площу криволінійної трапеції, обмеженої лініями у = 2х''1, х = 0, х = 4, у = 0, розділивши відрізок [0; 4] на чотири рівні частини і побудувавши східчасту фігуру із прямокутників. Відповідь: 7,5. 4. Обчисліть приблизно площу криволінійної трапеції, обмеженої лініями у= ![]() Відповідь: ![]() IV. Сприймання і усвідомлення задачі про знаходження шляху, пройденого тілом. М ![]() v(t) = x’(t). Почнемо знову із задачі про механічний рух. Нехай точка рухається з постійною швидкістю υ = υ0 . Графіком швидкості в системі координат (t; υ) буде пряма υ = υ0, паралельна осі часу t. Якщо вважати, що в початковий момент часу t = 0 точка знаходилась в початку координат, то шлях її s, пройдений за час t обчислюється за формулою s = υ0 t. Величина υ0 t являє собою площу прямокутника, обмеженого графіком швидкості, віссю t і двома вертикальними прямими, тобто шлях точки можна обчислити як площу криволінійної трапеції (рис. 95). Звернемося до випадку нерівномірного руху. Тепер швидкість можна вважати постійною тільки на маленькому проміжку часу. Р ![]() ![]() 0 = t0 < t1 < t2 < ... < tn-1 < tn = Τ, t1 - t0 = t2 – t1 = …= tn – tn-1 = Δt. Шлях, пройдений тілом за проміжок часу [tk; t+Δt], де k = 0, 1, ..., n - 1 приблизно дорівнює добутку υ(tk)·Δt, а шлях, пройдений тілом за проміжок часу [0; Τ], приблизно дорівнює ![]() Якщо n → ![]() ![]() Отже, S = ![]() V. Сприймання і усвідомлення поняття інтеграла. О ![]() ![]() Утворимо суму S добутків f(xi)·Δx, де і = 0; 1; ... ; n - 1, яка називається інтегральною сумою: Sn = f(xo)·Δx + f(x1)·Δx + f(x2)·Δx + ... + f(xn-1)·δx·. Знайдемо S = ![]() За означенням цю границю називають інтегралом функції y = f(x) від a до b і позначають ![]() У позначенні інтеграла все вказує на спосіб його утворення. Знак інтеграла нагадує видовжену латинську букву S — першу букву слова summa (сума). Підінтегральний вираз f(x)dx нагадує вигляд кожного окремого доданка f(x1)·Δx інтегральної суми. Множник dx в математиці називають диференціалом. Число а називається нижньою межею інтегрування, а число b — верхньою межею інтегрування. Таким чином, ![]() ![]() Отже, ![]() ![]() Виконання вправ 1. Побудуйте схематично фігури, площі яких виражаються такими інтегралами: a) ![]() ![]() ![]() ![]() Відповідь: рис. 98. ![]() ![]() ![]() ![]() Рис. 98 2. Запишіть за допомогою інтеграла площі фігур, зображених на рисунку 99. ![]() ![]() ![]() ![]() Рис. 99 Відповіді: а) ![]() ![]() ![]() ![]() Слід зазначити, що в означенні інтеграла відрізок [a; b] можна було б ділити на n не обов'язково рівних частин. Але в цьому разі довжина найбільшого з відрізків розбиття повинна прямувати до 0, коли n → ![]() VI. Підведення підсумків уроку. VII. Домашнє завдання. Розділ IX § 4 (1—2). Запитання і завдання для повторення розділу IX № 9, 10. Знайдіть площу криволінійної трапеції, обмеженої лініями: у = ![]() Роганін Алгебра 11 клас, урок 24 |
Уроку Дата Тема уроку Розділ II. Мале коло економічного кругообігу: домашні господарства і підприємства |
Уроку. №10 (розділ ІХ) Мета уроку: Формування умінь учнів застосовувати інтеграл до обчислення площ плоских фігур |
Тема уроку: Введення у розділ «Літературні казки». І. Франко. Лисичка... А чи створили ви свої кадри до діафільму «Друзі»? Якби за віршем нам довелося б створювати діафільм, то які кадри і в якій послідовності... |
План-конспект інтегрованого уроку з української літератури та фізики... Організаційний момент ( 2 хв.) – привітання, перевірка присутніх, рефлексія (Який настрій у вас перед уроком?) |
ПЛАН ВСТУП РОЗДІЛ І. Сутність і основні поняття валютного законодавства... Валютне законодавство України базується на принципах, які є вихідними нормативно-керівними положеннями основи механізму державного... |
«Затверджено Міністерством освіти і науки України як підручник для... В. К. Поповим)), розділ VI (§ 8), розділ XI канд юрид наук, доцент — розділ II (§ 1, 2) канд юрид наук, доцент — розділ XVI канд... |
Доктора юридичних наук, професора, завідуючої кафедри Колектив авторів: Саніахметова Н. О. — д ю н., професор (розділ 1, питання 1-3, 5, 8-Ю, 14,17-21, 23, 27, 29, 32-37, 41-69,113-132,... |
Уроку: Навчальна Розділ Національна економіка як ціле. Тема Загальні результати національного виробництва, 11 клас (рівень стандарту) |
ПРИВАТНЕ ПРАВО Білоусов Є. М. – канд юрид наук., доц. – розділ ІІ; §3 розділу ІV, розділ V, VI, §§1-3, 5-8 глави VIІ (у співавторстві з Жуковим... |
РІЧНИЙ ПЛАН роботи Карабинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів... РОЗДІЛ Організаційно-педагогічне забезпечення загальної середньої освіти (ст. 7-10) |