|
Скачати 68.82 Kb.
|
Тема: Урок позакласного читання.Оксана Забужко”Казка про калинову сопілку” Мета:Познайомити учнів з творчістю Оксани Забужко;опрацювати зміст повісті; Удосконалювати вміння учнів обгрунтовано висловлювати власні думки;виховувати дотримання вічних цінностей народної моралі крізь призму оновленого міфу про двох сестер;виховувати в учнів почуття добра та любові до найближчих людей. Обладнання:презентація “Казка про калинову сопілку” ХІД УРОКУ І.Мотивація навчальної діяльності учнів.Оголошення теми,мети,завдань уроку. Слово вчителя: Давним-давно,коли ще й світу не було, Коли не було ні води,ні суші, З’являлися спокусники на зло, Але були і ті,які добром спасали душі Ці сили дві такі могутні, Що їх двобій завжди лякає, У зла помічники є смутні, Але,на жаль,не всі їх знають… Один із них-то заздрість тиха, Що в грудях десь легенько дише, Ти ще не відчуваєш лиха, Та лихо в серці слід залишить… Ми з вами всі звичайні люди, Й робити вибір важко,та пам’ятаймо інше: Коли не знаємо,що завтра буде, Робімо краще світ навколо нас добрішим! Т.В.Крук Сьогодні ми познайомимося з казкою-повістю Оксани Забужко “Казка про калинову сопілку”.Але спочатку послухаймо розповідь про життя самої письменниці,аби знати,якою особистістю є авторка твору-шедевру(для повідомлення мети уроку вчитель користується презентацією на дошці). Вивчення нового матеріалу Розповідь учня: Народилася 19 вересня 1960 р. в Луцьку в родині філологів. 1968 р. переїхала з батьками до Києва. Друкуватися в літературній періодиці почала з 1972 р. (вірші). Закінчила: Київську середню школу №82 (1977), філософський факультет Київського університету ім.Шевченка (1982) та аспірантуру при кафедрі етики і естетики цього ж університету (1986). 1987 р. захистила дисертацію «Естетична природа лірики як роду мистецтва» на звання кандидата філософських наук. В 1986-1988 рр. викладала естетику та історію культури в Київській консерваторії ім.Чайковського. З 1988 р. - співробітник Інституту філософії Академії Наук України. В 1992-1994 рр. перебувала в університетах США (Пенсильванському, Гарвардському, Пітсбурзькому) як “запрошений письменник” та Фулбрайтівський стипендіат. Від 1996 р., коли було видано «Польові дослідження з українського сексу» в Україні та «A Kingdom of Fallen Statues» у Канаді, провадить кар’єру професійного літератора. Багато подорожує (див. Календар). Має низку громадських навантажень - Віце-президент Українського ПЕН-центру, член Наглядової Ради Міжнародного Фонду «Відродження», член багатьох редколегій, журі, конкурсних комітетів в Україні та за кордоном. Вчитель:Останні кілька років точаться розмови про те,аби представити Оксану Забужко до нагородження Нобелівською премією у номінації “Література”.В Україні до такої нагороди свого часу були представлені:Іван Франко(за поему “Мойсей”),Улас Самчук(за трилогію “Волинь”),Олесь Гончар(за роман “Собор”),Василь Стус,Іван Багряний,Ліна Костенко(за роман “Маруся Чурай”).Жоден з них не отримали нагороди з тих чи інших причин. До теми вбивства рідних людей українські письменники звертаються досить-таки часто:Юрій Яновський у романі “Вершники”,Ольга Кобилянська в повісті “Земля”,Ліна Костенко у вірші “Калинова сопілка”. А зараз я пропоную послухати народну казку про калинову сопілку(казку розповідає один з учнів). Вчитель:До цієї казки як до першоджерела звертались багато митців слова:Богдан Грінченко,Леонід Шиян,Ліна Костенко,Оксана Забужко.Щоразу виходили різні інтерпретації твору.Пропоную вам послухати поезію Ліни Костенко “Калинова сопілка” Ми з нею разом підем по гриби. Вона мене ненавидить, я знаю. Шумлять мені берези і дуби, шумлять вітри Славутича й Дунаю: - Ой, стережися, дівчино, її! Вона той ніж взяла не для опеньків. Там чорнолісся, там глухі гаї, німі провалля і дощі сліпенькі. Вона ледача бабина дочка. А ти дочка ненависна, ти дідова. Вона того лиш тільки і чека, коли ви до гущавини підійдете. Гей, озирнись!.. А ніколи мені. Та й берегтись була б мені охота. Ненависть їй висотує всі дні, а в мене завжди є якась робота. Спокійна я. Аж міниться вона. Все між дерев скрадається у пущі. Ножа виймає, а того й не зна: такі, як я, беззахисні, - немрущі. Коли ж мене в ялиннику густім таки уб'є ота брехлива дівка, - минуть віки... Калинова сопілка всю правду скаже голосом моїм. Оксана ж Забужко у своєму творі,непомильно використовуючи фольклорні цитати,створила дивовижний твір про історію українського селянського побуту,про велику трагедію українського роду, про добро і зло.Повість невелика за розміром -51ст.Твір складається з 30-ти невеликих частин,що тісно пов’язані за змістом.А композиція повісті-струнка,чітка,красива. Вчитель звертається до презентації для розгляду композиції твору. Робота над змістом твору Запитання для учнів: 1.Коли Ганнуся відчула ,що батько більше любить Оленку? 2.Що робила Оленка(свідомо чи несвідомо),щоб роздратувати Ганну-панну? 3.Знайдіть у тексті місце,в якому розповідається про жінку-прочанку,яка говорить про долю дівчат? 4.Що таке доля?І чи може, на вашу думку,людина сама змінювати хід свого життя? 5.Які приховані таланти мала Ганна-панна? 6.Оленці складали посаг із зароблених Ганною грошей.Чи була Оленка вдячна сестрі? 7.Знайдіть у тексті місце,коли Оленка образилась на Ганну через хлопця,якого Ганна відштовхнула,і він заспівав пісню”А я з сестрою вечір постою…”Як себе повела Ганна,а як-Оленка? 8.Коли прийшли свати від Дмитра,що подумала Ганна-панна? 9.Чому така люта образа зародилась у душі Ганни? 10.Хто наштовхнув Ганнусю на думку про вбивство? Проблемне запитання: Чому Ганнуся,яка виросла в нормальній сім’ї,стала вбивцею? Вчитель постійно звертає увагу учнів на презентацію. Вчитель:Ганна часто цікавилась легендою про Каїна і Авеля,розпитувала про це у батька,у батюшки. В Адама і Єви було двоє синів. Старшого звали Каїн а молодшого — Авель. Каїн орав землю, та землі н< любив. І зірок не любив, і птахів не любив, і дерев ні любив. Каїн усім заздрив і всіх ненавидів, тому що вії був злий і жорстокий. Коли птахи пролітали понад землею, Каїн кидаї у них каміння: заздрив птахам, що вони вміють літати. Коли зірки спалахували в небі, Каїн і в зорі кидав каміння, тому що зірки вміли світити. Коли опівдні дерева кидали на землю тінь, Каїн обламував гілки — він і тіні чужій заздрив! Злою людиною був Каїн, дуже злою. А брат Каїна — Авель — був веселий і добрий. Він випасав овець. З ранку й до вечора блукав зі своєю отарою широкими луками, грав на сопілці, співав пісень. Зірки, дерева й птахи слухали його пісні. То були перші пісні на землі. Птахи, дерева й зірки полюбили Авеля. А Каїна почали боятися. Якось холодної ночі надумали брати розпалити вогнище. . Довго Каїн розпалював своє вогнище. Та не слухався вогонь злих Каїнових рук. Не горів. А під добрими руками Авеля вогнище спалахнуло відразу. Затріскотіли гілки, наче тільки чекали доторку легких пальців Авеля. Заграло полум'я. Весело зробилося навкруги, тепло. Заспівав Авель пісню про вогонь і про зірки, про те, як гарно жити. Позаздрив Каїн Авелю, що вогнище в нього розгорілося. Підняв із землі камінь і вбив брата свого. Урвалась пісня. Упав Авель на землю. Покотилася сопілка. Не вигравати їй більше веселих пісень. Озирнувся Каїн. Навкруги — нікого. «Ніхто й не бачив, як я убив Авеля, ніхто й не довідається»,— подумав Каїн. І втік до лісу. Скрадається Каїн лісом, раптом чує — дерева зашепотіли: «Каїне, де твій брат Авель?» Кинувся Каїн від дерев у степ, а над ним зірки піднялися та як задзвонять із небес: «Каїне, де твій брат Авель?» Заметушився Каїн: куди втікти від зірок? До землі ригнувся, плазує, наче павук, очима косує. Прокинулися птахи. З усіх боків галасують: «Каїне, ї твій брат Авель?» І здалося Каїну — то всесвіт кричить йому навздогін: «Де твій брат Авель?» — Хіба я вартівник своєму братові? — зухвало відповів Каїн. Збагнув Каїн, що хоч нікого й не було, коли він убив Авеля, та бачили те зірки, дерева, птахи... І зненавиділи люди Каїна за те, що він заплямував землю кров'ю. І прокляли його. І його ім'я. Відтоді минуло багато-багато віків. Багато зірок згасло. Люди народжувалися і помирали. Мінялися звичаї. Забувалися казки. Але й до сьогодні про лиху, заздрісну людину кажуть: Каїн. Або окаянний*. Скрадається, благословилося, зненавиділи, заплямував. Окаянний — грішний, проклятий. Вчитель:Мова твору Оксани Забужко співуча,калинова.Вона вмістила багатство всього українського словника.В одному з інтерв’ю письменниця зізналася,що вона не прозаїк,вона лірик.Ось,наприклад,як одним реченням письменниця розкриває жіночу долю:”от вам і всенький жіноцький вік-не встигаєм оханутися,а вже й дочка на виданні,а ти-вже бабою,дарма,що й тобі ще брови не злиняли,-агов,люди,а де ж моє життя,в яку ополонку провалилося за щоденним поранням-шпортанням,хата-поле-город-кури-гуси-свині-корови,дитячі хвороби,ніючі надвечір крижі й не згадати коли востаннє на небо дивилася?...Мовчи ,бабо,знай мовчи,менше гріха буде” Узагальнення.Підсумок уроку. Вчитель:Фінал твору сумний.Я пропоную вам кольорову арт-терапію,щоб змінити ваш настрій. Арт-терапія:”Кольори і малюнки” -як ці картинки можуть бути пов’язані з нашим твором? -який настрій відповідає цим кольорам? Малюнки розміщені на презентації Творче завдання:після арт-терапії я пропоную вам придумати інший,не трагічний фінал твору.(відповіді учнів) Домашнє завдання:написати відгук про повість,висловивши особисту думку про проблему добра і зла,порушену авторкою. |
Урок позакласного читання. Оксана Забужко”Казка про калинову сопілку” Удосконалювати вміння учнів обгрунтовано висловлювати власні думки;виховувати дотримання вічних цінностей народної моралі крізь призму... |
Оксана Забужко Казка про калинову сопілку OCR Busya «Забужко О. Сестро,... Тільки мати вперто казала — молодик, доки сама в це не повірила: відомо ж бо, що молодик — то на долю, а недобір — тим він і недобір,... |
Урок позакласного читання в 2 класі Тема: ДО НАС КАЗКА ПРИЙШЛА Вчитель: Маринич Л. П У руці у мене телеграми. Вранці, йдучи до школи, я зустріла листоношу, який віддав мені їх. Ці телеграми надіслані вам. Зараз треба... |
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА» Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням... |
Урок позакласного читання в 11 класі Мета: розкрити красу високого почуття через зразки світової поезії про кохання |
Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко,... Тема. Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко, О.Ільченка. «Життя видатних дітей» |
Байка. Особливості в українській і світовій літературі. Сміючись,... Мета: дати уявлення учням про байку, ознайомити з історією, особливостями структури |
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору) |
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ У 9 КЛАСІ НА ТЕМУ: «СУЧАСНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ... Україні – зацікавити новими іменами, що заявляють про себе яскравими художніми полотнами |
Урок позакласного читання Мета: вчити учнів аналізувати художній твір, давати характеристику персонажам, порівнювати різні твори |