Орієнтовний календарний план для викладання за підручником
Основи здоров'я (авт. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С),
6 клас, 35 годин
§
підручника
|
Назва (тема) уроку
|
Дата
|
Мета уроку
|
Навчальні завдання
(результат навчання)
|
Додаткові матеріали
|
I СЕМЕСТР (15 годин)
|
Вступ. Життя і здоров’я людини
|
Вступ
|
Вступний тренінг
|
|
Привітати учнів, продемонструвати підручник і зошит для 6-го класу, розробити правила групи, виявити очікування учасників, створити дружню атмосферу, відпрацьовувати навички комунікації і групової роботи.
|
Наприкінці заняття учні:
називають щонайменше три приклади бажаної і небажаної поведінки на тренінгу;
демонструють позитивне спілкування, активність і роботу в команді;
розпізнають ознаки фізичного, соціального, духовного, інтелектуального та емоційного благополуччя;
пояснюють, для чого необхідно розвивати життєві навички.
|
Зошит*),
с. 4—6
Посібник, вступний тренінг
|
*)Тут і далі мається на увазі зошит-практикум для учнів 6-го класу та Посібник для вчителя. Основи здоров’я, 6 клас (авт. Воронцова, Пономаренко)
Розділ 1. Людина і довкілля
|
§ 1
|
Світ навколо тебе
|
|
Ознайомити учнів із поняттям навколишнє середовище та його складовими. Проаналізувати, які елементи соціального середовища учнів мають позитивний і негативний вплив на здоров’я. Розвивати креативність і навички групової роботи.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснюють значення термінів «навколишнє середовище, довкілля»;
наводять приклади природного, техногенного і соціального середовища;
називають три елементи соціального середовища; три кримінальні небезпеки і засоби захисту від цих кримінальних небезпек;
усвідомлюють, який захист від кримінальних небезпек надає міліція, школа, батьки, а про які вони повинні дбати самі.
|
Зошит,
с. 7—8
Посібник, тренінг 1
|
§ 2
|
Природа і здоров'я
|
|
Проаналізувати вплив природних чинників на здоров’я людини. Навчити дітей добирати одяг і взуття відповідно до погоди.
|
Наприкінці заняття учні:
називають щонайменше чотири небезпеки природного походження;
наводять приклади впливу погодних умов на здоров’я людей;
пояснюють значення терміну «акліматизація» і необхідність правильно підбирати одяг, організовувати харчування і режим дня під час акліматизації;
демонструють вміння добирати одяг відповідно до погоди.
|
Зошит,
с. 8—9
Посібник, тренінг 2
|
§ 3
|
Здоров'я і технічний прогрес
|
|
Дослідити позитивні та негативні наслідки технічного прогресу. Сприяти формуванню у дітей екологічної свідомості й активної життєвої позиції.
|
Наприкінці заняття учні:
називають фактори, які негативно впливають на екологічний стан довкілля; не менше трьох небезпек техногенного середовища;
наводять приклади позитивних та негативних наслідків технічного прогресу;
пояснюють значення терміну «екологія»;
демонструють прагнення брати участь в екологічних проектах.
|
Зошит,
с. 11—12
Посібник, тренінг 3
|
Розділ 2. Здоров'я і розвиток підлітка
|
§ 4
|
Розвиток підлітка
|
|
Пояснити учням особливості розвитку людини у порівнянні з іншими живими істотами, переконати їх у важливості змін, які відбуваються у підлітковому віці.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснюють, чим розвиток людини відрізняється від розвитку інших живих істот;
усвідомлюють, що зміни — це нормальне явище і кожна людина має власний біологічний «календар змін»;
називають щонайменше п'ять базових людських потреб;
демонструють розуміння того, що потреби людини змінюються з віком.
|
Зошит,
с. 14 — 17
Посібник, тренінг 4
|
§ 5
|
Самооцінка і здоров'я людини
|
|
Пояснити учням, як формується самооцінка, обговорити недоліки завищеної і заниженої та переваги здорової самооцінки, тренувати навички постановки і досягнення мети.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснюють значення терміну «самооцінка»;
розпізнають у запропонованих ситуаціях занижену, завищену і адекватну самооцінку;
називають щонайменше дві переваги здорової (адекватної) самооцінки;
пояснюють, як самооцінка впливає на поведінку людини;
демонструють вміння адекватно оцінювати себе, обирати важливі цілі і розробляти план досягнення мети.
|
Зошит,
с. 18—22
Посібник, тренінг 5
|
§ 6
|
Продукти харчування і здоров'я
|
|
Ознайомити учнів із основними поживними речовинами, навчити відрізняти корисну їжу від тієї, що може зашкодити здоров’ю.
|
Наприкінці заняття учні:
називають причини, для чого люди їдять; ознаки недоїдання і переїдання; основні складові харчових продуктів, джерела їх надходження та значення для організму;
демонструють вміння відрізняти корисні продукти від тих, які можна вживати зрідка;
пояснюють значення термінів «харчова цінність», «поживність, «енергетична цінність», «калорійність»;
пояснюють вплив харчування на самопочуття і здоров’я людей та особливості харчування підлітків.
|
Зошит,
с. 23
Посібник, тренінг 5
|
§ 7
|
Харчовий раціон
|
|
Обговорити чинники, які впливають на формування харчових звичок, ознайомити з принципами раціонального хзарчування, відпрацьовувати уміння підбирати збалансований раціон.
|
Наприкінці заняття учні:
називають три фактори, які найбільше впливають на формування їхніх харчових звичок;
пояснюють значення принципів раціонального харчування (помірність, різноманітність, збалансованість) та як ці принципи ілюструє харчова піраміда;
демонструють вміння: правильно добирати страви, якщо доводиться обідати не вдома; формувати збалансований харчовий раціон достатньої калорійності для звичайних днів, і днів з підвищеним фізичним навантаженням.
|
Зошит,
с. 24—27
Посібник, тренінг 7
|
§ 8
|
Проблеми неправильного харчування
|
|
Дослідити проблеми, які можуть виникнути у зв’язку із неправильним харчуванням. Вчити учнів запобігати харчовим отруєнням та відпрацьовувати вміння розпізнавати симптоми і надавати невідкладну допомогу при харчових отруєннях.
|
Наприкінці заняття учні:
називають приклади неправильного харчування і симптоми харчового отруєння;
пояснюють негативні наслідки неправильного харчування, небезпеку йододефіциту і модних дієт;
демонструють вміння купувати, зберігати і споживати йодовану сіль; попереджати харчові отруєння, а також правильно діяти в разі харчового отруєння.
|
Посібник, тренінг 8
|
§ 9
|
Особиста гігієна
|
|
Допомогти учням систематизувати знання правил особистої гігєни і розвивати відповідні практичні навички: догляду за руками, тілом, ротовою порожниною.
|
Наприкінці заняття учні:
наводять приклади ситуацій, в яких треба мити руки;
називають дві ситуації, коли треба звернутися до стоматолога;
пояснюють необхідність дотримання правил особистої гігієни (догляду за руками, тілом, ротовою порожниною);
демонструють вміння вибирати засоби і предмети особистої гігієни.
|
Зошит,
с. 28—29
Посібник, тренінг 9
|
|
Тематичне оцінювання за перший семестр
|
|
|
|
Зошит,
с. 13, 30
|
Розділ 3. Безпека і здоров'я
Глава 1. Профілактика ризикованої поведінки
|
§ 10
|
Звички і здоров'я
|
|
Обговорити чинники, які впливають на формування корисних і шкідливих звичок, сприяти усвідомленню необхідності формувати корисні звички і змінювати шкідливі.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснюють значення слів «навички» і «звички»;
наводять приклади здорових і шкідливих звичок;
називають фактори, які впливають на процес формування звичок;
наводять аргументи на користь відмови від шкідливих звичок;
демонструють вміння аналізувати власні звички і розробляти план, як позбутися шкідливих звичок.
|
Зошит,
с. 31 — 34
Посібник, тренінг 10
|
§ 11
|
Вчимося прпймати рішення
|
|
Навчати дітей приймати виважені рішення.
|
Наприкінці заняття учні:
розрізняють прості, щоденні і складні рішення;
називають фактори, які впливають на прийняття рішень;
пояснюють алгоритм прийняття рішень за «правилом світлофора».
|
Зошит,
с. 35 — 37
Посібник, тренінг 11
|
§ 12
|
Правда про тютюн
|
|
Надати учням достовірну інформацію про тютюн і тютюнопаління, розвінчати поширені міфи стосовно популярності й магічних властивостей тютюну.
|
Наприкінці заняття учні:
розповідають про наслідки куріння для здоров’я людей (негайні, протягом двох років, віддалені, наслідки пасивного куріння).
розвінчують поширені міфи стосовно тютюну;
пояснюють причини, чому люди не вживають тютюн;
доводять, що куріння — це недешева звичка;
називають причини, чому тютюнопаління найбільше поширене в бідних країнах і серед бідних людей.
|
Зошит,
с. 38 — 41
Посібник, тренінг 12
|
§ 13
|
Правда про алкоголь і наркотики
|
|
Надати учням достовірну інформацію про алкоголь і наркотики, розвінчати поширені міфи.
|
Наприкінці заняття учні
пояснюють значення термінів «алкоголь», «наркотики», «ліки», «токсичні речовини», «токсикоманія»
називають ознаки і наслідки вживання різних доз алкоголю і зловживання алкоголем;
обговорюють причини, чому люди не вживають алкоголь;
наводять приклади того, що можуть і чого не можуть зробити алкоголь і наркотики;
спростовують поширені міфи про алкоголь і наркотики;
демонструють вміння зберігати і використовувати ліки (лише з дозволу батьків та за призначенням лікаря).
|
Зошит,
с. 42 — 44
Посібник, тренінг 13
|
II СЕМЕСТР (20 годин)
|
Продовження глави 1 розділу 3
|
§ 14
|
Як розпізнати рекламні хитрощі
|
|
Навчити підлітків розрізняти позитивні і негативні впливи, ознайомити їх з принципами дії реклами і рекламними стратегіями тютюнових та алкогольних компаній.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснюють значення слів «маніпуляції», «цільова група»;
називають види і форми рекламної продукції;
наводять приклади правдивої, перебільшеної і відверто неправдивої інформації у рекламі;
розпізнають цілі рекламних повідомлень, зокрема, в рекламі тютюнових та алкогольних виробів;
демонструють вміння аналізувати зміст реклами: виділяти цільову аудиторію, розрізняти явні і приховані повідомлення, знаходити «пастки» для молоді.
|
Зошит,
с. 45 — 46
Посібник, тренінг 14
|
§ 15
|
Як протидіяти тиску однолітків
|
|
Навчити підлітків протидіяти негативному впливу з боку однолітків.
|
Наприкінці заняття учні:
розрізняють позитивні і негативні соціальні впливи;
називають причини, чому деякі люди пропонують щось небезпечне іншим;
розпізнають маніпуляції;
демонструють вміння відмовлятися від небезпечних пропозицій сторонніх людей, друзів, протидіяти тиску компанії; планувати своє дозвілля без тютюну й алкоголю.
|
Зошит,
с. 47 — 50
Посібник, тренінг 15
|
§ 16
|
Як зробити внесок у боротьбу з ВІЛ/СНІДом
|
|
Надати учням точну інформацію про ВІЛ і СНІД, мотивувати їх поширювати цю інформацію у своєму середовищі.
|
Наприкінці заняття учні:
розшифровують значення термінів ВІЛ і СНІД;
наводять приклади ситуацій, в яких існує ризик зараження ВІЛ, та ситуацій, в яких він відсутній;
пояснюють необхідність толерантного ставлення до ВІЛ-позитивних людей;
демонструють вміння поширювати правдиву інформацію про ВІЛ і СНІД
|
Зошит,
с. 51 — 52
Посібник, тренінг 16
|
Розділ 3. Безпека і здоров'я
Глава 2. Безпека щоденного життя
|
§ 17
|
Досліджуємо ризики і небезпеки
|
|
Ознайомити учнів з поняттям ризику та його видами. Розвивати уміння визначати рівень ризику у повсякденному житті, виховувати впевненість.
|
Наприкінці заняття учні:
називають види ризику (фізичний, психологічний, соціальний);
пояснюють значення термінів «ризик», «екстремальні ситуації», «надзвичайні ситуації»;
розрізняють виправдані і невиправдані ризики;
оцінюють рівень ризику в щоденних ситуаціях;
демонструють прийоми, які допомагають опанувати себе в критичній ситуації, та володіння загальним алгоритмом дій в екстремальних ситуаціях.
|
Зошит,
с. 54 — 55
Посібник, тренінг 17
|
§ 18
|
Безпека твого дому
|
|
Розвивати уміння і навички безпечного користування комунальними вигодами. Виховувати дисциплінованість, уміння дотримуватися заходів безпеки.
|
Наприкінці заняття учні:
називають небезпечні ситуації, які можуть виникнути в будинку;
пояснюють значення терміну «комунікації»;
розрізняють препарати побутової хімії за рівнем безпеки;
демонструють вміння користуватися газовою плитою, перекривати вентилі водогону, вимикати електрику на щитку.
|
Зошит,
с. 56 — 57
Посібник, тренінг 18
|
§ 19
|
Пожежна безпека твоєї оселі
|
|
Ознайомити учнів з пожежною безпекою власного дому. Розвивати уміння аналізувати причини пожеж. Виховувати серйозне ставлення до правил пожежної безпеки.
|
Наприкінці заняття учні:
називають чотири основні причини виникнення пожеж;
пояснюють, що означає «трикутник вогню»;
розрізняють негорючі, важкогорючі, легкозаймисті речовини і матеріали;
наводять приклади ситуацій, в яких вогонь може бути особливо небезпечним;
демонструють вміння у разі пожежі організовано евакуюватися з приміщення, перевіряти пожежну безпеку своєї оселі.
|
Зошит,
с. 58 — 59
Посібник, тренінг 19
|
§ 20
|
Як поводитися під час пожежі
|
|
Ознайомити учнів із стадіями розвитку пожежі. Розвивати вміння користуватися первинними засобами пожежогасіння. Виховувати організованість, впевненість у власних силах.
|
Наприкінці заняття учні:
називають три стадії пожежі і три типи вогнегасників;
пояснюють переваги і недоліки різних типів вогнегасників;
обирають відповідні засоби пожежогасіння у випадках загоряння звичайних речей, електроприладів чи легкозаймистих рідин;
демонструють здатність загасити
невелику пожежу, вміння захищати органи дихання та правильно діяти у випадку загоряння одягу.
|
Посібник, тренінг 20
|
§ 21
|
Підприємства у твоєму населеному пункті
|
|
Ознайомити учнів з видами небезпечних промислових об’єктів і правилами проживання поблизу промислових підприємств. Розвивати вміння правильно діяти під час техногенної аварії.
|
Наприкінці заняття учні:
розрізняють чотири групи промислових об’єктів за наслідками аварій;
називають ознаки того, що на підприємстві сталася аварія;
обирають відповідні алгоритми дій у разі сигналу цивільної оборони;
демонструють вміння захищати
органи дихання, виготовляти і одягати саморобний костюм хімічного захисту.
|
Зошит,
с. 60
Посібник, тренінг 21
|
§ 22
|
Ти — велосипедист
|
|
Ознайомити учнів з важливими елементами кострукції велосипеда, оцінити переваги і недоліки цього виду транспорту, виховувати відповідальність, розвивати увагу та швидкість реакції.
|
Наприкінці заняття учні:
називають елементи конструкції велосипеда, що впливають на безпеку його руху, а також несприятливі для велосипедистів природні умови;
пояснюють переваги купівлі велосипеду в магазині та необхідність використання велосипедного шлема;
обирають відповідні способи захисту від крадіїв;
демонструють вміння підбирати велосипед та відповідний одяг.
|
Посібник, тренінг 22
|
§ 23
|
Безпека руху велосипедиста
|
|
Ознайомити учнів із правилами дорожнього руху для велосипедистів, правилами перевезення вантажу та виконання маневрів. Виховувати відповідальне ставлення до обов’язків велосипедиста.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснюють, чому на велосипеді не можна їздити тротуарами;
називають місця, де можна кататися до 14 років; правила перевезення вантажів та виконання маневрів;
передбачають наслідки неправильного перевезення вантажів;
обирають безпечні способи об’їзду перешкоди на велосипеді, лівого повороту і розвороту;
демонструють сигнали велосипедистів про виконання маневрів.
|
Зошит,
с. 61 — 62
Посібник, тренінг 23
|
§ 24
|
До кого звертатися по допомогу
|
|
Навчити учнів складати повідомлення для рятувальних служб. Тренувати винахідливість та вміння якнайшвидше повідомити служби порятунку.
|
Наприкінці заняття учні:
називають види і телефони державних служб, які можуть надати допомогу в екстремальних ситуаціях;
складають стислі та інформативні повідомлення для рятувальників;
демонструють вміння швидко викликати рятувальників та надавати їм посильну допомогу.
|
Зошит,
с. 63 — 64
Посібник, тренінг 24
|
§ 25
|
Як допомогти потерпілому
|
|
Розвивати вміння надавати невідкладну допомогу потерпілим. Виховувати чуйність, відповідальність, впевненість у власних силах.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснюють необхідність надання невідкладної медичної допомоги потерпілим;
розпізнають ознаки ураження електричним струмом, хімічних опіків, отруєння;
називають щонайменше три складові автомобільної медичної аптечки та їх призначення;
демонструють вміння адекватно оцінювати власні можливості і надавати посильну допомогу потерпілим при ураженні електричним струмом, хімічних опіках, отруєннях, ДТП.
|
Зошит,
с. 65 — 66
Посібник, тренінг 25
|
Розділ 4. Школа спілкування
|
§ 26
|
Спілкування і здоров'я
|
|
Сформувати у дітей поняття про комунікації. Дослідити прогрес у розвитку засобів комунікації. Відпрацьовувати навички спілкування: уміння говорити, слухати, встановлювати контакти з іншими людьми.
|
Наприкінці заняття учні:
доводять існування швидкого прогресу в розвитку засобів комунікації;
розпізнають вербальні й невербальні канали комунікації;
називають вербальні та невербальні ознаки активного слухання;
демонструють вміння уникати непорозумінь — висловлюватися конкретно, ставити запитання.
|
Зошит,
с. 68 — 70
Посібник, тренінг 26
|
§ 27
|
Стилі спілкування
|
|
Дослідити переваги і недоліки різних стилів спілкування. Розвивати вміння просити про послугу та висувати справеливі вимоги. Виховувати чемність і культуру спілкування.
|
Наприкінці заняття учні:
розпізнають пасивний, агресивний та упевнений стилі спілкування;
називають ситуації, в яких краще діяти упевнено, пасивно чи агресивно; ознаки різних типів спілкування;
аналізують переваги і недоліки пасивної, агресивної і упевненої поведінки;
демонструють здатність попросити про послугу, допомогу, висунути справедливу вимогу.
|
Зошит,
с. 71 — 72
Посібник, тренінг 27
|
§ 28
|
Навички спілкування
|
|
Розвивати базові комунікативні навички, виховувати доброзичливу, чемну і впевнену манеру спілкування.
|
Наприкінці заняття учні:
оцінюють рівень своєї упевненості у спілкуванні із незнайомими людьми;
пояснюють, як може зашкодити сором’язливість;
демонструють комунікаційні вміння — здатність знайомитися, починати, підтримувати і завершувати спілкування, говорити компліменти.
|
Зошит,
с. 73 — 75
Посібник, тренінг 28
|
§ 29
|
Стосунки і здоров'я
|
|
Відпрацьовувати навички розбудови міжособистісних стосунків.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснюють значення терміну «стосунки»;
наводять приклади стосунків;
розрізняють здорові і нездорові стосунки;
доводять переваги здорових стосунків;
оцінюють свої стосунки з іншими людьми;
називають дії, які сприяють зміцненню стосунків, і дії, які псують стосунки;
демонструють здатність працювати в команді.
|
Зошит,
с. 76 — 79
Посібник, тренінг 29
|
§ 30
|
Види і наслідки конфліктів
|
|
Відпрацьовувати навички аналізу і конструктивного розв’язання конфліктів.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснюють значення термінів «конфлікт», «конфлікт поглядів», «конфлікт інтересів»;
розпізнають конфлікти поглядів і конфлікти інтересів;
наводять приклади толерантного розв’язання конфлікту поглядів;
називають способи розв’язання конфлікту інтересів;
демонструють здатність аналізувати конфлікти — розпізнавати конфліктні ситуації, визначати цілі учасників конфлікту і спосіб розв’язання конфлікту.
|
Зошит,
с. 80 — 83
Посібник, тренінг 30
|
§ 31
|
Як владнати конфлікт
|
|
Ознайомити учнів з прийомами конструктивного розв’язання конфліктів, відпрацьовувати навички самоконтролю.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснювати значення терміну «конфліктоген»;
наводити приклади конфліктогенів;
розрізняти «Я — повідомлення» і «Ти — повідомлення»;
називати шість кроків розв’язання конфліктів;
демонструвати здатність контролювати себе.
|
Посібник, тренінг 31
|
§ 32
|
Підліткові компанії
|
|
Ознайомити учнів із ознаками дружніх, недружніх та небезпечних компаній, відпрацьовувати навички протидії агресії та насиллю.
|
Наприкінці заняття учні:
розпізнають дружні, недружні та небезпечні компанії;
пояснюють негативні наслідки того, щоб потрапити під вплив небезпечної компанії;
аналізують соціальні групи, до яких вони належать;
називають приклади фізичного і психологічного насилля;
демонструють здатність припиняти агресію і насилля у своєму середовищі.
|
Зошит,
с. 84 — 85
Посібник, тренінг 32
|
Підсумковий тренінг
|
|
|
Тематичне тестування за розділами 2, 3, 4.
Підведення підсумків навчального року, аналіз очікувань, емоційне закриття тренінгової секції. Налаштування учнів на корисний відпочинок під час канікул.
|
Наприкінці заняття учні:
пояснюють значення терміну «життєві навички»;
називають щонайменше п’ять життєвих навичок;
визначають своє ставлення до предмета «основи здоров’я» шляхом рейтингування шкільних предметів;
демонструють позитивність, бажання працювати у наступному навчальному році.
|
Зошит,
с. 53, 67
|
|