ТЕМА. «Електробезпека»


Скачати 140.93 Kb.
Назва ТЕМА. «Електробезпека»
Дата 10.04.2013
Розмір 140.93 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи

Черкаська СШ №33 Совгира С. М.

ТЕМА. «Електробезпека»
МЕТА. Ознайомити учнів з дією електричного струму на організм людини; з'ясувати причини ураження струмом; ознайомити з правилами електробезпеки і заходами першої допомоги постраждалим від електротравм;

розвивати творчі здібності учнів;

виховувати відчуття колективізму при роботі в групах.
ОБЛАДНАННЯ. електропобутові прилади (електрокип'ятильник, чайник, щипці для волосся, настільна лампа, обігрівач з відкритою спіраллю, стакан з водою; модель скелета людини, ялинкова гірлянда з ламп; плакати «Електротравми», «Допомога при ураженні струмом», для демонстрації правильності проведення штучного дихання , непрямого масажу серця запросити на урок медсестру або медпрацівника.
ХІД УРОКУ.
Вчитель. Люди часто не дотримуються правил поводження з електроприладами, піддаючи своє життя небезпеці. Відомо багато випадків електротравматизму, є серед них і з трагічними наслідками. Небезпека роботи з електроприладами полягає в тому, що струм і напруга не мають зовнішніх ознак, які дозволили б людині за допомогою органів чуттів (зору, слуху, нюху) виявити загрожуючу небезпеку і вжити заходів безпеки. Як відомо, тіло людини є провідником. Якщо хтось випадково доторкнеться до частин електроустановки, які проводять струм, до оголених дротів або клем, що знаходяться під напругою, то по його тілу піде електричний струм. В результаті людина може отримати електротравму.

Всі ми постійно маємо справу з електроприладами. Щоб уникнути ураження струмом, необхідно знати дії струму на організм людини; чинники, від яких залежить вражаюча дія струму; як запобігти електротравмам і як надати першу допомогу при ураженні електрострумом.
1. Повідомлення групи «МЕДИКИ»

Медицина про електротравми

• Електротравми — пошкодження організмів електричним струмом — зустрічаються в промисловості, сільському господарстві, на транспорті, в побуті. Їхньою причиною може бути і атмосферна електрика (блискавка).

Степінь ураження організму залежить від сили струму, напруги, тривалості дії струму і його виду (постійний або змінний). Встановлено, що найбільш небезпечний змінний струм. Небезпека зростає із збільшенням напруги. Чим триваліша дія струму, тим тяжча електротравма.

Струм викликає різні місцеві і загальні порушення в організмі. Місцеві явища (в місці контакту) можуть змінюватися від незначних больових відчуттів до важких опіків з обвуглюванням окремих частин тіла. Загальні явища виражаються в порушенні діяльності центральної нервової системи, органів дихання і кровообігу. При електротравмах спостерігаються непритомність, втрата свідомості, розлади мови, судороги, порушення дихання (аж до зупинки), у важких випадках шок і навіть може наступити миттєва смерть.

Для електроопіків характерні «знаки струму» — щільні струпи на місці зіткнення шкіри з дротом. В уражених блискавкою на шкірі залишаються сліди проходження струму у вигляді червонуватих смуг — «знаків блискавки». Загорання одягу при дії струму приводить до опіків.

• Основний чинник ураження організму — це сила струму, що протікає по тілу, вона визначається законом Ома, а значить, залежить від прикладеної напруги і опору тіла. При точковому контакті опір шкіри є визначальним чинником, який обмежує струм. Суха шкіра має великий опір, а волога — малий. Так, при сухій шкірі опір між крайніми точками тіла, наприклад від ноги до руки або від однієї руки до іншої, може бути рівним 105 Ом, а між пітними руками складає 1500 Ом.

Обчислимо максимальні сили струмів, що виникають при контакті з побутовою технікою електромережевої напруги (220 В):

(суха шкіра)

(мокра шкіра)

Найбільш чутливі до електричного струму — мозок, грудні м'язи і нервові центри, які контролюють дихання і роботу серця.

Проходження струму по тілу людини можна наочно показати на такій моделі. Всередину скелета людини вставлена гірлянда з ламп (для новорічної ялинки), яка проходить через органи, які найбільше уражаються струмом. (Демонструємо модель проходження струму через тіло людини.)

• Якщо струм від зовнішнього джерела проходить через серце, то можуть виникнути некоординовані скорочення його шлуночків. Цей ефект називається шлуночковими фібриляціями. Мимовільно виникнувши, вони не припиняються, навіть якщо струму вже немає. В цей стан серце може бути приведено при силі струму від 50 до 100 мкА. Серцеві м'язи, протягом 1—2 хв не одержуючи кров, слабіють, внаслідок чого вони не можуть бути знову приведені в стан нормальних скорочень. Якщо до цього моменту будуть вжиті екстрені заходи, то регулярна дія серця може бути відновлене.

Навіть більш слабкі струми, ніж ті, що викликають шлуночкові фібриляції, можуть привести до зупинки дихання, паралізуючи дії нервових центрів, контролюючих роботу легенів. Цей стан зберігається навіть після переривання струму. Дихальний параліч може виникнути при силі струму від 25 до 100 мА. Навіть при 10 мА грудні м'язи можуть скоротитися так, що дихання припиниться. Деякі дії струму на організм наведені в таблиці:

Сила струму

Дія струму

0-0,5 мА

Відсутній

0,5-2 мА

Втрата чутливості

2-10 мА

Біль, м'язові скорочення

10-20 мА

Дія на м'язи зростає, деякі пошкодження

20-100 мА

Дихальний параліч

100мА-3 А

шлуночкові фібриляції (необхідна негайна реанімація)

Більше 3 А

Зупинка серця (якщо шок був коротким, серце можна реанімувати), важкі опіки



2. Повідомлення групи «ЕЛЕКТРИКИ»

Причини ураження струмом

Основні причини електротравматизму:

  • несправність приладів або засобів захисту,

  • замикання фазових дротів на землю.

Порушення техніки безпеки при поводженні з приладами, дротами (дотик до оголених дротів, запобіжників, лампових патронів, помилкове сприйняття включеного приладу за відключений, контакт струмопровідного устаткування з приладом, який знаходиться під напругою).

Одна з причин несправності приладів — замикання на корпус. Це з'єднання оголеного дроту або спіралі з металевим корпусом електроприладу. Небезпека полягає в тому, що розпізнати по зовнішніх

ознаках прилад, в якому відбулося замикання, неможливо. Проте, торкнувшись до корпусу, можна отримати електротравму.



Передбачимо, що із якої-небудь причини нагрівальна спіраль контактує з металевим корпусом обігрівача. Це може відбутися, якщо ізоляція провідника перетерлась в місці, де він доторкається корпусу, або ж утворилася провідна перемичка з пилу і бруду між спіраллю і корпусом. Якщо людина доторкнеться до корпусу обігрівача, то по її тілу піде електричний струм. Якщо при цьому людина стоїть у ванній кімнаті на вологій підлозі або тримається за заземлену батарею (трубу), то її опір буде малим і через неї пройде значний струм, що може привести до електротравми навіть із смертельним наслідком.

Уникнути ураження струмом можна, знаючи і виконуючи основні правила електробезпеки. Перш ніж працювати з приладом, необхідно переконатися, що в ньому немає замикання на корпус, шнур справний і його роз'ємні з'єднання зовнішньо надійно ізольовані.

Якщо людина доторкнулася відразу до двох оголених дротів, клем, контактів, то в цьому випадку має місце так званий двополюсний дотик. Його небезпека полягає в тому, що струм проходить через грудну клітку і може паралізувати дихальну і серцево-судинну системи.

Електротравматизм і стан приміщень

По ступеню небезпеки поразок електричним струмом всі приміщення поділяються на особливо небезпечні, з підвищеною небезпекою і без підвищеної небезпеки.

До особливо небезпечних відносять приміщення, відносна вологістю повітря в яких близька до 100%, а також з хімічно активним середовищем, що руйнує ізоляцію і струмопровідних частин електроприладів.

Приміщеннями з підвищеною небезпекою є сирі приміщення з вологістю до 75%, з наявністю струмопровідного пилу, з недіелектричними підлогами (металеві, залізобетонні), температура в яких висока (t > 30°С), з можливістю одночасного дотику людини до металевих конструкцій будівлі, що мають з'єднання із землею, і до металевих корпусів електроустаткування.

Приміщення всієї решти — без підвищеної небезпеки.

З точки зору електробезпеки приміщення повинні бути світлими, сухими і теплими, мати діелектричні (дерев'яні) підлоги, без вибоїн і щілин, поверхні стін, стель, дверей — гладкі і матові, радіатори і трубопроводи опалювальної і водопровідної систем — заземлені.

В приміщеннях з підвищеною небезпекою необхідно використовувати напругу не вище 42 В, а в особливо небезпечних не вище 12 В.

Запобіжні засоби при роботі з електроприладами

Ефективна профілактика електротравматизму — точне виконання правил безпеки при експлуатації електроустановок. Для попередження можливості випадкового дотику до струмопровідних частин електроустановок їх захищають незалежно від того, до якої напруги вони підключені.

Для усунення небезпеки ураження електричним струмом застосовуються наступні захисні засоби:

  • ізолюючі підставки з сухої деревини, гумові килими, калоші і рукавички;

  • спеціальні інструменти і пристосування з ізольованими ручками;

  • прилади, які реєструють напругу, контрольні лампи і спеціальні пробники з неоновими лампами.

В приміщеннях з підвищеною небезпекою, де є сирі підлоги і стіни, необхідно металеві корпуси електроприладів заземляти.

3. Повідомлення групи «ПРАКТИКИ»

Заходи допомоги при ураженні струмом

Перша допомога при ураженні електричним струмом включає два етапи:

  • звільнення постраждалого від дії струму

  • надання йому долікарської медичної допомоги.

Постраждалий часто не може самостійно звільнитися від дії струму, оскільки він викликає судороги м'язів. Спочатку треба знеструмити електроустановку, якої торкається постраждалий, вимкнувши рубильник або запобіжник. Якщо швидко відключити струм неможливо, то потрібно відтягнути постраждалого в безпечне місце. Рекомендується при цьому діяти однією рукою (по можливості).

Надаючи допомогу, потрібно надіти діелектричні рукавички або обмотати руки шарфом або іншим сухим одягом. Якщо немає можливості відтягнути постраждалого, то потрібно відвести від нього дроти сухою палицею або перерубати їх топірцем з сухою дерев'яною ручкою, або перекусити кусачками з ізольованими рукоятками. Якщо потерпілий знаходиться в свідомості, але розгубився, можна різким окриком «Підстрибни!» примусити його відділитися від землі для розриву кола.

Для відділення постраждалого від струмопровідних частин (при напрузі до 1000 В) необхідно захистити себе. Ні в якому випадку не можна торкатися його відкритих частин тіла або ділянок вологого одягу. Терміново викликавши лікаря (швидку допомогу), але не чекаючи його прибуття, треба надати постраждалому долікарську допомогу, яка залежить від його стану. Якщо постраждалий дихає і знаходиться в свідомості, то його потрібно укласти в зручне положення, розстібнути на ньому одяг і накрити, забезпечивши до приходу лікаря повний спокій. Якщо навіть людина відчуває себе задовільно, то все одно не можна дозволяти йому вставати, оскільки відсутність важких симптомів після ураження струмом не виключає можливості подальшого погіршення його стану. Коли людина знаходиться в несвідомому стані, але у неї зберігається стійке дихання і пульс, потрібно дати їй понюхати нашатирний спирт, окропити особу водою, забезпечуючи спокій до приходу лікаря.

Якщо постраждалий дихає погано або не дихає взагалі., йому треба негайно почати робити штучне дихання і непрямий масаж серця. Не потрібно відмовлятися від допомоги постраждалому, навіть якщо у нього відсутнє дихання і серцебиття. Відомо багато випадків, коли люди, уражені струмом і знаходилися в стані клінічної смерті, після відповідного лікування видужували.

Існують декілька способів штучного дихання. Найпоширеніші з них — «рот в рот» або «рот в ніс». (Особа, яка надає допомогу набирає в легені більше повітря і проводить енергійний видих легеням постраждалого через рот або ніс.)

Крім штучного дихання необхідно робити непрямий масаж серця. Першу допомогу надають по можливості на місці події. Застосовувати штучне дихання потрібно безперервно до відновлення у потерпілого самостійного дихання або до вказівки лікаря.

Непрямий масаж серця і штучне дихання повинен уміти виконувати кожний.

(Медсестра демонструє непрямий масаж серця і штучне дихання на манекені.)

Цілком неприпустимо закопувати постраждалого в землю або засипати землею. Цей прийом заснований виключно на забобонах і може коштувати постраждалому життя. Не даючи ніякого лікувального ефекту, такий спосіб лише затримає невідкладні заходи, які потрібно зробити для порятунку постраждалого.

4. Повідомлення «ЮРИСТА»

Юридична відповідальність при роботі з електричним струмом

Вважається, що посадовець порушив техніку безпеки, якщо це порушення спричинило за собою нещасний випадок або інші тяжкі наслідки.

Порушення, які спричинили за собою тяжкі тілесні пошкодження або втрату працездатності, караються позбавленням свободи до трьох років або виправними роботами на строк до одного року. Порушення, що привели до смерті людини або спричинення тяжких тілесних пошкоджень декільком особам, караються позбавленням свободи до п'яти і більше років.

Для залучення посадовця до відповідальності необхідно встановити, які конкретно правила охорони праці були ним порушені і за які з них він відповідає. Якщо нещасний випадок відбувся по грубій недбалості самого потерпілого, посадовець не притягується до відповідальності.

5. Робота в групах.

І. Задачі- малюнки

Вчитель. Зараз клас розділиться на групи по чотири особи. Кожна група отримає малюнок із зображенням ситуації, в якій персонажі порушують правила безпеки при використанні, ремонті або монтажі електроустаткування (див. Дидактичний листок), і однакові питання:

  • Що в змальованій ситуації персонажі роблять неправильно?

  • Яка причина можливого ураження струмом даного персонажа?

  • Як треба було діяти правильно?

(При відповідях представників груп малюнки проектуються на екран за допомогою епідіаскопа.)




ІІ. «Життєві ситуації»

1. Маша тримає в руках електрощипці, включає в розетку. Рая питає: «Що ти робиш, Маша?». «Сьогодні дискотека, хочу добре виглядати», при цьому накручує волосся на щипці.

що неправильно робила Маша?

Відповідь. В щипцях може відбутися замикання на корпус, тоді Маша отримає електротравму. Коли накручуєш волосся, щипці потрібно відключити.

2. На столі стоїть стакан з кип'ятильником. Саша говорить Віті: «Подивися, чи нагрілася вода?». Вітя опускає палець в стакан при включеному кип'ятильнику.

Чому не можна так поступати?
Відповідь. Вода — добрий провідник струму. Якщо в кип'ятильнику відбудеться замикання на корпус, то Вітя отримає електротравму. Потрібно спочатку вийняти вилку з розетки.

3. Коля, виймаючи шнур від настільної лампи з розетки, взявся не за вилку, а тягне за шнур.

що неправильно зробив Коля?
Відповідь. Шнур може вирватися з вилки або розірватися, і Коля отримає електротравму. Треба триматися за вилку.

4. «Аня, вимкни, будь ласка, світло», говорить Віра. Аня з мокрими руками йде до вимикача.

що неправильно робила Аня?

Відповідь. Вимикач може бути несправним, відбудеться пробій ізолятора, а вода — добрий провідник струму. Тоді Аня отримає електротравму.

5. «Юра, у вас удома холодно?» — питає Ваня. — «Дуже, вночі особливо, тому я включаю от такий обігрівач». (Показує обігрівач з відкритою спіраллю.)

Чому обігрівач з відкритою спіраллю не можна залишати включеним без нагляду?

Відповідь. Якщо спіраль перегорить, то можуть виникнути іскри і відбудеться пожежа.


ІІІ. Розв’язування задач
Задача 1. Під час ремонту телевізора стався сильний розряд електричного струму. Майстер знепритомнів і впав. Його рука продовжує міцно стискати пучок дротів з деталями. Обличчя спотворене судомою. Що ви будете робити? Виберіть правильні відповіді і роз­ташуйте їх у порядку виконання.
Варіанти відповідей

  1. Викличу «швидку допомогу».

  2. Покличу когось на допомогу.

  3. Необхідно якомога швидше завдати прекардіального удару (удар по грудині у ділянці серця) і почати непрямий масаж серця. Це роблять тільки дорослі!

  4. Слід перебити дроти одним ударом ножа або сокири. Це за необхідності роблять тільки дорослі!

  5. Необхідно перерізати кожний дріт окремо на різних рівнях. Це роблять за необхідності тільки дорослі!

  6. Підкладу під голову постраждалому подушку.

  7. Спробую переконатися у наявності пульсу на сонній артерії постраждалого і поверну його на живіт.

  8. Необхідно переконатися у наявності пульсу на сонній артерії, вдарити постраждалого по грудині і почати непрямий масаж серця. Виконують цю процедуру тільки дорослі!

  9. Якщо на сонній артерії немає пульсу, то після прекардіального удару необхідно почати серцево-легеневу реанімацію. Роблять це тільки дорослі!

  10. Спробую переконатися у відсутності пульсу на сонній артерії і поверну постраждалого на бік. Відповідь: 5, 7, 2, 1 або 5, 9, 2, 1.

Задача 2. При ураженні електричним струмом у постраждалого немає ознак життя. Як необхідно діяти (по­слідовно)?

Виберіть правильні відповіді і розмістить їх у тому порядку, у якому ви будете діяти.

Варіанти відповідей

  1. Викликати « швидку допомогу ».

  2. Прикласти до голови холод.

  3. Почати інгаляцію киснем (за наявності кисневої подушки).

  4. Завдати удару по грудині.

  5. Переконатися у відсутності реакції зіниці на світло.

  6. Знеструмити постраждалого.

  7. Почати непрямий масаж серця.

  8. Злегка підняти постраждалому ноги.

  9. Зробити йому штучне дихання.

  1. Продовжувати реанімацію.

  2. Переконатися у відсутності пульсу.
    Відповідь: 6, 5, 11, 4, 7, 9, 8, 2, 3, 10, 1.


Задача 3. Після удару блискавки у поодиноке дерево, один із мандрівників, що ховався під ним від дощу, упав мертвим. В ураженого блискавкою ліва рука чорна, обпалена до ліктя; зіниці розширені, не реагують на світло; пульсу на сонній артерії немає.

Виберіть правильні відповіді і розмістить їх у тому порядку, у якому ви будете діяти.
Варіанти відповідей

1. Закопаю ураженого блискавкою в землю.

2. Необхідно завдати прекардіального удару і почати серцево-легеневу реанімацію. Це роблять дорослі.

3. Накрию обпалену поверхню тіла чистою тканиною.

4. Доручу кому-небудь викликати «швидку допомогу»..

5. Поверну постраждалого на живіт і буду чекати прибуття лікарів.

6. Спробую переконатися у відсутності у нього реакції зіниць на світло і пульсу на сонній артерії.

7. Піднесу до рота постраждалого люстерко, ватку або перинку і по запотіванню скла і рухові ворсинок визначу наявність дихання.

  1. Покладу холод на голову постраждалого.

  2. Покладу холод на місце опіку.

10. Піднесу до носа постраждалого вату з нашатирним спиртом.

Відповідь: 6, 2, 4, 8, 3, 9.
6. Підсумки уроку.

7. Д/З. Підготовити повідомлення

  • Виникнення блискавки.

  • ТБ під час блискавки.

  • ТБ очима художника.


ЛІТЕРАТУРА.

  1. Гостюшин А.М. Защити себя и близких. — М.: 1978

  2. Блудов М. И. Беседы по физике. – М.: «Просвещение», 1992

  3. Поляков В. О. Електротехніка. – К.: «Радянська школа», 1983

  4. Василенко Л. Б. Основи безпеки життєдіяльності 8 кл. Матеріали до уроків. – Х.: «Ранок», 2001

  5. Василенко Л. Б. Основи безпеки життєдіяльності 11кл. Матеріали до уроків. – Х.: «Ранок»,2001

Схожі:

ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з функціональної підготовки з начальницьким складом частини
ТЕМА: Закон України “Про охорону праці” Виробнича санітарія, гігієна праці, електробезпека
ЕЛЕКТРОБЕЗПЕКА
З кожним роком зростає виробництво та споживання електроенергії, а відтак і кількість людей, які в процесі своєї життєдіяльності...
Група КП-110 12 лютого 2013 року Дисципліна «Охорона праці в галузі»...
Закон Г. Ома для ділянки електричного ланцюга (кола). Закони (правила) електричних ланцюгів (кіл) Г. Кірхгофа
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку
Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.»
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації
ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації....
Опорні поняття Концептуальний рівень художнього твору (Тематика,...
Співзвучна Чи тема основних питань свого часу? Чи пов'язано з темою назву? Кожне явище життя це окрема тема; сукупність тем тематика...
Тема Вступ до економічної теорії Тема Економічні цілі і проблеми...
Зародження економіко-теоретичних знань. Економіка як об'єкт вивчення економічної теорії. Загальні засади економічного розвитку. Мікроекономіка....
Тема Проект і програма соціологічного дослідження
Тема Якісні методи в соціології
Урок №61 Тема. Кругові діаграми
Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема
Урок №62 Тема. Стовпчасті діаграми
Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка