|
Скачати 60.67 Kb.
|
С.Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін ОІПОПП З економічними знаннями - до життєвих компетенцій У зв’язку з новими вимогами часу, постає необхідність значно оновити та збагатити сферу економічної освіти у системі шкільної освіти, оскільки сьогодні школярі, молодь недостатньо володіють необхідними компетентностями у галузі грамотної економічної поведінки, які необхідні їм у повсякденному житті, недостатньо орієнтуються на ринку товарів та послуг, не усвідомлюють, як вони можуть впливати на економічну політику та якість власного життя. Саме тому, вважаємо за доцільне надати певні рекомендації щодо оновлення освітньої політики в сфері вивчення економіки. Структура шкільного предмету „Економіка” склалася на основі багаторічного досвіду викладання курсу в навчальних закладах різного типу у різних регіонах України. У старшій школі економіка як базова дисципліна викладається на рівні стандарту у класах всіх профілів навчання, крім суспільно-гуманітарного. В універсальному профілі навчання передбачається вивчення економіки на більш широкому, порівняно із рівнем стандарту рівні. Академічний рівень викладання економіки може реалізуватись за рахунок варіативної складової типового навчального плану. Зміст предмету “Економіка”, як базового, вивчається у 10-х класах всіх напрямів, оскільки він входить до інваріантної складової змісту середньої освіти. Рівень профільної підготовки забезпечує поглиблене вивчення економіки, орієнтоване на майбутню професію. Реалізується у суспільно-гуманітарному та технологічному напрямах. У класах суспільно-гуманітарного напряму при виборі економічного профілю навчання у 10-му класі вивчається курс “Мікроекономіка”, в 11-му - “Макроекономіка”, у 12-му класі - “Міжнародна економіка”. У класах суспільно-гуманітарного напряму (правовий, історичний та філософський профілі) економіка викладається протягом двох років. Запровадження економічного профілю в старшій школі покликане сформувати систему раціонального мислення і поведінки сучасної людини в умовах ринкових відносин, розвивати підприємницькі здібності, виховувати майбутніх громадян, які стануть носіями національної та людської гідності, патріотизму, порядності, ділової культури, активними творцями матеріальних і духовних цінностей. Мета профільного вивчення економіки – підготувати відповідальних громадян, які прийматимуть ефективні рішення з економічних питань, вдумливих читачів газет і журналів, сприйнятливих глядачів телебачення, уважних слухачів радіо і критичних аналітиків політичного процесу. Ефективні економічні рішення будуть прийматися тоді, коли, крім знання основних понять і характеру їхнього взаємозв’язку, учні усвідомлюватимуть широкі соціальні цілі, що найчастіше використовуються для оцінки результатів розвитку економіки та політики уряду, і володітимуть точним обґрунтованим методом прийняття економічних рішень. Профільна економічна освіта в школі є необхідною умовою формування соціальних компетентностей в учнів, озброєння їх навичками адаптації до соціальних ролей в економічному середовищі, що змінюється, виховання нового синтезу ціннісних установок у підростаючого покоління. Вона має сприяти формуванню компетенцій, достатніх для орієнтації своєї поведінки і захисту своїх інтересів при зіткненні із різноманітними видами економічної діяльності та економічних інститутів (розуміння своєї ролі як споживача, платника податків, власника банківських рахунків тощо). З її допомогою закріплюється система знань і навичок, які забезпечують соціалізацію школярів, володіння основами соціальних компетентностей в економічному середовищі, здатності до адаптації своєї поведінки стосовно окремих ситуацій і проблем, до самостійного захисту своїх інтересів. Для поглиблення і розширення змісту профільних предметів або забезпечення профільної прикладної і початкової професійної спеціалізації навчання пропонуються курси за вибором, які створюються за рахунок варіативного (шкільного та регіонального) компонента змісту освіти. У старшій профільній школі зміст предмету “Економіка” представлений окремими спеціальними курсами, які враховують інтереси, здібності та життєві плани учнів з одного боку, і відповідають профілю школи з іншого. До варіативної частини профільної школи внесені такі економічні курси, які найбільш суттєво пов`язані з профілем класів і шкіл та сприятимуть розширенню знань старшокласників. Пропонуємо такі курси за вибором: “Основи інтелектуальної власності”, “Основи споживчих знань”, “Власна справа”, “Основи підприємництва”, “Основи маркетингу”, “Основи менеджменту”, “Географія світового господарства з основами економіки”, “Маркетингова географія” тощо. Нагадуємо, що для загальнокультурного розвитку особистості, відчутті українського школяра бути причетним до європейських подій, виховання свідомого громадянина Європи ми пропонуємо регіональний факультативний курс „Європейський вибір України”, який можна запроваджувати у 10 чи 11 класах усіх профілів. Починаючи із 2000/2001 навчального року, спостерігається тенденція до збільшення кількості навчальних закладів, в яких здійснюється профільне вивчення економіки. У Черкаській області існує п’ять ліцеїв економічного профілю, понад 15 навчальних закладів із поглибленим вивченням економічних дисциплін. На жаль, дуже мало навчальних закладів із безперервною економічною освітою. Серед них слід виділити Черкаську спеціалізовану школу І-ІІІ ступенів №18 Черкаської міської ради, яка протягом 7 років реалізує принцип наступності у економічній освіті. Добрим словом потрібно згадати Городищенський економічний ліцей та Кам’янський еколого-економічний ліцей, які кожного року готують призерів обласних олімпіад, призерів МАН другого та третього етапів. Очевидно, що успіх профільного навчання в старшій школі залежить від готовності і якісних змін в професійній діяльності вчителя. Проблеми, пов’язані з організацією і ризиками у впровадженні профільного навчання, повинні стати предметом широкого обговорення із вчителями економіки на серпневих нарадах (порада Міністерства освіти і науки України). Сьогодні важливою складовою шкільної економічної освіти має стати споживча освіта. 01.12.2005 р. Президент України Віктор Ющенко підписав Закон України «Про внесення змін у Закон України «Про захист прав споживачів», 13.01.2006 р. Закон у новій редакції вступив у дію. Саме в контексті дії даного законодавства слід розглядати й ті кроки, що сьогодні робить українська освіта у поширенні серед учнівської молоді споживчих знань. Вже понад 7 років у школах області викладається спецкурс „Основи споживчих знань”. Споживча освіта має стати складовою формування громадянина демократичного суспільства. Формування основ економічного мислення, серед яких є місце споживчим знанням, допоможе учням не тільки навчитись ефективно орієнтуватись в економічному просторі, а й приймати певні рішення, що стосуються планування свого подальшого життя та кар’єри, освіти, праці, вибору професії. Це також важливо і для того, щоб бути компетентним у реалізації власних прав, набутті знань та навичок для аналізу економічних подій у державі, розуміння реалій оточуючого світу, орієнтування у широкому колі послуг та товарів тощо. Без формування в населення ринкового мислення, адаптованого до реального життя, неможливо впроваджувати економічні реформи. Основними завданнями споживчої освіти є:
І щоб ми не говорили про нинішні досягнення вчителів Черкаської області у підготовці учнів до турнірів, змагань, олімпіад, конкурсів-захистів МАН проблемою залишається те, що якісне викладання предмету здійснюють одні і ті ж викладачі, це: В.В. Хуторянська, Л.В. Зінченко, І.О.Тютюнник, Г.М. Панченко, Л.І. Засядько, ( м.Черкаси), Н.Г. Жуган (м. Городище), Л.І. Гетьман ( м. Кам’янка), Н.С. Онищенко (смт.Чорнобай), С.І Лелека (м.Умань), С.І. Заєць (м. Золотоноша). Минулого навчального року ІІІ Всеукраїнський турнір юних економістів відбувся у місті Черкаси. Достойним був виступ збірної команди Черкаської області, яка виборола третє місце, а її капітан Юхта Олексій отримав диплом «Економічний інтелект України» за індивідуальний виступ. Неможливо не відмітити «новачка» економічних конкурсів, команду Катеринопільського економічного ліцею, яка хоч і не виборола призового місця, але сподобалася і журі, і глядачам. Запитання до наступного економічного турніру ( їх всього 20) друкуються у фаховій економічній літературі:
|
Впровадження проектних технологій при вивченні німецької мови як... |
Тема: «До перлин зоряного неба!» України з іншими країнами світу в галузі освоєння космічного простору; розвиток життєвих компетенцій; виховання патріотизму, гордості... |
РОЗУМІННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ – ЗАПОРУКА УДОСКОНАЛЕННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ... Практичних професійних та життєвих проблем, до активної участі в житті суспільства, до подальшого всебічного розвитку. Компетентнісний... |
Міністерство освіти та науки, молоді та спорту України Відділ освіти... На уроці спрямовуємо діяльність на те,щоб,озброївши дитину певними знаннями, навчити її шукати якомога ширше коло практичного застосування... |
Громадської ради з питань оцінювання професійних компетенцій випускників... Чергове засідання Громадської ради з питань оцінювання професійних компетенцій випускників ДУЕП |
Кризи вікових періодів Матеріал підготувала ст викладач кафедри психології Гребенюк О. Ю З точки зору змісту і характеру психологічних проблем чи життєвих обставин, що спричинили кризову ситуацію, а також особистісних... |
Тема. Методика ООЖН підхід зосереджений на учнях Мета. Познайомити учасників тренінгу з методикою ООЖН(освіта на основі набуття життєвих навичок). Дати розуміння того, що навчання... |
Особливості викладання екології в умовах профільної школи у 2012/2013 навчальному році Показником якості екологічної освіти. В сучасному суспільстві виникає потреба в особистостях, які не лише володію теоретичними знаннями,... |
Управління економічними процесами |
Юний друже! Так, так юний, бо ця невеличка брошура написана саме... Написана як спроба поділитися життєвим досвідом та певними знаннями щодо дуже важливого питання – як зробити своє життя безпечнішим.... |