Урок образотворчого мистецтва в 3 класі
Тема. Український національний костюм. Виконання композицій «Одяг казкових персонажів».
Мета: розширити знання учнів про український національний костюм, його деталі, особливості національного одягу в різних регіонах України; формувати навички створення одягу для казкових героїв в українському національному стилі, враховуючи узгодженість форми деталей одягу з декором; розвивати у дітей образне мислення, уяву, фантазію; виховувати почуття гордості за національну культурну спадщину нашого народу, любов до прекрасного.
Обладнання: інтерактивна дошка, презентації до уроку, шаблони тварин, індивідуальний набір приладдя до уроку для кожного учня (клей, ножиці, кольоровий папір, скріпки), зразки орнаментів, мікрофон.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Продзвенів уже дзвінок –
Починаємо урок.
Всі сідайте тихо, діти,
Обіцяйте не шуміти,
На уроці не дрімати,
Свою творчість розвивати.
Щоб не було в нас мороки –
Усі готові до уроку?
(Перевірка приладдя.)
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні вранці я відкрила шкільну електронну пошту і бачу: на нашу адресу прийшло повідомлення з «Країни казок». Від кого саме прийшов цей лист, я не знаю. Давайте прочитаємо разом цього електронного листа. (Слайд 2)
ДОПОМОЖІТЬ!
Мешканці Країни казок.
Існує закон людяності, за яким, коли хтось просить допомоги, то потрібно обов’язково … (допомогти).у мешканців Країни Казок, мабуть, щось трапилось, якась біда, але якщо ви згодні їм допомогти, то потрібно виконати для цього декілька завдань.
Щоб дізнатись, хто з казкових героїв потребує нашої допомоги, слід вам, діти, відгадати ребуси.
(Діти називають: ведмідь (слайди 3,4), вовк (слайди 5,6), кабан (слайди 7,8), лисиця (слайди 9,10), миша (слайди 11,12), жаба (слайди 13,14), заєць (слайди 15,16). Відповідно на екрані з’являються тварини. )
Подивіться, діти, які вони сумні. З якої казки вони прийшли до нас? А щоб про це дізнатися, ви повинні відгадати кросворд. (Див. Додаток 1)
З якої казки ці рядки?
Був собі в одного чоловіка собака – дуже старий. Узяв господар та й прогнав його від себе. («Сірко») (Слайд 17)
Журавель до каші – стукав, стукав дзьобом по тарілці – нічого не вхопить. («Лисичка і Журавель») (Слайд 18)
Що мали казати мишенята? Нічого. Почали вони тут з – за столу вилазити… («Колосок») (Слайд 19)
– Ні, дідусю, я не пила, я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок… («Коза – дереза») (Слайд 20)
– Котику – братику,
Несе мене лиска
По каменю – мосту
На своєму хвосту.
Порятуй мене! («Котик і Півник») (Слайд 21)
Ото сяк-так порадились та й послали до нього самих старих людей. Приходять вони до його хати, відчинили помалу двері зо страхом та й злякались. Дивляться, аж сидить сам Кожум'яка долі, до них спиною, і мне руками дванадцять кож, тільки видно, як коливає отакою білою бородою! От один з тих посланців: «Кахи!» Як звали казкового героя? (Кирило) (Слайд 22)
- Пасись , пасись, бичку, на травиці, поки я мички попряду! Пасись , пасись, бичку, на травиці, поки я мички попряду!
Доти пряла, поки й задрімала. Коли це з темного лісу, з великого бору біжить ведмідь з обдертим боком. Наскочив на бичка:
- Хто ти такий? - питає, - Скажи мені! («Солом′яний бичок») (Слайд 23)
Лисичка каже:
Будь ти мені за чоловіка, а я тобі за жінку буду. Він і згодився. («Пан Коцький») (Слайд 24)
Ідуть та й ідуть. А посеред поля лежить вовча голова. От баран дужий, та не сміливий, а цап сміливий, та не дужий. («Цап та баран») (Слайд 25)
Назва якої казки сховалася у цьому кросворді? («Рукавичка»)
Отже, наші казкові герої прийшли із казки…
А чи пам’ятаєте ви, чим закінчилася казка «Рукавичка»? Чому ж сумні казкові персонажі? (Вони замерзли в зимовому лісі.)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
У лісі зараз морозно, холодно. А казкові герої не одягнені. Не допомагає їм, мабуть, і змінене на зиму густе та м’яке хутро. Сьогодні на уроці ви будете модельєрами та дизайнерами одягу для наших казкових мешканців. Але хочу зауважити, щ якщо це персонажі української казки, то й одягнені вони повинні бути в український національний одяг.
ІV. Робота над темою уроку
Підготовча робота
Із давніх – давен наші пращури славилися своєю майстерністю. Не був винятком і наш національний одяг.
Погляньте, будь ласка, які гарні національні костюми. Мабуть, і насправді «золоті» жіночі руки вишивали такі візерунки. Україна за своєю площею достатньо велика країна, тому в різних її куточках можна спостерігати різні особливості у національному одязі.
Традиційний жіночий одяг в Україні складався з сорочки, спідниці чи плахти, очіпка, віночка чи хустки, чобітків. До того ж, кожен регіон мав свою «моду». А щоб дізнатися яку саме, повернемося у минуле століття. Здійснимо подорож в історію моди України. (Показ відео.)
Послухайте, будь ласка, виступи членів нашого довідкового бюро. Їхні доповіді буде супроводжувати показ моделей на екрані.
Західне Закарпаття (Слайд 26)
Жіночий костюм
Сорочка «довгань» з домотканого сукна. Сорочка прикрашена «пазухою» - зітканим з червоних ниток квадратом біля вирізу горловини. Рукава біля плеча вишитий різнобарвними ромбами. Вздовж рукавів вишитий ланцюжок зі різнокольорових ромбів – «хвіст». Безрукавка – «пличка» із зубчиками на полях прикрашалась вишивкою та тасьмою. Фартух – «плат» оздоблений різнокольоровими стрічками та мережкою.
Вінковоподібний головний убір прикрашений квітами та бісером. Шийна прикраса - «селянка» у вигляді широкої стрічки, розшитої бісером.
Чоловічий костюм
Коротка сорочка з домотканого полотна. Полички її оформлені вишивкою білими нитками. Широкі штани «гачі» з білими китицями - «рийте» - на штанинах і зигзагами - «кривульки» - з синьої тасьми зібрані біля пояса на вузький «ганчик». Сорочка та штани підперезані широким шкіряним поясом - «чересом», орнаментованим тисненими візерунками, мідними кільцями та ін.. Постоли, як жіночі, так і чоловічі, орнаментовані тисненням та оздоблені металом.
Донецька область (Слайд 27)
Жіночий костюм
Сорочка з нашитою уздовж вирізу горловини поличкою, прикрашена вишивкою червоно-чорного кольору і мережкою. Кофта розшита кольоровою тасьмою. Підлоги обшиті мереживом. Широка спідниця з яскравої фабричної тканини по подолу обшита плісом і підшита «щіточкою», щоб не протирати на перегині. Фартух-порадник з фабричної тканини, прикрашений мережкою та підшитий по подолу рюшами. Кашемірову хустку пов'язували на «сіточку», яка одягалася на «гугл» - пучок туго скрученого волосся. Високі шкіряні черевики з червоними шнурками.
Чоловічий костюм
Тунікоподібна сорочка з широким стоячим коміром і широкою манишкою. Комір, манишка і низ рукавів вишиті. Обов'язковим атрибутом чоловічого костюма був короткий жилет - «жильотка» темного кольору. Штани вузькі, міського крою. Чоботи - «пляшки» з твердими блискучими халявами. Головний убір - кашкет (картуз). Сучасні художники-модельєри часто звертаються до кращих зразків народного одягу. Орнамент, колористика, вишивка, мереживо, конструктивні форми народного одягу знаходять відображення в сучасному мистецтві моделювання костюма. І це не просте відображення, повторення минулих форм, його пропорцій і колірних поєднань, а творча спадковість традицій.
Чернігівська область (Слайд 28)
Жіночий костюм
Блузка з бавовняної тканини, пошита в талію з поздовжніми складками - «зашивання». Фартух прикрашений вишивкою та мереживом. Прикраси: червоний бант і «плетінка» у вигляді ажурної стрічки, вишитої бісером.
Дівочий костюм
Сорочка - «косиця», безрукавка з яскравої шовкової тканини, пошита за традицією «з зубцями» на полах, фартух -«плат», прикрашений мереживом та червоною стрічкою.
Запорізька область (Слайд 29)
Чоловічий костюм
Комплекс чоловічого вбрання українців вишиванок чоловічих Степу складався з сорочки вишитої з манішкою на манер російської робітничої косоворотки.
Жіночий костюм
У жіночому вбранні півдня України були широко розповсюджені пояси місцевого промислового виробництва Катеринославщини. Виткані з різ-нокольорової вовни, вони мали вигляд туго збитої, вузької, довгої смуги, декорованої вздовж усієї довжини геометричним орнаментом.
Нагрудним жіночим одягом були керсети — прямі або приталені безрукавки, які шили на підкладці з одноколірної фабричної тканини місцевого виробництва, талійки — короткі безрукавки на ваті, нагрудники, або суш-пани — довгі, до стегон, з чорного сатину, обшиті кольоровими стрічками. Перевагу віддавали червоним, блакитним чи вишневим керсетам, пошитим з китайки. Такими ж орнаментальними смугами оконтурювали пройми рукавів, кишені та нижню частину керсетів. Регіональною своєрідністю була позначена й широкопола форма степових жіночих керсеток — «карасок», які шили як довгими, так і короткими, але завжди приталеними, іноді на п'ять «вусиків», «хвантиків» ззаду. Жіночими прикрасами служили нагрудні іконки, іконки-складні, дукачі різних типів, нагрудні хрести. Традиційно улюбленим було коралове намисто, що звалося «добрим». Коралові намистини прикрашали «оковками» (орнаментованими срібними обручками).
Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли, встали – сіли,
Бачте, як розвеселили!
Почало сонце танцювати,
Нас до танцю припрошати.
Нумо разом, нумо всі –
Потанцюймо по росі!
V. Практична робота
- Я вважаю, що ви вже багато чого дізналися про особливості українського національного одягу. А зараз я пропоную вам перейти до створення одягу для наших казкових героїв. Але, як годиться в справжньому ательє мод, кожен із вас виконуватиме свою роботу. Працювати будете парами. Кожна пара буде створювати ексклюзивно, тобто індивідуально, одяг для одного з казкових героїв. У парі один учень буде виконувати роботу художника – модельєра (за шаблоном тваринок малює одяг), а інший – художник – дизайнер – його оздоблює орнаментами.
- Готовий одяг потрібно одягнути за допомогою скріпок на казкового героя.
Повторення правил роботи з ножицями (На екрані.) (Слайд 30)
1.Користуйся ножицями із заокругленими краями.
2.Клади ножиці на стіл так, щоб вони не виступали за край стола.
З.Не працюй тупими ножицями і ножицями з ослабленим шарнірним кріпленням.
4.Під час роботи слідкуй за лінією розрізу.
5.Під час різання притримуй матеріал лівою рукою так, щоб пальці були в стороні від леза.
6.Не тримай ножиці кінцями вверх.
7.Не залишай ножиці розкритими,
8.Не ріж ножицями на ходу.
9.Не підходь до товариша під час різання.
10.Передавай ножиці товаришу тільки в закритому вигляді, тримаючи їх за робочу частину.
VI. Підсумок уроку
Вихід на «подіум». (Кожна пара учнів демонструє створений одяг на казковому герої.)
Вправа «Мікрофон». (Вчитель бере інтерв’ю.)
Хоча у нас і казкове ательє мод, дозвольте мені взяти у вас інтерв’ю.
Чи вдалося вам втілити свій задум у вашу модель одягу?
Чого ви навчилися сьогодні на уроці?
Чи виникла у когось думка в майбутньому стати модельєром?
VII. Оцінювання робіт
ДОДАТКИ
Кросворд казок
|
1
|
|
р
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
у
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3к
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
а
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
в
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
и
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ч
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
к
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
а
|
|
|
|
Орнаменти для роздрукування
|