№ уроку
|
Дата
|
Зміст навчального матеріалу
|
Дидактична мета
|
Демонстрації,
лабораторні досліди
|
Домашнє завдання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Вступ (3 години)
|
1
|
|
Хімія - природнича наука. Хімія в навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії
|
Повторити відомості про речовини, що вивчалися в курсі природознавства, вивчити основні етапи становлення хімії як науки. Сформувати знання про роль хімічної науки для розвитку народного господарства, повсякденного життя людини
|
Демонстрації:
1.Взаємодія натрій гідроген карбонату з розчином оцтової кислоти.
2.Утворення амоній хлориду („дим без вогню”).
3.Зміна забарвлення індикаторів в різному середовищі.
|
|
2
|
|
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом.
|
Ознайомити учнів з правилами поведінки в кабінеті під час занять, основними правилами роботи з лабораторним обладнанням, правилами надання першої медичної допомоги.
|
Ввідний інструктаж з ТБ при роботі в кабінеті хімії з реєстрацією в журналі проведення інструктажів.
|
|
3
|
|
Правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами; будова полум’я.
|
Закріпити правила ТБ і поведінки учнів при роботі в кабінеті хімії. Сформувати вміння користуватися лабораторним штативом та спиртівкою
|
Практична робота № 1
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Тема 1. Початкові хімічні поняття (17 годин)
|
4
|
|
Речовини. Чисті речовини і суміші.
|
Поглибити знання про речовини, навчити розрізняти поняття „речовина”, „матеріал”, „тіло”, розрізняти речовини за їх властивостями, розрізняти чисті речовини і суміші, сформувати навички розділення сумішей.
|
|
|
5
|
|
Атоми, молекули, іони. Хімічні елементи, їхні назви і символи.
|
Поглибити знання учнів про структурні частки речовин: атоми, молекули, іони; на основі будови атома дати поняття „хімічний елемент”. Ознайомити учнів з назвами і символами хімічних елементів.
|
|
|
6
|
|
Поняття про періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва. атомна одиниця маси. Відносна атомна маса хімічних елементів.
|
Дати поняття відносної атомної маси елементів, навчити визначати її за періодичною системою. Ознайомити із структурою періодичної системи, навчити користуватися нею як довідковою
|
|
|
7 - 8
|
|
Багатоманітність речовин. Прості і складні речовини. Метали і неметали. Хімічні формули речовин
|
Поглибити знання учнів про класифікацію речовин за складом їх молекул дати відомості про поділ простих речовин на метали і неметали, їх суттєву відмінність. Навчити розрізняти поняття: проста речовина та хімічний елемент. Складна речовина і суміш. Ввести поняття „хімічна формула”, „індекс”, „коефіцієнт”. Вміти читати хімічні формули і аналізувати їх склад
|
Демонстрації:
1.Зразки металів і неметалів.
Лабораторний дослід
1.Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин.
|
|
9
|
|
Тематична атестація № 1
|
Визначити рівень навчальних досягнень учнів за темою „Початкові хімічні поняття”.
|
|
|
10 – 11
|
|
Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів
|
Ввести поняття „валентність” як основну властивість атома утворювати хімічні сполуки. Формувати вміння на основі знання валентності, складати хімічні формули бінарних сполук.
|
|
|
12
|
|
Визначення валентності елемента за формулами бінарних сполук.
|
Закріпити поняття „валентності”, користуючись формулами бінарних сполук визначати валентність одного елемента за валентністю іншого
Елемента
|
|
|
13
|
|
Відносна молекулярна маса речовини, її обчислення за хімічною формулою.
|
Навчити визначати відносну молекулярну масу речовини.
|
Розрахункові задачі
|
|
14
|
|
Масова частка елемента в речовині
|
Продовжити формувати вміння в обчисленнях відносної молекулярної маси, масових часток елементів у складі речовини.
|
|
|
15
|
|
Обчислення масової частки елемента в речовині.
|
Поглибити знання про використання поняття „масова частка” при розв’язанні задач.
|
Розрахункові задачі
|
|
16
|
|
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Фізичні і хімічні властивості речовин.
|
На основі знань про фізичні явища сформувати поняття „хімічного явища”. Вдосконалювати навички роботи з хімічними речовинами при експериментальному з’ясуванні ознак та умов виникнення та перебігу хімічних реакцій. Навчити описувати фізичні властивості речовин і визначати речовини за їх властивостями.
|
Демонстрації:
1 – 5.Хімічні реакції, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.
Лабораторний дослід:
1.Проведення хімічних реакцій.
2.Ознайомлення з фізичними властивостями речовин.
|
|
17
|
|
Тематична атестація № 2
|
Визначити рівень навчальних досягнень учнів за темою „Початкові хімічні поняття”.
|
|
|
18
|
|
Як вивчають хімічні сполуки і явища. Спостереження і експеримент у хімії.
|
Ознайомитись з методами вивчення хімічних сполук на основі уявлень про наукові методи пізнання, розглянути значення спостереження і експерименту в хімічній науці.
|
|
|
19
|
|
Дослідження фізичних та хімічних явищ.
|
Перевірити знання правил техніки безпеки. Продовжити розвивати навички роботи з обладнанням і хімічними речовинами. Продовжити формувати вміння робити висновки в ході практичної роботи
|
Практична робота № 2
|
|
20
|
|
Закон як форма наукових знань. Закон збереження маси речовин.
|
Сформувати поняття „закону” в хімії. Ознайомитись із законом збереження маси, дослідами, що його підтверджують. Розкрити суть хімічної реакції.
|
Демонстрації:
1.Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин
|
|
21 – 22
|
|
Хімічні рівняння.
|
Формувати вміння у складанні хімічних рівнянь як умовного зображення хімічних реакцій. Пояснити правила складання рівнянь хімічних реакцій, підбору коефіцієнтів на основі закону збереження маси речовин.
|
|
|
23
|
|
Тематична атестація № 3
|
Визначити рівень навчальних досягнень учнів за темою „Початкові хімічні поняття”.
|
|
|
Тема 2. Прості речовини метали і неметали (10 годин)
|
24 - 25
|
|
Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор.
|
Повторити класифікацію речовин. Закріпити поняття про елемент і просту речовину на прикладі Оксигену і кисню. Ознайомити з історією відкриття кисню, його поширенням у природі, фізіологічною дією. Сформувати уявлення про реакцію розкладу на прикладі реакції добування кисню, сформувати поняття „каталізатор”.
|
Демонстрації:
1.Добування кисню з калій перманганату.
2.Добування кисню з гідроген пероксиду.
3.Збирання кисню витісненням води.
4.Виявлення кисню.
|
|
26
|
|
Добування кисню в лабораторії та вивчення його властивостей.
|
Закріпити знання про властивості, способи добування та збирання кисню. Навчити застосовувати теоретичні знання на практиці, виробляти вміння і навички у проведенні хімічного експерименту і аналізі явищ, вміння робити висновки; складати прилади і збирати газ витісненням води.
|
Практична робота № 3
|
|
27
|
|
Хімічні властивості кисню: взаємодія з вугіллям, сіркою, фосфором. Реакція сполучення
|
Вивчити взаємодію кисню з простими речовинами: металами і неметалами. Закріпити і розширити знання про хімічні реакції. Дати уявлення про реакції сполучення. Продовжити розвивати вміння робити висновки за результатами хімічних дослідів.
|
Демонстрація:
1.Спалювання неметалів (фосфору вуглецю сірки) у повітрі та кисні.
|
|
28 – 29
|
|
Поняття про оксиди, окиснення, горіння. Умови виникнення і припинення горіння
|
Сформувати поняття окиснення та оксидів, горіння, вчити розрізняти поняття „окиснення речовин” та „горіння” як процес окиснення. З’ясувати умови виникнення і припинення горіння, механізм дії засобів пожежегасіння, заходи протипожежної безпеки в побуті.
|
|
|
30
|
|
Поширеність та колообіг Оксигену в природі застосування кисню, його біологічна роль.
|
Ознайомити з поширенням та колообігом Оксигену в природі, фізіологічною дією та застосуванням.
|
|
|
31
|
|
Ферум. Залізо. Фізичні та хімічні властивості заліза: взаємодія з киснем, сіркою.
|
Закріпити поняття „елемент” і „проста речовина”. Розглянути фізичні та хімічні властивості заліза. Вдосконалити навички складати рівняння хімічних реакцій.
|
Демонстрації:
1.Взаємодія заліза з сіркою.
2.Спалювання заліза в кисні.
Лабораторний дослід:
1.Вивчення фізичних властивостей заліза.
|
|
32
|
|
Поширеність Феруму в природі.
|
Ознайомити учнів з поширенням Феруму в природі у вільному стані і у складі сполук.
|
|
|
33
|
|
Застосування заліза. Руйнування (іржавіння) заліза в природних умовах.
|
Розглянути галузі застосування заліза. З’ясувати причини виникнення корозії і наслідки іржавіння заліза. Дати уявлення про способи захисту від корозії.
|
|
|
34
|
|
Тематична атестація № 4
|
Визначити рівень навчальних досягнень учнів за темою „Прості речовини метали і неметали”.
|
|
|
35
|
|
Підсумковий урок узагальнення і систематизації знань.
|
Узагальнити і систематизувати знання учнів з курсу хімії 7–го класу.
|
|
|