Тема. Український національний костюм. Виконання композицій «Одяг казкових персонажів»


Скачати 119.53 Kb.
Назва Тема. Український національний костюм. Виконання композицій «Одяг казкових персонажів»
Дата 11.10.2013
Розмір 119.53 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Географія > Урок
Урок образотворчого мистецтва в 3 класі

Тема. Український національний костюм. Виконання композицій «Одяг казкових персонажів».
Мета: розширити знання учнів про український національний костюм, його деталі, особливості національного одягу в різних регіонах України; формувати навички створення одягу для казкових героїв в українському національному стилі, враховуючи узгодженість форми деталей одягу з декором; розвивати у дітей образне мислення, уяву, фантазію; виховувати почуття гордості за національну культурну спадщину нашого народу, любов до прекрасного.

Обладнання: інтерактивна дошка, презентації до уроку, шаблони тварин, індивідуальний набір приладдя до уроку для кожного учня (клей, ножиці, кольоровий папір, скріпки), зразки орнаментів, мікрофон.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Продзвенів уже дзвінок –

Починаємо урок.

Всі сідайте тихо, діти,

Обіцяйте не шуміти,

На уроці не дрімати,

Свою творчість розвивати.

Щоб не було в нас мороки –

Усі готові до уроку?

(Перевірка приладдя.)

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні вранці я відкрила шкільну електронну пошту і бачу: на нашу адресу прийшло повідомлення з «Країни казок». Від кого саме прийшов цей лист, я не знаю. Давайте прочитаємо разом цього електронного листа. (Слайд 2)

ДОПОМОЖІТЬ!

Мешканці Країни казок.

  • Існує закон людяності, за яким, коли хтось просить допомоги, то потрібно обов’язково … (допомогти).у мешканців Країни Казок, мабуть, щось трапилось, якась біда, але якщо ви згодні їм допомогти, то потрібно виконати для цього декілька завдань.

  • Щоб дізнатись, хто з казкових героїв потребує нашої допомоги, слід вам, діти, відгадати ребуси.

(Діти називають: ведмідь (слайди 3,4), вовк (слайди 5,6), кабан (слайди 7,8), лисиця (слайди 9,10), миша (слайди 11,12), жаба (слайди 13,14), заєць (слайди 15,16). Відповідно на екрані з’являються тварини. )

  • Подивіться, діти, які вони сумні. З якої казки вони прийшли до нас? А щоб про це дізнатися, ви повинні відгадати кросворд. (Див. Додаток 1)

З якої казки ці рядки?

  1. Був собі в одного чоловіка собака – дуже старий. Узяв господар та й прогнав його від себе. («Сірко») (Слайд 17)

  2. Журавель до каші – стукав, стукав дзьобом по тарілці – нічого не вхопить. («Лисичка і Журавель») (Слайд 18)

  3. Що мали казати мишенята? Нічого. Почали вони тут з – за столу вилазити… («Колосок») (Слайд 19)

  4. – Ні, дідусю, я не пила, я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок… («Коза – дереза») (Слайд 20)

  5. – Котику – братику,

Несе мене лиска

По каменю – мосту

На своєму хвосту.

Порятуй мене! («Котик і Півник») (Слайд 21)

  1. Ото сяк-так порадились та й послали до нього самих старих людей. Приходять вони до його хати, відчинили помалу двері зо страхом та й злякались. Дивляться, аж сидить сам Кожум'яка долі, до них спиною, і мне руками дванадцять кож, тільки видно, як коливає отакою білою бородою! От один з тих посланців: «Кахи!» Як звали казкового героя? (Кирило) (Слайд 22)

  2. - Пасись , пасись, бичку, на травиці, поки я мички попряду! Пасись , пасись, бичку, на травиці, поки я мички попряду!

Доти пряла, поки й задрімала. Коли це з темного лісу, з великого бору біжить ведмідь з обдертим боком. Наскочив на бичка: 

- Хто ти такий? - питає, - Скажи мені! («Солом′яний бичок») (Слайд 23) 

  1. Лисичка каже:

  • Будь ти мені за чоловіка, а я тобі за жінку буду. Він і згодився. («Пан Коцький») (Слайд 24)

  1. Ідуть та й ідуть. А посеред поля лежить вовча голова. От баран дужий, та не сміливий, а цап сміливий, та не дужий. («Цап та баран») (Слайд 25)

  • Назва якої казки сховалася у цьому кросворді? («Рукавичка»)

  • Отже, наші казкові герої прийшли із казки…

  • А чи пам’ятаєте ви, чим закінчилася казка «Рукавичка»? Чому ж сумні казкові персонажі? (Вони замерзли в зимовому лісі.)


ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

  • У лісі зараз морозно, холодно. А казкові герої не одягнені. Не допомагає їм, мабуть, і змінене на зиму густе та м’яке хутро. Сьогодні на уроці ви будете модельєрами та дизайнерами одягу для наших казкових мешканців. Але хочу зауважити, щ якщо це персонажі української казки, то й одягнені вони повинні бути в український національний одяг.


ІV. Робота над темою уроку

  1. Підготовча робота

  • Із давніх – давен наші пращури славилися своєю майстерністю. Не був винятком і наш національний одяг.

  • Погляньте, будь ласка, які гарні національні костюми. Мабуть, і насправді «золоті» жіночі руки вишивали такі візерунки. Україна за своєю площею достатньо велика країна, тому в різних її куточках можна спостерігати різні особливості у національному одязі.

  • Традиційний жіночий одяг в Україні складався з сорочки, спідниці чи плахти, очіпка, віночка чи хустки, чобітків. До того ж, кожен регіон мав свою «моду». А щоб дізнатися яку саме, повернемося у минуле століття. Здійснимо подорож в історію моди України. (Показ відео.)

  • Послухайте, будь ласка, виступи членів нашого довідкового бюро. Їхні доповіді буде супроводжувати показ моделей на екрані.


Західне Закарпаття (Слайд 26)

Жіночий костюм

Сорочка «довгань» з домотканого сукна. Сорочка прикрашена «пазухою» - зітканим з червоних ниток квадратом біля вирізу горловини. Рукава біля плеча вишитий різнобарвними ромбами. Вздовж рукавів вишитий ланцюжок зі різнокольорових ромбів – «хвіст». Безрукавка – «пличка» із зубчиками на полях прикрашалась вишивкою та тасьмою. Фартух – «плат» оздоблений різнокольоровими стрічками та мережкою.

Вінковоподібний головний убір прикрашений квітами та бісером. Шийна прикраса - «селянка» у вигляді широкої стрічки, розшитої бісером.

Чоловічий костюм

Коротка сорочка з домотканого полотна. Полички її оформлені вишивкою білими нитками. Широкі штани «гачі» з білими китицями - «рийте» - на штанинах і зигзагами - «кривульки» - з синьої тасьми зібрані біля пояса на вузький «ганчик». Сорочка та штани підперезані широким шкіряним поясом - «чересом», орнаментованим тисненими візерунками, мідними кільцями та ін.. Постоли, як жіночі, так і чоловічі, орнаментовані тисненням та оздоблені металом.
Донецька область (Слайд 27)

Жіночий костюм

Сорочка з нашитою уздовж вирізу горловини поличкою, прикрашена вишивкою червоно-чорного кольору і мережкою. Кофта розшита кольоровою тасьмою. Підлоги обшиті мереживом. Широка спідниця з яскравої фабричної тканини по подолу обшита плісом і підшита «щіточкою», щоб не протирати на перегині. Фартух-порадник з фабричної тканини, прикрашений мережкою та підшитий по подолу рюшами. Кашемірову хустку пов'язували на «сіточку», яка одягалася на «гугл» - пучок туго скрученого волосся. Високі шкіряні черевики з червоними шнурками.

Чоловічий костюм

Тунікоподібна сорочка з широким стоячим коміром і широкою манишкою. Комір, манишка і низ рукавів вишиті. Обов'язковим атрибутом чоловічого костюма був короткий жилет - «жильотка» темного кольору. Штани вузькі, міського крою. Чоботи - «пляшки» з твердими блискучими халявами. Головний убір - кашкет (картуз). Сучасні художники-модельєри часто звертаються до кращих зразків народного одягу. Орнамент, колористика, вишивка, мереживо, конструктивні форми народного одягу знаходять відображення в сучасному мистецтві моделювання костюма. І це не просте відображення, повторення минулих форм, його пропорцій і колірних поєднань, а творча спадковість традицій.
Чернігівська область (Слайд 28)

Жіночий костюм

Блузка з бавовняної тканини, пошита в талію з поздовжніми складками - «зашивання». Фартух прикрашений вишивкою та мереживом. Прикраси: червоний бант і «плетінка» у вигляді ажурної стрічки, вишитої бісером.

Дівочий костюм

Сорочка - «косиця», безрукавка з яскравої шовкової тканини, пошита за традицією «з зубцями» на полах, фартух -«плат», прикрашений мереживом та червоною стрічкою.
Запорізька область (Слайд 29)

Чоловічий костюм

Комплекс чоловічого вбрання українців вишиванок чоловічих Степу складався з сорочки вишитої з манішкою на манер російської робітничої косоворотки.

Жіночий костюм 

У жіночому вбранні півдня України були широко розповсюджені пояси місцевого промислового виробництва Катеринославщини. Виткані з різ-нокольорової вовни, вони мали вигляд туго збитої, вузької, довгої смуги, декорованої вздовж усієї довжини геометричним орнаментом. 
Нагрудним жіночим одягом були керсети — прямі або приталені безрукавки, які шили на підкладці з одноколірної фабричної тканини місцевого виробництва, талійки — короткі безрукавки на ваті, нагрудники, або суш-пани — довгі, до стегон, з чорного сатину, обшиті кольоровими стрічками. Перевагу віддавали червоним, блакитним чи вишневим керсетам, пошитим з китайки. Такими ж орнаментальними смугами оконтурювали пройми рукавів, кишені та нижню частину керсетів. Регіональною своєрідністю була позначена й широкопола форма степових жіночих керсеток — «карасок», які шили як довгими, так і короткими, але завжди приталеними, іноді на п'ять «вусиків», «хвантиків» ззаду. Жіночими прикрасами служили нагрудні іконки, іконки-складні, дукачі різних типів, нагрудні хрести. Традиційно улюбленим було коралове намисто, що звалося «добрим». Коралові намистини прикрашали «оковками» (орнаментованими срібними обручками).

 


Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Встали – сіли, встали – сіли,

Бачте, як розвеселили!

Почало сонце танцювати,

Нас до танцю припрошати.

Нумо разом, нумо всі –

Потанцюймо по росі!
V. Практична робота

- Я вважаю, що ви вже багато чого дізналися про особливості українського національного одягу. А зараз я пропоную вам перейти до створення одягу для наших казкових героїв. Але, як годиться в справжньому ательє мод, кожен із вас виконуватиме свою роботу. Працювати будете парами. Кожна пара буде створювати ексклюзивно, тобто індивідуально, одяг для одного з казкових героїв. У парі один учень буде виконувати роботу художника – модельєра (за шаблоном тваринок малює одяг), а інший – художник – дизайнер – його оздоблює орнаментами.

- Готовий одяг потрібно одягнути за допомогою скріпок на казкового героя.
Повторення правил роботи з ножицями (На екрані.) (Слайд 30)
1.Користуйся ножицями із заокругленими краями.

2.Клади ножиці на стіл так, щоб вони не виступали за край стола.

З.Не працюй тупими ножицями і ножицями з ослабленим шарнірним кріпленням.

4.Під час роботи слідкуй за лінією розрізу.

5.Під час різання притримуй матеріал лівою рукою так, щоб пальці були в стороні від леза.

6.Не тримай ножиці кінцями вверх.

7.Не залишай ножиці розкритими,

8.Не ріж ножицями на ходу.

9.Не підходь до товариша під час різання.

10.Передавай ножиці товаришу тільки в закритому вигляді, тримаючи їх за робочу частину.
VI. Підсумок уроку

  1. Вихід на «подіум». (Кожна пара учнів демонструє створений одяг на казковому герої.)

  2. Вправа «Мікрофон». (Вчитель бере інтерв’ю.)

  • Хоча у нас і казкове ательє мод, дозвольте мені взяти у вас інтерв’ю.

  • Чи вдалося вам втілити свій задум у вашу модель одягу?

  • Чого ви навчилися сьогодні на уроці?

  • Чи виникла у когось думка в майбутньому стати модельєром?


VII. Оцінювання робіт




ДОДАТКИ


  1. Кросворд казок







1




р













2































у

























3к

























4







а

























5































в
















6







и










7


































ч













8










к






















9






















а













  1. Орнаменти для роздрукування


c:\users\compaq\desktop\орнаменты\jbe.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jbe.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jbe.jpg
c:\users\compaq\desktop\орнаменты\jh.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jh.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jh.jpg
c:\users\compaq\desktop\орнаменты\jhy.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jhy.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jhy.jpg
c:\users\compaq\desktop\орнаменты\jiu.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jiu.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jiu.jpg
c:\users\compaq\desktop\орнаменты\jym.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jym.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jym.jpg

c:\users\compaq\desktop\орнаменты\kvu.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\kvu.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\kvu.jpg
c:\users\compaq\desktop\орнаменты\орн.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\орн.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\орн.jpg
c:\users\compaq\desktop\орнаменты\орна.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\орна.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\орна.jpg
c:\users\compaq\desktop\орнаменты\drf.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\drf.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\drf.jpg
c:\users\compaq\desktop\орнаменты\jyh.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jyh.jpgc:\users\compaq\desktop\орнаменты\jyh.jpg



Схожі:

Зображення на площині. Розширення знань про український національний...
«Зображення на площині. Розширення знань про український національний костюм. Зображення постаті людини до казки «Котигорошко»
1. Травестія як форма засвоєння культурної традиції
«Енеїда» Івана Котляревського, в основу якої покладена героїчна поема Верґілія, героїв якої (з богами включно) Іван Котляревський...
Тема Виконання ескізів орнаментальних композицій
Реальні образи можна насищати орнаментами. Це теж додає декоративність композиції
Урок з математики
Закріпити навички усної лічби, розв’язування простих задач, задач за поданим малюнком. Розвивати логічне мислення, мовлення дітей....
Конспект уроку української літератури у 5 класі Тема: Добро і зло...
Мета: повторювати, закріплювати знання змісту казки, проаналізувати добро і зло в казці «Хуха-Моховинка», дати поняття «портрет»,...
Тема. Cамообслуговування
Мета: ознайомити учнів зпоняттям «одяг», його призначенням; навчити розподіляти сезонний одяг; розвивати увагу, кмітливість; формувати...
Український рушник – символ праці і краси
«Хата без рушників – родина без дітей», «Рушник на кілочку – хата у віночку», «Не лінуйся, дівчинко, вишивати – буде чим гостей шанувати»....
Декоративно-ужиткове мистецтво. Різновиди: вишивка, ткацтво, килимарство,...
Вдосконалювати вміння розпізнавати види і жанри декоративно- ужиткового мистецтва
Ознайомити учнів із зразками декоративно- ужиткового мистецтва та...
Обладнання: гончарні вироби, посуд, народна іграшка, свищики, сопілки, гребінці, шкатулки, писанки, кошики з лози, домоткані килими,...
План Лекції Економічні нормативи, що є обов’язковими до виконання...
Закону України "Про Національний банк України" та Закону України "Про банки і банківську діяльність" Національний банк України (далі...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка