Конспект уроку в 8 класі на тему: “Боротьба українського козацтва з чужоземними загарбниками. Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний ”


Скачати 91.55 Kb.
НазваКонспект уроку в 8 класі на тему: “Боротьба українського козацтва з чужоземними загарбниками. Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний ”
Дата24.04.2013
Розмір91.55 Kb.
ТипКонспект
bibl.com.ua > Право > Конспект
Конспект уроку в 8 класі на тему:

“Боротьба українського козацтва з чужоземними загарбниками. Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний ”.

Мета уроку: навчальна - пояснити, чому перші два десятиліття XVII ст. називають “добою героїчних походів” українського козацтва; охарактеризувати діяльність гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного; визначати значення й наслідки участі українського козацтва в Хотинській війні;

розвиваюча – удосконалювати набуті вміння та навички роботи з історичною картою та підручником, вміння працювати з тестовими завданнями;


виховна – виховувати почуття поваги до історичного минулого України.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал.

Основні поняття й терміни: ясир, яничар, чайка, каторга, гарем, Хотинська війна.

Основні дати: перша чверть XVII ст. – “доба героїчних походів” українського козацтва, 1616 р. – взяття козаками на чолі з П. Конашевичем-Сагайдачним фортеці Кафа; 1618 р. – похід козаків на чолі з П. Конашевичем-Сагайдачним на Москву; 1621 р.- Хотинська війна.

План уроку


  1. Передумови морських походів козаків.

  2. Морські походи козаків.

  3. Діяльність П. Конашевича-Сагайдачного.

  4. Участь українського козацтва в Хотинській війні.

Хід уроку







Етапи уроку







Вчитель




Учні


I. Організація навчальної діяльності.


Організація робочого місця і роботи класу.




II. Перевірка домашнього завдання.

- Згадайте, яку тему ми розглядали на минулому уроці?

Фронтальне опитування


  1. Які зміни відбулися в церковному житті України, внаслідок Берестейської унії?

  2. Як було відновлено православну церковну ієрархію в Україні?

  3. Які заходи для зміцнення православної церкви здійснив Петро Могила?

  4. Схарактеризуйте становище греко-католицької церкви в першій половині XVII ст.

Отже, внаслідок Берестейської унії православна церква опинилася у важкому становищі. Відновлення ієрархії православної церкви відбулося, насамперед, завдяки підтримці козацтва.

Реформи православного митрополита П. Могили сприяли зміцненню церковного управління, дисципліни й моральності духівництва.

Греко-католицька церква переживала період становлення. Зміцненню її устрою сприяли церковні реформи митрополита Й. В. Рутського.

- усні відповіді


III. Вивчення нового матеріалу.

Актуалізація знань учнів

Розгляньте ілюстрації та дайте відповідь на запитання:

  1. Кого зображено на ілюстраціях?

  2. Що свідчить про військову майстерність козаків?

  3. Яку роль відігравали козаки в захисті південних кордонів українських земель у другій половині XVII століття?


Учитель повідомляє тему та мету уроку,

учні записують в зошити тему і план уроку

  1. Передумови морських походів козаків.
Розповідь учителя супроводжується показом слайдів


На початку XVII століття українське козацтво набуває сили й відіграє роль важливого чинника не лише в Речі посполитій, а й на міжнародній арені:

- стає перешкодою для турецько-татарських нападів на укр. землі;

- здійснює походи до татарських і турецьких володінь у відповідь, це створює чимало ускладнень у стосунках Речі Посполитої з Кримським ханством та Османською імперією;

- але водночас козацтво стає відомим в Європі.

    • (див. посібник О.Гісем, ст. 81)

Робота з документом

Із маніфесту митрополита Йова Борецького (1620 р.)

Зверніть увагу на екран- поясніть терміни


  1. Морські походи козаків.

Самостійна робота учнів з текстом

Опрацюйте текст і проведіть власне дослідження –

Група №1 – Позначте основні турецькі фортеці які захопили і зруйнували українські козаки.

2 – Чому козацькі морські походи перших десятиліть XVII ст. називають “добою героїчних походів”?

3 – Якими були наслідки морських походів козацтва на початку XVII ст. ?
Робота з контурними картами –

Позначте морські походи козаків на західне та східне узбережжя Османської імперії
3. Діяльність гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного.

Виступи учнів з повідомленнями на тему:

Постать в історії”
4.Участь українського козацтва в Хотинській війні.

Розповідь учителя

(супроводжується демонстрацією карти і схеми битви)

У відповідь на морські походи козаків в 1614-1618 роках розпочалася польсько-турецька війна 1614-1621 років.
У вересні 1620 р. Польська армія. Очолювана коронним гетьманом Станіславом Жолкевським, була розбита під Цецорою. Здобувши перемогу в Молдавії, султан Осман II став готуватися до завоювання речі Посполитої. Король речі посполитої Сигізмунд III звернувся по допомогу до австрійських Габсбургів і Папи Римського, але не отримав її. Унаслідок цього змушений був звернутися по допомогу до запорозького козацтва.

Козаки поставили вимогу – допоможуть. Якщо буде відновлено православну ієрархію.

5-7 червня 1621 року спільна рада реєстрових і нереєстрових козаків в урочищі Суха Діброва на Черкащині. Постановили – виступити спільно з поляками за умови виконання польським урядом низки вимог, зокрема визнання прав козацтва, розширення реєстру, дотримання релігійної рівноправності, підтримки відновленої ієрархії.

Командувати 40-тисячним козацьким військом рада доручила Яцьку Бородавці.

Повідомити про ці умови мало посольство, очолене п. Сагайдачним.

Тим часом під Хотинською фортецею (тепер Чернівецька обл.) зійшлися 35-тисячна польська і 250-тисячна турецько-татарська армії. Польське командування з нетерпінням чекало на козацькі загони.

Незабаром прибув з Варшави П. Сагайдачний і привів козацьку армію під Хотин.

У хотинській війні 2-28 вересня 1621 року вирішувалася доля речі Посполитої та українських земель. Завдяки полководницькому таланту П. Сагайдачного й героїзму запорожців, польсько-козацьке військо здобуло перемогу.
Самостійна робота за підручником – стор. 86-87


- усні відповіді


- робота в зошитах


Запитання до учнів:

1) На якій меті діяльності козацтва наголошує митрополит?

2) Як він оцінює діяльність запорожців?


Робота з термінами:

Ясир

Гарем

Каторга

Яничари

- робота в контурних картах
Випереджальне завдання – вдома учні підготували повідомлення

коментоване читання тексту на стор. 87 підручника – спогади Яна Собеського, учасника бойових дій під Хотином


-скласти простий план “Хотинська війна”



IV. Закріплення нових знань учнів.



Запитання та завдання: розв’язування тестів

(див. посібник, ст. 108)


- письмова робота на індивідуальних картках


V. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати текст підручника на стор.82-87;

  2. дати письмово відповіді на запитання

1 - № 3-4, 2 - № 2, 5, 3 – 6.






Роздатковий матеріал




МОРСЬКІ ПОХОДИ КОЗАКІВ



Перші два десятиліття XVII століття отримали назву доби героїчних походів українського козацтва. Саме в цей період були здійснені сміливі морські походи проти Османської імперії, що рознесли славу про козаків на всю Європу.

У 1602 році козаки на 30 чайках вийшли в Чорне море й під Кілією розгромили турецький флот. У 1606 році запорожці здобули Варну, найбільшу турецьку фортецю на західному узбережжі Чорного моря, яка до того вважалася неприступною.

У 1608 році козаки “дивовижними хитрощами” захопили, зруйнували й спалили Перекоп, а наступного року напали на придунайські турецькі фортеці Ізмаїл, Кілію, Білгород. 1614 року козацька флотилія із 40 чайок, очолювана гетьманом П.Конашевичем – Сагайдачним, здолала чорне море, напала на Трапезунд і, рухаючись у західному напрямку спустошила узбережжя. Наступного року було взято Синоп. Нарешті 1616 року Сагайдачний із величезною флотилією зі 150 чайок та 7 тис. козаків розбив турецький флот під Очаковом, пішов на фортецю Кафа і взяв її в облогу.

1624 року запорожці здійснили похід на Стамбул, взяли велику здобич і повернулись додому.
Морські походи козаків мали важливе значення. Вони сприяли ослабленню Османської імперії, перешкоджали здійсненню її загарбницьких планів щодо України та європейських держав, сприяли активізації національно-визвольної боротьби підкорених нею народів.

Водночас для запорожців вони були також шляхом здобуття засобів для існування, і частина з походів зводилася до пограбування турецьких берегів.
____________________________________________________________________________

МОРСЬКІ ПОХОДИ КОЗАКІВ



Перші два десятиліття XVII століття отримали назву доби героїчних походів українського козацтва. Саме в цей період були здійснені сміливі морські походи проти Османської імперії, що рознесли славу про козаків на всю Європу.

У 1602 році козаки на 30 чайках вийшли в Чорне море й під Кілією розгромили турецький флот. У 1606 році запорожці здобули Варну, найбільшу турецьку фортецю на західному узбережжі Чорного моря, яка до того вважалася неприступною.

У 1608 році козаки “дивовижними хитрощами” захопили, зруйнували й спалили Перекоп, а наступного року напали на придунайські турецькі фортеці Ізмаїл, Кілію, Білгород. 1614 року козацька флотилія із 40 чайок, очолювана гетьманом П.Конашевичем – Сагайдачним, здолала чорне море, напала на Трапезунд і, рухаючись у західному напрямку спустошила узбережжя. Наступного року було взято Синоп. Нарешті 1616 року Сагайдачний із величезною флотилією зі 150 чайок та 7 тис. козаків розбив турецький флот під Очаковом, пішов на фортецю Кафа і взяв її в облогу.

1624 року запорожці здійснили похід на Стамбул, взяли велику здобич і повернулись додому.
Морські походи козаків мали важливе значення. Вони сприяли ослабленню Османської імперії, перешкоджали здійсненню її загарбницьких планів щодо України та європейських держав, сприяли активізації національно-визвольної боротьби підкорених нею народів.

Водночас для запорожців вони були також шляхом здобуття засобів для існування, і частина з походів зводилася до пограбування турецьких берегів.
Прізвище, ім’я учня___________________________
Закріплення нових знань учнів за темою уроку: “ Доба героїчних походів”
Тестові завдання до теми
I рівень

1.“ Доба героїчних походів” це:

а) переможні походи українських козаків на Річ Посполиту;

б) переможні походи українських козаків на турецькі фортеці;

в) переможні походи українських козаків на московське царство.
2.Каторга – це:

а) назва військового судна в Османській імперії;

б) назва військового судна в запорожців;

в) назва військового судна в Речі Посполитій.
3.Козаки на чолі з Сагайдачним здобули й спалили в 1616 році:

а) Стамбул;

б) Перекоп;

в) Кафу.
II рівень
4. Поясніть значення терміну: ясир - ______________________________________________________________________________________________________________________________
5. Вкажіть дату Хотинської війни:

а) 1 грудня 1618 року;

б) 5-7 червня 1621 року;

в) 2-28 вересня 1621 року.
6. Вставте пропущені цифри:

Під Хотинською фортецею зійшлися .... - тисячна польська й ..... - тисячна турецько-татарська армії.
7. Продовжіть речення:

Командувати 40-тисячним козацьким військом рада доручила .......................
III рівень
8. Складіть простий план “Хотинська війна”.
План


Оцінка ___________

Схожі:

ПЛАН-КОНСПЕКТ на проведення занять з гуманітарної підготовки з особовим...
ТЕМА №12: Визвольна боротьба українського народу у 1917- 1920р: Центральна Рада, Гетьман, Директорія УНР,ЗУНР
Тема: Українське козацтво у п п. ХУІІ ст. Гетьман Петро Конаевич -Сагайдачний
Опрацювавши тему виконайте наступні завдання (всі завдання виконуват письмово в робочих зошитах)
14 жовтня День українського козацтва
...
УКРА Ї Н А ВИКОНАВЧИЙКОМ І Т Е Т
Запоріжжя на о. Хортиця в музеї козацтва під час святкування Дня Українського козацтва
РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
Конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури у 5 класі на тему
Урок №17. Тема: Виникнення українського козацтва. Запорізька Січ
Мета З’ясувати причини виникнення козацтва, Запорозької Січі. Створити в уявленні учнів образ козака-захисника рідної землі
Конспект уроку світової літератури в 7 класі на тему: „
Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказаної самопожертви та любові до близького”
Уроку «Україна єдина країна»
Мета: розширити поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої держави та роль у цьому українського козацтва
Конспект уроку-презентації з української літератури в 6 класі на...
НВК "ЗОШ І-ІІІст. №1-гімназія" – м. Хоростків Гусятинського району Тернопільської області
Урок з історії України на тему: «Проблеми голодомору в історії українського народу»
Якщо учні сформулювали самостійно тему уроку, ио вчитель пропонує смоделювати план уроку
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка