|
Скачати 204.8 Kb.
|
Виховна година. Знання — це скарб, а вміння вчитись — ключ до нього. Мета: сприяти усвідомленню учнями важливості набуття освіти; допомогти школярам визначити шляхи вдосконалення власних навичок, навчати самостійно здобувати знання; виховувати в учнях потребу в постійній самоосвітній діяльності. Обладнання: гілка з паперовим листям (на кожному листочку написано афоризм або народний вислів на тему навчання); роздрукована пам'ятка «10 умов успішного навчання», чисті аркуші паперу, олівці або ручки. Коментар: до проведення заходу учитель залучає учнів-читців (десять осіб). Хід заняття Тема сьогоднішньої години спілкування обрана не випадково. Вона зумовлена потребами нашого часу. Давайте поміркуємо. Як ви гадаєте, чому законодавство України визначає для кожного громадянина нашої держави обов'язковою саме повну загальну середню освіту? Хіба не можна обмежитися обов'язковою початковою чи хоча б неповною середньою? Здається, стільки державних коштів було б збережено, а натомість впроваджено дванадцятирічну середню школу. Крім того, щороку зростає кількість студентів вищих навчальних закладів. Та, навіть отримавши диплом, багато хто на цьому не зупиняється, а продовжує навчання в аспірантурі, докторантурі, вчиться заочно, здобуваючи другу спеціальність. Чи вважаєте ви, що багаторічна освіта є нагальною потребою людини? Чому? Чи згодні ви з думкою, що праця корисніша за навчання? Чому? Чим зумовлений зростаючий попит на вищу освіту? Бачу, вас не потрібно переконувати у тому, що сучасний світ потребує людини з високим рівнем загальної культури, освіти, людини цілеспрямованої, мобільної, здатної швидко орієнтуватися і приймати оптимальні рішення у складних обставинах. Цей перелік вимог сучасності до людини можна продовжувати і продовжувати. Але безперечним залишається одне: чим вищий рівень знань людини, тим більше вона відповідає всім цим вимогам, тим ширші можливості відкриваються перед нею, тим легше знаходить вона своє місце в суспільстві. Нині, на початку третього тисячоліття, людство переходить від суспільства індустріального до суспільства інформаційного. Це вимагає від молоді, яка вступає в самостійне життя, глибоких знань, високого інтелектуального й фізичного розвитку. Соціологи давно вже визначили, що людина, яка має повну середню освіту, у 2—3 рази швидше оволодіває робітничою професією, працює набагато продуктивніше, якісніше, бо стає відповідальнішою, вносить у роботу щось духовне. Однак оволодіння знаннями, набуття певної професії зовсім не означає, що по закінченні навчання людині все життя доведеться займатися однією і тією ж справою. Життя не стоїть на місці. Змінюються технології, змінюються, а то й зовсім зникають самі професії, з'являються нові спеціальності. Тобто сьогодення вимагає мобільного фахівця, здатного швидко адаптуватися в нових умовах професійної діяльності. Час диктує нам свої вимоги: хочеш не відставати від життя — учись! Тому питання здобуття освіти стає чи не найголовнішою для більшості молоді. Багато нинішніх негараздів ужитті нашої країни можна пояснити браком кваліфікованих фахівців, недостатньою компетентністю високих посадових осіб, які неспроможні йти в ногу з часом. До того ж добробут будь-якої держави більшою мірою залежать від інтелектуального потенціалу, рівня освіченості її громадян. За твердженням учених 16—18-річний юнак за рік здатний засвоїти стільки знань, скільки 30-літня людина за три роки. Можна лише пошкодувати, що роки юності деяких людей позначені марнотратством часу, що відпущені природою молодій людині, блискучі можливості не використовуються. Хіба не від цього застерігав свого юного друга Михайла Ковалинського наш великий просвітитель-гуманіст Григорій Сковорода в одному зі своїх листів: «О мій найдорожчий Михаиле! Стережися ці деньки витрачати на пусте. Пам'ятай, що вони скарб... Я ніколи не перестану переконувати тебе, щоб ти присвятив себе не вульгарним музам, а прекрасним ділам... а для заохоти не можу не скористатися такими словами Еразма [Ротердамського]: «Пам'ятай, що ніщо не минає так швидко, як юність». Хай також завжди живе в твоїй душі і такий вислів Плінія: «Загублений той час, який ти не використав на навчання». Ця порада славетного філософа — лише краплинка з віковічної скарбниці світової мудрості. Давайте прилучимося до цієї скарбниці завдяки ось цій гілочці з великого «Дерева пізнання». Творче завдання «Мудрість з Дерева пізнання». Учитель передає по рядах класу гілку. Учні по черзі зривають із гілки листочки з мудрими висловами. Кожен, зірвавши листочок, має прочитати вислів і пояснити його значення своїми словами. Орієнтовний список висловів: Вчення і труд поруч ідуть. {Українська народна приказка.) Постав над собою і сто вчителів — вони виявляться безсилими, якщо ти не зможеш сам примусити себе і сам вимагати від себе. {Василь Сухомлинський.) Не помиляється той, хто нічого не робить. (Латинська мудрість.) Не йди найлегшим шляхом. Вибирай завжди шлях найважчий. Переборення труднощів підносить людину. (Василь Сухомлинський.) Вчений іде, а неук слідом спотикається. (Українська народна приказка.) Згаяного часу конем не здоженеш. (Українська народна приказка.) Справжню людину завжди вабить туди, де важко. (Отто Шмідт.) Без муки немає науки. (Українська народна приказка.) Час — дорогоцінний подарунок, даний нам, щоб у ньому стати розумнішими, кращими, мудрішими й досконалішими. (Томас Манн.) Чого навчився, того за плечима не носити. (Українська народна приказка.) Знання тільки тоді знання, коли воно набуте зусиллями думки, а не пам'яттю. (Лев Толстой.) Чого Івась не навчиться, того й Іван не буде знати. (Українська народна приказка.) Коріння навчання гірке, зате плід його солодкий. (Французька народна приказка.) Вважай нещасним той день чи годину, коли ти не дізнався нічого нового і нічого не додав до своєї освіти. (Костянтин Ушинський.) Не кажи «не вмію», а кажи «навчуся». (Українська народна приказка.) Люди перестають мислити, коли перестають читати. (Дені Дідро.) Вік живи — вік учись. (Українська народна приказка.) Мудрий ніхто не вродився, а навчився. (Українська народна приказка.) Пташка красна пір'ям, а людина — знаннями. (Українська народна приказка.) Доводити людині необхідність знань — це все одно, що переконувати її у корисності зору. (Максим Горький.) Читаючи авторів, які добре пишуть, звикаєш добре говорити. (Вольтер.) Не вміти добре виражати свої думки — недолік; але не мати самостійних думок — набагато більший; самостійні ж думки випливають лише із самостійно набутих знань. (Костянтин Ушинський.) Чим більше я знаю, тим ширші кордони непізнаного. (Кант.) Ніколи не думайте, що ви вже все знаєте. І як би високо не оцінювали вас, завжди майте мужність сказати собі: я неук. (Іван Павлов.) Ми вже відзначали, що головні ознаки сучасного життя — швидка зміна технологій, суспільних, економічних, виробничих обставин. Тому жоден навчальний заклад не може забезпечити людину знаннями на все життя, бо самі знання швидко застарівають. Переконаємося в цьому на конкретному прикладі. Випускник коледжу працює на конвеєрі, збирає якийсь вузол автомобіля. Мине 4—5 років, і модель авто зміниться, обладнання оновиться, технологія випуску удосконалиться. Стануть іншими й умови праці. Знання фахівця застаріють, відчуватиметься їх нестача, необхідно буде знову навчатися, щоб не втратити кваліфікації. Сьогодні дуже гостро стоїть питання про безперервну освіту, про те, що випускник школи, коледжу повинен бути готовий вчитися протягом усього життя, а для цього за шкільною лавою вам треба не просто засвоїти певний обсяг знань, а оволодіти культурою розумової діяльності, культурою мислення. Творчого підходу до навчання, здатності до самоосвіти, потенціалу до постійного інтелектуального розвитку, уміння застосовувати набуті знання на практиці — ось чого вимагатиме від вас життя за шкільним порогом. Людина, спрагла до знань, відчуває постійну потребу в їх поповненні. Чим більше вона пізнає, тим більше їй хочеться знати, бо нові поняття, наукові відкриття, ідеї розширюють коло інтересів, відкривають привабливі обрії ще не пізнаного. Космонавт Андріян Ніколаєв згадував: «Якось Генеральний конструктор Сергій Павлович Корольов під час прогулянки з космонавтами несподівано здивував запитанням: чи вміємо ми вчитися? Помітивши загальне збентеження, пояснив: «Постійно навчаючись, людина здатна творити нове, а саме така праця є справжньою радістю». Жодна справа не принесе радості, якщо ми не вміємо її виконувати. Тож треба наполегливо виробляти в собі вміння вчитися, щоб навіть після тривалої, утомливої навчальної праці відчувати велике задоволення, підсилене радістю пізнання, вірою в силу свого розуму й волі. Школярів за видом їх головної діяльності — навчання — можна з повним правом віднести до людей розумової праці. Інтелектуальна робота учня є суспільно значимою, має величезну соціальну цінність, вимагає від школяра неабиякої наполегливості, сили волі, високої самодисципліни й мужності. Так, саме мужності, щоб не зігнутися перед труднощами, невдачами, уміти долати їх, доводити розпочате до кінця. На жаль, далеко не всім учням притаманні такі якості. В одній зі своїх статей академік Леонід Занков наводить такий факт: напередодні закінчення школи випускників попросили відповісти на запитання: чому їх не навчила школа? Ось типова відповідь: «Нас мало вчили творчості, ініціативності, самостійності, навіть відважності у прагненнях. Нам не вистачає сміливості вирішувати самим за себе, і часто розв'язання своїх проблем ми перекладаємо на вчителів і батьків». Проте хіба лише педагоги повинні формувати, виховувати в учнів творчість, ініціативність, самостійність? Хіба від самих школярів нічого не залежить? Звичайно, легше дочекатися розв'язання незрозумілої задачі від сусіда по парті, ніж примусити себе до зайвої години занять зі складної теми. Легше діждатися, щоб учитель розказав, показав, звідки переписати, перемалювати щось для реферату, ніж самому перегорнути купу товстих і не завжди цікавих книг. Без прагнення знайти своє бачення проблеми, вкласти свої думки і почуття, власне «Я» у виконувану роботу годі й очікувати появи у своєму характері ініціативності, здатності творчо сміливо мислити, бо вони — завжди наслідок напруженої, наполегливої, цілеспрямованої систематичної праці задля розвитку своїх здібностей, інтелекту, задля зміцнення сили волі. Нам відомо чимало людей, чия сила волі, наполеглива праця гідні наслідування. Про них вам розкажуть сторінки усного журналу. Перша сторінка журналу — «Праця на межі своїх можливостей — шлях до геніальності?». Наперед виходять у ч н і - ч и т ц і. 1-й учень. Великий американський винахідник Томас Едісон зазначав, що для продуктивної роботи необхідно мати один відсоток таланту і натхнення, а дев'яносто дев'ять відсотків — працездатності. Сам Едісон понад 50 років працював щодня у середньому по 19 годин, а при створенні акумулятора провів десятки тисяч дослідів. Яскравим прикладом самовиховання таланту і працездатності може слугувати й Антон Чехов, якому вдалося виховати в собі таку високодуховну особистість, яка відповідала усім його вимогам. Узагальнюючи свій досвід, у листі до брата він писав: «Тут потрібні безперервна денна й нічна праця, вічне читання, штудіювання, воля... Тут дорога кожна година». 2-учень. Автор картини «Запорожці пишуть листа турецькому султану» Ілля Рєпін, коли в нього на схилі років почала всихати від постійного напруження права рука, навчився працювати лівою, пристосувавши палітру на шиї з допомогою особливих ременів. 3-учень. Відоме усьому світові й ім'я Ольги Скороходової— сліпоглухонімої жінки, авторки книги «Як я сприймаю, уявляю і розумію оточуючий світ». Неймовірними зусиллями ця людина максимально розвинула свої здібності, досягла вищого рівня освіти, здобула науковий ступінь кандидата наук, крок за кроком відвойовувала в боротьбі зі своєю недугою навколишній світ. 4-учень. Відомий академік, дослідник Арктики Отто Шмідт у 14-річному віці склав план-програму свого життя: визначив, які книги треба прочитати, якими науками оволодіти, які проблеми розв'язати, як розвиватися фізично. Та коли він підрахував, скільки років знадобиться йому, щоб усе заплановане виконати, то з'ясувалося: близько 900 років. Юний Отто скоротив програму — знову немислимий результат: 500 років. Скоротив іще — вийшло 150 років. На цьому зупинився, бо надто важливим і необхідним було для нього те, що лишилося у програмі. Розпланувавши своє життя до хвилини, працюючи на межі можливостей, учений навіть перевиконав 150-річну програму. Помер Отто Юлійович Шмідт на 65-му році життя. Отже, за 50 років він творчо прожив 150, утричі перевищивши «норму». 1-й учень. Ви можете сказати: а чи треба так себе перевантажувати, виснажувати? Однак хай кожен із нас спробує зараз чесно відповісти на запитання: чого у мене більше — перевантажень чи недовантажень? Навряд чи хтось відповість, що він надто перевантажений. І не дивно. Багато хто часто робить скоріше те, що хочеться, що до вподоби, а не те, що треба. Крім того, на уроці і під час виконання домашніх завдань учні втомлюються здебільшого не від того, що багато розумово працюють, а від того, що не вміють працювати. 2-й учень. Недовантаження — річ надзвичайно небезпечна. Людина, яка не займається фізкультурою, фізичною працею, недовантажує роботою свої м'язи, зрештою стає кволою, слабкою, а недовантажувати роботою мозок — значить не лише уповільнювати його розвиток, але й привчати до обмеженості мислення, позбавляти себе радості пізнання. Тут доречно згадати притчу про бритву, яку любив розповідати своїм учням Леонардо да Вінчі. «Якось промінь сонця упав на бритву, і вона засяяла, осліплюючи всіх навколо. Побачивши своє відображення у дзеркалі, бритва прийшла в захоплення, але одразу ж згадала, що їй щоденно доводиться голити густі чоловічі бороди, а перед цим її точать на грубому бруску, наводять на ремені. І вирішила вона сховатися у потайному місці, щоб зберегти свою красу від тяжкої роботи. Минув якийсь час, і бритві знову захотілося подивитися на себе у дзеркалі, та не блищало тепер її лезо, бо було роз'їдене грубою іржею і зазубрилося, як пилка... Ось так і розум людський хиріє та іржавіє у бездіяльності.» Тож треба вже у шкільні роки не ховатися від труднощів, боятися бездіяльності мозку, привчати його до напруженої праці, долати звичку зайвий раз відпочити. Говорить класний керівник. Давно помічено, що краще вчаться і більше встигають ті школярі, які не бояться себе перевантажити, які поспішають і спортивну секцію відвідати, і в художній самодіяльності взяти участь, і відвідати музичну чи художню школу, і вдома батькам допомогти, та й домашнє завдання виконати. Напружений ритм життя мобілізує фізичні, інтелектуальні, емоційні резерви людини, примножує її сили. У кожного з цих учнів зазвичай є улюблена справа, яка теж дисциплінує, загартовує характер, волю, привчає цінувати, раціонально використовувати час, дотримуватися чіткого розпорядку дня, а високі вимоги школяра до себе — тільки на користь, адже вироблені змалку звички згодом перейдуть у сталі норми життя, допоможуть іти в ногу з нашим стрімким, динамічним часом. Наступна сторінка журналу — «Авторитетні поради». Виступ учнів-читців. 5-й учень. Першим нашим порадником на цій сторінці усного журналу буде Юрій Іванович Мальований — доктор педагогічних наук, член-кореспондент Академії педагогічних наук України. Послухайте його звернення до шкільної молоді. 6-й учень. «Дуже важливо, як саме відповідає учень на запитання: а навіщо, власне, я вчуся? Заради атестату? Заради інституту? Заради цікавої, добре оплачуваної роботи? Усе це само по собі добре, але чи не занадто вже це практичний, приземлений погляд на світ і своє місце в ньому? Молодість часто буває короткозорою. Треба розуміти, що головна мета твоїх зусиль на шкільній лаві — твій світогляд, твій інтелект, твої запити й потреби, усе те, що допоможе тобі стати корисним членом суспільства, щасливою людиною.» 7-й учень. Нелегко, здавалося б, встановити прямий зв'язок між чемністю продавщиці, яка обслуговує нас, і тим фактом, скажімо, що вона читала «Війну і мир», а не тільки дивилася фільм. Або між знанням сучасної фізики і майстерністю диригента... а такий зв'язок є. Він утому, що кожне нове знання не тільки збагачує нас інтелектуально — воно додає нам упевненості в собі, внутрішньої незалежності, воно розсуває стіни нашого внутрішнього світу, і ми почуваємося поміж людей рівними серед рівних. Без цього не можна бути щасливим. 8-й учень. Так уже влаштовані люди: завжди прагнемо більшого, ніж досягнуто. Як повітря, потрібне нам відчуття власного зростання, впевненість утому, що завтра життя наше буде повніше, змістовніше, цікавіше, ніж учора й сьогодні. Нехай навіть ми мусимо добиватися цього ціною неабияких зусиль. 9-й учень. Ну, а якщо в особистій перспективі не заплановано ні університету, ні коледжу? Що тоді — зупинка назавжди і заздрість до тих щасливців, які долають нелегкі граніти науки?.. Звичайно, ні. Життя пропонує кожному з нас безліч інших способів зростати, розумнішати, багатішати на знання. Більш того, воно постійно спонукає нас до цього — своїм напруженим ритмом та перепонами. Аби лиш не ставали ми в позицію отого безтурботного хлопчика з дитячого вірша Маяковського: «Хай мене научать!» Повірте, найкращий професор і наймудріша книга здатні дати нам рівно стільки знань, скільки ми схочемо від них узяти, — і не більше. Вслухайтеся-но саме в оце слово: «вчитися» — себто, вчити себе. 10-й учень. Між іншим, у цьому є найвища насолода: вчитися не заради оцінок, не задля диплома, а просто так, тому що цікаво. Вчитися свідомо, повсякчасно і щиро у людей, які поруч, у розумної книги. Жити, настроївши душу і розум на хвилю пізнання світу. Життя складається з хвилин, годин, днів. «Завтра» дуже швидко перетворюється на «сьогодні». Усе, завойоване нами зараз, неминуче відлунюється в нашій майбутній долі. Усе, втрачене зараз, втрачено, можливо, назавжди. Говорить класний керівник. Протягом кількох років спостерігається одне й те саме явище — своєрідний «спалах свідомості» серед учнів старших класів. Де й поділася вчорашня легковажність: перед нами люди, ладні працювати без сну та відпочинку. І єдине, на що вони нарікають,— брак часу. Складається враження, що до них нараз дійшли ті істини, котрі невтомно, протягом багатьох років проголошували їм учителі й батьки. Тепер старшокласники сповна розуміють, що, коли не вчитися зараз, потім буде пізно, що «доросле» життя стукає у двері. Але до багатьох оте прозріння приходить надто пізно. Вони вже не можуть повернути те, що так необачно втрачалося у попередніх класах, і вчитель безсилий їм допомогти. Отже, як і в кожнім ділі, у навчанні потрібна система разом із чітким розумінням своїх зусиль. Замолоду багатьом із нас здається, що життя безкінечне. Усе ще попереду, все збудеться, справдиться. Коли? Потім, колись, пізніше... а як оте «потім» настає, часто-густо виявляється, що людина... спізнилася, з сумом оглядається вона у прожиті літа і знаходить там чимало моментів, які могли б круто повернути все її життя. Але щоразу щось ставало на заваді. Безтурботність? Легковажність? Звичка? Душевні лінощі? Брак мужності?.. І людина зараховує себе до невдах, винуватить усіх і вся: учителів, батьків, друзів, обставини, місто чи село, де живе. Усіх, тільки не себе — справжнього винуватця свого невезіння. Запитання до учнів. Якби раптом сталося диво і ви знову стали, скажімо, п'ятикласниками. Чи змінили б ви щось у своєму житті? Говорить класний керівник. А ось як відповів на це запитання відомий вчений математик Анатолій Михайлович Самійленко, науковій долі якого можна по-доброму позаздрити: через три роки після закінчення університету він став кандидатом наук, ще через шість років мав уже докторський ступінь, а згодом став членом-кореспондентом Національної академії наук України. «Запитання не таке вже несерйозне... Мабуть, я почав би з того, що привчив би себе цінувати час. Скільки днів, тижнів і цілих місяців марнувалося колись нінащо, скільки тих днів пролітало, не лишаючи бодай якогось сліду ні в душі, ані в голові. Але ж у людини сприйнятливість до знань, до нової інформації зростає десь років до двадцяти. Далі здатність сприймати, запам'ятовувати, осмислювати нове — коротше кажучи, здатність учитися — вже не росте, а незабаром починає пригасати. Із жалем мушу визнати, що у свої 15, 16, 17 років, тобто саме в той час, котрий сама природа надала людині для пізнання, я був непростимо легковажним, бо геть не розумів, що час — то одна з найбільших людських цінностей. У 15—16 років людина вже цілком спроможна визначити напрям своїх уподобань і реально зважити можливості, незалежно від того, пов'язує вона своє майбутнє з наміром одержати вищу освіту чи ні. Ще кілька порад — від Василя Олександровича Сухомлинського, знаного в усьому світі учителя, директора школи. Сухомлинський радив своїм учням не затягувати виконання домашніх завдань, намагатися якісно і швидко справлятися з домашньою навчальною роботою, щоб вивільнити час для читання додаткової літератури з улюблених предметів, художніх творів, для активного відпочинку, занять улюбленою справою. Час, який витрачає школяр на уроки, зазначав Василь Олександрович, залежить не лише від здібностей учня, але й від його загального розвитку, а загальний розвиток, у свою чергу, залежить від того, як багато людина читає книг, крім визначених шкільною програмою. Ті учні, які не відзначаються відповідальністю, самодисципліною, не привчили себе до чіткого розпорядку, до зосередженості в роботі, будуть все більше часу витрачати на домашні завдання, ніколи не відчують вони радості навчання, усе нижчим буде рівень їхнього загального розвитку. Наступна порада Василя Сухомлинського стосується лише учнів із великою силою волі. Про що йдеться? Учитель радив своїм вихованцям після повернення зі школи додому взагалі не виконувати домашніх завдань, усю другу половину дня присвятити роботі на факультативних заняттях, у гуртках, спортивних секціях, активному відпочинку на свіжому повітрі, допомозі батькам, читанню позапрограмової літератури, своїм захопленням. «Оце по-нашому!» — подумає дехто з вас, а як же все-таки бути з уроками? Коли їх робити? Вранці, перед школою. Сухомлинський був переконаний, що дві ранкові години дають для занять більше, ніж чотири вечірні. Крім того, ніхто не покличе грати в хокей чи волейбол о п'ятій ранку, не відволікатимуть від занять ні телевізор, ні гості, ні розмови рідних. Голова після відпочинку працює продуктивніше. Обмеженість часу (треба ж до школи встигнути!) змушує робити все швидко. Ось який режим дня радив школярам Василь Сухомлинський. 5.30 — підйом, зарядка, вмивання, склянка молока (1-й сніданок); 5.45 — 8.00. — приготування уроків; 8.00. — 2-й (гарячий) сніданок; 8.15 — вихід до школи. Після школи до 21.00 — вільний час; 22.00 — сон. Один школяр, почувши про такий режим роботи, сказав, що переходити на нього страшно. Якщо ввечері не встигаєш чогось зробити, так ще є можливість надолужити час вранці, а якщо всі навчальні справи відкласти на ранок? Та й узагалі тривожно лягати спати з невивченими уроками, а раптом проспиш? Дійсно, страшно. Але ми вже говорили, що цей експеримент для сміливих, для впевнених у своїх силах. А тепер наступна сторінка журналу — «Секрети успішного навчання». Виступ учнів-читців. 1-й учень. У кожного з нас є улюблені навчальні дисципліни і ті, що здаються нам нудними й нецікавими. Тому розпочати цю сторінку нашого усного журналу ми вирішили з пошуку відповіді на запитання, яке хвилює багатьох: чи можна самому зацікавитися нудним предметом? Виявляється, можна! Це довели психологічні експерименти. Потрібно лише краще готуватися до уроків із цього предмета. Чим нуднішим здається предмет, тим ретельніше й наполегливіше готуватися. Незабаром ви відчуєте, як поступово змінюється на краще ваше ставлення до цієї навчальної дисципліни. До речі, найцікавіше вчитися тим, хто працює з додатковою науково-популярною та довідковою літературою. Чим більше розумних, корисних книг читає учень, тим більш розвиненим, гнучкішим стає його розум, тим легше йому сприймати нову наукову інформацію, швидше засвоюються нові знання, з'являється бажання зекономлений час використати на подальше поглиблення знань. І вже не треба примушувати себе вчитися, бо навчання перетворюється на цікаву, захоплюючу справу. 2-й учень. Водній із шкіл члени навчального сектора учнівської ради вивчили й узагальнили досвід школярів, які, правильно організовуючи свою навчальну працю, домагалися глибоких і-міцних знань. На їхньому прикладі було визначено 10 умов успішного навчання, які може взяти на озброєння будь-який школяр. Що ж є запорукою високих досягнень у навчанні? Учитель роздає учням аркуші, на яких надруковано умови успішного навчання. Зачитуючи кожний пункт, учитель обговорює його з учнями. 10 умов успішного навчання: 1. Упевненість у своїх силах, палке бажання вчитися, незгасаючий інтерес до знань. Немає гіршого в людині, ніж слабкість і невпевненість у собі. (Не обминайте труднощів, того, чого боїтеся. Соромитеся виступати перед аудиторією — шукайте можливостей виступати частіше. З'являється страх перед кимось або чимось — шукайте можливостей частіше зустрічатися з ними.) 2. Розвиток сили волі. Успіх приходить лише до того, хто його прагне, добивається, завойовує, докладаючи максимум зусиль. (Не чекайте, що хтось відкриє ваші таланти і оцінить їх, відкрийте себе самі. Скажіть собі: я хочу, я можу, я зроблю. Не дозволяйте лінощам, особистим примхам і забаганкам керувати собою, заважати досягненню високої мети.) 3. Увага та уміння сконцентруватися на справі. (Не дозволяйте відвертати вашу увагу під час занять ні товаришеві, ні сонячному зайчикові, ні телевізору чи магнітофону, ні приємним чи гірким спогадам тощо. Мислення — це активний творчий процес, що вимагає від людини напруження, уміння зосередитися на важливому, «розчинитися» у предметі думки.) 4. Працьовитість, уміння швидко включатися в роботу, звичка систематично і наполегливо трудитися, ретельно виконувати роботу, обов'язково доводити розпочате до кінця. (Не залишайте незрозумілих питань без відповіді. Пам'ятайте слова американського винахідника Едісона: «У науці все вирішують один відсоток таланту і дев'яносто дев'ять відсотків праці».) 5. Суворе дотримання режиму дня, раціональна організація своєї навчальної праці, правильне чергування роботи й відпочинку, легких і важких предметів при виконанні домашніх завдань. (Плануйте ввечері справи на завтра. У кінці дня підбивайте підсумки, з'ясовуйте причини невиконання запланованого. Не забувайте, що лінь, постійне відкладання на потім незавершених справ не можуть бути супутниками успіху.) 6. Не покладатися лише на механічну пам'ять, не зазубрювати матеріал, а намагатися осмислити його, визначити головне і другорядне. (Неоціненну допомогу навчанню нададуть і такі прийоми роботи над з'ясовуваним матеріалом: складання плану, конспекту, тез, логічних схем, узагальнюючих таблиць, діаграм тощо.) 7. Самостійність у навчанні. (Учіться чітко формулювати, обґрунтовувати, відстоювати власну точку зору. Не чекайте, поки вчитель «розжує» і вкладе у вашу свідомість той чи інший матеріал. Найкраще запам'ятовується і засвоюється те, що здобуте ціною власних розумових зусиль, власної праці. Тому ще вдома пробуйте уявно «зазирнути» на урок, що буде наступним, передбачити матеріал, який буде розглядатися, скласти певну думку про нього. Ніколи не покладайтеся на підказки і списування.) 8. Пошуки шляхів практичного застосування своїх знань, навчальних умінь. (Більше розв'язуйте задач, виконуйте вправ, виготовляйте різних саморобок, макетів. Працюйте не лише головою, але й руками. Передавайте свої знання товаришам. Це — найефективніший спосіб закріплення, удосконалення власних набутків. Та й самі вчіться у тих, хто вже досяг успіху в тому, що вас цікавить.) 9. Постійна самоосвіта, розширення свого кругозору. (Пробуйте свої сили в різноманітних видах діяльності. І пам'ятайте: по-справжньому навчається лише той, хто вдумливо читає багато розумних книг. Потрібну інформацію з різних джерел заносьте до записничка.) 10. Постійний духовний розвиток, самовдосконалення, самовиховання в собі кращих людських якостей. (Ерудованість, глибокі знання, навіть диплом про вищу освіту самі по собі ще не можуть бути ознакою справжньої інтелігентності. Остання риса передбачає ще й наявність у людини високих ідеалів, розвинутих естетичних смаків і культурних запитів.) Творча робота «Обличчя землянина». Учитель пропонує учням ситуацію і просить знайти її рішення. Вчені відкрили планету, населену розумними істотами, подібними до людей. Для встановлення контакту на планету необхідно відправити контейнер з трьома речами, які б свідчили про культурний та науковий рівень розвитку земної цивілізації/Вибрати найбільш підходящі речі доручено вам. Що б ви поклали у контейнер? Поясніть свій вибір. На виконання завдання учням відводиться 3 хвилини. Говорить класний керівник. Буває, учень каже: «Я хочу стати економістом, юристом, психологом. Навіщо мені вчити напам'ять вірш або запам'ятовувати ці формули чи з'ясовувати особливості клімату в Австралії?.. У моїй професійній діяльності все це не знадобиться». Що ж, ніхто й не очікує, що, закінчивши школу, ви будете пам'ятати вірші, вивчені у 5—6 класах, чи відомості про економічний розвиток Франції за роки правління Людовіка XII, без вагань назвете висоту найбільших вершин земної кулі... Усе це ви пізнаєте для того, щоб скласти уявлення про природу, фізичні та хімічні явища, про еволюцію людства, його історію. Повсякденна навчальна праця озброїть вас різнобічними знаннями, тренуватиме й розвиватиме розум, пам'ять, уяву. Тренованій у такий спосіб людині легше подолати найскладніші премудрості будь-якої професії. Така людина буде готова вчитися протягом усього життя. Знання — величезна сила. Вони допомагають відкривати і глибше пізнавати закони Всесвіту й таємниці мікросвіту, пізнавати себе і людей, знайомитися з подіями сивої давнини і зазирати в майбутнє. Без знань людина не навчиться жити в гармонії з природою, не шкодячи їй і собі, без них не можна комфортно почуватися в нинішньому автоматизованому й комп'ютеризованому світі. Запитання до учнів. Чи корисною була для вас сьогоднішня розмова? Які висновки із неї ви зробили для себе? Заключне слово вчителя. Антон Павлович Чехов зазначив: чим вищий розумовий і моральний розвиток людини, тим більше задоволення отримує вона від життя, а від себе додамо, що чим щасливіша людина, тим вона корисніша для суспільства, бо і працює краще, і людям із нею добре. Бажаю вам здійснення найкращих задумів, завзяття, натхнення, творчих злетів, успіхів у сходженні до сяючих вершин знань. |
Постановка наукової проблеми та її значення «соціальна робота», її особливості як професійної діяльності. Поява нової спеціальності зумовлена потребами суспільства і відповідає... |
План Спілкування і комунікація. Функції спілкування. Поняття ділового... Абрамович С. Д., Чікарьова М. Ю. Мовленнєва комунікація: Підручник. – К.: Центр навчальної літератури. – 472 с |
Вч: Для того, щоб означити тему нашого часу спілкування, пропоную... Познайомити учнів зі змістом основних статей Загальної Декларації прав людини, Конвенції про права дитини, Конституції України |
Нашої години спілкування конфлікти Мета: формувати уявлення учнів про різні варіанти людського спілкування; учити уникати конфліктних ситуацій і своєчасно вирішувати... |
План Спілкування і комунікація. Функції спілкування. Види, типи і... Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. – ВЦ «Академія», 2004. – 344 с |
В. В. Кудрик к біол н., доцент ... |
Однією із старовинних споруд, що дійшли до нашого часу, є Домініканський... Однією із старовинних споруд, що дійшли до нашого часу, є Домініканський костел, збудований у 1749—1779 роках |
ПЛАН СПІЛКУВАННЯ І КОМУНІКАЦІЯ. ФУНКЦІЯ СПІЛКУВАННЯ. ВИДИ,ТИПИ І... Важливо зазначити, що сфера людського спілкування включає комунікацію, яка останнім часом постає важливим предметом досліджень. Багато... |
План-конспектвиховної години Тема Мета: формування в учнів культури спілкування, вічливого ставлення до співрозмовника |
ПРОБЛЕМА ІДЕНТИЧНОСТІ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ Анотація. У статті виділені і розглянуті соціально-психологічні аспекти розвитку особистості з особливими потребами. Розкриті особливості... |