Тема уроку. Маркетингові дослідження проекту
Мета: засвоєння знань про сутність та методи маркетингового дослідження; про джерела маркетингової інформації; формування вмінь організовувати та проводити маркетингові дослідження. Розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу. Виховувати допитливість, старанність, працелюбність, спостережливість.
Обладнання: папір, калькулятор.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина
- Перевірка присутніх.
- Призначення чергових.
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
1. Охарактеризуйте зміст та структуру виробничих сил та виробничих відносин.
2. Дайте характеристику економічної системи.
3. Дайте характеристику поняттю «собівартість».
4. Що впливає на ціну товару?
5. Розкрийте послідовність (алгоритм) економічної оцінки проекту.
III. Мотивація навчально-трудової діяльності
Перш ніж планувати розробку проекту, слід за допомогою спеціальних методів дослідження визначити, на які товари є попит; забезпечити виробництво необхідними ресурсами для задоволення цього попиту; найкращим чином запропонувати товар, своєчасно довівши його до споживача; отримати максимально можливий прибуток.
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
визначити сутність та методи маркетингового дослідження;
- навчитися організовувати та проводити маркетингові дослідження.
V. Вивчення нового матеріалу
План вивчення:
1. Загальні аспекти маркетингової діяльності.
2. Виявлення проблем і формулювання мети дослідження.
3. Методи маркетингових досліджень.
4. Джерела маркетингової інформації.
Загальні аспекти маркетингової діяльності
Маркетинг — це комплексна система управління ринком (підприємствами), основними елементами якої є:
товар;
ціна;
місцезнаходження товару;
- стимулювання попиту.
1. Цілі маркетингових досліджень.
Розповідь учителя
Сьогодні для того щоб одержати інформацію про ринок, будь-яке підприємство змушене проводити маркетингові дослідження (від англ. — ринок). Маркетингові дослідження необхідні підприємствам не тільки для залучення нових клієнтів, але й для збереження своїх постійних покупців. Достовірність маркетингової інформації є однією з найнеобхідніших умов для успішних продажів на ринку в умовах жорсткої конкурентної боротьби. Ви вже знаєте, що маркетингові дослідження являють собою збір, реєстрацію й аналіз даних із маркетингових проблем. Основна мета маркетингових досліджень полягає в зниженні ступеня невизначеності й прийнятті ефективних рішень у маркетингових проблемах.
Цілі маркетингового дослідження випливають із виявлених проблем. Маркетингові дослідження можуть носити «розвідувальний» характер, тобто бути спрямованими на збір попередньої інформації, або носити описовий характер.
У результаті маркетингових досліджень створюється інформаційна база, що є основою для складання прогнозів, програм і стратегій. Процес проведення маркетингових досліджень починається з визначення потреб і завершується підготовкою й презентацією заключного звіту.
Процес маркетингового дослідження складається з таких етапів:
визначення проблеми;
визначення потреби в товарі, послузі;
формулювання цілей маркетингового дослідження;
вибір методів проведення маркетингового дослідження;
визначення типів і джерел інформації;
вибір методу збору даних;
розробка форми для збору даних;
збір даних;
аналіз даних;
- підготовка й презентація заключного звіту.
2. Методи маркетингових досліджень.
Бесіда
— З якими методами маркетингових досліджень ви познайомилися в курсі трудового навчання в 9 класі?
Учитель підбиває підсумки бесіди, коригуючи відповіді учнів.
Розповідь учителя
Існують такі методи маркетингових досліджень:
— спостереження в магазині. Дослідники використовують відеоспостереження, щоб вивчити покупців у їхньому «природному середовищі»;
— спостереження вдома. Компанії посилають дослідників додому до покупців для вивчення їхнього ставлення до товару;
— дослідження за допомогою фокус-групи. Компанії набирають одну або більше фокус-груп, які обговорюють товар або послугу. Фокус-група може складатися з 6—10 осіб. Вони відповідають на запитання й коментують одне одного. Зазвичай цей процес записується на відео й пізніше обговорюється командою менеджерів;
— опитування й огляд. Компанії збирають інформацію у вигляді інтерв'ю з великою вибіркою населення;
- методи поглибленого інтерв'ю. Компанії організовують поглиблену дискусію з учасниками опитування для того, щоб зрозуміти їхні підсвідомі або приховані мотивації;
— маркетингові експерименти. Продумано добираються групи споживачів і аналізуються розбіжності в їхніх відповідях. Використовуючи кабельне телебачення або електронну пошту, компанії оцінюють різні рекламні кампанії, ціни й просування товару й можуть побачити, які з них найкращі.
Зараз найбільшою популярністю користуються такі методи: фокус-груп, анкетування й оглядів.
Методи збору даних при проведенні маркетингового дослідження поділяються на якісні й кількісні.
Міні-практикум
Учитель пропонує учням розподілити перелічені методи на якісні й кількісні та заповнити табл. «Методи збору даних». Вибір методу прямо залежить від проблеми.
Типи методів
|
Суть
|
Приклади
|
Якісні
|
Збір, аналіз та ін-
|
а) спостереження;
|
|
терпретація даних,
|
б)інтерв'ю;
|
|
отриманих шляхом
|
в) аналіз протоколу;
|
|
спостереження
|
г) проекційний метод;
|
|
|
д) панельний метод;
|
|
|
є) метод експертних оцінок
|
Кількісні
|
Збір даних у ході
|
а) анкетування;
|
|
опитувань великої
|
б) опитування
|
|
кількості респонден-
|
|
|
тів
|
|
Розповідь учителя
Кількісні методи збору даних проводять за допомогою спеціально розроблених опитувальних анкет. Маркетологи складають анкети таким чином, щоб вони були доступними
Підручники — корисні для легкого введення в нову тему.
Виробнича література — містить матеріали з конкретної галузі, що публікуються виробничими асоціаціями й іншими джерелами. У ній звичайно представлені дані гарної якості із останніх тенденцій і розробок.
Спеціалізовані виставки — надають прекрасну можливість для збору інформації про вироби конкурентів. Вони корисні також для встановлення контактів із потенційними партнерами.
Торговельні ярмарки — безцінні для ринкових досліджень і для збору технічної інформації. На них звичайно можливо установити гарні контакти й одержати цікаву інформацію про новітні продукти.
Звіти про дослідження ринку — складаються багатьма організаціями і часто надаються користувачам за плату. На жаль, не завжди існує чіткий взаємозв'язок між ціною та якістю звіту. Звіти про дослідження ринку часто з'являються в професійних журналах, виданнях професійних і торговельних асоціацій, публікаціях професійних органів тощо. Велика частина цих джерел [коштує недорого, тому основні зусилля йдуть на те, щоб їх просто знайти. Деякі звіти про дослідження ринку є в бібліотеках, а більш дорогі звіти можна знайти ,в організаціях, що займаються дослідженням ринку, або в їх агентів.
Електронні засоби. Інтернет є невичерпним джерелом будь-якої І інформації. Однак, вартість електронних послуг може бути високою, рому варто уважно вивчити їх вартість перед проведенням дослідження. Це важливо, тому що часто та ж сама інформація доступна у інших джерелах за більш низькими цінами. Варто вивчити VEB - сторінки потенційних клієнтів і конкурентів, тому що на них може бути коштовна і, у той же час, безкоштовна інформація.
VI. Практична робота
Маркетингове дослідження ринку
Обладнання та матеріали: проект, проектно-технологічна документація, результати економічної оцінки проекту, місцева періодика, реклама, комп'ютер, доступ до мережі Інтернет. Завдання. Провести маркетингове дослідження ринку.
Вступний інструктаж
1 Товари, що конкурують із дослідженим товаром, і їх порівняльна характеристика).
2. Визначення місткості ринку (ринок реалізації товару, кількість потенційних покупців товару, їх реальна купівельна спроможність, варіанти зміни місткості ринку).
3. Визначення споживачів товару (зробити сегментацію ринку за обраними параметрами, визначити цільовий ринок для товару і базового підприємства).
4. Розробка маркетингової стратегії (проаналізувати можливі альтернативи розвитку товару ринків, обрати найбільш сприятливу маркетингову стратегію).
5. Формування каналів збуту (описати можливості системи збуту товару, описати канал збуту,.обґрунтувати вибір).
6. Розробка рекламної програми (розробити рекламні звернення, обрати та обґрунтувати засоби реклами, розробити бюджет реклами).
2. Поточний інструктаж
- слідкувати за дотримуванням вимог, що ставляться перед учнями;
- допомагати учням у разі потреби;
- звернути увагу учнів на типові помилки та хиби під час виконання практичної роботи;
- відзначати правильність навчальних дій учнів.
3.Заключний інструктаж
- зробити підсумок практичної роботи, мотивувати його.
VII. Підсумок уроку
Рефлексія (усвідомлення набутих знань, виконаної роботи)
1. Що нового ви дізналися на уроці?
2. Чи можна скористатись отриманими знаннями у повсякденному житті? Де і за яких умов
Заключна частина:
виставлення оцінок за роботу на уроці.
VІІІ. Домашнє завдання: виконати завдання практичної роботи.
|