|
Скачати 37.17 Kb.
|
Робота на тему: Героїчне минуле українського народу у творчості Тараса Шевченка Робота Учня 9 класу Микласької зош І-ІІ ст. Бідюка Андрія Олександровича 11.01.2012 Ще в ранньому дитинстві Тарас Шевченко проймався глибоким захопленням від славного і героїчного минулого українського народу. Із розповідей старого діда Івана оживали в уяві хлопчика мужні лицарі-козаки, їхні далекі походи на ворога. Усе почуте назавжди закарбовувалися в пам’яті Тараса Шевченка. Минули роки, поет навчається в Петербурзькій Академії мистецтв, а думками він лише на рідну Вкраїну, мріє її як найскоріше побачити. І згадуються тоді часи колишньої слави її вільнолюбивих захисників. Так з’являється задум створити ілюстрований альбом «Живописна Україна», який розповів би про різні події української історії. Серед зроблених Тарасом Шевченком малюнків бачимо сцени, що збуджували почуття національної гордості («Дари Богданові і українському народові»), викликали думки про найтяжчі жертви, що їх приніс український народ під час боротьби з ворогами («Кара смерті над Іваном Підковою», «Петро Полуботок у Петербурзі», «Семен Палій у Сибірі»), а також відображено кару за національну зраду («Сава Чалий»). Шевченко хотів дати якнайповніший образ псюго того, що українців вирізняло серед інших народів. Він прагнув не тільки пропагувати культ славетного минулого України, а й збуджувати зацікавленість й любов до всього національного українського. Але не тільки за допомогою пензля прагнув славетний Кобзар розповісти про минувшину, а й за допомогою слова. Ніхто з поетів не оспівав «козацьку славу» так натхненно, як Тарас Шевченко. Це ми бачимо в таких віршах і поемах як «Тарасова ніч», «Хустина», «Холодний яр», «Ой, чого ти почорніло, зеленеє поле?». Запорізька Січ знає чимало мужніх і сильних духом людей. Увагу митця привертає колоритна постать Семена Палія. Десь далеко від України він думками залишається на рідній землі, сумував за нею, прагнув повернутися. Саме запорізька вольниця, мужність приваблює поета і саме її він оспівує в свої поезії: Було колись – в Україні Ревіли гармати Було колись – запорожці Вміли панувати («Іван Підкова») Відгриміло героїчне минуле запорожців, і тепер лише могили «про волю нишком в полі з вітром горять». Устами старого кобзаря розповідає Шевченко в поемі «Тарасова ніч» про боротьбу проти національного гніту. Бої «москалів, орди, ляхів» із козаками викликали захоплення поета. Відтворюючи події минулого, Шевченко називає гетьманів, які очолювали повстання народу і боролися за волю. В поемі згадуються імена Трясила, Наливайка, Павлюка. Українська минувшина протиставляється тяжкому сучасному становищу народу. Поет висловлює тугу з приводу того, що десь поділась доля – воля, про яку тепер лише кобзарі співають: Було колись – панували, Та більш не буде! Тієї слави козацької Повік не забудем! Шевченко з іронією говорить про пасивність нащадків славних героїв, осуджує сучасне становище українського народу, коли «над дітьми козацькими поганці панують». Є за чим сумувати. Славно жило козацтво: вміло і «мед – горілку пити», і рідний край боронити, «і з турецької неволі братів визволяти». Ось такий героїчний похід козацтва на турецькі землі показав Тарас Шевченко в поемі «Гамалія»: Наш отаман Гамалія Отаман завзятий: Забрав хлопців та й поїхав По морю гуляти… Слави набувати. Гамалія – узагальнений образ козацького ватажка. Він завжди серед запорожців, завжди там, де найбільш потрібний. У Скутарі – передмісті Стамбула – він у самому пеклі бою. Під час повернення пливе останнім «Позад завзятий Гамалія. Орел орлят мов береже». Славний отаман здобув славу «на весь світ великий». Безмежна відвага, сміливість запорожців відображена Шевченком у яскравих і сильних образах: Неначе птахи чорні в гаї, Козацтво сміливо літає. Ніхто на світі не втече! Вогонь запеклих не пече. Те, що тема козацтва надихає великого Кобзаря на творчість, свідчить і поема «Іван Підкова». Підкова – історична особа, запорожець, який очолив боротьбу молдавського народу проти турецько-татарських полчищ. Саме в цьому творі Шевченко ідеалізує минуле, висловлює тугу за тим, що «було колись добре жити на тій Україні». Поет постійно прагне протиставити жахливому сьогоденню колишню запорізьку вольницю, щоб серце «хоч трохи спочило від жорстокої дійсності». Воскрешаючи минуле, Кобзар ставить перед собою мету з допомогою слова і пензля надихнути народ на нову боротьбу за національне визволення. У нього виникає обурення байдужість і пасивність народу, який покірно несе тяжке ярмо: А онуки! Їм байдуже – Панам жито сіють. Неодноразово Шевченко у своїх поезіях говорить про те, що вся українська земля вкрита могилами. Саме там, вважає поет, захована стара дідівська слава. Стерти все з пам’яті, відібрати минуле народу не могли ніякі сатрапи упродовж століть. Ніколи в народі не вмре пам'ять про славні роки важкої і одчайдушної боротьби за волю. Оживе пам'ять, карбована не тільки шаблею, а й пензлем і словом: Слава не поляже. Не поляже, а розкаже, Що діялись в світі… Використана література: 1. 555 Кращих учнівських творів А.Б. Уліщенко, В.В. Уліщенко 2009-2010 р. 2. Джерела пружно б’ють Борис Степанишин 2005 р. 3. Українська література Василь Пахаренко 2009 р. |
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА НАУКОВО-ДОСЛІДНА... Тараса Шевченка: підсумки за 2007 рік і завдання на 2008 рік заслухана на засіданні Комісії Вченої ради з організації наукової роботи... |
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА НАУКОВО-ДОСЛІДНА... Тараса Шевченка: підсумки за 2007 рік і завдання на 2008 рік заслухана на засіданні Комісії Вченої ради з організації наукової роботи... |
«Козацькому роду – нема переводу» За допомогою усної народної творчості закріпити знання дошкільнят про рідний край, про його історичне минуле. Виховувати любов до... |
Тема. Роль жінки у житті і творчості Тараса Мета: на прикладах поетичних шедеврів інтимної лірики Т. Г. Шевченка розглянути красу і складність людських почуттів; викликати в... |
Творча робота у номінації Народ, держава, мова це поняття нероздільні. Без мови немає народу, а без народу не існує мови. Наша рідна українська мова то мова... |
МИСТЕЦЬКА СПАДЩИНА Т. Г. ШЕВЧЕНКА Мета: ознайомити учнів з мистецькою спадщиною великого українського поета і художника Тараса Григоровича Шевченка, визначити її пізнавальний,... |
Урок 35 Тема: Ми громадяни України України, виховувати любов до рідної землі, формувати почуття патріотизму, гордості за героїчне минуле Батьківщини, переконаність... |
КОНСПЕКТУ ЗАНЯТТЯ НА ТЕМУ: «РОСЛИНИ-СИМВОЛИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ» Методична розробка плану-конспекту заняття на тему: «Рослини-символи українського народу» розрахована на учнів 7-8 класів загальноосвітніх... |
Методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2013/2014... Тараса Григоровича Шевченка. Указом Президента України "Про додаткові заходи з підготовки та відзначення 200-річчя від дня народження... |
"Мово моя материнська" проведений у 7-х класах Ведучий Світ постав зі Слова, і Україна постала зі Слова, і Слово зростало у великого поета, українського пророка Тараса Шевченка,... |