В
Відділ освіти
Чорнобаївської районної державної адміністрації
Районний методичний кабінет
Новожиттівський навчально-виховний комплекс
«Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа
І-ІІ ступенів»
Скитиба Ніна Василівна
2013 рік
ідділ освіти
Зміст
Пояснювальна записка 4
Зміст програми 8
Список використаних джерел 18
Список рекомендованої літератури для вчителя та учнів 18
Пояснювальна записка
Пізнай свій край…себе, свій рід, свій нарід, свою землю — і ти побачиш свій шлях у життя…
Григорій Сковорода
Краєзнавчий принцип у викладанні географії має дуже важливе значення, адже безпосереднє спостереження навколишнього середовища, процесів і явищ у ньому, їх дослідження, встановлення причинно-наслідкових зв’язків не лише забезпечують міцні знання, а й розвивають дитяче мислення, формують загальні пізнавальні вміння. Сутність шкільного краєзнавства полягає у всебічному вивченні учнями в навчально-виховних цілях території свого краю за різними джерелами і головним чином на основі безпосередніх спостережень під керівництвом вчителя. Вивчення рідного краю розв’язує проблеми формування в учнів реального світогляду, морального, естетичного, науково-природничого, фізичного і трудового виховання школярів. Саме школа надає великі можливості дитині використовувати навколишнє середовище як природну лабораторію для дослідження своєї місцевості. Отже, одне з основних завдань сучасної географії полягає в тому, щоб результати наукового пізнання у вивченні своєї місцевості стали досягненням кожного учня. У процесі краєзнавчої роботи школярі самостійно засвоюють навчальний матеріал і набувають навички, необхідні в житті, готуються до практичної діяльності і розширюють загальноосвітні знання. Роботи, пов'язані з вивченням рідного краю, допомагають формуванню географічних понять. Краєзнавчий матеріал є найкращим унаочненням під час вивчення певних тем у шкільному курсі географії. Матеріал про природу краю, господарську діяльність місцевого населення може використовуватися на уроках в подальшому вивченні географічних курсів по класах в якості прикладів та ілюстрацій на уроках, у своєму краї є більше можливостей і умов для практичного застосування набутих знань. Важливе значення має організація краєзнавчих пошуків учнів, під час яких збирається цікавий та важливий матеріал про природні об’єкти рідного краю, про архітектурні та скульптурні споруди, про відомих людей. Так, спираючись на свідомі знання про рідний край, учні розширюють свої уявлення до розуміння загальних закономірностей природних явищ та об’єктів. Найповніші знання про свою місцевість учні можуть отримати лише в позаурочний час. Пропонована програма гуртка «Рідний край» розрахована на учнів 6-7 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Вона дає можливість розширити і поглибити знання дітей з краєзнавства. Головний принцип реалізації програми — організація вивчення рідного краю шляхом дослідницької та пошукової діяльності учнів.
Мета програми:
- формування географічної компетентності учнів шляхом засвоєння знань про рідний край;
- опанування способів навчально-пізнавальної і природоохорон- ної діяльності;
- розвиток ціннісних орієнтацій у ставленні до оточуючого середовища.
Вивчення рідного краю сприяє формуванню й розвитку в учнів ключових компетентностей відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної освіти:
вміння вчитися;
комунікативної;
інформаційної;
здоров’язберігаючої;
загальнокультурної;
громадянської;
соціальної.
Головні завдання гуртка:
- надання учням початкових знань з курсу економічної та соціальної географії свого краю (адміністративної одиниці);
- прищеплення навичок навчальної праці, спостережливості, логічно-го мислення, пам'яті;
- удосконалення вмінь та навичок у роботі з географічною картою;
- ознайомлення з проблемами екології свого краю та напрямами охорони природи;
- оволодіння вмінням вести краєзнавчу пошукову та дослідницьку діяльність з використанням знань з географії, навчати оформляти
результати власних досліджень;
- розвиток творчого та критичного мислення, вміння логічно викладати свої думки, що співвідносяться з реально пізнаваними об’єктами;
- формування навичок колективної співпраці під час здійснення практичних робіт та екскурсій;
- виховання національно свідомого громадянина, дбайливого гос-подаря, грамотної, освіченої людини, гуманіста і природолюба.
Важливим аспектом при вивченні рідного краю є врахування особистості учня, його індивідуальних інтересів, здібностей, базових знань у поясненні конкретних явищ і подій. У побудові занять, виборі структурних форм учитель користується насамперед методичною доцільністю та особливостями конкретних умов, відсутністю стандартних ознак у його структурі та методиці. Критерієм оцінювання роботи учнів є не стільки обсяг матеріалу, що залишиться у пам'яті, скільки вміння його аналізувати, узагальнювати, використовувати в різних конкретних ситуаціях, вести пошуково-дослідну та наукову роботу. У зв'язку з цим зростає роль самостійної роботи як на занятті гуртка, так і за межами навчального закладу. Під час вивчення рідного краю рекомендується використовувати проблемний виклад знань, диспути, дискусії, евристичні бесіди, імітаційні ігри. Програма складається з 8-ми тем, розрахована на 35 годин (один раз на тиждень).
Програма передбачає:
- виконання 6-ти практичних робіт, які проводяться з використанням карт України, адміністративної області, адміністративного району та контурних карт-макетів району;
- проведення 2-х краєзнавчих екскурсій;
- проведення 3-х дослідницьких робіт;
- проведення 2-х дослідницько-пошукових робіт;
- виконання 2-х творчих робіт.
Організації проведенню краєзнавчих пошуків і узагальненню та оформленню їх результатів повністю присвячено тему „Краєзнавчі пошуки”, розраховану на 7 годин.
Побудова програми дозволяє вчителю самостійно варіювати її структурою, творчо підходити до організації занять.
№з/п
|
Кількість годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
1
|
1
|
Вступ.
Поняття „краєзнавство”, „рідний край”. Знайомство з напрямом роботи гуртка. Основні завдання та методи роботи. Орієнтовний план роботи на поточний навчальний рік. Правила поведінки на заняттях гуртка та в природі.
|
2
|
2
|
Тема 1. Історія рідного краю
Джерела знань про свій край. Історія створення адміністративного району. Історія створення рідного села.
Практична робота 1. Знайомство з літературними джерелами про свій край.
Дослідницька робота. Збір та узагальнення матеріалів на тему „Історія створення мого села”.
|
3
|
3
|
Тема 2. Географічне положення краю.
Географічне положення адміністративного району. Місце в області, країні, світі.
Практична робота 2. Виготовлення кар-ти-макета району. Нанесення на карту свого села, адміністративних територій, що межують з ним.
|
4
|
8
|
Тема 3. Природні умови і природні ресурси рідного краю.
Загальна характеристика рельєфу краю. Форми рельєфу в рідному селі.
Гірські породи в своїй місцевості.
|
Досягнення учня
|
-знає назву своєї адміністративної області, району, населеного пункту;
-розуміє поняття „краєзнавство”, „рідний край”;
- визначає мету гуртка;
- дотримується правил безпечної поведінки на заняттях гуртка та в природі.
|
-називає види краєзнавчих джерел;
-знає основні історичні події в рідному краї;
-вміє використовувати історичні джерела про рідний край;
-досліджує та узагальнює зібрану інформацію.
|
- називає площу району, суміжні райони та області;
- характеризує географічне положення свого краю;
- вміє показувати на карті області свій район та село;
-характеризує географічне положення свого краю;
- дає оцінку положення краю та свого населеного пункту;
|
-називає основні форми рельєфу рідного краю;
-показує на карті основні форми рельєфу рідного краю;
-наводить приклади поширення гірських порід;
-вміє визначати гірські породи за зразками колекцій;
-робить висновки про закономірності поширення рельєфу;
|
№з/п
|
Кількість годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
|
|
Стан погоди. Несприятливі погодні явища. Спостереження за погодою. Пори року та їх особливості в рідному краї (своєму селі).
Водні ресурси в рідному краї. Поверхневі та підземні води. Проблеми раціонального використання водних ресурсів в рідному краї та їх збереження.
Ґрунти в рідному краї. Фактори ґрунтоутворення. Раціональне використання та проблеми охорони й відновлення ґрунтів.
Рослинний світ. Закономірності поширення рослинного покриву на території краю. Лікарські рослини. Рослини Червоної книги. Охорона й відтворення рослинного світу.
Тваринний світ. Основні представники. Тварини Червоної книги. Роль людини у збереженні та відтворенні тваринного світу рідного краю.
Екскурсія.
Спостереження форм рельєфу свого села.
Рослинні угруповання рідного краю.
Практична робота 3. Складання опису
рельєфу свого села.
|
Досягнення учня
|
-називає основні показники погоди;
-наводить приклади впливу небезпечних погодних явищ на природу та життя людини;
-аналізує дані метеорологічних спостережень;
-називає водні ресурси рідного краю;
-показує на карті області та району водні ресурси краю;
-характеризує загальні риси водних ресурсів та та екологічні проблеми поверхневих і підземних вод;
-аналізує значення водних ресурсів для природи та життя людей;
-називає основні типи ґрунтів та чинники ґрунтоутворення;
-робить висновки про закономірності поширення ґрунтів в рідному краї;
-визначає основні заходи раціонального використання й охорони ґрунтів;
-називає найпоширеніші рослини і типи рослинних угруповань;
-характеризує особливості і стан рослинного світу;
-розпізнає лікарські рослини;
-аналізує вплив господарської діяльності людини на рослинний світ в рідному краї;
-називає представників тваринного світу рідного краю;
-характеризує видовий склад тваринного світу;
-розпізнає види тварин;
-робить висновки про стан тваринного світу в рідному
краї та можливості його збереження та відтворення.
|
№з/п
|
Кількість годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
|
|
Практична робота 4. Узагальнення спостережень за погодою протягом року. Складання опису погоди сьогоднішнього дня.
Дослідницька робота. Вплив антропо-генних факторів на стан грунтів краю.
Творча робота. Створення довідника „Тварини в рідному краї”.
|
5
|
4
|
Тема 4. Населення свого краю.
Населення адміністративного району, його кількість і густота. Статева та вікова структура населення. Національний склад. Трудові ресурси. Проблема безробіття та шляхи її розв’язання в рідному краї.
Типи населених пунктів району. Проблеми свого села.
Практична робота 5. На контурну кар-ту-макет адміністративного району на-нести його населені пункти.
Дослідницько-пошукова робота. Визначення кількості дворів та жителів по вулицях свого села.
Дослідницька робота. На основі аналізу подвірних книг сільської ради скласти характеристику вікової та статевої структури населення свого села.
|
Досягнення учня
|
|
-називає кількість і густоту населення району та свого села;
-визначає особливості розміщення населення;
-характеризує статеву та вікову структуру населення свого села;
-знає населені пункти району;
-показує на карті області, району міські і сільські населені пункти;
-визначає проблеми трудових ресурсів в рідному краї;
-аналізує й визначає різносторонні проблеми свого села;
-пояснює головні проблеми виникнення ситуації, пов’язаної із станом населення в рідному краї;
-робить висновки щодо покращення демографічної ситуації в рідному краї.
|
№з/п
|
Кількість годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
6
|
9
|
Тема 5. Господарство.
Промисловість адміністративного району. Промислові підприємства. Типи підприємств за формами власності. Проблеми розвитку.
Сільське господарського та його розвиток в районі, рідному селі. Рослинництво. Тваринництво. Типи сільськогосподарських підприємств за формами власності. Проблеми розвитку. Господарство свого села.
Транспортна система району. Характеристика основних видів транс-порту. Вантажо- та пасажиро- перевезення в районі та своєму селі. Проблеми транспортної системи.
Екологічна ситуація в рідному краї.
Соціальна сфера в районі та своєму селі. Сучасний розвиток і проблеми.
Розвиток декоративно-ужиткового мистецтва в рідному краї.
Екскурсія на тваринницьку ферму.
Творча робота. Зробити фотовиставку „Господарство в моєму селі”.
Практична робота 6. Нанесення на контурну карту-макет адміністратив-ного району найважливіших транс-портних шляхів.
Дослідницько-пошукова робота. Народні умільці рідного села.
|
Досягнення учня
|
-називає заводи району та їх спеціалізацію;
- характеризує особливості промисловості в районі;
-називає структуру сільського господарства;
-характеризує галузі сільськогосподарського виробництва району та свого села;
-робить висновки про причини проблем та перспективи розвитку галузей сільськогосподарського комплексу;
- називає види транспорту та найважливіші транспортні шляхи району;
-називає джерела забруднення навколишнього середовища;
-характеризує екологічну ситуацію в рідному краї;
-визначає шляхи поліпшення екологічної ситуації;
-показує на карті найважливіші транспортні шляхи району;
-визначає проблеми й перспективи розвитку транспорту району;
-називає галузі соціальної сфери району та свого села;
-обґрунтовує значення та проблеми соціальної сфери району;
-називає різновиди декоративно-ужиткового мистецтва в рідному краї;
-розповідає про народних умільців свого села.
|
№з/п
|
Кількість годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
7
|
7
|
Тема 6. Краєзнавчі пошуки.
Збір інформації та матеріалів з тем:
-„Історія моєї школи”;
-„Громадські будівлі мого села”;
-„Видатні люди мого села”.
Узагальнення та оформлення матеріалів.
|
8
|
1
|
Підсумки роботи гуртка.
Аналіз проблем та невикористаних можливостей. Пропозиції на наступний рік.
|
Досягнення учня
|
-знає історію своєї школи від витоків до сьогодення;
-називає громадські будівлі свого села;
-знає історію створення громадських будівель свого села;
-називає видатних людей свого села;
-вміє знаходити інформацію про життя видатних людей свого села;
-вміє систематизувати та оформляти зібрані матеріали.
|
-називає проблеми роботи гуртка;
-вміє розповісти про свою роботу на гуртку протягом року;
- намагається дати оцінку своєї роботи та роботи гуртківців;
-пропонує власну думку для організації роботи гуртка в перспективі.
|
Список використаних джерел
Гнєдашев В. М. Географічне краєзнавство // Географія. - 2006. - №21. - С. 27-35.
Хроленок Н. М. Програма роботи гуртка „ Краєзнавець” // Географія. - 2009. №11-12. - С. 61-64.
Список
рекомендованої літератури для вчителя та учнів
Новикова В. І. Географія рідного краю. Черкащина. Підручник для 5 класу. - Черкаси: „Вибір”, 2001.
Міста і села України. Черкащина. Упорядник В. В. Болгов. — К.: Український видавничий консорціум, 2009.
Мандри Україною. Золота підкова Черкащини. Путівник. — К.: Черкаський благодійний фонд «Золота підкова», 2007.
М. В. Приліпко. Чорнобаївщина. Велична історія рідного краю. — Черкаси, видавець Чабаненко Ю. А., 2008.
Бушин М. І. Історія Шевченкового краю 1939 – 2002 р. р. Навчальний посібник з історії Черкащини. — Черкаси» «Відлуння – плюс», 2003.
Краєзнавство Черкащини. Збірник. — Черкаси: «Вертикаль», видавець Кандич С. Г., 2011.
Черкащина. Загальнополітичний і літературно-художній журнал. — Видавець ФОП Вовчок О. Ю. , 2012. - № 4, 6.
Болгов В. В. Чорнобай. Селище міського типу. Чорнобаївський район. — К.: Українська академія геральдики, товарного знаку та логотипу. Українська конфедерація журналістів, 2008.
Книга Скорботи України. Черкаська область. Том 2. — К.: Пошуково-видавниче агентство «Книга пам’яті України», 2004.
Голодомор 1932-1933 років. Чорнобаївщина пам’ятає». — Черкаси: видавець Чабаненко Ю. А., 21008.
Новикова В. І. Географія Черкаської області: Підручник для 8-9 класів загальноосвітніх шкіл Черкаської області. 2-е видання, доповнене і виправлене. К.: «Мапа», 2004.
Бершадська Т. В. Хрестоматія з фізичної географії України. Посібник для вчителів. — Тернопіль: «Підручники і посібники», 1998.
Червона книга України. Рослинний світ. — К.: Українська енциклопедія, 1996.
Червона книга України. Тваринний світ. — К.: Українська енциклопедія, 1994.
Черкаська область. Географічний атлас: Моя мала Батьківщина. Відповідальний редактор Погурельська Т. В. — К.: ТОВ «Видавництво «Мапа», 2002.
|