|
Скачати 24.84 Kb.
|
<�…> У статті розглядається напрям дослідження ідіостилю письменника з позицій антропоцентризму, зокрема в аспекті взаємодії мови і мислення. Висловлюється думка про тісний взаємозв’язок мовної картини світу з індивідуальними психічними особливостями письменника, пропонуються деякі підходи до аналізу художніх творів. В статье рассматривается направление исследования идиостиля писателя с позиций антропоцентризма, в частности в аспекте взаимодействия языка и мышления. Высказывается мысль о тесной взаимосвязи языковой картины мира с индивидуальными психическими особенностями писателя, предлагаются некоторые подходы к анализу художественных произведений. На сучасному етапі розвитку мовознавчої науки, коли питання про антропологічний фактор у мові знову набуло актуальності, лінгвістичний аналіз не може обмежуватися виявленням лише її структурних характеристик. Постає необхідність у дослідженні тих особливих якостей мови, які забезпечують адаптацію людини до умов, що постійно змінюються. Цій адаптації сприяє гнучкість і рухливість мовної системи. Нині мовна система розглядається вже не тільки як внутрішня організація одиниць у зв’язку з їх відношеннями, а як мовна картина світу, що інтегрує знання про індивідуальні й загальні явища та процеси, ключі до розуміння яких слід шукати не лише у царині лінгвістики, а й на перетині останньої з явищами психології, філософії, соціології. У зв’язку з цим зростає евристична цінність лінгвістичних досліджень, спрямованих на пізнання закономірностей мови у зв’язку з уявленнями про еволюцію світу, суспільну свідомість, психіку і мовне вираження цих процесів і явищ, у тому числі й у проекції на творчу діяльність певної особистості. Серед пріоритетних напрямків розвитку мовознавства провідне місце посідає проблема «мовна семантика і знання про світ». До постійно актуальних належать питання про сутність і характер зв’язків мови і мислення, мови і пізнання, мови і суспільства, мови й індивідуальних психічних властивостей людини. <�…> Беручи до уваги нові підходи до вивчення історії української літературної мови, які полягають у прагненні визначити процес становлення мови художніх творів у всій повноті і різноманітності їх зв`язків не тільки з особистістю автора, а й з його індивідуальними психічними особливостями, на творчість багатьох письменників у перспективі необхідно поглянути у новому світлі, оскільки постає необхідність переосмислення, аналізу їхнього творчого доробку під новим кутом зору, з урахуванням зв’язку особливостей мови творів не лише із суспільно-політичними, зовнішніми факторами, а й із психічним типом, внутрішніми особливостями автора, а також залучаючи методологію дослідження таких наук як психолінгвістика, лінгвоконцептологія, комунікативна та гендерна лінгвістика. Література 1. Белянин В.П. Психолингвистические аспекты художественного текста / В.П. Белянин. – М.: Изд-во МГУ, 1988. – 121 с. 2. Виноградов В.В. Стилистика. Теория поэтической речи. Поэтика. / В.В. Виноградов. – М.: Наука, 1963. – 286 с. 3. Дорошкевич О.К. В.І. Самійленко / О.К. Дорошкевич // Реалізм і народність української літератури ХІХ ст. – Київ: Наукова думка, 1986. –С.185-220. 4. Лисиченко Л.А. Мовна картина світу та її рівні // Л.А. Лисиченко // Збірник Харківського історико-філол. товариства. –Х.: Майдан, 1998. – Т.6. – С. 129-144. 5. Малахова О.А. Мовна модель поетичного світу Володимира Самійленка: дис. ... кандидата філол. наук: 10.02.01 / Олена Анатоліївна Малахова. – Харків, 2007. – 202 с. 6. Русанівський В.М. Семантична глибина слова (з таємниць Шевченкової мови) // В.М. Русанівський // Мовзнавство. – 1991. – №2. – С.3-7. 7. Философский энциклопедический словарь / [авт.-сост.: Е.Ф. Губский, Г.В. Кораблева, В.А. Лутченко]. – М.: ИНФРА-М, 2001 – 576 с. – (Библиотека словарей «ИНФРА-М»). |
ДО ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ В статті розглядається феномен емоційного вигорання, його стадії, фази, такі як: застережлива, зниження рівня власної участі,емоційні... |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її. Борімося за красу мови, за правильність... |
Фронтальні види контрольних робіт Суспільно-гуманітарний напрям (історичний, правовий, філософський профілі); філологічний напрям (профіль – іноземна філологія); художньо-естетичний... |
КОНКУРС ЗНАВЦІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ Традиційно Шевченківським дням присвячена галерея стіннівок. У стінгазетах відображено біографічні відомості, цікаві події з життя... |
ВСТУП. ПОСТАНОВКА ЗАДАЧІ В статті розглянуті задачі галузі дослідження якості каналів мовної комунікації. Складено десять артикуляційних таблиць слів української... |
Уроку. Маркетингові дослідження проекту Мета: засвоєння знань про сутність та методи маркетингового дослідження; про джерела маркетингової інформації; формування вмінь... |
Практичні заняття, їх тематика та обсяг Методи дослідження спілкування та міжособистісної взаємодії. Вивчення особистісно-комунікативних властивостей. Методика діагностики... |
Methodology of finance and accounting scientific research Льовочкін С. В. Фінансова думка України / Київ: Кондор – Тернопіль: Економічна думка. – 2008. – 513 с |
Уроку: Маркетингові дослідження проекту Розвиваюча: розвивати технічне мислення, сприяти розвитку координації рухів, розвивати пам`ять, мислення |
Н. І. Ройко, вчитель географії Луцького навчально-реабілітаційного центру (м. Луцьк) Анотація. В статті розглядається виховне значення мистецтва для розвитку особистості слабозорих школярів |