|
Скачати 85.31 Kb.
|
Мокренко Є.М. вчитель біології Екологічні проблеми сучасності. Закони Баррі Коммонера : стійке енергоспоживання і зміни клімату. (методична розробка уроку з основ здоров’я у 8 класі) Мета : ознайомити учнів із критичним станом навколишнього середовища, навчити реально оцінювати екологічну ситуацію; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати екологічну свідомість, почуття відповідальності за збереження природного середовища. Тип уроку: синтетичний, формування нових знань, умінь та навичок. Форми і методи роботи навчальної діяльності: словесні, наочні, «мозковий штурм», «мікрофон», робота в групах. Обладнання : географічний атлас, виставка малюнків дітей на тему: «Я і навколишнє середовище», виставка фотографій екологічних катастроф, мультимедійна презентація «Закони Баррі Коммонера». Хід уроку І. Організаційний етап. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Демонстрація відеокліпу М.Джексона. ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Учням пропонується записати на стікерах, що вони очікують дізнатися чи навчитися на уроці, ці висловлювання розміщують на дошці (можна використати плакат-заготівку із зображенням земної кулі). ІV. Актуалізація опорних знань. Проводиться «мозковий штурм». Спробуйте дати відповіді на такі запитання:
Учитель. Для того щоб знайти відповіді на питання, яким чином ми можемо врятувати нашу планету від остаточної загибелі, треба, в першу чергу з’ясувати, що є причинами такого стрімкого руйнування. Тому зараз я пропоную створити імпровізовану конференцію, на якій учні за 2-3 хвилини зроблять доповідь про причини сучасних екологічних проблем. 1 учень. За даними ООН до розвитку глобальної екологічної кризи призвели демографічний та промислово-енергетичний «вибухи», що спричинили катастрофічне ресурсопоглинання і продукування неймовірної кількості відходів. Урбанізація призвела до зростання великої кількості міст-гігантів, що найнебезпечнішими забруднювачами довкілля. Семимільярдне населення планети створює таке активне використання природних ресурсів, що його просто неможливо компенсувати. Сучасні темпи розробки мінеральних ресурсів призведуть до повного виснаження родовищ уже в наступні 50-100 років. Промислова діяльність людини настільки руйнівна, що створює ряд серйозних проблем у збереженні довкілля. 2 учень. З тих пір, як людина себе почала вважати господарем природи, а не її частиною, вона змінила багато чого і не на свою користь. Господарська діяльність неминуче веде до забруднення і втрати великої кількості ґрунтових площ. Цікаво те, що не обов’язково при цьому безпосередньо вносити до ґрунту різноманітні пестициди. Більшість шкідливих речовин потрапляє до ґрунтів з атмосфери, разом з опадами або через акумуляцію цих речовин у рослинах, з подальшим розпадом. Таким чином основними джерелами забруднення ґрунтів є: сміття, викиди, важкі метали, пестициди, мікотоксини, радіоактивні метали. 3 учень. Хотілося б з’ясувати причини забруднення атмосфери. Звісно зрозуміло, що основними забруднювачами є газоподібні речовини. Вони потрапляють в атмосферу в результаті діяльності промисловості, транспорту, спалювання великої кількості відходів. Неабияку увагу останнім часом приділяють фреонам (хлорфторвуглеводням), що використовуються у холодильних установках, у виробництві, піноутворювачів, аерозолів. Фреони мають руйнівний вплив на озоновий шар, що є природним щитом нашої планети від радіоактивного сонячного випромінювання. 4 учень. Як не дивно, люди схильні надавати пріоритетне значення тій інформації, що стосується них самих. А ось інформація віддалена в часі або та, що має ймовірний характер здається менш вартою уваги. Подібне викривлення важливості інформації і призводить до того, що більшість людей не усвідомлює реальної небезпеки руйнівного озонового шару, що пов’язана з ростом генетичних і ракових захворювань. Якби люди зрозуміли це, то змогли б з легкістю відмовитися від використання певної частки аерозольної продукції. 5 учень. Не менш важливим фактором існування цивілізації на планеті є – водні ресурси. Обсяг прісних вод складає 20% усієї гідросфери, причому розподілені вони вкрай нерівномірно. Загальне споживання водних ресурсів зростає щодня. Помилково вважати, що вода є відновлювальним ресурсом, адже забруднення її тими ж стічними водами, викидами і т.д. призводить до втрати цього ресурсу. Рейн, Дунай, Сена, Волга, Дніпро, Дністер – найбільш забруднені річки. Їхні води стікають у басейни морів, провокуючи забруднення вод світового океану. Результатом може стати втрата величезної кількості біологічних видів.. В свою чергу скорочення видового біорізноманіття призведе до руйнації екосистем і біосфери в цілому. Учитель. Звичайно, ми з вами не зможемо розглянути всі причини екологічних змін на одному уроці. Так як бачите, що перспектива, яка відкривається перед нами не райдужна. Виходячи з вищевказаного пропоную побудувати своєрідну піраміду: Як бачите, в основі піраміди, мис пробували перелічити основоположні фактори зміни клімату, що веде до глобальної екологічної катастрофи. Як не парадоксально, людина не спішить застосовувати свій же досвід для збереження довкілля. Сьогодні б мені також хотілося познайомити вас із основними екологічними законами, які були запропоновані американським екологом Баррі Коммонером і викладені у вигляді афоризмів. Коротке повідомлення учня про біографію Баррі Коммонера. Народився – 28.05.1917р. Закінчив університет у Колумбії, отримав ступінь бакалавра, у 1941 році захистив докторську дисертацію у Гарвардському університеті, став доктором біологічних наук. В часи Другої світової війни служив на флоті у званні лейтенанта. Довго жив у Сент-Луїсі, викладав фізіологію рослин. У 1980 році балотувався на пост президента США, але не здобув перемоги. Став відомий, як противник ядерних випробувань, дослідник впливу ядерних випробувань на екосистеми. В своїх поглядах був досить радикальний, ставши прихильником відновлювальних джерел енергій. Закони екології Баррі Коммонера Учитель: Баррі Коммонер говорив: «Відомо, що сила будь- якого закону в тому, що ніхто не може порушувати його безкарно». Отже, яких законів екології нам треба дотримуватися:
Якщо розглядати цей закон на прикладі екосистем, то варто розуміти, що знищуючи якусь одну її ланку ми неминуче викличемо непередбачувані зміни. Класичним прикладом є меліорація. Масове осушення боліт, з метою збільшення площі орних земель привело до того, що на сучасному етапі річки катастрофічно міліють, а невеликі зовсім пересихають і зникають з лиця Землі. Так стається і з нашою річкою Сулою. Вона міліє, замулюється, заростає рослинами. Як ви гадаєте, який зв'язок існує між болотами і річками ? ( Діти висловлюють припущення, що із боліт беруть початок струмки, які живлять річки). Отже, можемо підсумувати: в природі всі її частини взаємопов’язані і втрата якоїсь однієї ланки веде до зміни в усій системі.
З курсу фізики і хімії ми знаємо про закон збереження .Те ж саме стосується і матерії. Речовини перетворюються з одних на інші, переміщуються з місця на місце. Якщо ці речовини природного походження , то в природі обов’язково існують способи їхньої переробки. А що ж робити із величезною кількістю речовин, які людина створила для своїх потреб. Врешті-решт вони перетворюються на сміття. Така діяльність людини і є безпосередньою причиною екологічної кризи. Відходи, які продукує людина в більшості не перероблюються, а накопичуються, що й призводить до забруднення. 3. Ніщо не дається задарма. Із власного досвіду ми знаємо, щоб отримати необхідну нам річ-доводиться платити. Хто ж дозволив людині брати у природи її ресурси і нічого не давати в замін. Наш споживацький характер призводить до виснаження грунтів, забруднення водойм, руйнації атмосфери, знищення тисяч видів живих організмів щодня. Видобуваючи із надр планети корисні копалини ми навіть не думаємо, що необхідно заповнити утворені пустоти, а потім ще дивуємося, коли під землю провалюються будинки чи цілі селища. Відомо, що природа не терпить порожнечі, і вона обов’язково знайде, чим цю пустоту заповнити. 4.Природа знає краще. Цей закон ґрунтується на природному доборі та еволюцій. Коли природа створювала, якісь організми, вона обов’язково передбачила їхню доцільність. Те, що людина втрутилася і намагається змінити основні біологічні закони, є ще однією з причин глобальної екологічної кризи. Створюючи нові види, сорти, штами ми не повністю усвідомлюємо можливі наслідки нашої діяльності. Не виключений варіант, що ми самі будемо знищені продуктами своєї діяльності. Як бачите, ми спробували проаналізувати основні екологічні закони , а тепер я пропоную розв’язати декілька ситуативних задач. Будь-ласка, об’єднайтеся в групи за своїм бажанням. Завдання для груп:
VІ. Узагальнення і систематизація знань. Учитель. На сьогоднішньому уроці ми з вами намагалися з’ясувати причини екологічної кризи та знайти можливі шляхи вирішення цих проблем. Пропоную ще раз перелічити ті фактори, що призводять до змін клімату (можна використати метод «Мікрофон»). VІІ. Підсумки уроку. Доцільно звернутися і проаналізувати очікування учнів, висловлені на початку уроку. VІІІ. Домашнє завдання. Домашнє завдання – творче, з можливістю вибору.
Додатки Для забезпечення зміни діяльності та переходу на новий етап уроку можна використати рухову вправу. Якщо ви згодні з прочитаним твердженням, то ви рухаєтесь до столу з табличкою «Так», якщо ж не згодні, то до столу з табличкою «Ні». Окремих учасників я попрошу прокоментувати свій вибір. 1.Використання вторинної сировини (макулатури) дозволяє зберегти певну частку природних ресурсів. 2.За рахунок заміни вікон можна запобігти втратам тепла і зекономити енергоносії. 3.Водні запаси є відновлюваними та невичерпними. 4.Використання сонячної енергії можливе тільки влітку. 5.Запобігти виникненню «озонових дір» можна не використовуючи аерозолі. 6.Тільки комплексне утеплення приміщення може зменшити використання енергоносіїв. 7.Відходи господарської діяльності людини можна захоронювати під землею. 8.Від мене особисто нічого не залежить, усі заходи по природозбереженню повинна забезпечувати держава. «Люди: Схаменіться!» «Краса в наших руках» «Рятуємо чисте повітря» «Образи природи» «Сльози Землі» |
О.І. Ващенко Використання усної народної творчості, віршів, афоризмів... Підготувала: О.І. Ващенко – учитель основ здоровя, Бахмацька гімназія. Матеріали до уроків. Основи здоров’я. 2012. 56 с |
Урок з основ здоров’я в 2 класі Тема. Права та обов’язки дитини Мета Вчити відрізняти права від обов’язків, закріпити їх в пам’яті учнів. Навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини.... |
Сценарій уроку біології в 9 класі з теми «Внутрішнє середовище організму» Мета: ознайомити учнів зі складом та функціями крові; навчити розрізняти різноманітні поняття; формувати валеологічну компетентність,... |
НА УРОКАХ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я ВПРОВАДЖЕННЯ ВАЛЕОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ ДО ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ |
УРОК 1 Тема : Вступ. Життя як феномен. Здоров’я як явище людського... Формування навичок роботи в групі, виховання відповідального ставлення до свого життя і здоров’я |
Урок з основ здоров’я та алгебри у 8 класі «Суд над шкідливими звичками» Закріпити навички процентних розрахунків у ході вирішення прикладних завдань; розвивати усні та письмові обчислювальні навички, вміти... |
Секція№3 Школа методичної майстерності ... |
Завідувач кабінету основ здоров’я та фізичної культури Черкаського... Освіти є виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я й здоров’я оточуючих як до найвищої соціальної цінності,... |
Тема уроку. Поняття про тіла і поверхні обертання. Циліндр. Осьовий переріз циліндра. Мета уроку Мета уроку: формування понять циліндр, основи і твірні циліндра; радіус, висота та вісь циліндра; осьовий переріз циліндра; вивчення... |
Аналіз уроку I. Загальні відомості про урок Вчителем була Заводнюк Віта Леонідівна. За списком усі учні були присутніми. Обстановка в класі відповідала санітарно-гігієнічним... |