ВИКЛАДАННЯ ФІЗИКИ У НОВОМУ НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ


Скачати 78.72 Kb.
Назва ВИКЛАДАННЯ ФІЗИКИ У НОВОМУ НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
Дата 28.03.2013
Розмір 78.72 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи

М.А.Новосельський, методист лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників

ВИКЛАДАННЯ ФІЗИКИ У НОВОМУ НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ



На цей час здійснено перехід загальноосвітніх навчальних закладів до нової структури фізичної освіти, яка передбачає вивчення в 7-9 класах основної школи завершеного курсу фізики, що включає всі елементи базових знань про явища природи, розкриває суть фундаментальних наукових фактів, гіпотез, понять і законів фізики.

В умовах диференціації старшої школи суттєво підвищується роль основної школи, яка забезпечує базу для подальшого розвитку загальної та профільної освіти.

За тематичним розподілом відповідно до чинної навчальної програми у 9 класі завершено ознайомлення учнів з фізичними явищами, основна увага приділяється розгляду електромагнітних явищ та ядерної енергетики. Під час вивчення фізики у 9 класі вчителям потрібно звернути увагу на посилення прикладної направленості курсу фізики. Для подолання труднощів під час вивчення тем, що пов’язані з формулюванням в учнів складних та абстрактних понять, доцільно широко використовувати демонстраційний та лабораторний фізичний експеримент, розв’язування задач, наведення прикладів із життя, довкілля, техніки та виробництва.

Після завершення вивчення кожного розділу доцільно проводити уроки узагальнення та систематизації знань, запропонувати учням індивідуальні або групові завдання: міні-проекти, повідомлення, реферати, досліди, виготовлення засобів навчання.

Найбільшу увагу при вивчені фізики у 9 класі слід звернути на вивчення заключного розділу курсу фізики основної школи «Атомне ядро. Ядерна енергетика». Під час його вивчення необхідно сформувати в учнів наукові узагальнені уявлення про будову атома; показати історичний характер пізнання: від поглядів Демокрита до сучасних моделей ядра атома, зосередити увагу на появі нового виду сил - ядерних. Під час вивчення теми «Будова атома» учителеві слід спиратися на знання, здобуті учнями на уроках хімії. Слід зосередити увагу на сутності Періодичного закону, що встановлює зміну властивостей хімічних елементів залежно від збільшення заряду ядер їх атомів, на розв'язанні задач на визначення кількості нуклонів у ядрі.

З метою уникнення труднощів щодо формування понятійного апарату вчителю на уроках варто частіше використовувати ілюстративний матеріал (схеми, плакати, кінофільми, програм но-педагогічні комп'ютерні засоби), які допомагають пояснити сутність різних ядерних явищ. На сьогодні не в усіх кабінетах фізики, основ безпеки життєдіяльності, а також предмета «Захист Вітчизни» загальноосвітніх навчальних закладів наявні діючі побутові дозиметри. Отже, запропоновану програмою лабораторну роботу «Вивчення будови побутового дозиметра і проведення дозиметричних вимірювань на місцевості» можна проводити демостраційно і не оцінювати її.

Під час проведення занять, присвячених ядерній енергетиці, неможливо оминути тему аварії, що сталася на енергоблоці № 4 Чорнобильської AEC 26 квітня 1986 року.

На заключних уроках доцільно підкреслювати значення ядерної фізики як наукової основи сучасної ядерної енергетики та ядерної техніки. Ці уроки варто присвятити екологічним проблемам використання ядерної енергії, дії радіоактивних випромінювань на людину та методам захисту від радіації. Форми вивчення екологічного матеріалу можуть бути різні: повідомлення вчителя або учнів; розв'язування завдань з екологічним змістом; навчальні ігри з обговорення екологічних проблем; наукові проекти та науково-практичні конференції тощо.

Особливу увагу вчитель має приділяти навчальному фізичному експерименту, який є вагомою органічною частиною всіх видів шкільних курсів фізики. Важливим засобом експериментальних робіт має стати моделювання фізичних явищ і процесів з допомогою комп’ютерних програмних засобів, використання математичних моделей та математичного моделювання під час розв’язання фізичних задач.

Протягом 2009/2010 навчального року в області проводилось вивчення стану викладання та рівня навченості учнів з фізики у Шполянській гімназії №3, Жашківській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №1. У цих навчальних закладах обладнано фізичні кабінети згідно з Положенням про кабінет (лабораторію) фізики. Забезпеченість приладами, навчально-наочними посібниками становить 75%. Поповнення навчально-матеріальної бази кабінетів фізики вчителі намагаються організовувати власними силами та з допомогою батьків.

Інформаційно-комунікаційні технології в школах області застосовують систематично у Черкаському фізико-математичному ліцеї, Черкаській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №17, Звенигородській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №1, Моринській загальноосвітній школі I-III ступенів, Черкаському автодорожньому ліцеї. У цих навчальних закладах кабінети фізики забезпечені мультимедійними дошками, аудіо-, відеоапаратурою, що дає можливість використовувати програмно-педагогічні засоби, додатково обладнано лабораторії з повним набором лабораторного обладнання для виконання робіт фізичного практикуму.

Учні цих навчальних закладів беруть активну участь у предметних олімпіадах, інтернет-олімпіадах, конкурсі-захисті учнівських науково-дослідницьких робіт Малої академії наук, Міжнародного природничого конкурсу “Колосок”.

Учні спеціалізованих навчальних закладів постійно займають призові місця на районних (міських), обласних, Всеукраїнських олімпіадах з фізики.

Потрібно зауважити, що є певні труднощі у роботі із обдарованими дітьми сільської місцевості. Учитель прагне забезпечити підготовку здібних учнів, які б могли на рівні міських шкіл, брати участь у конкурсах, навчатись на курсах, успішно складати зовнішнє незалежне оцінювання.

Особливістю оцінювання навчальних досягнень одинадцятикласників 2010 року є те що у старшій школі бали за атестацію виставляються за результатами підсумкових контрольних робіт. Так, у класах фізико-математичного напряму можуть проводитися підсумкові контрольні роботи з фізики чи астрономії.

З метою ознайомлення учнів із правилами проведення державної підсумкової атестації та вимогами до оформлення розв’язків завдань, критеріями їх оцінювання слід оформити спеціальний стенд у фізичному кабінеті з відповідними матеріалами, прикладами варіантів добору завдань та зразками їх розв’язку.

Завдання для проведення підсумкової контрольної роботи з фізики добираються зі “Збірника різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з фізики” (За ред. Гельфгата І.М. – Х: Гімназія, 2008, 2009, 2010). Збірник містить тестові завдання закритої та відкритої форм відповідно до різних рівнів складності й охоплюють основні 17 розділів курсу фізики.

Необхідно завчасно ознайомити учнів із критеріями оцінювання завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю. Ці завдання використовуються для перевірки найскладніших умінь (аналізувати ситуацію, логічно міркувати, обґрунтовувати свої дії, чітко записувати їх послідовність, робити висновки). Під час підготовки до державної підсумкової атестації вчителеві слід надати інформацію про вимоги оформлення розв’язку завдань високого рівня, а саме:

  • запис умови задачі в скороченому вигляді;

  • переведення одиниць фізичних величин в одиниці СІ (якщо цього потребує розв’язок);

  • грамотне виконання рисунка, графіка, схеми (якщо це необхідно для розв’язання задачі);

  • стисле пояснення обраного методу розв’язання задачі з посиланням на закони, які використовуються;

  • розв’язок задачі в загальному вигляді, запис відповідних рівнянь, проведення необхідних математичних перетворень;

  • перевірку одиниць шуканих фізичних величин;

  • отримання відповіді, аналіз та оцінка вірогідності отриманих результатів.

Під час оцінювання завдань з розгорнутою відповіддю враховується не лише правильність кінцевого результату, а й логічна та правильна послідовність усіх кроків розв’язування.

Тому в умовах сільської школи (йдеться, насамперед, про позакласну роботу) важливо створювати гуртки, факультативи, де враховуються пізнавальні потреби учня, його життєва позиція.

В умовах упровадження системи зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень учнів учителям потрібно пожвавити роботу з навчання школярів виконувати тестові завдання різних форм і різного ступеня складності, широко практикувати тестування як навчальний прийом та форму перевірки знань, умінь і навичок школярів.

Упровадження тестових технологій не передбачає згортання або послаблення інтенсивності інших видів навчальної діяльності учнів на уроках та позаурочно.

Нагадуємо, що оцінювання навчальних досягнень учнів проводиться відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.05.2008 № 371 «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти». Тематичне оцінювання здійснюється на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми (частини теми) відповідно до вимог навчальних програм на основі поточних оцінок.

Поточне оцінювання здійснюється за виконання учнями різних видів навчальної діяльності (усні та письмові відповіді, експериментальні роботи, домашні завдання тощо). Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.12.2000 р. №. 1/9-529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів із природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах» під час підготовки календарного плану вчителю слід передбачити проведення однієї (як мінімум) письмової контрольної роботи з фізики в семестр.

Оформлення вивченого навчального матеріалу та виставлення оцінок у класному журналі здійснюється відповідно до Інструкції з ведення класного журналу 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 р. №496. Окрема оцінка за ведення зошитів з фізики не виставляється.

Необхідність збільшення кількості тематичних та лабораторних робіт, що підлягають оцінюванню, визначається вчителем. Можуть не оцінюватися деякі лабораторні роботи, які є демонстраційними (наприклад, «Фізичний кабінет та його обладнання. Правила безпеки у фізичному кабінеті», 7 клас; «Вимірювання температури за допомогою різних термометрів», 8 клас; «Вивчення будови побутового дозиметра і проведення дозиметричних вимірювань на місцевості», 9 клас). Також необов'язково виставляти оцінки в класному журналі за ті лабораторні роботи, які мають репродуктивний характер, спрямовані на спостереження фізичних явиш і процесів, ознайомлення учнів з будовою пристроїв (наприклад, залежно від постановки роботи, можуть не оцінюватися такі лабораторні роботи: «Спостереження суцільного та лінійчатого спектрів», «Спостереження інтерференції та дифракції світла», «Спостереження дії магнітного поля на провідник зі струмом», «Регулювання сили струму реостатом», «Складання електромагніту і випробування його дії»

Особливістю фізики як шкільного навчального предмета є спрямованість її на застосування опанованих компетенцій у сучасному житті. Отже, результатом вивчення шкільного курсу фізики має бути не тільки сума знань з предмета, а й достатньо сформований рівень компетентності учня щодо різних видів діяльності, розуміння значення власних соціальних функцій як члена суспільства, здатності та готовності до пізнання, потреби до саморозвитку.

Там, де це можливо, експерименти мають набувати характер у самостійних досліджень, під час яких учні роблять власні висновки й узагальнення шляхом пошукової та дослідницької діяльності.

Розвиткові пізнавального інтересу, творчих та інтелектуальних здібностей учнів сприяють домашні завдання, що спрямовані на спостереження певного явища (наприклад, отримання дисперсії світла з допомогою різних предметів), постановку дослідження на обладнанні, пристроях побутового призначення (наприклад, вирощування кристалів), конструювання пристроїв для підтвердження певних теоретичних обґрунтувань, підготовку повідомлень щодо історичного розвитку науки та технологій.

Отже, навчання фізики має орієнтуватися не тільки на засвоєння природничо-наукових знань, а й на формування здатності застосовувати здобуті в школі знання в різних життєвих ситуаціях, розв’язувати по­ставлені проблеми науковими методами, уміти працювати з різними джерелами інформації й критично оцінювати одержану інформацію, висувати гіпотези і проводити дослідження, які їх підтверджують або спростовують, аргументувати висловлену точку зору.

Схожі:

Методичні рекомендації щодо викладання фізики у 2007-2008 навчальному році
У 2007/2008 навчальному році реалізація фізичної та астрономічної освіти здійснюється за чинними програмами, затвердженими Міністерством...
Методичні рекомендації щодо викладання предметів художньо-естетичного...
В новому навчальному році музичне виховання школярів буде здійснюватися через вивчення предметів «Музичне мистецтво» та «Мистецтво»...
Методичні рекомендації щодо викладання фізичної культури в 2015/2016...
...
Напрями методичної роботи П едагогічна рада школи
Про підсумки роботи за минулий навчальний рік та завдання щодо підвищення якості освіти школярів у новому навчальному році
Шкільна географічна освіта у новому навчальному році: нагальні проблеми і шляхи їх вирішення
Землю як планету людей, виховує патріотизм і любов до свого краю, Батьківщини, вчить орієнтуватися в складних світових соціально-економічних...
Мета і задачі виробничої практики
Використовувати та поглиблювати знання х фізики, методики викладання фізики в середній загальноосвітній школі, педагогіки та психології...
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін...
У 2011/12 навчальному році навчання біології у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін...
У 2011/12 навчальному році навчання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2015/2016 навчальному році
Міністерства освіти і науки України «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах», якщо від дати надання грифа...
Методичні рекомендації щодо викладання біології у 2015/2016 навчальному році П. С. Чухненко
Міністерства освіти і науки України «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах», якщо від дати надання грифу...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка