|
Скачати 91.04 Kb.
|
Тема. Хочеш бути щасливим – будь ним! Мета. Ознайомити учнів із духовними та історичними надбаннями народу, розширити розуміння поняття «щастя», виховувати людяність, почуття доброти, чуйності, поваги до своїх батьків, старших людей; формувати активну життєву позицію, вміння формулювати моральні судження. Обладнання. Фонограма запису цитат учнів з твору „ Батьківська хата”; (Лунає повільна мелодія) Учитель. Життя одне – хто стане суперечить? Людині в нім, як дереву, рости. Щоб і тоді, коли настане вечір, То вистачило думці чистоти! А дні летять, неначе птахи в вирій, Буває в них і лиха, і біди, Та тільки той, хто в щастя завжди вірить, Не згубить душу в зимні холоди, І той, хто віри не згубив, Умів добро у людях відшукати, Не марно вік на цій землі прожив І має що нащадкам передати. - Шановні учні, гості я щаслива бачити усіх вас разом. Ми зібралися сьогодні разом не випадково: вам, моїм учням, 14 років. Ви стоїте на порозі складного періоду, який Жан Жак Руссо назвав „другим народженням”. Навіщо ми прийшли в цей світ? Здається, це просте запитання, але дати на нього відповідь із кожним роком усе важче. Що важливо у цьому житті? Мати дачу, автомобіль, достаток... Адже телебачення, реклама, преса наводять нас на думку, що ми повинні бути красивими, заможними, успішними. Як домогтися успіху в житті? У чому полягає істинне людське щастя? Чому всі люди, вітаючи один одного зі святом, бажають великого щастя? Тож сьогодні ми і постараємося з’ясувати, що таке щастя; висловити свої думки, як ми його розуміємо, і послухаємо думки інших; дізнаємося, що потрібно для того, щоб бути щасливим. Творча група учнів класу досліджувала питання: «У чому люди вбачають щастя?». Їм слово. (Лунає повільна ніжна мелодія) Учень 1. Усі найзаповітніші людські мрії і бажання увібрало в себе це слово, усі людські радощі і сподівання. Багато людей пройшли свій життєвий шлях, і кожен з них прагнув щастя. Можливо, саме тому люди не могли пояснити його. Одному щастя уявлялося клаптиком землі, другому – купою золота, третій був певний, що щастя – влада і знатність, хтось вбачав його у славі, а хтось - у коханні. Учень 2. Декому таке щастя усміхалось: люди багатіли, досягали титулів, вигідно одружувались. Але яким мізерним було це щастя, і як швидко воно минало. Та були люди й великої душі. Вони знаходили своє щастя в боротьбі за щастя інших. Та для того, щоб воно було довголітнім, мало боротися, потрібно перемагати. Щастя не може бути самоціллю. Зайнята якимись важливими справами людина трудиться, винаходить, бореться, і вона щаслива. Учень 3. Пізнати щастя можна і в боротьбі, і в дружбі, і в коханні. Важливо тільки, щоб праця була потрібною для людей, країни; боротьба переслідувала високу гуманну ідею, а любов і дружба не були егоїстичними. Учень 4. У листі до Івана Франка відомий український драматург Михайло Старицький пише: „З перших кроків пізнання на полі народнім я загорівся думкою послужити рідному слову, огранувати його, окрилити красою і духовністю. Це бажання, цей напрямок керували мною ціле життя, я не зрадив їх до могили, і я – щасливий. ” Учитель. „Щасливий той, кому вдалося знайти щасливе життя, але щасливіший, хто вміє користуватися ним, ” – сказав Григорій Сковорода. У чому вбачають щастя літературні герої Григорія Сковороди у творі „ Розмова подорожніх про справжнє щастя ” пропонуємо вашій увазі. ( Інсценізація за твором Г. Сковороди „ Розмова подорожніх про щастя ”) (Входять Афанасій і Яків і розмовляють) Афанасій: Люди в житті своєму працюють, а для чого – й самі не знають. Якщо подумати, то всім людським починанням, скільки б їх не було, один кінець – радість серця. Для неї ми вибираємо друзів, домагаємося великих посад, вишукуємо різні наїдки та напитки, різну музику, влаштовуємо концерти, насаджуємо сади. Словом, різними способами, які тільки можуть бути, стараємося веселити душу свою. Яків: Однак я чув, що ніде немає більше забав і веселощів, як у Парижі та Венеції. Афанасій: Вірно, там їх багато. Але поки ти нам їх із Венеції привезеш, то ми помремо з нудьги. ( Входить Григорій) Григорій: Перестаньте брехати, любі мої приятелі. Високі посади, велике місце, різні ігри і гуляння. Усі наші затії не зможуть розвеселити душу і вигнати нудьгу. Яків: А що ж зможе? Григорій: Одне те, якщо дізнатися, в чому справжнє щастя людини і здобути його. Афанасій: Правда, ми народилися для справжнього щастя і прагнемо до нього, а життя наше є шлях, як ріка текучий. Яків: Я довго шукаю щастя, але знайти цього не можу. Григорій: Якщо ви справді хочете знайти його, то скажіть, що для людини найкраще? Яків: Краще те, що вище, а вище – всьому голова і кінець. Григорій: А чого ви в житті собі найбільше бажаєте? Афанасій: Я хотів би стати людиною високопосадовою, щоб мої підлеглі були міцні, добрі, щоб у мене був будинок як у Венеції, сад як у Флоренції, щоб був я розумним і вченим, благородним і багатим. Григорій: Шкода, що в тебе такі безглузді бажання. Ти з твоїми мріями схожий на дерево, яке бажає в один час бути і дубом, і кленом, і липою, і березою... Але милостива мати – природа краще знає, що нам потрібно. Бачу, що не зможемо знайти щастя. Яків: Чому? Афанасій: Чому ж? Григорій: Тому, що не розуміємо, що воно таке. Для того, щоб бути щасливим, не треба їздити за моря, колінкувати перед сильними світу сього. Щастя завжди і всюди з тобою, тільки треба пізнати себе. Шукаємо щастя по країнах, століттями, а воно є завжди і всюди; як риба у воді, так ми у ньому, а воно коло нас шукає нас самих. Немає його ніде, тому що воно є всюди. Воно подібне до сонячного сяйва: відкрий тільки вхід йому в душу свою. Воно завжди штовхає в стіну твою, шукає проходу і не знаходить, а твоє серце темне і невеселе. І ти маєш пізнати себе і здобути його. Учитель. Над поняттям „щастя” розмірковувало багато людей світу. Щоб визначитись з цим поняттям для себе, потрібно спочатку проаналізувати думки інших людей, більш досвідченіших. Готуючись до свята, ви отримали завдання: знайти вислови про щастя та один з найбільш влучних вивчити напам’ять. Перевіримо, як ви справилися з цим завданням. ( Учні декламують вислови, автора ) Вправа „За що ми любимо наш клас” Вправа проводиться у формі „Ретроперспектива” Психолог говорить: Уявіть собі, що пройшло 15-20 років і ви зібрались на зустріч випускників. На таких зустрічах рідко згадують неприємне, частіше – як добре і цікаво було в школі. Зараз кожен з вас намагатиметься пригадати і розповісти товаришу про цікаві і добрі випадки в класі. На погане – повна заборона. Учні об’єднуються у пари. Кожна пара повинна пригадати цікаві і добрі випадки в класі і розказати про них один одному. Тоді пара переходить до іншої пари і вони обмінюються спогадами. Обговорення вправи відбувається за наступними запитаннями. — Чи були випадки, які ви особисто забули і пригадали лише під впливом товаришів? — Що ви переживали, коли згадували вашу участь в справах класу? Вам особисто було приємно чи не дуже? Чому? — Чи змінився ваш настрій та думка про клас? Як саме? Учитель. Із завданням ви справилися на «відмінно», я думаю, і буду мати надію, що ці вислови ви будете пам’ятати все життя. Кожна людина - неповторна особистість і щастя для неї – її , особливе. Що є щастям для одного, може бути нещастям для іншого. Рецепт щастя не може бути єдиним для всіх. Моїм учням цікаво, що можете сказати про щастя ви, шановні батьки. Вам слово. ( Висловлення батьків ) (Із побажанням щастя звучить пісня у виконанні батьків „ Будьте счастливы „ В. Добриніна ) Учитель. Дякую за побажання батькам від усіх присутніх. Але діти, я хочу знати, як добре ви знаєте прислів’я про щастя. Я буду читати початок прислів’я, а ви говоритимете закінчення.(квітка щастя) Не родись багатий, ........а родись щасливий. Щастя біжить, .................а нещастя летить. Щастя з нещастям............на одних санях їздять. Як не було талану, ............не буде й долі. Щастя розум одбирає,..............а нещастя повертає. Справжнє щастя.................завжди попереду. Щастя знає,.......................кого шукає. Хочеш бути щасливим -...........будь ним. Учитель. Як ви думаєте, мої дорогі учні, звідки бере початок людське щастя? (Висловлювання дітей) Учитель. Початком людського щастя є початок життя людини. А життя людини розпочинається світанком душі – дитинством. Воно назавжди залишається в пам’яті, як найпотаємніше і найсвітліше. Здавалося б, життя прекрасне. Але ж звідки береться байдужість? Чому люди забувають про те, що є добро, шляхетність, гідність, відповідальність. Хочу вам розповісти одну притчу про щастя: Притча про щастяСтарий мудрий кіт лежав на травиці і грівся на сонечку. Тут мимо нього пронеслося маленьке, шустре кошеня. Воно кувирком прокрутилось біля кота, різко підскочило, а потім знову почало бігати кругами.. - Що ти робиш? - ліниво поцікавився кіт. - Я намагаюсь спіймати свого хвоста! - відповіло захекане кошеня. - Але для чого? - засміявся кіт. - Мені сказали, що хвіст - моє щастя, Якщо я спіймаю його, то зумію зловити і своє щастя...от я і бігаю вже третій день за ним..але він весь час від мене втікає.... - засміявся старий, мудрий кіт... Колись я також , як і ти бігав за своїм щастям , а воно весь час вискользало від мене і я залишив цю затію. Через деякий час я зрозумів, що немає сенсу ганятися за щастям. Воно завжди слідує за мною по п"ятах. Де б я не був, моє щастя завжди зі мною, потрібно всього лише пам'ятати про це!!! Учитель. Звичайно, кожен розуміє щастя по-своєму. Древній філософ Діоген жив у бочці, не мав ніяких матеріальних благ, займався наукою і був щасливий. Тоді як Граф Монте Крісто був надзвичайно багатим, але нещасливим. Прошу вас переглянути відео і поки ви будете переглядати дайте відповідь на питання - У чому ж вбачаєте щастя ви, мої учні? Пропоную вам висловити свої думки і закінчити речення: „ Я щасливий, коли...” ( Учні висловлюють свої думки, і створюють птаху щастя учитель говорить останнім ) Учитель. Бачимо, що кожен розуміє щастя по-своєму. Але всі без винятку хочуть бути щасливими. А що говорять про щастя повір’я? Інколи бачимо, що люди дарують один одному різні сувеніри – талісмани на щастя. А ще кажуть, хто знайде підкову, той буде щасливий. Підкова на щастя. Звідки походить цей вислів? Чому знайдена підкова приносить щастя? Учень. Підковувати коней почали ще до нової ери і робили це спочатку заради краси: були підкови із золота і срібла. Під час бігу коні легко губили „взуванку”; і підкова була дійсно дорогою знахідкою. Тим більше, що привілейовані знатні люди вважали принизливим піднімати підкову зі шляху. Учень. Розповідають, що англійський дипломат XVII століття лорд Кастлей, вихваляючись своєю заможністю, наказав прикріплювати до копит власних коней підкови зі срібла на „живу нитку”, аби вони швидко губилися. Серед слуг лорда був коваль, який швидко набивав нову підкову, щоб невдовзі кінь загубив і її. Вправа « Я в променях сонця». Інструкція . На аркуші намалюйте сонце так , як його малюють діти - з колом посередині і безліччю промінчиків . У центрі напишіть своє ім'я і намалюйте автопортрет. Біля кожного променя напишіть що-небудь приємне про себе . Завдання - пригадати якомога більше хорошого . Носіть сонце з собою всюди . Додавайте промені. А якщо стане особливо погано на душі і буде здаватися , що ви ні на що не придатні, дістаньте сонце, подивіться на нього і згадайте , про що думали , коли записували ту чи іншу свою якість. Учитель. Наша розмова про щастя не закінчилася. Якщо ми, ніби цеглинка за цеглинкою, будуватимемо позитивні духовні якості, виховуватимемо моральні цінності, то в майбутньому матимемо витвір мистецтва – храм людської душі, а значить, будемо по-справжньому щасливими. Бути щасливим може кожен, потрібно тільки мати бажання бути щасливим. Навіть прислів’я говорить: „Хочеш бути щасливим – будь ним!” Готуючись до сьогоднішньої розмови, ми з вами, діти, склали пам’ятку: „Щоб бути щасливим потрібно...” Пропоную вам її прочитати, а гостям на згадку про нашу зустріч ще й подарувати. Я думаю, що присутнім вона стане в пригоді. ( Учні по одному виходять на сцену і читають по 1 пам’ятці, а інший учень дарує пам’ятку гостям ) П А М ’ Я Т К А
Учні декламують вірш Щастя – це вічна дорога земна, Щастя – це літо, зима і весна, Щастя – це сонце, злива і сніг, Щастя – це пісню ділити на всіх. Щастя – це віра в добро і любов, Щастя – це музика вільних дібров, Щастя – це друзі і вільний твій дім, Щастя – це світ, подарований всім. Учитель. Щастя – це все те, про що ми говорили сьогодні, узяте разом! Вправа «Настрій» Інструкція . Намалюйте свій емоційний стан в кінці заняття . Учні (разом). Усім присутнім і відсутнім: Друзям, вчителям, батькам, гостям і нам – Від щирого серця бажаємо щастя вам! Учні виконують пісню „Мы желаем счастья вам ” |
Хочеш бути щасливим – не будь лінивим Працьовитість, старанність, лінь, безлад, вміння, турботливість, допомога, щастя |
Олег Буцень Чи є зима? Анатолій Григорук «Той ще не музика, хто в дудку дме», «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим» |
УРОК З ГЕОГРАФІЇ СТЕП Вчитель: «Якщо бажаєш бути щасливим будь ним» стверджував знаменитий Козьма Прутков. Як ви розумієте ці слова? Вірно, настрій людини... |
Тренінгове заняття «Хочеш бути здоровим – будь ним» Мета Мета: формування здорового способу життя підлітків, навіювання правильного уявлення про здоров’я, виховання дбайливого ставлення... |
Тема. Хочеш бути здоровим – будь таким! Продовжимо бесіду вправою «Мікрофон». Свої відповіді починайте зі слів: «Я здоровий, тому що …» |
Алла Василівна Пришлюк, Раїса Василівна Вегера Спонукує дітей замислитись над етичними проблемами: що означає бути щасливим, відчувати гармонію в собі, робити щасливим когось.... |
Тема. Що означає бути щасливим Очікувані результати. На основі вивченої теми учні зможуть : пояснювати зміст понять «щастя», «індивідуальність», «характер» |
Вимоги до виховних досягнень учнів «Якщо хочеш бути здоровим – загартовуйся», «Чистота – запорука здоров’я», «Вогонь буває різним», «Абетка пішохода», «Пригоди маленьких... |
Уроку : «ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ ЛЮДИНА?» Сьогодні ми ще раз поговоримо про щастя, про особливе призначення людини на землі. Сподіваюся, що після сьогоднішнього уроку ви частіше... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |