11 – А клас
Поглиблене вивчення хімії
(6 год на тиждень, усього 210 годин із них 20 год - резервних)
Календарно-тематичне планування для 11 класу складено згідно
Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення. Хімія 10–11 класи – Тернопіль: Мандрівець, 2011.
Підручники:
Боєчко Ф.Ф. Найдан В.М., Грабовий А.К. Органічна хімія, 10-11 кл.(підручник для класів хімічних профілів та з поглибленим вивченням).-К.: Вища школа, 2001.
Величко Л.П. Органічна хімія, 10-11 кл. (підручник для класів хімічного профілю та з поглибленого вивчення хімії). – К.: Перун, 2002.
Бобрівник Л.Д., Руденко В.М., Лезенко Г.О.Органічна хімія: Підр. для студ. вищ. навч. закладів. –К.: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005.-544с.
Посібники:
ПМК навчального призначення «Органічна хімія, 10-11 клас» для ЗНЗ. ДП «Інститут педагогічних інформаційних технологій».
ІІ семестр
|
104.
|
|
Властивості білків: гідроліз, денатурація, кольорові реакції. Дем.34. Розчинення й денатурація білка.
Л.Д.19. Кольорові реакції білків.
Інструкція з БЖД №1,3,6,8-12.
|
1
|
|
|
105.
|
|
Успіхи у вивченні і синтезі білків. Поняття про біотехнологію.
|
1
|
|
|
106.
|
|
Успіхи у вивченні і синтезі білків. Поняття про біотехнологію.
|
1
|
|
|
107.
|
|
Нуклеїнові кислоти. Склад нуклеїнових кислот. Роль нуклеїнових кислот у життєдіяльності організмів.
|
1
|
|
|
108.
|
|
Будова подвійної спіралі ДНК.
|
1
|
|
|
109.
|
|
Узагальнення знань з теми «Нітрогеновмісні сполуки».
|
1
|
|
|
110.
|
|
Підсумковий урок.
Оцінювання й коригування знань учнів.
|
1
|
|
|
Тема 7. Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі
(18 год. + 1 год.)
|
111.
|
|
Методи синтезу високомолекулярних речовин: полімеризація і поліконденсація. Лінійна, просторова та розгалужена будова полімерів.
|
1
|
|
|
112.
|
|
Залежність властивостей полімерів від їхньої будови. Термопластичні й термореактивні полімери. Л.Д. 20. Дослідження властивостей термопластичних полімерів. Інструкція з БЖД №1,3,6,8-12.
|
1
|
|
|
113.
|
|
Поліетилен, поліпропілен, полівінілхлорид.
|
1
|
|
|
114.
|
|
Полістирол, поліметилметакрилат.
|
1
|
|
|
115.
|
|
Фенолоформальдегідні смоли.
|
1
|
|
|
116.
|
|
Склад, властивості, застосування пластмас на основі: поліетилену, поліпропілену, полівінілхлориду, полістиролу, поліметилметакрилату, фенолоформальдегідних смол. Дем.35. Зразки пластмас.
|
1
|
|
|
117.
|
|
Синтетичні каучуки, їхні властивості й застосування. Гума. Дем.35. Зразки каучуків. Л.Д. 21. Порівняння властивостей каучуку і гуми.
|
1
|
|
|
118.
|
|
Синтетичні волокна. Поліестерні та поліамідні волокна, їх склад, властивості, застосування. Л.Д. 22. Відношення синтетичних волокон до розчинів кислот і лугів. Дем.35. Зразки синтетичних волокон.
|
1
|
|
|
119.
|
|
Практична робота №9. Розпізнавання деяких пластмас і волокон.
|
1
|
|
|
120.
|
|
Розв’язування розрахункових задач.
|
1
|
|
|
121.
|
|
Багатоманітність органічних речовин, причини багатоманітності.
|
1
|
|
|
122.
|
|
Природні і синтетичні органічні речовини.
|
1
|
|
|
123.
|
|
Рівні структурної організації органічних речовин (молекулярний, полімерний, супрамолекулярний) та їх ієрархія.
|
1
|
|
|
124.
|
|
Практична робота №10. Функціональний аналіз органічних речовин.
|
1
|
|
|
125.
|
|
Генетичні зв’язки між органічними речовинами.
|
1
|
|
|
126.
|
|
Генетичні зв’язки між органічними речовинами.
|
1
|
|
|
127.
|
|
Розв’язування розрахункових задач.
|
1
|
|
|
128.
|
|
Практична робота №11. Розв’язування експериментальних задач із вивченого курсу (генетичні зв’язки між органічними речовинами, дослідження їх властивостей).
|
1
|
|
|
129.
|
|
Підсумковий урок.
Оцінювання й коригування знань учнів.
|
1
|
|
|
ЗАГАЛЬНА ХІМІЯ
|
Тема 1. Основні поняття, закони та теорії хімії (15 год.+ 4 год.)
|
130.
|
|
Атомно-молекулярне вчення (поява та розвиток атомістики; основний зміст атомно-молекулярного вчення, його значення для розвитку хімії як науки). Поняття про дискретні частинки речовини: атоми, молекули, йони, радикали.
|
1
|
|
|
131.
|
|
Основні закони атомно-молекулярного вчення.
Закон збереження маси речовин. Закон еквівалентів
|
1
|
|
|
132.
|
|
Закон об’ємних відношень.
Закон Авогадро та наслідки з нього.
|
1
|
|
|
133.
|
|
Обчислення об’єму газуватої речовини у хімічних реакціях за законами Авогадро та об’ємних відношень газів.
|
1
|
|
РЗ
|
134.
|
|
Речовини сталого та змінного складу. Сталість складу речовин. Межі застосовності закону сталості складу речовин.
|
1
|
|
|
135.
|
|
Виведення молекулярної формули речовини.
|
1
|
|
РЗ
|
136.
|
|
Сучасні уявлення про будову атома.
Розвиток знань про хімічні елементи.
|
1
|
|
|
137.
|
|
Класифікація хімічних елементів. Форми існування хімічних елементів. Ізотопи.
|
1
|
|
|
138.
|
|
Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.Менделєєва. Дем. 3. Таблиця – періодична система хімічних елементів.
|
1
|
|
|
139.
|
|
Стан електронів у атомі (поняття про атомну орбіталь, енергетичні рівні та підрівні; s-, p-,d-електрони).
|
1
|
|
|
140.
|
|
Поняття про квантові числа (головне, побічне, магнітне, спінове). Послідовність заповнення електронами атомних орбіталей (принцип найменшої енергії, принцип Паулі, правила Гунда та Клечковського).
|
1
|
|
|
141.
|
|
Електронні та графічно-електронні формули хімічних елементів.
|
1
|
|
|
142.
|
|
Будова електронних оболонок атомів елементів малих періодів. Місце Гідрогену, лантаноїдів і актиноїдів у періодичній системі.
|
1
|
|
|
143.
|
|
Характеристики атомів елементів (радіус, енергія йонізації, спорідненість до електрона, електронегативність). Закономірності зміни їх у періодах і групах і вплив на неметалічні та металічні властивості елементів. Дем. 3. Таблиця – електронегативність.
|
1
|
|
|
144.
|
|
Характеристика хімічного елемента за його положенням у періодичній системі та будовою атома.
Явище алотропії. Алотропні видозміни за складом і будовою. Дем.2. Зразки алотропних видозмін Карбону і Сульфуру.
|
1
|
|
|
145.
|
|
Теорія будови органічних речовин. (Поняття про ізомерію та взаємний вплив атомів у молекулі.) Закон залежності властивостей речовин від їх складу та будови. Дем.1. Просторова будова молекул за допомогою кулестержневих моделей або компютерної графіки.
|
1
|
|
|
146.
|
|
Розв`язування задач і вправ.
|
1
|
|
|
147.
|
|
Узагальнення і систематизація знань з теми.
|
1
|
|
|
148.
|
|
Оцінювання й коригування знань учнів.
|
1
|
|
|
Тема 2. Розвиток наукових знань про хімічний зв'язок і будову речовин (7 год. + 2 год.)
|
149.
|
|
Сучасні уявлення про природу хімічного зв’язку; основні типи хімічного зв`язку.
|
1
|
|
|
150.
|
|
Ковалентний зв’язок (його характеристики, механізми утворення (обмінний і донорно-акцепторний; насиченість і напрямленість ковалентного зв’язку). Полярний і неполярний ковалентний зв’язки. Дем. 4. Утворення хлороводню або води (взаємодія водню з хлором або киснем).
|
1
|
|
|
151.
|
|
Гібридизація електронних хмар (- , -, -гібридізація). - та - зв’язки.
|
1
|
|
|
152.
|
|
Валентні можливості елементів. Ступінь окиснення.
|
1
|
|
|
153.
|
|
Йонний, металічний і водневий хімічні зв’язки, їх утворення та особливості. Міжмолекулярна взаємодія.
|
1
|
|
|
154.
|
|
Поняття про комплексні сполуки (хімічний зв’язок у комплексних сполуках; роль комплексних сполук у живих організмах). Дем.5. Добування комплексних сполук.
|
1
|
|
|
155.
|
|
Кристали (типи хімічних зв’язків у кристалах; типи кристалічних ґраток). Залежність фізичних властивостей речовин від їхньої кристалічної будови.
|
1
|
|
|
156.
|
|
Рівні структурної організації речовини.
|
1
|
|
|
157.
|
|
Оцінювання й коригування знань учнів.
|
1
|
|
|
Тема 3. Хімічні реакції (12 год. + 4 год.)
|
158.
|
|
Суть хімічних реакцій. Енергетика хімічних реакцій (поняття про внутрішню енергію речовин, енергію активізації, екзо- й ендотермічні процеси, тепловий ефект реакції, ентальпію). Дем.6. Приклади екзо- та ендотермічних реакцій.
|
1
|
|
|
159.
|
|
Обчислення за термохімічними рівняннями реакцій.
|
1
|
|
|
160.
|
|
Механізми хімічних реакцій: радикального заміщення (ланцюгові реакції) та електрофільного приєднання (йонні реакції).
|
1
|
|
|
161.
|
|
Гомогенні та гетерогенні системи. Швидкість хімічної реакції. Чинники, що впливають на швидкість реакції (природа реагентів, стан і величина поверхні твердого реагенту, концентрація реагуючих речовин, температура, каталізатор). Дем.7. Досліди, що підтверджують залежність швидкості реакції від концентрації реагуючих речовин і температури.
|
1
|
|
|
162.
|
|
Практична робота №1. Швидкість хімічної реакції.
|
1
|
|
|
163.
|
|
Обчислення середньої швидкості реакції.
|
1
|
|
|
164.
|
|
Закон діючих мас. Каталізатори й інгібітори. Каталіз (механізм каталітичної дії; каталіз у живих організмах і в хімічній промисловості). Дем.8. Розкладання гідроген пероксиду за участю каталізатора манган(ІV) оксиду або взаємодія алюмінію (алюмінієвий пил) з йодом (дрібнокристалічним) за участю води як каталізатора.
9. Уповільнення швидкості реакції між залізом (залізні ошурки) та хлоридною кислотою інгібітором (формалін).
|
1
|
|
|
165.
|
|
Оборотні та необоротні реакції. Хімічна рівновага. Константа рівноваги (умови зміщення хімічної рівноваги: тиск, температура, концентрація реагуючих речовин). Принцип Ле Шательє (його значення в керуванні хімічними процесами). Дем.10. Зміщення рівноваги у розчині амоніаку при нагріванні або в системі нітроген(ІІ) оксид – нітроген(ІV) оксид.
|
1
|
|
|
166.
|
|
Класифікація хімічних реакцій у неорганічній та органічній хімії, її критерії. Значення хімічних реакцій у хімічній промисловості, живих організмах, довкіллі.
|
1
|
|
|
167.
|
|
Окисно-відновні реакції. Дем.11. Приклади окисно-відновних реакцій розкладу солей (калій перманганату, амоній дихромату).
|
1
|
|
|
168.
|
|
Практична робта №2. Окисно-відновні реакції.
|
1
|
|
|
169.
|
|
Електроліз водних розчинів солей (електроліз як один із способів добування активних металів). Дем.12. Електроліз розчину купрум(ІІ) хлориду та купрум(ІІ) сульфату.
|
1
|
|
|
170.
|
|
Практична робта №3. Вправи на генетичний зв’язок між неорганічними та органічними сполуками.
|
1
|
|
|
171.
|
|
Практична робта №4.
Якісні реакції на неорганічні речовини.
|
1
|
|
|
172.
|
|
Практична робта №5.
Якісні реакції на органічні речовини.
|
1
|
|
|
173.
|
|
Оцінювання й коригування знань учнів.
|
1
|
|
|
Тема 6. Хімічний практикум (10 год.)
|
174.
|
|
Узагальнення знань про якісні реакції на катіони та аніони неорганічних речовин.
|
1
|
|
|
175.
|
|
Практична робота 1. Розв’язування експериментальних задач з хімії неорганічних речовин.
|
1
|
|
|
176.
|
|
Узагальнення знань про хімічні властивості органічних речовин, якісні реакції на них.
|
1
|
|
|
177.
|
|
Практична робота 2. Розв’язування експериментальних задач з хімії органічних речовин.
|
1
|
|
|
178.
|
|
Практична робота 3. Порівняння властивостей органічних і неорганічних речовин.
|
1
|
|
|
179. 180.
|
|
Практична робота 4. Розв’язування розрахунково-експериментальних задач.
|
2
|
|
|
181. 182.
|
|
Практична робота 5. Генетичний зв’язок між неорганічними та органічними речовинами.
|
2
|
|
|
183.
|
|
Діагностична контрольна робота.
|
1
|
|
|
184.
|
|
Аналіз діагностичної контрольної роботи
|
1
|
|
|
Тема 4. Дисперсні системи (12 год.)
|
185.
|
|
Загальні уявлення про дисперсні системи. Класифікація дисперсних систем і їх характерні ознаки.
|
1
|
|
|
186.
|
|
Колоїдні розчини. Поняття про колоїди, адсорбцію, десорбцію, міцелу (розпізнавання колоїдних розчинів, ефект Тіндаля; значення колоїдних розчинів у природі та на виробництві). Коагуляція колоїдів, коагулянти. Дем. 13. Зразки колоїдних розчинів.
Л.д.1. Приготування колоїдного розчину каніфолі.
|
1
|
|
|
187.
|
|
Істинні розчини (їх характерна ознака, розчинність речовин, механізм і енергетика процесу розчинення, чинник розчинності). Криві розчинності твердих речовин. Насичені, пересичені та ненасичені розчини. Кристалогідрати. Дем.14. Ознаки розчинності речовини: енергетичні ефекти (виділення та поглинання теплоти), зміна кольору та об’єму. 15. Зразок пересиченого розчину. Л.р.2. Розчинення йоду у воді та спирті.
|
1
|
|
|
188.
|
|
Обчислення коефіцієнту розчинності речовин на підставі кривих розчинності.
|
1
|
|
|
189.
|
|
Способи кількісного вираження складу розчину. Обчислення масової частки та молярної концентрації розчиненої речовини (комбіновані задачі).
|
1
|
|
|
190.
|
|
Розчини електролітів. Теорія електролітичної дисоціації. Ступінь і константа дисоціації (механізм електролітичної дисоціації; класифікація електролітів за ступенем дисоціації: сильні та слабкі; чинники, від яких залежать ступінь і константа дисоціації). Дем. 16. Взаємодія оцтової та хлоридної кислоти з цинком або магнієм.
|
1
|
|
|
191.
|
|
Реакції у розчинах електролітів (йонні реакції; напрямок їх перебігу; йонні рівняння реакцій, алгоритм їх складання). Л.д.3. Умови перебігу реакцій йонного обміну.
|
1
|
|
|
192.
|
|
Практична робота №7. Умови перебігу реакцій йонного обміну.
|
1
|
|
|
193.
|
|
Кислоти, основи, солі в світлі теорії дисоціації електролітів. Практична робота №8. Вирощування кристалів солей (домашній експеримент).
|
1
|
|
|
194.
|
|
Дисоціація води, йонний добуток води.
Водневий покажчик (рН).
|
1
|
|
|
195.
|
|
Гідроліз солей різних типів. Значення гідролізу в природних процесах, життєдіяльності людини та живленні рослин. Л.р. 4. Визначення рН середовища водних розчинів солей.
|
1
|
|
|
196.
|
|
Практична робота №6. Гідроліз водних розчинів солей.
|
1
|
|
|
197.
|
|
Оцінювання й коригування знань учнів.
|
1
|
|
|
Тема 5. Роль хімії у житті суспільства (9 год. + 1 год.)
|
198. 199.
|
|
Роль хімії у створенні нових матеріалів для сучасної техніки, розвитку біо- та нанотехнологій, розв’язанні сировинної проблеми.
|
2
|
|
|
200. 201.
|
|
Роль хімії у розв’язанні продовольчої та енергетичної проблем.
|
2
|
|
|
202.
|
|
Розвиток хімічних виробництв в Україні. Роль вітчизняних науковців у розвитку хімії.
|
1
|
|
|
203.
|
|
Хімічні сполуки і здоров’я людини.
|
1
|
|
|
204.
|
|
Шкідливий вплив алкоголю, наркотичних речовин, тютюнокуріння на організм людини.
|
1
|
|
|
205.
|
|
Хімічні сполуки в побуті. Попередження забруднення довкілля під час їх використання.
|
1
|
|
|
206.
|
|
Роль хімії у розв’язанні екологічної проблеми.
|
1
|
|
|
207.
|
|
Місце хімії серед наук про природу.
|
1
|
|
|
208.
|
|
Значення хімії для розуміння природничо-наукової картини світу.
|
1
|
|
|
209.
|
|
Екскурсія «Підприємство з переробки нафти».
або до аптеки «Робота провізора, фармацевта»
|
1
|
|
|
210.
|
|
Підсумковий урок.
Семестрове та річне оцінювання.
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|