Урок вивчення нового матеріалу. Методи і прийоми: «робота в групах»


Скачати 90.21 Kb.
Назва Урок вивчення нового матеріалу. Методи і прийоми: «робота в групах»
Дата 10.12.2013
Розмір 90.21 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Географія > Урок
Тема уроку: Голодомор 1932 —1933 років в Україні.

Мета уроку: - розширити знання учнів про трагічні роки голодомору 1932 - 1933 років в Україні та його наслідки для українського народу;

- розвивати уміння чітко та логічно висловлювати свої думки, працювати з історичними джерелами, аналізувати, робити висновки;

- виховувати в учнів повагу до історичного минулого свого народу, до своїх земляків, які вистраждали і пережили страшні роки геноциду, непримиренне ставлення до насильства над людиною.

Методична мета: організація пошукового та творчого стилю навчання, розвиток творчого та логічного мислення учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи і прийоми: «робота в групах», «індивідуальна творча робота учнів».

Наочність та обладнання: мультимедійний проектор, комп'ютер, презентація до теми «Голодомор 1932 - 1933 років в Україні», карта «Голодомор», копії історичних документів, опорна таблиця «Голодомор 1932 - 1933 років в Україні».
Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.

1. Вступне слово викладача.

Пам’ять – нескінченна книга, в якій записано все: і життя людини. (Слайд № 1)

Та багато сторінок вписано кривавим і чорним. Читаєш і подумки здригається від жаху. Особливо вражають сторінки, де смертним шрифтом викарбовано слова про голодомор. (Слайд № 2)

Пішов голод Україною. Вмирали на всеплодючих чорноземах шанованої світом житниці просто поля, на шляхах, вулицях, в холодних хатах, поодинці і сім’ям, помирали роди і села. (Слайд № 3)

Голодомор забрав тих, хто за шматок хліба насущного не стежив і не доносив на брата, не виривав окраєць останній з голодних дитячих ротів, не вмів спекулювати, красти, вбивати, аби вижити.

Важко навіть зараз ступати болючими стежками трагедії. Не віриться, що тут, на Україні, раптово зник хліб і ягоди залишилися без зернини.

2. Перегляд фрагменту з документального фільму «Жертвам голодомору
присвячується». (Слайд № 4)

3. Слово викладача: Сьогодні на нашому уроці ми перегорнемо сторінки історії присвячені темі голодомору на Україні.

На сьогоднішньому уроці ми повинні задуматися, що ж відбулося в Україні на початку 30-х рр.., з’ясувати, які причини та наслідки того страшного голодомору.

Нехай це буде урок-роздум, урок народної пам’яті.

Читати сторінку за сторінкою чорну хроніку голодомору на Україні 1932-1933 рр. Тож перегорнемо скорботні сторінки народної пам’яті. (Слайди № 5, №6)

4. Робота з епіграфом до уроку. (Слайд № 7)

О миттєвості стій!

Дай хвилину

На спокуту до пам’яті йду,

по хрестах я вивчаю родину

й колосок на надгріб’я кладу.

О.Забарний

Питання: - Як ви розумієте ці поетичні рядки?

  • Чи можна сказати, що вони стосуються кожного українця?


III. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення плану уроку. (Слайд № 8)

Вчитель оголошує план уроку:

1. Українське село в 30-х рр..

2. Причини і наслідки Голодомору.

3. Чернігівщина і Голодомор.
2. Вивчення нової термінології. (Слайд № 9)
Перш ніж розпочати роботу, познайомимося з новою термінологією :


1. Українське село в 30-х рр..

Слово викладача: У 30-ті роки ХХ ст. український народ змушений був пройти через знущання з боку влади, відчуття постійного страху і голоду. А починалося все із згортання непу:

- введення індустріалізації, колективізації;

- щоб відшукати кошти для індустріалізації, селян примушений вступати до колгоспу;

- здавати хліб державі;

- було введено продовольчу розверстку.

Що означає слово продовольча розверстка?

7 серпня 1932 року був прийнятий Закон «Про п’ять колосків», «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів та кооперативів та про зміцнення соціалістичної власності». (за розкрадання майна каралося розстрілом або позбавленням волі на строк не менше 10 років).
3. Вправа «Логічний ланцюжок» (робота з опорною таблицею «Голодомор 1932-1933 років в Україні»). (Слайд № 10)
1. Які причини голодомору?

2. Які існують точки зору щодо причин голоду?

3. Коли розпочався голод?


Голод був спланований Й. Сталі­ним заздалегідь, щоб винищити українське селянство, у якому вбачалася опора націоналізму та приватновласницької: психології



Точки зору


Бездумна політика добування коштів на індустріалізацію, коли доля селянства не бралася до уваги


Голод почався з грудня 1931 р. і тривав до початку 193'4 р. Найбільшого і розмаху голод набув у червні 1933 р.


Регіони, охоплені голодом: Україна, Кубань, Північний Кавказ, Казах-і стан. Найбільше голод вразив Україну


4. Робота в групах з історичними документами. (Слайди № 11, № 12)
Робота з документами:

Група І: опрацюйте документ № 1 і дайте відповідь на запитання:

- Якими засобами планувалося підвищити хлібозаготівлі?

Група ІІ: опрацюйте документ № 2 і дайте відповідь на запитання:

- Яку мету переслідував закон про п’ять колосків?

Група ІІІ: опрацюйте документ № 3 і дайте відповідь на запитання:

- Чим можна реально пояснити появу цієї постанови?

- Якими були наслідки реалізації цієї постанови для села?

Група ІV: опрацюйте документ № 4 і дайте відповідь на запитання:

- Чи погоджуєтесь ви із причинами голоду, які наводить ДПУ?










5. Робота з картою «Голодомор». (Слайд № 13)


Слово викладача: Радянська влада замовчувала факт голоду. Жодної офіційної згадки про цю жахливу трагедію не було зроблено. Офіційно голоду не було.

Це було не стихійне лихо, а навмисно підготовлений голодомор.

Було зареєстровано 28 випадків людоїдства і 13 випадків трупоїдства.

Вдумайтесь в ці цифри:

- навесні 1933 р. від нестачі продовольства померли 738 населених пунктів;

- протягом лютого-березня 1933 р . померло 1467 чоловік, всього від голоду загинуло 8-9 млн. чоловік.

Смерть стала звичною. Вона Втратила свою трагічність. Люди сприймали її як порятунок від мук. Голод убивав людину фізично, ламав її морально, позбавляв людської суті. Мертві годували живих.

Свіжі могили розкопувались, сил не було ні плакати, ні мучитись. Смерть стояла поруч, сиділа за столом і ходила подвір’ям. Людина хотіла їсти, все інше їй байдуже, навіть власна смерть.

1. Україна розглядалася більшовиками як величезна ресурсна база. Український хліб і вугілля, сіль і метал – одна з головних причин агресії більшовицької Росії проти УНР.

2. Могутня національна еліта, економічно незалежне і національно свідоме селянство розглядалося в Москві як реальна загроза існуванню СРСР.

3. У грудна 1932 року ЦК партії зобов’язує українське керівництво в рахунок хлібозаготівель вивезли з українських сіл усі наявні зернові запаси, навіть посівний матеріал, що й було зроблено.

4. Для розправи з селянами влада використовує захід – занесення на «чорну дошку» районів, сіл та колгоспів за невиконання хлібозаготівель. Застосовувалися репресивні заходи: села блокувалися, призупинялося постачання товарів, заборонялася торгівля, вивозилися із магазинів товари, не дозволялося перемелювання зерна на муку. На селян накладалися натуральні штрафи.

5. Заборонявся виїзд селян за хлібом із території УРСР.

Українським селянам припиняють продавати квитки на залізничний і водний транспорт.

Фактично вся Україна заносилася на «чорну дошку». На «чорні дошки» було занесено 85 районів України.
6. Тема голодомору в українській літературі. (Слайд № 14)
Слово викладача: тему голодомору у своїх творах висвітлили такі українські письменники:

- Євген Маланюк;

- Андрій Малишко;

- Микола Руденко;

- Іван Кагуровський;

- Аркадій Любченко;

- Микола Московка;

- Павло Тичина.

Олександр Міщенко в своїй книзі «Безкровна війна» записав свідчення тих, кому довелося пережити голод. З тих далеких тридцятих років до нас промовляє сам народ, його правда, розіп’ята на хрестах доля.

Василь Барка, який сам пережив голод, відтворив народну трагедію в романі «Жовтий князь».

У повісті «Мор» Борис Хандрос зібрав спогади своїх земляків про голод.

Руденко – поема Хрест – вбивство дітей.

Микола Луків «Пам’ять про 33 рік».

Тамара Коломієць «Весільна балада».

Виступ читця: (Слайд № 15)

Чим яскравіш Кремля світили зорі,

Чим дужче вождь про щастя дув у вуса,

Народ Вкраїни від голодомору

Мільйонами в землі перевернувся.

Вовками вила ніч холодну тугу,

Холонули обледенілі дзбани.

А Голод взяв найвищу ноту фуги,

Заклацав дико іклами-зубами.

Стріляло в печах осені бадилля,

І зорями кипіла ніч над нами.

Під музику скімливу божевілля

Варились діти в селах чавунами.

Вовки із сумом вили в глухомані,

Жалілися на долю свою вовчу...

Була віки Вкраїна у омані...

А вже про людоїдство я помовчу. (Микола Московка, поет Ічнянщини)

7. Повідомлення юних істориків - пошуковців «Голодомор на Чернігівщині». (Слайди № 16, 17, 18, 19, 20)











8. Перегляд відеозапису спогадів очевидиці голодомору жительки с. Крупичполе Ічнянського району. (Слайд № 21)



V. Закріплення нових знань.

Бесіда:

1. Які наслідки голодомору?

2. Назвати області, де рівень смертності був найбільший, перевищував у 9 разів, у 6 разів, у 4 рази.
VI. Підсумки уроку.

Кожен із нас повинен знати масштаби цієї трагедії – голодомору 1932-1933 рр., внаслідок якої померли мільйони людей і не тільки знати і пам’ятати, а й передавати це іншим. Шанувати пам'ять померлих, робити все можливе, аби подібні трагедії не могли повторитися.

Український народ заслуговує і шани, і поваги. А пам’ятником жертвам хай буде наша пам'ять про минуле, небайдуже ставлення до національної трагедії.

(Слайди № 22, № 23)

- Який висновок ви можете зробити із сьогоднішнього уроку?

- Чим він вас схвилював?
Заключне слово викладача:

Тепер, після того, як минуло вже багато років, ми можемо відповісти на запитання: чого хотіли досягти організатори голодомору? кому було вигідно «підрубати» нашу хліборобську націю під корінь?

В українців виймали хліборобську душу, ламали хребет нації, свідомо провокували канібалізм.

А тому наш обов’язок сьогодні – зберегти пам'ять про всіх невинно закатованих, пам'ять про тих, хто не дожив, пам'ять про тих, хто не долюбив, пам'ять про живих і ненароджених. Ніхто не має права про це забути. Тяжко повертає собі народ України духовне здоров’я.

Я закликаю вас сьогодні згадати у ваших молитвах усіх тих, хто страждав і помер під час великого Голодомору. (Слайд № 24)

Оцінювання
VII. Домашнє завдання.

Написати твір - роздум «Ти говориш, що не було голодомору...».

Схожі:

Уроку української мови у 7 класі Тема
Методи і прийоми: робота у групах, колективна робота, інтерактивні методи. Тип уроку: комбінований
Урок другий Тема. Якою повинна бути справжня людина
Методи, прийоми: бесіда, інсценізація, проблемний виклад, технології «Мікрофон», «Перехрестя думок», «Незакінчене речення», «метод...
Уроку української мови 6 клас "Теперішній час дієслів" Тема: Теперішній час дієслів
Методи і прийоми навчання: інтерактивна гра «Продовжіть речення», робота з текстом, робота в групах, творча робота «Асоціації», робота...
З ТЕМИ «ВСТАВНІ СЛОВА Й СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ» (з використанням мультимедійного обладнання)
Методи, прийоми, форми роботи: робота з інтерактивною дошкою, робота у групах, у парах, діалог «учитель – учень», міні-проект, вільне...
Урок 21. Тема: Глобальні проблеми людства
Методичні прийоми: проблемно-пошуковий; робота із географічними картами, схемами; розповідь; «Мозковий штурм», робота в групах, «Роблю...
Уроку: узагальнити й систематизувати набуті учнями
Методи, прийоми і форми роботи: «Проблемне запитання», «Мікрофон», «Навчаючи – учусь», метод «Прес», спостереження, дослідження,...
Тема. ПЧ. Г. Квітка-Основ’яненко. Сватання на Гончарівці. Мета
Форми, методи, прийоми роботи: «Психологічний настрій», таблиця «Знати і вміти», повідомлення учнів, обговорення в загальному колі,...
Урок вивчення нового матеріалу
Тема. «Народні оповідання» Марка Вовчка – «нехудожнє» зображення нетипових епізодів із кріпацького життя чи художнє викриття
Урок вивчення нового матеріалу
«балет», «лібрето», «антрепренер», «адажіо» «балетмейстер», «танцівник»,видатними композиторами та виконавцями російського балету...
УРОК З БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ НА ТЕМУ: «Облік розрахунків з підзвітними особами»
Методи уроку: словесні, наочні, практичні (використання інтерактивних та комп’ютерних технологій, робота в групах, перехресне опитування...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка