Солі нітратної кислоти, їх застосування. (10 клас)


Скачати 84.68 Kb.
Назва Солі нітратної кислоти, їх застосування. (10 клас)
Дата 03.11.2013
Розмір 84.68 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
Тема: Солі нітратної кислоти, їх застосування. (10 клас)
Мета : поглибити знання учнів про солі нітратної кислоти, їх застосування. Розглянути основні екологічні проблеми сучасності щодо вмісту нітратів у різних продуктах харчування, з’ясувати вплив людини на підвищення NO3 в питній воді, проаналізувати негативні наслідки потрапляння нітратів до організму людини, продемонструвати можливості хімії, біології, географії в розв’язанні актуального екологічного питання.
Тип уроку: урок – проект
Обладнання: виставка літератури « Їх величність нітрати!», рефератів учнів, набори реактивів, інтерактивна дошка, проектор, ноутбук, диск із презентацією проекту, овочі для дослідів, виставка овочів.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.

Учні займають свої місця для виступу, під час підготовки до уроку клас розділяється на 5-ть груп, які працюють над завданнями та розбиранням матеріалу, згідно представленої презентації вчителя, та над створенням спільної презентації за проектом.
ІІ. Актуалізація опорних знань

Хімічний диктант:

( один учень на задній частині дошки спільно з класом пише відповіді, потім проводимо взаємоперевірку та оцінення результатів)

  1. Нітрат калію

  2. Нітрат заліза (ІІІ)

  3. Магній нітрат

  4. Нітрат літію

  5. Нітрат міді (ІІ)

6. Нітрат натрію

Бесіда

  1. Як називають солі нітратної кислоти, нітритної?.( нітрати, нітрити)

  2. Систематизуючи дані нітрати, до яких речовин ми їх можемо віднести ? ( мінеральні, нітратні добрива)

  3. Зазначте ступінь окислення, та валентність нітратної групи?

  4. В якій сфері найбільше використовують нітрати?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. У наш час людство переживає досить складний період своєї історії - період загрозливої для існування цивілізації для негативних факторів : знищення природи, незворотні явища в біосфері, вплив діяльності людини на довкілля, посилення конфлікту між техносферою і біосферою. Одним з таких факторів є також забруднення довкілля надлишками нітратної та нітритної кислот, тобто збільшення вмісту нітратів в ґрунтах, водах, продуктах харчування.

( оголошення теми уроку)

Мета нашого сьогоднішнього уроку – з’ясувати чи є солі нітратних кислот екологічно небезпечними, розглянувши це питання на прикладі мінеральних добрив. Тому наш урок сьогодні буде незвичайним, ми з вами довгий час працювали над завданням проекту і зараз спробуємо підвести підсумки нашої роботи.
Захист презентації учнів.

1.Мінеральні добрива – причина згубу чи гарант життя.

( виступ теоретиків)

Мінеральні добрива – причина згуби чи гарант життя, чому саме ця тема зацікавила нас, а тому що сучасна економіка характеризується високим рівнем конкуренції в усіх галузях. Отже, споживач може обирати того виробника, який пропонує найкращі умови. Це призводить до загострення боротьби між конкурентами, а відтак застосування ними всіх можливих засобів для тримання конкурентних переваг. Здавалося б, що така ситуація є досить вигідною для покупця, але разом з тим споживач наражається на небезпеку. Зокрема, найбільш небезпечні наслідки прагнення до швидкого збагачення з боку виробників проявляються у сфері виробництва та реалізації продуктів харчування. У гонитві за « вигідними цінами» виробники застосовують різні хімічні, часто – шкідливі речовини для покращення зовнішнього вигляду продуктів, продовження терміну зберігання тощо.

Особливо серйозним питанням сьогодні є застосування нітратних добрив, вміст їх у сировині, а отже, вплив нітратів і нітридів у харчових продуктах на здоров’я людини.

Таким чином, актуальність цієї теми є очевидною, оскільки сьогодні варто брати до уваги той факт, що вигоди, отримані від застосування хімічних добрив ( нітрати), значно менші, ніж витрати на покращення стану здоров’я людей, постраждалих від згубної дії продукції, що містить такі речовини, а також на відновлення родючості ґрунтів та усунення інших негативних наслідків.

З огляду на вищесказане, метою нашого проекту доцільності використання нітридів та дослідження характеру їхнього впливу на організм людини та довкілля і вміст нітратів у деяких продуктах харчування.
2. Цілі та дослідження проекту.

Дивлячись на поставлену мету проекту ми визначили основні питання за якими проводили наші дослідження:

  1. Визначення вмісту нітратів у харчових продуктах і порівняння їх із даними допустимих норм.

  2. Дослідження дощової води на вміст нітратів в ній.

  3. Дослідження питної води в смт. Новотроїцьке на вміст в ній нітратів.

  4. Дія нітратів на організм людини.

  5. Теоретичні дослідження: значення добрив для підвищення врожаю.

Дослідивши продукти харчування на вміст в них нітратів ми побачили цікаву картину.
3. Захист дослідницької роботи ( виступ дослідників) :

А) вміст нітратів у продуктах харчування

Усі взяті продукти для дослідів були закуплені почергово на місцевому ринку смт. Новотроїцьке. Відповідно ранні культури бралися для дослідів у травні місяці, всі інші у вересні 2010 року.

Користуючись даними ГОСТу щодо виявлення нітратів у продуктах харчування нами були проведені відповідні досліди за допомогою яких ми дійшли висновку, що в ( показує на таблиці) пробі № 1 ( капуста рання) вміст нітратів перевищував у 2 рази, максимальний вміст в цьому продукті 400 мг/кг, а проба містила 841 мг/кг нітратів, також тенденція просліджувалася і в пробі № 3 (кавун ранній) більше у 2 рази, пробі № 4 (кавун пізній), пробі №5 (диня рання).

В пробах № 2 (капуста середня), пробі № 6 (диня пізня), пробі № 7 ( редиска), пробі № 8 ( молоко коров’яче), та пробі № 9 (вода очищена) норма нітратів не перевищувала.

Дивлячись на ці результати ми не можемо сказати що наше населення споживає 100% чисті продукти харчування, які продаються на нашому ринку, тому ми пропонуємо всім самим перевіряти наявність нітратів у куплених продуктах, про що ми вам пізніше розкажемо.
Б) Вміст нітратів у дощовій воді.

Частковою причиною накопичення нітратів у рослинах є також випадання кислотних дощів в яких міститься HNO3, HNO2

( нітратна і нітритна кислоти). Потрапляючи у грунт вони проникають і накопичуються в рослинах. Ми в своєму проекті вирішили дослідити чи має дійсно це питання важливе значення і чи випадають в нашій місцевості кислотні дощі.

Нами була взята проба дощової води в травні місяці, яка показала, що вміст нітратів у ній перевищив на 7 мг/кг, при допустимій нормі 30 мг/кг. Дві інші проби, які були взяті у вересні та жовтні місяці, показали що вміст нітратів в них у нормі. Тому ми можемо сказати, що в нашій місцевості явище « кислотні дощі» має своє місце, але в невеликому відсотку.
В) Вміст нітратів в питній воді смт. Новотроїцьке.

Працюючи над завданням проекту нас дуже цікавило, які ж результати будуть після дослідження нашої питної води, адже ми її споживаємо в їжу, для пиття, прання і т.д. Хочемо сказати, що результати дослідів виявилися добрими. Проби питної води були взяті на вул.. Леніна, вул.. Робітничій, вул.. Чкалова, як бачите у різних куточках смт. Новотроїцьке, щоб мати повну картину стану питної води. Жодна з даних проб не перевищила допустиму норму вмісту нітратів це 20 мг/кг. В пробі № 1 ( вул.. Робітнича) – 6мг/кг, в пробі № 2 ( вул.. Чкалова) – 4 мг/кг, в пробі № 3 ( вул.. Леніна) –

7 мг/кг. Можемо вас завірити що по вмісту нітратів наша вода не є небезпечною. Всі досліди ми проводили за підтримки районної санітарно-епідеміологічної станції. Тому ми хочемо запропонувати вам прослухати думку спеціаліста СЕС Бондаренко В. В. з приводу даного болючого питання ( огляд відео (3хв.)).
4). Дія нітратів на організм людини ( виступ аналітиків)

Є спеціальні методи визначення кількості нітратів у різних продуктах харчування, один із експрес-методів ви можете застосувати дома, він ґрунтується на використанні індикаторного паперу « Індам» або реактиву дифеніламіну. Вміст нітратів визначають порівнюючи забарвлення індикаторного паперу під краплиною соку рослини чи продукту за кольоровою шкалою, якщо вміст нітратів дуже високий індикатор буде мати яскраво-синє забарвлення, при високому вмісту – синє забарвлення, при середньому – світло-синє забарвлення і відповідно – голубе забарвлення при низькому вмісті, світло-голубе – якщо зовсім відсутній вміст нітратів.
5). Проведення дослідів ( виступ практиків) : Взяти по краплині соку свіжих томатів, гарбуза, капусти, молока коров’ячого, капнути їх на відповідний папірець індикаторного паперу «Індам» ( можна « Індам» замінити дифеніламіном). Спостерігати за результатами згідно вище вказаної таблиці.
6). Теоретичні дослідження, значення добрив для підвищення врожаю ( виступ теоретиків)
До складу рослин входить до 70 хімічних елементів.

  1. Макроелементи : C, O, H, N, P, K, Ca, Mg, S.

  2. Мікроелементи : Fe, Mn, Cu, Zn, Mo, Co.

Якщо речовина містить хоча б один з трьох елементів ( N,P,K) і здатна в ґрунтовому розчині дисоціювати на іони, її використовують як мінеральне добриво.

- щорічно з урожаєм з кожного гектару поля виноситься в середньому біля 22,2 кг азоту, 8,7 кг фосфору (v) оксиду і 25,8 кг калій оксиду;

- з унесенням у ґрунти з добривами 1 кг корисного елементу урожайність підвищується на:



Культура елемент

N

P2O5

K

Зернові (кг)

12-15

7-8

3-4

Цукровий буряк (кг)

99-160

50-60

40-50

Картопля (кг)

90-150

40-60

40-50


7). Висновки :

Завершуючи роботу над нашим проектом ми дійшли висновку : щоб не наражатися на небезпеку, пов’язану з отруєнням нітратами та впливом їх на організм людини

По-перше, необхідно дотримуватись правил агротехніки вирощування сільськогосподарських культур та не зловживати використанням мінеральних добрив.

По-друге, слід заборонити приготування дитячих молочних сумішей на воді з місцевих джерел.

По-третє, треба вилучити з вживання тепличні культури.

По-четверте, продукти, що викликають у вас сумнів потрібно піддавати експрес-тесту « Індам».

Також слід дотримуватися таких порад:

Якщо немає згаданих індикаторів, можна спробувати зменшити вміст нітратів у продуктах харчування:

  1. зелень (петрушку, кріп тощо) потрібно вимочувати, поставивши у воду як букет на 2-3 години. За цей час під дією світла нітрати переходять у нешкідливу для організму форму;

  2. нітрати добре розчиняються в теплій воді. Тож, овочі перед приготуванням бажано бланшувати, вміщуючи на кілька хвилин у гарячу воду, яку потім доцільно вилити;

  3. не слід варити овочі в алюмінієвому посуді. Алюміній діє як каталізатор, що прискорює перетворення нітратів у нітрити;

  4. збирати овочі потрібно в період фізіологічної стиглості. Слід пам’ятати, що дуже рання і дуже пізня продукція має високий вміст нітратів;

  5. під час консервування нітрати переходять у рідину ( тому маринади вживати не варто).

ПАМ’ЯТАЙТЕ! Вміст нітратів у рослинах неоднаковий упродовж доби: мінімальна його кількість увечері та вранці.

І коли ми будемо дотримуватися цих критеріїв, то може, буде менше отруєнь, пов’язаних з нітратами та нітритами. Це і буде, як ми вважаємо, фундаментом для покращення нашого з вами здоров’я, будьте здорові і ніколи не майте з цим проблем. Дякуємо Вам за увагу.

ІІІ. Закріплення теми уроку.

( тестування)

ІV. Підбиття підсумків уроку.

Вчитель підбиває підсумки, виставляє оцінки за роботу на уроці.
V. Домашнє завдання.

Повторити тему підгрупа азоту, підготуватися до контрольного опитування з даної теми. Запропонувати свою схему зниження вмісту нітратів в ґрунтах.

Схожі:

ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ, ЩО ВИНОСЯТЬСЯ НА ЕКЗАМЕН З ДИСЦИПЛІНИ «ХАРЧОВА ХІМІЯ»
Назвати основні класи неорганічних сполук та записати їх формули. Напишіть рівняння реакції взаємодії Купрум (ІІ) оксиду і нітратної...
1. Укажіть рівняння реакції, що є якісною реакцією на хлоридну кислоту та її солі
Маса купрум(ІІ) сульфату, що утворюється в результаті взаємодії сульфатної кислоти масою 9,8 г з надлишком лугу, дорівнює
Галогени як сильні окисники перебувають у природі у відновленому...
Ці солі перебувають у вигляді покладів, походження яких пов'язане з висиханням давніх соляних озер, або в розчиненому виді у воді...
Урок Тема: Генетичний зв’
Матеріали і обладнання: ПС; таблиці розчинності неорганічних сполук; варіанти завдань для самостійної роботи; реактиви: розчин сульфатної...
Тема: “Кислоти, їх склад, назви, класифікація”
Мета: Сформувати уявлення про кислоти, ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами та класифікацією кислот; розвивати вміння...
Хімічне кафе «Кислоти»
Цілі: узагальнити й поглибити знання учнів про склад, фізичні, хімічні властивості, застосування та одержання кислот; формувати вміння...
Методичні рекомендації щодо ведення журналу
Журнали класів на одній паралелі позначаються цифрами і відповідними літерами українського алфавіту, наприклад: 5-А клас, 5-Б клас,...
Приготування індикаторів згідно ДФ
Техніка приготування розчинів точної концентрації із фіксаналів, за точно взятою наважкою, за приблизно взятою наважкою. Приготування...
Приготування індикаторів згідно ДФ
Техніка приготування розчинів точної концентрації із фіксаналів, за точно взятою наважкою, за приблизно взятою наважкою. Приготування...
МАЙСТЕР-КЛАС ДЛЯ СЛУХАЧІВ КУРСІВ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ
Мета. Ознайомлення з досвідом застосування інтерактивних технологій у процесі викладання географії
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка