|
Скачати 70.63 Kb.
|
Тема: А Чайковський «За сестрою»: жанрові ознаки повісті, динамічність сюжету. Запорозькі козаки як романтичні герої. Мета:ознайомити учнів із творчим та життєвим шляхом письменника, розпочати роботу над змістом твору «За сестрою», дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси українського народу – патріоту; розвивати логічне мислення, увагу, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження; виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого українського народу. Тип уроку:засвоєння нових знань. Обладнання:портрет А. Чайковського, текст твору. Хід уроку 1-30 1.Організаційний момент 2.Актуалізація опорних знань 1.Вікторина «Що мені відомо про Т.Г.Шевченка» * Де народився Т.Г.Шевченко? * Село, яке письменник вважав своєю батьківщиною. * У якому віці він став сиротою? * Хто допоміг письменнику стати вільним? * За яку суму митця викупили з кріпацтва? * Де Т.Г.Шевченко отримав початкову освіту? * Назва поетичної збірки, яка була надрукована в 1840 році. * Назва гори, де був перехований поет. * З якою метою пан Енгельгардт віддав Шевченка на навчання? * Якому ремеслу митець навчався в майстра Ширяєва? 3. Оголошення теми ,мети уроку. Мотивація навчальної діяльності Поглибити (знання з теорії літератури) З’ясувати (що допомогло Павлусеві врятувати сестру?) Пригадати (які твори вивчали на історичну тему?) Порівняти (твори «Захар Беркут», «За сестрою») 1. Запис у словники термінів з теорії літератури: Повість, романтичний твір, героїчний твір, романтичний герой, композиція, сюжет, складові сюжету. 2.Огляд життя й творчості письменника через попереднє домашнє завдання
3. Проблемне питання: Чому існувала заборона на видання , читання та розповсюдження творів А. Чайковського? 2-30 4.Робота з текстом *Проблемне питання:Чому повість «За сестрою» героїко-романтична? (героїчна за змістом, а романтична за подіями та героями) *Збери мозайку
*Знайдіть ці слова в тексті та зачитайте їх. 5.Робота в групах. «Case-метод» (аналіз ситуації)-учні в групах працюють над образами Павлуся та старшого брата Петра. На дошці заповнюють таблицю. *Проблемне питання:Чому юний герой вирушив у далеку , небезпечну дорогу без згоди та підтримки старшого брата Петра? 3-30 6. Круглий стіл. Запорожці в творі А. Чайковського «За сестрою» Обговорення питань *Хто є представниками українського козацтва в творі?(Родина Судаків, Семен Непорадний, Андрій Недоля, Остап Тріска…) *Що їх об’єднує? *Чому козаки намагаються досягти своєї мети, хоча це досить складно? *Ч и можемо ми сказати, що в творах «Захар Беркут» та «За сестрою» є спільне? *За якими правилами живуть козаки?(бути чесним, благородним, вірно служити народу, допомагати один одному…) *Чому ,на вашу думку, автор приділяє в творі багато уваги Семену Непорадному? 7.Тести І варіант 1. Про які часи йдеться у повісті «За сестрою» А. Чайковського? а) Боротьба українців проти польської шляхти; б) боротьба українців проти монголо-татарських нападів; в) боротьба українців проти фашистів; г) боротьба українців з половцями 2.Як звали головного героя повісті? а) Семен; б) Панас; в) Павлусь; г) Андрій. 3.Назвіть рідне село родини Судаків, на яке черговий раз напали татари: а) Зачепилівка; б) Дністрівка; в) Семигори; г) Спасівка. 4.Хто найперший передчував небезпеку? а) Козак Семен Непорадний; б) дід Панас; в) брат Павлуся; г) сотник Андрій Недоля. 5.Коли татари напали на село? а) Зранку; б) вночі; в) опівдні; г) після обіду. 6. Як звали сестру головного героя повісті? а) Олена; б) Галя; в) Ганя; г) Настя. 7. Кого характеризують слова: «Я, неначе саме щастя, хапаю чоботи, нашвидкуруч навстоячки намотую онучі і через хвилину стаю козаком-завзятцем…»? а) Семена; б) Панаса; в) Павлуся; г) Андрія. 8. Де було звичне місце зустрічі козаків у степу? а) Біля найвищого кургану; б) посередині степу; в) за високою ковилою; г) біля Свиридової могили. 9.Що побачив козак Семен Непорадний на заході вранці? а) Пожежу; б) темні грозові хмари; в) яскраво-рожевий пруг неба; г) сильний туман. 10. Яка пригода перервала роздуми козака Непорадного біля вогню? а) Голосне іржання коней; б) свист стріл; в) поява хлопчика на татарському коні; г) незрозумілі викрики. 11.Що знайшов Семен у сідлі коня? а) В’язку стріл; б) золото, гроші; в) пістолі; г) торбинку з сухарями; 12. Козаки брали з собою у похід 80-літнього діда Панаса, бо він…? а) був досвідченим стратегом; б) добре орієнтувався на місцевості; в) не хотів залишатися вдома; г) лікував і розважав. ІІ варіант 1. Ким виявився малий Павлусь для козака Петра? а) сусідом; б) братом; в) знайомим; г) братом його дівчини. 2. Як Семен Непорадний впіймав татарина? а) зіштовхнув його з сідла; б) несподівано із засідки; в) на аркан; г) голіруч. 3.Рану Павлусеві перев’язав: а) козак Семен Непорадний; б) дід Панас; в) брат Павлуся; г)сотник Андрій Недоля. 4. Сотник Андрій Недоля сказав, що коли Павлусь вийде зі своєї пригоди цілим, то буде з нього: а) бравий козак; б) кошовий; в) гетьман; г) сотник. 5. Павлуся взяв у полон: а) татарин; б) козак-зрадник; в) розбійник-перевертень; г) половець. 6. Як поступив з Павлусем харциз Карий? а) Відпустив на волю; б) змусив працювати на нього; в) продав татарам; г) закрив у темниці. 7. Кому допомагає хлопчик, будучи у татарському полоні? а) земляку Остапу Швидкому; б) сусідці Орисі; в) потурченому бранцю; г) пораненому половцю. 8. Павлусь відчув почуття вдячності до: а) Мустафи-ефенді; б) Девлет-Гірея; в) розбійника Карого; г) козака Степана Судака. 9. Павлусь не хотів повертатися з рідними у Спасівку, тому що прагнув… а) відчути смак волі; б) брати участь у поході з козаками; в) перевірити свій характер; г) визволити сестру. 10. Кого характеризують слова: «Їх стіжкуваті шапки і догори вовною обернені кожухи надавали їм такого страшного вигляду, що, дивлячись на них, кров замерзала у жилах»? а) Козаків; б) спасівчан; в) татар; г) половців. 11. Назвіть художні засоби, використані у повісті: «жили, начеб у якій фортеці»; «червоні, мов буряки», «тихо, мов у вусі»: а) порівняння; б) метафори; в) епітети; г) гіперболи. 12. Романтичний герой повісті – це : а) дід Панас; б) козак Семен Непорадний; в) Девлет-Гірей; г) Павлусь. Відповіді до тестових завдань А.Чайковський. «За сестрою» І варіант
ІІ варіант
8. Релаксація На мою думку, запорожці- це……. Підсумок вчителя : волелюбність, життєрадність, лицарська честь, священне почуття обов'язку перед своїм народом — основні риси характеру запорозьких козаків — вірних захисників нашої землі від татарських набігів. У серцях героїв пульсує почуття синівської любові до Батьківщини. Козаки у повісті — захисники мирного населення, а не мстиві людці. «Вони високо несуть лицарську честь — не зачіпають дипломатичних гонців татар, а татар-воїнів нищать тільки в битвах. Нищать тому, що грабіжницька політика непроханих гостей змушує запорожців боронити своїх земляків від розбою і рабства. Козаки гуманно ставляться до татар-бранців (Мустафи-аги, Гусейна), однак не милують потурнаків-українців, які зрадили вітчизну і перейшли на службу до загарбників. 9.Домашнє завдання Завдання в зошит- цитатна характеристика козаків. *Твір «А ми славу козацькую повік не забудем» |
Уроку для 8 класу на тему «Характеристика образів Остапа й Соломії... «Характеристика образів Остапа й Соломії з повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Жанр твору. Романтичний характер повісті» |
Тести до повісті О. Кобилянської «Земля» Про кого говориться у повісті «мабуть, ні одна дівчина не вміла так любити, як вона!В її обіймах він наче мінився. Своїми великими... |
Урок № Тема: Зображення в повісті М. Гоголя героїзму, мужності українського народу Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі Зображення в повісті М. Гоголя |
Уроки за творчістю М. В. Гоголя М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті любові до України, героїзму, мужності й козацької звитяги в... |
Біографічний диктант Разом з братами і сестрою І. Карпенко-Карий бере участь у І Всеросійському з’їзді |
Урок у 8 класі. Тема уроку. Жанрові різновиди. Симфоджаз ... |
“М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті... М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті любові до України, героїзму, мужності й козацької звитяги в... |
Урок №2 Тема. Ознаки подільності чисел Мета: систематизувати інтуїтивні знання учнів про ознаки подільності, відомі їм з початкової школи (подільність на 2, 5, 10) та... |
Урок геометрії в 7 класі Тема: Перша і друга ознаки рівності трикутників ... |
СПРАВА Я, Івахіна Тетяна Іванівна, закінчила Олександрійське медичне училище у 1989 році. Після закінчення училища з серпня 1989 року працюю... |