|
Скачати 66.48 Kb.
|
Фізичні вікторини Фізична вікторина — пізнавальна гра, яка допомагає розширювати кругозір учнів, поглиблювати їхні знання, виховувати інтерес до фізики і навколишнього світу, сприяти розвитку логічного мислення, кмітливості, винахідливості. У цікавій формі запитань і відповідей під час вікторини учні ознайомлюються з різними явищами природи, із застосуванням законів фізики в техніці, на практиці, у побуті. Вікторини звичайно проводять на фізичних вечорах, тематичних зборах і конференціях, на заняттях гуртків, під час прогулянок, походів і екскурсій. Успіхові вікторини сприяє завчасна її підготовка. Виходячи із завдань вікторини, слід визначити її тривалість, напрям і тематику запитань тощо. Добре, коли про вікторину сповіщає кольоровий привабливий плакат, в якому зазначено тему вікторини, дату, місце і час її проведення. Доцільно тут подати і список книжок, рекомендованих для підготовки, фотографії призів, окремі найцікавіші і найважчі запитання, які потребують підготовки. Слід усі матеріали до вікторини докладно обговорити з членами журі, продумати облік доповідей, систему заохочень, дібрати призи, заготовити грамоти і подарунки. Складність, кількість і формулювання запитань залежать від віку, рівня підготовки дітей, тематики вечора. Запитання слід формулювати точно, дохідливо, бажано надавати їм різної форми. Добре, коли запитання здається простим, а відповідь на нього складна. Одноманітність і шаблон у доборі запитань зводять нанівець педагогічну ефективність цієї форми позакласної роботи. Якщо вікторина містить запитання, пов'язані з демонструванням дослідів, то завданням можуть бути пояснення добутого результату або його передбачення. Якщо дослід не вийшов, то можна поставити запитання: «Які причини невдачі експерименту?». Запитання вікторини оголошують заздалегідь, імена переможців сповіщають після вікторини. Найпопулярніші в школах тематичні вікторини (з різних розділів фізики), які доцільно проводити окремо з учнями різного віку. Цікаві вікторини, складені із запитань, придуманих учнями. Ці вікторини доцільно вміщувати в шкільному альманасі, на сайті школи. Новими цікавими видами вікторин з використанням технічних засобів навчання є кіновікторини. Демонстрування фрагментів з художніх, науковопопулярних і навчальних фільмів викликає ще більший інтерес, якщо перед учнями ставити запитання типу: «Знайдіть фізичні помилки в уривках, що демонструються», «Де тут реальна зйомка, а де комбінована?», «Придумайте кращий дикторський текст до епізоду, який було щойно показано» тощо. Дуже цікаві історичні вікторини, в яких зібрані старі задачі і запитання, запропоновані або розв'язані видатними фізиками минулого. Виставки фото-загадок з уміло дібраними текстами і запитаннями можуть стати ще однією цікавою формою вікторин — фотовікториною. Бажано включати до вікторин літературні, художні і графічні запитання, що мають фізичне пояснення. Велику педагогічну цінність має обговорення відповідей вікторин, їх аналіз, поглиблений розгляд обговорюваного питання. Якщо учням важко знайти відповідь, ведучий повинен тактовно їм допомогти, поставивши навідне запитання, скориставшись жартом або підказуванням. Жюрі змінює кількість балів за кожну відповідь, враховуючи конкретні умови. Вікторину закінчити можна урочисто, з врученням цікавих книжок з фізики, з присвоєнням почесного звання «Переможець вікторини 20__ року». Ритуал можна видозмінювати. Він має велике виховне значення, і від нього не слід відмовлятись. Вікторина починається з короткого вступного слова ведучого, музичного вступу або з кінофрагментів. Ефектний захоплюючий початок створює відповідну емоціональну підготовку глядачів. Умову задач і запитань, демонстрування задач-дослідів іноді слід повторити кілька разів. Перед деякими запитаннями доцільно зробити вступні екскурси або дати історичну довідку, навести потрібні аналогії, поставити дослід, показати схему або макет тощо. Демонстрації, прилади, проекції не повинні бути громіздкими і складними, щоб не ускладнити поставлене завдання. Для проведення вікторини «Космічна» можна використати такі запитання. 1. Повітряну кульку в земних умовах наповнили легким газом так, що вона плаває у повітрі. Уявимо собі, що космонавт візьме з собою цю кульку на Місяць, де атмосфери майже немає. Як поводитиме себе кулька на Місяці, якщо вона не лопне від внутрішнього тиску? (Кулька перебуватиме у спокої). 2. Які способи поширення теплоти можливі всередині корабля-супутника, заповненого газом, коли він рухається по коловій орбіті? (Внаслідок невагомості природної циркуляції газу майже немає. Тому можливі тільки теплопровідність і випромінювання). 3. Уявіть собі, що в Землі викопали наскрізний колодязь, що проходить через її центр. Яким був би рух каменя, кинутого в такий колодязь? Доведіть, що камінь через деякий час зупинився б, якби не згорів. Де б він зупинився? Якби у колодязі був вакуум, то рух каменя тривав би нескінченно довго. Проте і тоді цю систему не можна було б вважати вічним двигуном. Чому? (Рух каменя був би коливальним. У центрі Землі швидкість його була б максимальною. Внаслідок опору повітря ці коливання були б затухаючими. Камінь зупинився б у центрі Землі. Слід розрізняти існуючий у природі вічний рух і неіснуючий вічний двигун. Під вічним двигуном розуміють машину, яка виконує роботу без зменшення запасу наданої їй енергії. Якщо розглядуваний камінь примусити виконувати роботу, то його кінетична енергія зменшуватиметься. Отже, він не вічний двигун). 4. Чому штучні супутники Землі «світяться», хоч на них немає ніяких джерел світла? Чому серед штучних супутників Землі багато таких, що «мигтять» під час свого руху по небозводу, тобто періодично змінюють свою яскравість? (Поверхня супутників відбиває сонячне світло. Під час польоту супутники обертаються, змінюючи тим самим величину відбиваючої поверхні). 5. Уявіть собі, що з космодрому, розташованому на екваторі, з інтервалами в 1 хв запущено чотири однакових супутники Землі на однакову висоту: на північ, південь, схід і захід. Чи зіткнуться супутники в польоті? Який з них легше було запускати? Орбіти вважати коловими. (Супутники, запущені вздовж екватора, зіткнуться, а ті, що запущені на північ і південь, зіткнутися не можуть, бо вони обертатимуться в різних площинах, кут між якими дорівнює куту повороту Землі за 1 хв. У бік обертання Землі, тобто на схід, запустити супутник легше, оскільки використовується швидкість обертання Землі, що доповнює швидкість, якої надає супутнику ракета-носій. Найважче запускати супутник на захід). 6. Якби змагання з підніманням штанги, бігу на швидкість і дальність, стрибків у висоту і довжину проводити на Марсі, то які б із земних рекордів були побиті? Атмосферні відмінності не враховувати. (Всі, крім бігу на швидкість).
10. Якщо міжзоряний корабель рухатиметься у просторі, де не відчувається тяжіння до інших небесних тіл, з прискоренням 5 м/сек2, то що покажуть всередині корабля такі прилади, проградуйовані на Землі: пружинні терези, на яких зважують вантаж масою 6 кг; важільні терези, на яких зважують вантаж масою 5 кг; ареометр, яким вимірюють густину рідини; ртутний барометр, яким вимірюють тиск повітря; медичний термометр, яким вимірюють температуру тіла космонавта? (3 кг; 5 кг; справжню густину; тиск, у 2 рази менший, ніж справжній; справжню температуру тіла). 11. На яку планету падає більше сонячного проміння: на Землю чи на Юпітер? Де холодніше? (На Юпітер більше, але там холодніше. Тепловий режим залежить від кількості проміння, що припадає на одиницю поверхні, а не на всю поверхню). 12. У романі «Гектор Сарвадак» Жюль Верн описав вигадану комету «Галія». Період її обертання навколо Сонця становив 2 роки, а віддаль від Сонця в афелії становила 820 млн. км. Застосовуючи третій закон Кеплера, перевірте, чи могла існувати така комета. (Це запитання рекомендуємо заздалегідь помістити в оголошенні про вікторину). (Нехай невідома віддаль комети від Сонця в перигеї становила х млн. км. Тоді за третім законом Кеплера звідки хприблизно —343, що неможливо). |
Урок подорож. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла і фізичні... Урок. Методи досліджень фізичних явищ. Спостереження та експеримент. Фізичні величини та їх одиниці вимірювання. Л. Р.№1«Фізичний... |
ТЕМА ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Фізика-наука про природу. Фізичні тіла й фізичні явища. Механічні, теплові, електричні,... |
Урок лекція (вступний). План уроку: І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…» Тема: Починаємо вивчати фізику. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла та фізичні явища. (Перший урок фізики) |
План-конспект вікторини по швейній справі Обладнання: плакат «одяг», картки, зразки тканини, голки, нитки, ножиці. Метод: гра-змагання |
До кожної вікторини, літературної гри влаштовується книжкова вистава Учням дано завдання по підготовці до тематичних вікторин. У шкільній бібліотеці висить звернення |
Конкурси; вікторини Районна організація «Лідер» (далі – Лідер) – це громадське, самодіяльне, добровільне об’єднання старшокласників, які прагнуть до... |
Уроку на тему «Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості.... Розробка уроку на тему «Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії.» для учнів 7 класу.... |
УРОК №23 Тема. Рівні Тут доречними можуть бути бесіда, або проведення міні-вікторини, або проведення ігри (гра «Вірю — не вірю») |
Загальна характеристика металічних елементів за їх положенням у періодичній... Металів, особливості будови атомів, будови речовин. Розширити уявлення щодо видів хімічного зв’язку введенням поняття про металічний... |
Урок узагальнювального повторення. Вид уроку: історична вікторина «Олімпійські ігри» Мета уроку: шляхом проведення історичної вікторини закріпити та розвивати вміння використовувати набуті знання в новій навчальній... |