А Чайковський «За сестрою»: жанрові ознаки повісті


Скачати 70.63 Kb.
Назва А Чайковський «За сестрою»: жанрові ознаки повісті
Дата 18.12.2013
Розмір 70.63 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи
Тема: А Чайковський «За сестрою»: жанрові ознаки повісті, динамічність сюжету. Запорозькі козаки як романтичні герої.

Мета:ознайомити учнів із творчим та життєвим шляхом письменника, розпочати роботу над змістом твору «За сестрою», дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси українського народу – патріоту;

розвивати логічне мислення, увагу, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження;

виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого українського народу.

Тип уроку:засвоєння нових знань.

Обладнання:портрет А. Чайковського, текст твору.

Хід уроку

1-30

1.Організаційний момент

2.Актуалізація опорних знань

1.Вікторина «Що мені відомо про Т.Г.Шевченка»

* Де народився Т.Г.Шевченко?

* Село, яке письменник вважав своєю батьківщиною.

* У якому віці він став сиротою?

* Хто допоміг письменнику стати вільним?

* За яку суму митця викупили з кріпацтва?

* Де Т.Г.Шевченко отримав початкову освіту?

* Назва поетичної збірки, яка була надрукована в 1840 році.

* Назва гори, де був перехований поет.

* З якою метою пан Енгельгардт віддав Шевченка на навчання?

* Якому ремеслу митець навчався в майстра Ширяєва?

3. Оголошення теми ,мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

Поглибити (знання з теорії літератури)

З’ясувати (що допомогло Павлусеві врятувати сестру?)

Пригадати (які твори вивчали на історичну тему?)

Порівняти (твори «Захар Беркут», «За сестрою»)
1. Запис у словники термінів з теорії літератури:

Повість, романтичний твір, героїчний твір, романтичний герой, композиція, сюжет, складові сюжету.

2.Огляд життя й творчості письменника через попереднє домашнє завдання

ЖИТТЯ

ТВОРЧІСТЬ








3. Проблемне питання: Чому існувала заборона на видання , читання та розповсюдження творів А. Чайковського?

2-30

4.Робота з текстом

*Проблемне питання:Чому повість «За сестрою» героїко-романтична? (героїчна за змістом, а романтична за подіями та героями)

*Збери мозайку

ГЕРОЙ

дід Андрій
Палажка

Семен Непорадний


Степан

Павлусь


Девлет-Гірей


СЛОВА

-Козир-дівка! Тебе б йно в посли слати…

-Степане! зброю бери! В селі татари!

-Скажіть, дядечку, що зі мною, чи я ще живу?
-Тихше, братіки, тихше! Дитину мені збудите.
-Добре в тебе серце, хлопче!Остап Швидкий , невільник, вернеться з тобою на Україну.

*Знайдіть ці слова в тексті та зачитайте їх.

5.Робота в групах.

«Case-метод» (аналіз ситуації)-учні в групах працюють над образами Павлуся та старшого брата Петра. На дошці заповнюють таблицю.
*Проблемне питання:Чому юний герой вирушив у далеку , небезпечну дорогу без згоди та підтримки старшого брата Петра?

3-30

6. Круглий стіл. Запорожці в творі А. Чайковського «За сестрою»

Обговорення питань

*Хто є представниками українського козацтва в творі?(Родина Судаків, Семен Непорадний, Андрій Недоля, Остап Тріска…)

*Що їх об’єднує?

*Чому козаки намагаються досягти своєї мети, хоча це досить складно?

*Ч и можемо ми сказати, що в творах «Захар Беркут» та «За сестрою» є спільне?

*За якими правилами живуть козаки?(бути чесним, благородним, вірно служити народу, допомагати один одному…)

*Чому ,на вашу думку, автор приділяє в творі багато уваги Семену Непорадному?

7.Тести

І варіант
1. Про які часи йдеться у повісті «За сестрою» А. Чайковського?
а) Боротьба українців проти польської шляхти;
б) боротьба українців проти монголо-татарських нападів;
в) боротьба українців проти фашистів;
г) боротьба українців з половцями
2.Як звали головного героя повісті?
а) Семен;
б)  Панас;
в)  Павлусь;
г)  Андрій.
3.Назвіть рідне село родини Судаків, на яке черговий раз напали татари:
а) Зачепилівка;
б) Дністрівка;
в) Семигори;
г) Спасівка. 
4.Хто найперший передчував небезпеку?
а) Козак Семен Непорадний;
б) дід Панас;
в) брат Павлуся;
г) сотник Андрій Недоля.
5.Коли татари напали на село?
а) Зранку;
б) вночі;
в) опівдні;
г) після обіду.
6. Як звали сестру головного героя повісті?
а) Олена;
б) Галя;
в) Ганя;
г) Настя.
7. Кого характеризують слова: «Я, неначе саме щастя, хапаю чоботи, нашвидкуруч навстоячки намотую онучі і через хвилину стаю козаком-завзятцем…»?
а)  Семена;
б)  Панаса;
в)  Павлуся;
г)   Андрія.
8. Де було звичне місце зустрічі козаків у степу?
а) Біля найвищого кургану;
б)  посередині степу;
в)  за високою ковилою;
г) біля Свиридової могили.
9.Що побачив козак Семен Непорадний на заході вранці?
а) Пожежу; б) темні грозові хмари;
в) яскраво-рожевий пруг неба; г) сильний туман.
10. Яка пригода перервала роздуми козака Непорадного біля вогню?
а) Голосне іржання коней; б) свист стріл;
в) поява хлопчика на татарському коні; г) незрозумілі викрики.
11.Що знайшов Семен у сідлі коня?
а) В’язку стріл; б)  золото, гроші; в) пістолі; г) торбинку з сухарями;
12. Козаки брали з собою у похід 80-літнього діда Панаса, бо він…?
а) був досвідченим стратегом;
б) добре орієнтувався на місцевості;
в)  не хотів залишатися вдома;
г) лікував і розважав.


ІІ варіант

1. Ким виявився малий Павлусь для козака Петра?
а) сусідом;
б)  братом;
в)  знайомим;
г)  братом його дівчини.
2. Як Семен Непорадний впіймав татарина?
а) зіштовхнув його з сідла;
б)  несподівано із засідки;
в) на аркан;
г) голіруч.
3.Рану Павлусеві перев’язав:
а) козак Семен Непорадний;
б) дід Панас;
в) брат Павлуся;
г)сотник Андрій Недоля.
4. Сотник Андрій Недоля сказав, що коли Павлусь вийде зі своєї пригоди цілим, то буде з нього:
а) бравий козак;
б) кошовий;
в) гетьман;
г) сотник.
5. Павлуся взяв у полон:
а) татарин;
б) козак-зрадник;
в) розбійник-перевертень;
г) половець.
6. Як поступив з Павлусем харциз Карий?
а) Відпустив на волю;
б) змусив працювати на нього;
в) продав татарам;
г) закрив у темниці.
7. Кому допомагає хлопчик, будучи у татарському полоні?
а) земляку Остапу Швидкому;
б) сусідці Орисі;
в) потурченому бранцю;
г) пораненому половцю.
8. Павлусь відчув почуття вдячності до:
а) Мустафи-ефенді; б) Девлет-Гірея;
в) розбійника Карого; г) козака Степана Судака.
9. Павлусь не хотів повертатися з рідними у Спасівку, тому що прагнув…
а) відчути смак волі; б) брати участь у поході з козаками;
в) перевірити свій характер; г) визволити сестру.
10. Кого характеризують слова: «Їх стіжкуваті шапки і догори вовною обернені кожухи надавали їм такого страшного вигляду, що, дивлячись на них, кров замерзала у жилах»?
а) Козаків; б) спасівчан; в) татар; г) половців.
11. Назвіть художні засоби, використані у повісті: «жили, начеб у якій фортеці»; «червоні, мов буряки», «тихо, мов у вусі»:
а) порівняння; б) метафори; в) епітети; г) гіперболи.
12. Романтичний герой повісті – це :
а) дід Панас;
б) козак Семен Непорадний;
в) Девлет-Гірей;
г) Павлусь.
Відповіді до тестових завдань А.Чайковський. «За сестрою»



І варіант

1.

б

4.

б

7.

в

10.

в

2.

в

5.

б

8.

г

11.

б

3.

г

6.

в

9.

а

12.

г

ІІ варіант

1.

б

4.

б

7.

а

10.

в

2.

в

5.

в

8.

б

11.

а

3.

а

6.

в

9.

г

12.

г

8. Релаксація

На мою думку, запорожці- це…….

Підсумок вчителя : волелюбність, життєрадність, лицарська честь, священне почуття обов'язку перед своїм народом — основні риси характеру запорозьких козаків — вірних захисників нашої землі від татарських набігів. У серцях героїв пульсує почуття синівської любові до Батьківщини. Козаки у повісті — захисники мирного населення, а не мстиві людці. «Вони високо несуть лицарську честь — не зачіпають дипломатичних гонців татар, а татар-воїнів нищать тільки в битвах. Нищать тому, що грабіжницька політика непроханих гостей змушує запорожців боронити своїх земляків від розбою і рабства. Козаки гуманно ставляться до татар-бранців (Мустафи-аги, Гусейна), однак не милують потурнаків-українців, які зрадили вітчизну і перейшли на службу до загарбників.

9.Домашнє завдання

Завдання в зошит- цитатна характеристика козаків.

*Твір «А ми славу козацькую повік не забудем»

Схожі:

Уроку для 8 класу на тему «Характеристика образів Остапа й Соломії...
«Характеристика образів Остапа й Соломії з повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Жанр твору. Романтичний характер повісті»
Тести до повісті О. Кобилянської «Земля»
Про кого говориться у повісті «мабуть, ні одна дівчина не вміла так любити, як вона!В її обіймах він наче мінився. Своїми великими...
Урок № Тема: Зображення в повісті М. Гоголя героїзму, мужності українського народу
Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі Зображення в повісті М. Гоголя
Уроки за творчістю М. В. Гоголя
М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті любові до України, героїзму, мужності й козацької звитяги в...
Біографічний диктант
Разом з братами і сестрою І. Карпенко-Карий бере участь у І Всеросійському з’їзді
Урок у 8 класі. Тема уроку. Жанрові різновиди. Симфоджаз
...
“М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті...
М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті любові до України, героїзму, мужності й козацької звитяги в...
Урок №2 Тема. Ознаки подільності чисел
Мета: систематизувати інтуїтивні знання учнів про ознаки поділь­ності, відомі їм з початкової школи (подільність на 2, 5, 10) та...
Урок геометрії в 7 класі Тема: Перша і друга ознаки рівності трикутників
...
СПРАВА
Я, Івахіна Тетяна Іванівна, закінчила Олександрійське медичне училище у 1989 році. Після закінчення училища з серпня 1989 року працюю...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка