З ТЕМИ «ВСТАВНІ СЛОВА Й СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ» (з використанням мультимедійного обладнання)


Скачати 135.29 Kb.
Назва З ТЕМИ «ВСТАВНІ СЛОВА Й СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ» (з використанням мультимедійного обладнання)
Дата 02.11.2013
Розмір 135.29 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
РОЗРОБКА УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 8 КЛАСІ

З ТЕМИ «ВСТАВНІ СЛОВА Й СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ»

(з використанням мультимедійного обладнання)



Писарюк Валентина Андріївна

вчитель української мови та літератури

Єнакієвського НВК №1

Єнакієвської міської ради

Донецька область

Тема. Вставні слова і словосполучення.

Соціокультурна лінія «Георгій Висоцький – батько лісів донецьких».

Мета. Повторити й поглибити знання учнів про вставні слова і словосполучення, формувати вміння знаходити вставні слова і словосполучення в реченнях та визначати їх стилістичну роль у мовленні, розставляти розділові знаки при вставних словах і словосполученнях; розвивати творчі вміння складати речення зі вставними словами і використовувати їх в усному й писемному мовленні, розвивати логічне мислення, пам'ять, творчі нахили, виховувати культуру мовлення, зацікавленість до історії рідного краю, вміння бачити прекрасне у природі , житті людини, сприяти виробленню поваги до досягнень видатних людей рідного краю.

Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.

Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення, лексикологія.

Міжпредметні зв’язки: краєзнавство, біологія, література.

Цілі (очікувані результати).

Учні знатимуть:

  • основні відомості про вставні слова і словосполучення;

  • значення груп вставних слів і словосполучень;

Учні вмітимуть:

  • розпізнавати і знаходити в тексті вставні слова і словосполучення;

  • розставляти розділові знаки в реченнях зі вставними словами й словосполученнями;

  • правильно використовувати вставні слова і словосполучення в усному і писемному мовленні;

  • працювати колективно, в групах , парах;

  • формулювати значення вивченого для особистісного розвитку;

  • робити висновки й узагальнення щодо роботи з теми.

Методи, прийоми, форми роботи: робота з інтерактивною дошкою, робота у групах, у парах, діалог «учитель – учень», міні-проект, вільне письмо, «пастка», уявне інтерв’ю.

Обладнання: комп’ютер, інтерактивна дошка, презентація «Лісові краєвиди»,, презентація «Вічнозелена окраса мого міста», сигнальні картки, схема рефлексії.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Побажання приємного настрою та успішної роботи на уроці.

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Оголошення епіграфа уроку.

Ліс зустрів мене як друга

Тінню від дубів крислатих,

Смутком білої берези,

Кленів лапами густими,

Сосен гомоном одвічним,

Срібним шемранням осик.

Максим Рильський

Вчитель. Дорогі друзі, мабуть, не знайдеться жодної людини, яка б сказала, що ніколи не була у лісі. Хто здійснив прогулянку до маленького лісочка, а хтось з вас мав можливість поблукати лісовим царством, насолодитися його красою, свіжістю. Ви, напевне, вже здогадались, що сьогодні ми будемо говорити про одне з найяскравіших надбань природи нашої планети - ліси, які надають Землі того смарагдового кольору, який можна спостерігати з ілюмінаторів космічного корабля. Але опустимось на землю. Крім природних лісів, існують ще і рукотворні ліси, створені людиною. Постає питання: навіщо ж створювати штучні ліси, хіба мало на нашій планеті лісів, створених самою природою? Сьогодні ми і дізнаємось, що створення штучних лісів – це актуальна і важлива проблема сьогодення, що сягає коренями аж у ХІХ ст., тож приступимо до активної, творчої праці.

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів.

Вчитель. Для результативної роботи слід мати певний багаж вмінь, навичок чи знань. Ми маємо у своєму розпорядженні такий корисний багаж, тільки слід ретельно згадати його зміст, бо без цих знань ми не зможемо отримати хороші результати. Це відомості про вставні слова й словосполучення.

Подивіться уважно на квітку, вона нагадує соняшник. Гра-повторення на знання вставних слів й словосполучень теж має таку назву.

Лінгвістична гра «Соняшник» (інтерактивна дошка)

(Зіставлення нових знань (матеріал попереднього уроку «Вставні слова й словосполучення») із базовими) .

Вам необхідно дати відповідь на питання, розміщені на зворотній стороні пелюсток. Це питання про вставні слова й словосполучення. Звичайно, слід навести приклади на кожне правило.

Відповіді учнів на питання.

  1. Визначення вставних слів й словосполучень

  2. Як виділяються вставні слова й словосполучення на письмі / усному мовленні?

  3. Види вставних слів й словосполучень за значенням.

  4. Місце вставних слів й словосполучень в реченні.

  5. Чи може існувати мова без вставних слів й словосполучень? Аргументувати відповідь.

  6. Що виражають вставні слова мабуть, напевне? Продовжити цей ряд.

  7. Навести приклади вставних слів й словосполучень, що вказують на джерело повідомлення.

  8. Вякій мовленнєвій ситуації будуть доречні вставні слова й словосполучення, що виражають порядок думок, зв’язок між ними?



1

8


2

7


3

IV. Виконання завдань на формування практичних умінь і навичок.

Вчитель. Діти, через мить ви зануритесь в один із моментів історії нашого краю. Це історія перетворення так званого Дикого поля, як раніше називали степові простори Донбасу, на квітучий край. На початку уроку прозвучала інформація про те, що ліси створює не тільки природа, але і людина. Про таку людину, яка все своє життя присвятила розведенню штучних лісів, і піде зараз мова. Наші юні біологи і краєзнавці приготували цікаву розповідь про особливості донецьких лісів та Георгія Миколайовича Висоцького. Ця людина віддала чимало сил і таланту для того, щоб перетворити степ на зелений простір, вкритий деревами, кущами, гайками, лісами.

  • Презентація міні-проекту «Ліси Донеччини».

Виступ мовознавця.

Коли ви будете слухати розповіді про донецькі ліси та історію їх заснування, то

почуєте незвичайні слова. Це наукові терміни. До вашої уваги тлумачення цих слів.

  • Лісоутворюючі породи дерев – хвойні чи листяні породи дерев, придатні для створення штучних лісів. Це, зазвичай, сосна звичайна, сосна кримська, сосна піщана, акація, граб, клен, береза, дуб, деревовидні кущі.

  • Департамент (фр. departament- частина). У дореволюційній Росії та деяких інших країнах – відділ міністерства, вищої державної установи.

  • Геоботаніка – наука, що вивчає взаємозв’язок розповсюдження рослин на планеті відповідно до умов пристосування на тій чи іншій території, у зв’язку з геологічною історією нашої планети..

  • Гідрологія – наука про водні ресурси.

  • Ґрунтознавство – наука про історію виникнення грунтів Землі, їх види та розповсюдження.

  • Кліматологія – наука, що вивчає кліматичні особливості всіх природних поясів планети, їх особливості, специфічні риси, вплив на формування клімату, погоди тощо.

  • Ландшафт ( нім.Landschaft – місцевість). Загальний вигляд, а також сума типових ознак будь – якої місцевості.

  • Лісоводство наука про охорону лісових багатств, їх примноження, формування, відповідно до природних та кліматичних зон тощо.

Виступ представника групи біологів.

Загальна характеристика донецьких лісів.

Ліс – це неоціненний дар природи, наш «зелений друг». Це і природна аптека, і

фабрика цілющого повітря, і матеріал для промисловості, і просто краса, втілена у барвах квітів, кущів, дерев, голосах птахів. Рослинний світ донецьких штучних лісів багатий і різноманітний. Так, саме штучних, бо століття тому назад краєвиди Донеччини були зовсім іншими. Клімат Приазов’я сухий, тут постійно бушували пилові бурі на неосяжних степових просторах. Ані деревця, ані гайка, тільки сухуваті , поодинокі кущики.

Але людський геній зумів серед засушливого степу виростити зелені оазиси краси. Це штучні ліси, створені Георгієм Висоцьким.

Ліси займають біля 10-15 % території Донецького краю. Різні види дерев і кущів

розсаджено відповідно до складу грунту, наявності джерел вологи тощо. На піщаних пагорбах домінують соснові ліси, а також зустрічаються кущі шипшини, глоду, жостеру, горобини, бузини, терен. Насадження кущів чергуються з листяними породами дерев. Лісозахисні смуги сформовані з ясена, акації, клена, дуба. Милують око ошатні березові гаї. Зустрічаються також і змішані насадження , де можна зустріти як хвойні, так і листяні породи дерев. Основні лісоутворюючі породи дерев у нашому регіоні – це сосна, дуб, граб, осика, береза, вільха, ясен звичайний, клен, липа, акація.

Виступ представників краєзнавчої групи.

Розповідь про життя і діяльність Георгія Миколайовича Висоцького.

1 учень.

Наприкінці ХІХ ст.. лісовим департаментом царської Росії було організовано

наукову експедицію під керівництвом професора Докучаєва. Мета дослідження – з’ясувати особливості засушливого клімату Приазов’я для того, щоб розробити заходи по збереженню чорноземного шару грунту від вивітрювання, створенню сприятливих умов для землеробства. Серед членів експедиції був і Георгій Висоцький – один з найкращих учнів професора Докучаєва. Саме він зумів втілити в життя ідеї свого вчителя і наставника.

Георгій Миколайович Висоцький (1865-1940) – видатний вчений у галузі

геоботаніки, гідрології, ґрунтознавства, кліматології, лісоводства, автор 269 наукових праць. Але найвища заслуга цієї людини в тому, що Георгій Висоцький зумів серед засушливого степу створити справжнє чудо – ліс. Вчений народився на берегах красуні - Десни, а все своє життя присвятив степу. В щоденнику читаємо такий запис: « Я відправився на південь з великою зацікавленістю. На станції Лозова я вирішив оглянути околиці, так як потяг запізнювався. Переді мною розкинувся розлогий степ аж до самого обрію. Вперше я побачив степовий переліг, вкритий рідкою рослинністю, кулясте перекотиполе на фоні чорної, порепаної від спеки землі. За Лозовою я побачив сивину ковилових степових острівців. Мені перехоплювало подих від баченого…» Первісна степова краса Приазов’я заполонила серце вченого назавжди.

2 учень.

З 1892 по 1904 Висоцький очолював ним же створене Великоанадольське

лісництво. Була проведена грандіозна робота – засаджені хвойними і листяними породами дерев степові пагорби та виярки, створені захисні лісосмуги, соснові ліси, діброви, гаї. Вчений вміло використовував особливості рельєфу, грунту, водних ресурсів. Його дослідження лягли в основу розведення лісів не тільки в Приазов’ї, але і в інших районах Євразії, де панував засушливий клімат. Висоцький дослідив фактори, які негативно впливають на стан грунту, вирахував оптимальну ширину захисних лісосмуг, частотність висадки дерев, що впливало на рівномірність снігового покриття полів взимку.

Праця Георгія Миколайовича Висоцького «Програма досліджень та експериментів над штучними лісами Великоанадольського лісництва» залишається актуальною і в наш

час, це підручник, за яким майбутні лісоводи вчаться з користю змінювати природний ландшафт. Сучасний Донбас - це гігантський промисловий район, але проблема збереження земельних ресурсів регіону досі залишається відкритою. Ми маємо звернутися до спадщини видатного вченого і продовжити його справу.

Вчитель. Дякуємо! Дорогі учні, ваші знання поповнились новою, я вважаю, дуже

цінною інформацією, напевне, не завжди ми замислювались над тим, звідки взялись тут, на Донеччині, лісонасадження. Ростуть собі, хтось посадив… А тепер ми достеменно знаємо, завдяки кому ліси змінили степові простори Приазов’я. Приступимо до практичної частини уроку. Прослухайте умови виконання першого завдання.

  • Це цікаво!

На основі прослуханої інформації побудувати діалог – обговорення щодо

одержаної інформації у формі «запитання-відповідь», використати вставні слова, словосполучення.

( складання діалогів, озвучення результатів)

Вчитель. Отже, перше завдання виконано дуже добре, далі вам пропонується таке

завдання.

  • Уявне інтерв’ю.

Які питання ви поставили б Георгію Висоцькому при зустрічі?

( вжити вставні слова й словосполучення)

Вчитель. Всім присутнім надійшло запрошення відвідати художній вернісаж. Ласкаво просимо на виставку!

Всі одержали картки у формі силуетів дерев, це – ялина, береза, клен. Форма куща –

це атрибут спостерігачів-експертів, вони будуть вести хронометраж, зіставляти результати. Знайдіть свої групи за відповідними картками. Ваше завдання:

1. Розглянути зображення лісових краєвидів (презентація).

2. Передати побачене від імені

  • художника

  • композитора

  • звичайного туриста.

3. Звернути увагу на інтонаційно-художнє оформлення висловлювань, за допомогою вставних слів й словосполучень передайте відтінки людських почуттів, переживань тощо.

Асоціації, враження, почуття

____________________________________________________________

1 група 2 група 3 група



художника композитора туриста

__________________________________________________________

( використати вставні слова й словосполучення)

Робота груп .

Оголошення результатів .

Письмовий блок завдань ( завдання зачитує вчитель)

  • Творче письмо.

Переписати текст, позначити вставні слова й словосполучення, вико- риставши умовні позначки. Розставити розділові знаки (текст на інтерактивній дошці без розділових знаків).

Вс.Сл. – вставні слова;

Вс.Сп. – вставні словосполучення.

Як відомо, Георгій Висоцький завідував Великоанадольським лісництвом протягом багатьох років. Таким чином, вчений мав змогу реалізувати власну програму по розведенню штучних лісів. Він розумів, що взаємини оточуючого середовища і посаджених рослин мають бути найсприятливішими. Безперечно, це вимагало чимало зусиль. Але, на думку вченого, це була благородна місія. Як ми знаємо, його багаторічні мрії здійснились. За методикою Висоцького не тільки на Донеччині, але і в інших районах нашої країни було створено багато рукотворних лісів.

* Зробити усний синтаксичний розбір одного речення ( на вибір)

* Пояснити правопис виділених слів.

  • Відновлення речень.

Вставити відповідні вставні слова й словосполучення.

  1. … в 1898 році Висоцький був змушений тимчасово призупинити свої

дослідження і практичну діяльність. (Почуття.)

  1. Штучні ліси … є окрасою шахтарського краю. (Задоволення.)

  2. У Вербний тиждень … не можна сіяти городини, бо буде ликувата, як верба.

(Джерело повідомлення.)

  1. … вчений розробив теорію «сухого лісоводства», … склав рекомендації щодо

озеленення всього регіону. (Послідовний виклад думок.)

  1. Небо … захмарене, бо на ньому ані вогника. (Припущення.)

  2. Козаки … жертвували великі кошти на церкви, монастирі, бібліотеки.

(Упевненість.)

  1. … ідеї Висоцького повинні реалізовуватись і в наш час. (Спосіб оформлення

думок.)

  • Творче моделювання.

Скласти речення з поданими словосполученнями, використавши різні за значеннями слова й словосполучення. Пояснити розділові знаки.

Лісове господарство, сосновий ліс, знання з ботаніки та гідрології, густі діброви, зелена перлина, основоположник степового лісоводства, зберегти у віках, змінити степовий ландшафт, подвиг в ім’я людства.

Усні вправи.

Вчитель. Для вправи «пастка» нам потрібні сигнальні картки ( зелені і червоні квадратики). Вам слід визначити, які слова є зайвими, тобто не є вставними словами, словосполученнями, тоді піднімаємо зелену картку, якщо вони дійсно зайві у нашому списку – червону. Слухаємо уважно.

Мабуть, з іншого боку, бачите, раптом, авжеж, між тим, нарешті, раптом, бачу, адже, агов, по-третє, як відомо, пам’ятаю, з іншого боку, без сумніву, зрозуміло, зненацька, все-таки, дійсно, всякий, до того ж, ось, принаймні, так, згарячу, таким чином, зокрема, думаю, кожен.

  • Пропонується колективне спостереження.

Пофантазуймо!

Ми у лісі.

* Чиї голоси можемо почути?

* Кого зустрінемо?

* Що побачимо?

* Що може бути несподіваним для нас?

* Що може дуже сильно вразити?

* Які почуття можуть виникнути?

* Якою може бути кольорова гама лісу?

  • Вільні думки.

Вчитель. Наше місто дало притулок одному з найпрекрасніших дерев, без яких неможливо уявити лісове царство. Це – вічнозелена ялина. Вона прикрашає парки, вулиці, площі міста, даруючи чудовий настрій його мешканцям, які прикладають чимало зусиль, аби зберегти цих пухнастих лісових красунь. До вашої уваги презентація Загарії Єлизавети, дипломанта Х обласного конкурсу в рамках Всеукраїнської акції «Збережи ялинку - 2010». Учениця привертає увагу до збереження не тільки вічнозеленої окраси нашого міста, але і всіх лісів України ( перегляд презентації).

Вчитель. Висловіть думки, асоціації, почуття, які виникли.

V. Рефлексія. Наші досягнення.

  • учні заповнюють схему рефлексії (самооцінку діяльності)

Вставні слова й словосполучення.

_______________________________

Що знав? * Що нового вивчив?

* Як застосуєш нові знання?

? * Над чим варто попрацювати?

* Якою темою об’єднаний матеріал уроку?

* Чи будуть окремі думки щодо теми уроку?

* Яке із завдань викликало труднощі?

* Яке найбільше зацікавило?

* Твоє враження від уроку.

Зачитування результатів.

  • Коментар епіграфа.

Вчитель. Дорогі діти, висловіть свої побажання нашому «зеленому другу».

( ланцюжок відповідей)

Вчитель. Наприкінці уроку я бажаю всім приємного відпочинку на лоні природи, щоб ви не забували про «зелених друзів», які дають нам прохолоду, затишок, спокій, чисте повітря, надихають на створення творів мистецтва, і , взагалі, допомагають жити. Що таке Земля без лісів? Це буде зовсім інша планета, незатишна, некомфортна для всього живого. Будемо прикладати якнайбільше зусиль для того, щоб ліси завжди буяли на просторах нашої планети! Не забуваймо імена тих, хто дбав про природу, тих, хто сьогодні небайдужий до неї.

VІ. Домашнє завдання (диференційоване).

  1. Написати твір-етюд «Чари лісу» (використати вставні слова, словоспо-

лучення ).

  1. Написати твір – роздум на тему «Ліс – це дуже тендітне створіння, а рос-

лини і тварини – як діти, за ними треба старанно доглядати, вони загинуть без турботливих людських рук»

  1. Укласти словничок вставних слів, словосполучень для висвітлення теми

«Бережіть ліс».

  1. Виписати з творів художньої, наукової, публіцистичної літератури (на

вибір) опис лісу.
Література

  1. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах./ За ред. М.Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2005.

  2. Пентилюк М.І. Особливості технології уроку // Дивослово. – 1998. - №4.

  3. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К.: А.С.К., 2004.

  4. О.О.Чибільов. Обличчя степу. – Ленінград: Гідрометеовидав, 1990.

  5. Географічна енциклопедія України. – К., 1990.

  6. Єлін Ю.Я. Рослини наших лісів. – К.: Рад. школа, 1983.

Схожі:

Слово. Значення слова
Прочитай. В одну колонку запиши словосполучення, в яких слова мають пряме значення, а в другу – переносне значення
Урок №6 СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. БУДОВА Й ВИДИ СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ ЗА СПОСОБОМ ВИРАЖЕННЯ ГОЛОВНОГО СЛОВА Мета
Уведення школярів у спроектоване поняттєво-термінологічне поле (знай­омство з основними поняттями й термінами теми): учитель акцентує...
Назвіть усіх членів своєї родини: дорослих на ім’я та по батькові,...
Назвіть усіх членів своєї родини: дорослих – на ім’я та по батькові, дітей – зменшувальним іменем. Використайте подані нижче слова...
Розкрита неповно; про щось сказано недостатньо
Якщо допущена пунктуаційна помилка, визнач у реченні граматичну основу, з’ясуй, яким є речення: простим чи складним, чи є в ньому...
Урок №1 Підтема: Розвиток медицини
Мета: Навчити правильно вимовляти і читати нові слова та словосполучення, розпізнавати їх у тексті, вживати в реченнях; розвивати...
Урок №2 Підтема: Лікарня та її підрозділи
Мета: Навчити правильно вимовляти і читати нові слова та словосполучення, розпізнавати їх у тексті, вживати в реченнях; розвивати...
ЗАТВЕРДЖЕНО
Учні на уроках фізичної культури виконують стройові, гімнастичні, легкоатлетичні вправи, елементи футболу, волейболу, баскетболу,...
Широков Владимир Анатольевич, Сидоренко
ДТУ передбачаються слова та семантично-значущі (ідіоматично визначені) словосполучення української мови. Це означає, що всі елементи...
План Які є правила оформлення ділової кореспонденції. Що входить...
З роками склалися узвичаєні правила оформлення службової, урядової, приватної кореспонденції. Це і сувора нормативність і дотримання...
Застосування мультимедійного програмного забезпечення в гуртковій...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка