Урок засвоєння нових знань та вмінь. Обладнання: інтерактивна дошка, посібник «Зелений пакет»


Скачати 57.89 Kb.
Назва Урок засвоєння нових знань та вмінь. Обладнання: інтерактивна дошка, посібник «Зелений пакет»
Дата 23.10.2013
Розмір 57.89 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Химия > Урок
Тема: Твердість води(тимчасова, постійна), методи її усунення.

Мета: ознайомити учнів із поняттям «твердість води», розглянути причини твердості води й методи її усунення; сформувати науковий світогляд учнів при вивченні методів усунення тимчасової та постійної твердості води; сприяти  екологічному вихованню; розвивати пізнавальний інтерес учнів до предмету; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій під час вивчення методів усунення постійної та тимчасової твердості води розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, самостійно робити висновки;
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: інтерактивна дошка, посібник « Зелений пакет», таблиця розчинності речовин у воді, комп'ютери.

                                                 Хід уроку:


І. Актуалізація опорних знань :

БЕСІДА

  1. Назвіть солі карбонатної кислоти( карбонати, гідрогенкарбонати).

  2. Які з них є легкорозчинними у воді?

  3. Що є якісною реакцією на гідрогенкарбонат?

  4. Як називаються хімічні елементи, які знаходяться в ІІ головній підгрупі?

Хімічний диктант ( один із учнів записує формули речовин на іншій стороні дошки, після чого робими взаємоперевірку, учні самостійно виставляють оцінки один одному)

  1. Поташ

  2. Кальцинована сода

  3. Гідрогенкарбонат кальцію

  4. Вапняк

  5. Гідрогенкарбонат натрію, кристалічна сода

  6. Карбонат калію

  7. Гідрогенкарбонат магнію

  8. Карбонат барію

  9. Гідрогенкарбонат калію

  10. Карбонат магнію


ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів:

Вода широко використовується у техніці: в хімічній промисловості як розчинник і реагент, для промивання різних речовин, для парових котлів, для охолодження різних агрегатів та в інших цілях. Істотний вплив на властивості води роблять розчинені в ній домішки. Так, наявність у воді солей Кальцію та Магнію є шкідливими для парових котлів. Такі домішки при високій температурі утворюють щільний осад на стінках котла. Накип погано проводить тепло, відбувається локальний перегрів котла, що може призвести до вибуху.

Наявність у воді  солей Кальцію й Магнію у воді обумовлює її твердість. Всім вам відомий накип у чайниках, теж зумовлений наявністю у воді солей Кальцію й Магнію, який складно вивести. А особливо це питання є дуже болючим в нашому селищі, де твердість води перевищує в сім разів усі норми. Як це зробити? Ми сьогодні з вами і поговоримо.

Отже, записуємо тему  уроку: « Твердість води і методи її усунення».

( обговорення мети уроку)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

(Розповідь вчителя, на інтерактивній дошці проектується презентація

« Твердість води»)

Твердість води зумовлена тим, що, взаємодіючи з оксидом карбону,перетворює карбонати кальцію та магнію на розчинні кислі солі – гідрогенкарбонати:

СаСО3 + Н 2О + СО2 ↑= Ca(НСО3)2

MgСО3 ↓ + Н 2О + СО2 ↑ = Mg(НСО3)2 ( слайд 1)

Твердість води — якщо вода містить значні кількості солей кальцію і магнію, то таку воду називають твердою, а коли цих солей зовсім немає, або вони містяться в незначних кількостях, — м’якою. Відрізняють тимчасову, або карбонатну, твердість води і сталу.

Тимчасова твердість обумовлюється наявністю кислих карбонатів (гідрокарбонатів) кальцію і магнію: Ca(HCO3)2 і Mg(HCO3)2, а стала — наявністю сульфатів і хлоридів кальцію і магнію: CaSO4, MgSO4, CaCl2 і MgCl2. Загальна твердість води являє собою суму тимчасової  і сталої твердості.

Тверда вода непридатна майже для всіх галузей виробництва. Так, наприклад, тверду воду не можна вживати для прання білизни, миття шерсті і фарбування тканин, бо в ній мило втрачає свою мийну здатність. Це пояснюється тим, що розчинний у воді стеарат натрію, який становить головну складову частину мила, переходить у нерозчинний стеарат кальцію (або магнію), утворюючи так зване кальцієве (або магнієве) мило:

17Н 35СООNa + CaSO4 = Са(С 17Н 35СОО)2 ↓ + Na 2SO4 ( слайд 2)

При цьому мильна піна утворюється тільки після повного осадження іонів кальцію і магнію, на що непродуктивно витрачається багато мила. Крім того, утворюваний осад кальцієвого і магнієвого мила міцно осідає на волокнах тканин і забруднює їх, а при фарбуванні утворює плями. Тверда вода непридатна і для цілого ряду інших виробництв: паперового, шкіряного, крохмального, спиртового. Для приготовлення їжі тверду воду теж не вживають, бо в ній погано розварюються м’ясо і овочі. Для пиття вона теж непридатна. ( слайд 3)

( Робота учнів у группах, клас ділемо на три групи кожна з них опрацьовує матеріал і робить відповідні висновки)

І група – способи усунення карбонатної тведдості води;

Для зниження твердості води застосовують різні способи. Для того, щоб усунути карбонатну (тимчасову) твердість, використовують такі методи:


1)    Ca(НСО3)2 + Са(ОН)2 = 2СаСО3 ↓ + 2Н2О(додавання гашеного вапна, промисловий спосіб);
Mg(НСО3)2 + Са(ОН)2 = MgCO3 ↓ +CaCO3 ↓ +2Н 2О

2) Ca(НСО3)2 + Na2СО3 = СаСO3 ↓ + 2 NaHCO3 ( содовий метод)
Mg(НСО3)2 + Na 2СО3 = Mg СO3 ↓ + 2 NaHCO3

3) Са(НСО3)2 = СаСО3 ↓ + Н 2О + СО2 ↑ ( кип'ятінням води)
Mg(НСО3)2 = MgСО3 ↓ + Н 2О + СО2

ІІ група - методи усунення постійної твердості води:

Карбонатний метод:
1)     СаС12 + Na 2СО3 = СаСO3 ↓ +2NaCl
2)     MgSO4 + Na 2СО3 = MgCO3 ↓ + Na 2SO4

Утворені осади карбонатів кальцію і магнію відфільтровують.

Фосфатний метод:
1)    3Са SO4 + 2Na3PO4 = Ca3(PO4)2 ↓ + 3Na 2SO4
2)    3 MgSO4 + 2Na3PO4 = Mg3(PO4)2 ↓ + 3Na 2SO4

У промисловості для усунення твердості води використовують катіонітний метод та аніонітний.

ІІІ – групп працює із матеріалом посібника « Зелений пакет», ст. 23,28 Очищення води методом фільтрації – що це дає, чи є воно єфективним для усунення карбонатів, чим даний метод корисний;

( Обговорення вивченого матеріалу, поділ інформацією з іншими, висновки)(слайди 4-6)


ІV. Узагальнення та систематизація знань.

І. Бесіда

1.    Що таке тимчасова твердість води, чим вона зумовлена?
2.    Що таке постійна твердість води, чим вона зумовлена?
3.    Які ви знаєте методи усунення тимчасової твердості води?
4.    Які ви знаєте методи усунення постійної твердості води?

ІІ. Робота з таблицею ( проектуємо на екран інтерактианої дошки таблицю із посібника « Зелений пакет», ст. 25, Солона та прісна вода), учні записують складені відповідно речення в робочий зошит.

ІІІ. Робота з таблицею ( проектуємо на екран інтерактианої дошки таблицю із посібника « Зелений пакет», ст. 25, Зазначте у таблиці ТАК чи НІ), учні працюють усно, роблячи при цьому відповідні висновки.

Питання для обговорення :
1).Чому питна вода смт Новотроїцького є «солоною» водою, чим це обумовлено?

2). Які ще існують проблеми питної води в нашому селищі?

3). Чи погоджуєтесь ви започаткувати проект по збереженню та очищенню питної води смт Новотроїцького?

V. Домашнє завдання:

1. Вивчити параграф підручника, написати рівняння утворення Са(НСО3)2, Mg(НСО3)2 у воді.

2. Започаткувати запропонований проет, опрацювати теоретичні питання по посібнику « Зелений пакет» : І група - ст. 19, 21, Як захистити побутову воду від забруднення; ІІ група – ст.23,24 Очистка стічних вод; ІІІ група – ст.23 ,24 Економія води вдома;

Література:

1)    Хімія. 10 клас: Розробки уроків (рівень стандарту) / А.В. Промоскаль . – Х.: Вид-во «Ранок», 2011. – 272 с.
2)    Хімія. 10 клас. Стандарт і академічний рівень / І.Ю. Старовойтова,            
 О.В. Люсай. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 79, [1]с.

3) Посібник « Зелений пакет» ст. 19-24
4)    Довідкові матеріали з хімії / І.І. Базелюк, Л.П. Величко, Н.В. Титаренко. – Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 1998. – 224 с.

5) Хімія – довідкові матеріали/Н.В. Фрадіна, В.Є. Данильченко.- х.:Країна мрій, 2008.-210с.

Схожі:

Урок засвоєння нових знань
Мета: засвоєння знань про види та причини дефектів тіста; формування вмінь при виготовленні різноманітних кондитерських виробів;...
Уроку. Урок засвоєння нових знань. Обладнання
Мета: Ознайомитись з різноманітністю плазунів, їх особливостями та роллю в природі
Конспект відкритого уроку з англійської мови в 6 класі з теми «Погода. Одяг.»
Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок)
Урок 1 Тема уроку. Продукти харчування, їх склад
...
Тема: «Налагодження інтерфейсу ОС»
Обладнання: інтерактивна дошка, персональний комп'ютер, інтерактивний кросворд
Урок засвоєння нових знань. Форма уроку: Без Табу. Обладнання: Карта...
Мета: Навчальна: ознайомити учнів з однією з трагічних сторінок України, вияснити причини та наслідки найбільшої в світі техногенної...
Тема: Створення структури презентації
Обладнання: комп’ютер з програмою MS Power Point, інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослин­них форм
Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці
Урок №86 Тема. Підсумковий урок з алгебри за 7 клас
Мета: перевірити засвоєння передбачених програмою знань і вмінь учнів, набутих під час вивчення алгебри в 7 класі
Тема: «Робота з майстрами функцій»
Обладнання: інтерактивна дошка, персональний комп'ютер з програмою Excel, інструкції для виконання лабораторної роботи
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка