Особливості викладання екології в умовах профільної школи у 2012/2013 навчальному році


Скачати 95.86 Kb.
Назва Особливості викладання екології в умовах профільної школи у 2012/2013 навчальному році
Дата 22.02.2016
Розмір 95.86 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Особливості викладання екології в умовах профільної школи у 2012/2013 навчальному році.

Сучасна молодь вступає в життя в епоху не тільки бурхливого розвитку науки і техніки, а й негативних наслідків науково-технічної революції та демографічного вибуху, тому сьогодні особлива увага приділяється екологічній освіті. Практична компетентність є важливим показником якості екологічної освіти. В сучасному суспільстві виникає потреба в особистостях, які не лише володію теоретичними знаннями, а можуть творчо мислити та приймати правильні рішення в складних ситуаціях, тому ставляться значні вимоги до володіння екологічними знаннями, уміннями та навичками.

Активна переорієнтація української освіти на європейські та світові стандарти, надання можливості учневі здобути якісні функціональні знання спричинила перехід на профільне навчання в старшій школі. Основна ідея профільної школи - формування компетентної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, професійного і життєвого самовизначення та подальшої максимальної самореалізації, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, застосовувати здобуті знання в життєвих ситуаціях. Профільне навчання забезпечує диференціацію освіти, створює оптимальні умови для виявлення нахилів, розвитку інтересів і здібностей кожного учня, має на меті забезпечити глибшу підготовку старшокласників у тій галузі знань і діяльності, до яких у них сформувалися стійкі інтереси і здібності.

Відповідно до Концепції профільного навчання у старшій школі здійснюється за такими напрямами диференціації: природничо-математичний, суспільно-гуманітарний, філологічний, художньо-естетичний, технологічний, спортивний. Напрями диференціації конкретизуються в окремі профілі навчання, наприклад: біолого-хімічний, біолого-фізичний, біотехнологічний, агрохімічний, екологічний профіль навчання.

Навчання екології в 2012-2013 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних планів, затверджених наказами Міністерства освіти і науки (від 05.02.2009
№ 66 «Про внесення змін до наказу МОН України від 23.02.2004 №132 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи» та від 27.08.2010 № 834 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню»).

У 2012-2013 навчальному році навчання екології у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами:


Екологія



Навчальна программа для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту, академічний рівень.

Навчальна программа для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень.


Кількість годин, передбачених програмами для вивчення тем або розділів, є орієнтовною і може бути змінена вчителем. Резервні години можуть бути використані для повторення, систематизації, узагальнення навчального матеріалу, коригування знань, контролю навчальних досягнень учнів. Навчальні програми передбачають проведення шкільних екскурсій. Учитель має право самостійно обирати час їх проведення, використовуючи для цього резервні години або години навчальної практики.

Необхідно узгодити вивчення біології та екології в 11 класі. Зміст навчального матеріалу з біології враховує, що учні 11 класів, які навчаються біології на академічному рівні та рівні стандарту, вивчатимуть окремий предмет «Екологія». Водночас зміст програми з екології базується на принципах неперервності і наступності шкільної екологічної освіти, її інтеграції з іншими природничими дисциплінами на основі внутрішньопредметних і міжпредметних зв’язків. З метою реалізації зазначеного принципу, враховуючи зміст і структуру навчальних програм з природничих дисциплін, зокрема біології та хімії, рекомендуємо запланувати вивчення екології у другому семестрі (1 година тижневого навантаження). На вивчення біології рекомендуємо виділити у І семестрі 2 години, а у ІІ семестрі – 1 годину на тиждень.

Відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки, молоді і спорту України передбачено напрямки диференціації освіти, які конкретизуються у формі поглибленого вивчення екології. Методичне забезпечення курсу екології розроблено Міністерством освіти і науки, молоді і спорту України Програма для кожного класу розрахована на 34 та 17 годин. У робочому навчальному плані в рамках варіативної складової визначається кількість годин, яка реально фінансується (але не менше 17 годин на рік). За рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором може здійснюватись на окремих сторінках класного журналу або в окремих журналах. Зміст пропонованих курсів за вибором і факультативів включено до рекомендованого Міністерством освіти і науки, молоді і спорту України (наказ МОН від 28.10.2010 №2021) збірника спецкурсів та навчальних програм для 11-річної школи «Географія», м. Київ, 2010р. Вчитель, якому доручається викладання курсу, має право вносити необхідні корективи до програми за умови збереження її цілісності та послідовності вивчення розділів та тем.

Рекомендований перелік окремих програм курсів за вибором та факультативів:

«Рідний край», 8-9 клас (17 год), Андрусяк Г.В, Гільберг Т.Г.;

«Всесвіт і ми», 9 клас (9год), СолодюкВ., ФрапчукІ., Даншьчук Н., Фурманчук Л., Охота І., Пашко М.;

«Подорож екзотичними островами», 8 клас (17 год), Бабич Н., Грабовська О., Мельник 3., Макстмчук В., Іващук В., Нестер В., Шведа Т., Янишена С.;

«Зелений пакет», 8-9 клас (34 год);

«В похід, юні туристи!», 8 клас (17 год) Сшриковська Г., Сидоренко С, Чорна Н.;

«Роз'язування географічних задач», 9 клас (17год), Пасічник А.;

«Здоров'я людини - основа здорового суспільства», 9 клас (17год), Гільберг Т., Мирна Л., Гварадзе Л.;

«Місто як урбоекосистема», 8 (9) клас (17год), Мирна Л., Віркун В., Калінська Н., Гварадзе Л, Бітюк М.;

«Екологія води», 8 клас (17год), Мирна Л.А., Віркун В. О., Калінська H.P.;

«Озеленення населених територій», 8(9) клас (17год);

«Основи зеленого дизайну», 8(9) (17 год), Арчишевська Л. П.,
О. М. Ліхньовська О. В.



Крім того факультативи та курси за вибором пропонується у збірниках навчальних програм курсів за вибором та факультативів з біології та хімії для до профільної підготовки та профільного навчання, рекомендованих для використання в загальноосвітніх навчальних закладах. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009. – 288с., Тернопіль: Мандрівець 2010р.

«Світ кімнатних рослин» - курс для учнів 7-х, 8-х, 9-х класів загальноосвітніх шкіл (17 год), Випівська Г.П., Матущенко Т.А.;

«Аптека природи» (I частина) - курс для учнів 7-х класів загальноосвітніх шкіл (35 год, з них 2 год резервні), Шендрик О.В.;

«Охорона тварин» - для учнів 8-х (9-х) класів (35 год, з них 1 год резервна), Буца О.Й., Гнідець О.Є., Ковальчук Т.І., Новикова Н.І., Чувашко О.О., Щербань О.В., Шушкевич Н.Д., Юрович В.В.;

«Біологія і комп’ютер» - для учнів 7-го класу загальноосвітніх шкіл (35 год, з них 4 год резервні), Міронець Л.П.

«Екологія (аутекологія) рослин» - для учнів 8-х (9-х) класів загальноосвітніх шкіл (35 год, з них 1 год резервна), Драган Г.І.;

«Організм людини очима біофізика» - для учнів 10-х (11-х) класів (35 год), Яковлєва Є.В.;

«Методи наукових досліджень» - для учнів 9-х (10-х) класів (35 год), Коваленко С.О.;

«Математичне обґрунтування наукових досліджень» - для учнів 10-х (11-х) класів (17 год, з них 1 год резервна), Задорожний К.М.;

«Біохімічні основи життя» - для учнів 10-11-х класів (35 год), Яковлєва Є.В.;

«Лісознавство з основами лісівництва. Дендрологія» - учнів 10-11-х класів (70 год, з них 2 год резервні), Ковалюк В.Г., Боднарюк О.М.;

«Адаптаційна фізіологія людини і тварин» - для учнів 11-х класів (35 год, з них 4 год резервні), Ягенська Г.В.;

«Основи популяційної генетики людини» - для учнів 11-х (12-х) класів (17 год, з них 1 год резервна), Матяш Н.Ю., Сябро С.А.

«Безпека Харчування», курс за вибором (10 (11) класи), Г. Гупалешко;

«Хімія живих організмів», факультатив (курс 9 кл.), І. Стеценко вчит. хім. ЗОШ № 15 м. Черкаси.

«Основи екологічних знань», факультативний курс для учнів 9 класів (35 год.), Руснак Т.М., м.Чернівці.

Всі навчальні програми, що використовуються в навчально-виховному процесі, повинні мати відповідний гриф Міністерства.

У старшій школі кількість годин на тиждень для вивчення екології за різними рівнями змісту становить:

Рівень змісту

Екологія

10 клас

11 клас

Рівень стандарту



0,5 год.

Академічний рівень

Профільний рівень

2 год.

2 год.


Основними завданнями курсу "Екологія" (10-11 класи) для профільної школи є:

  • формування світоглядних знань про основні тенденції взаємодії суспільства і природи на сучасному етапі, взаємозалежність економіки й екології;

  • розкриття наукових основ природокористування, формування знань про традиції природокористування корінних громад населення, основні положення міжнародної стратегії сталого розвитку;

  • виховання розуміння сучасних екологічних проблем, усвідомлення їх важливості, актуальності і універсальності;

  • виховання почуття відповідальності за стан довкілля, усвідомлення місця людини в природі, свідомості щодо необхідності дотримання природоохоронного законодавства;

  • розвиток особистої відповідальності за стан довкілля на місцевому, регіональному рівні, вміння прогнозувати особисту діяльність та діяльність інших людей;

  • розвиток системи інтелектуальних та практичних умінь і навичок, емоційних переживань стосовно вивчення, оцінювання та збереження природи рідного краю та власного здоров’я.

Даний курс розрахований на 142 години (2 години тижневого навантаження у 10-11 класах) й охоплює 5 взаємопов’язаних розділів:
РОЗДІЛ І. Система «природа-населення-господарство»

Розділ ІІ. Екологічні тенденції зміни основних компонентів природи.

Розділ ІІІ. Провідні екологічні проблеми.

Розділ ІV. Екологічні аспекти здоров’я.

Розділ V. Екологічні стратегії. Напрямки виходу з екокризу.

Зміст навчального матеріалу в темах навчальних програм сформульовано стисло, що дає змогу вчителеві творчо планувати вивчення матеріалу. Під час планування необхідно враховувати обов'язкові результати навчання (вимоги до знань та вмінь учнів), що передбачені в кожній темі.

Практична частина програми є важливою й обов’язковою її складовою, оскільки обґрунтування певних залежностей, доведення наявних тенденцій розвитку, зрештою аргументація конкретної позиції неможливе без наведення певних статистичних відомостей. Тому практичні роботи передбачають розв’язання нескладних екологічних й економічних задач, здійснення порівняльного аналізу, проведення спостереження, міні-дослідження, соціологічного опитування, дискусій, конференцій, семінарів, презентацій, експертиз, "круглих столів", референдумів, ділових ігор, моніторингових досліджень, написання творчих робіт, розробки індивідуальних і колективних проектів. Мета проведення цих робіт може бути різною: мотиваційна, контролююча тощо.

Оцінюючи навчальні досягнення учнів з екології, необхідно керуватись критеріями, затвердженими МОН України, враховуючи при цьому:

  • правильність і науковість викладення матеріалу, повноту розкриття понять і закономірностей, точність вживання екологічної термінології;

  • ступінь самостійності відповіді;

  • логічність і доказовість у викладенні матеріалу;

  • ступінь сформованості інтелектуальних, загальноосвітніх, специфічних умінь (робота з картографічними, статистичними та іншими додатковими матеріалами).

Підручники




Екологія (профільний рівень)

Царик Л.П., Вітенко І.М.,

Царик П.Л.

10

Генеза

2010



Екологія (профільний рівень)

Царик Л.П., Вітенко І.М.,

Царик П.Л.

11

Генеза

2011


Оцінювання навчальних досягнень учнів з екології здійснюється відповідно до критеріїв навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.

Тематичне оцінювання здійснюється на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми, відповідно до вимог навчальних програм. Орієнтовна мінімальна кількість тематичних оцінок відповідно до кількості навчальних годин за рік: 70 год. (2 год. на тиждень) — 6 тематичних. Необхідність збільшення кількості тематичних оцінок визначається вчителем.
Тематична оцінка виставляється у класному журналі в колонці з написом «Тематична» без зазначення дати на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми з урахуванням поточних оцінок за різні види навчальних робіт (практичні, самостійні, творчі, ін. роботи) та підсумкового письмового контролю, яким вчитель охоплює не всіх учнів, а лише тих, які не мають достатньої кількості оцінок з теми, або які бажають підвищити (підтвердити) свої знання. Тематичний контроль є частиною (10-15 хв.), а не цілим уроком. Проведення окремого уроку для здійснення тематичного контролю – є недоцільним. (наказ МОН України від 03.06.2008 №496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5—11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»).

Відпрацювання пропущених учнем практичних є недоцільним. Оцінка за ведення зошитів не виставляється.

Важливою складовою навчання екології є формування в учнів практичних умінь і навичок під час проведення практичних робіт. Практична робота виконується впродовж уроку.

Схожі:

ВИКЛАДАННЯ ФІЗИКИ У НОВОМУ НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
В умовах диференціації старшої школи суттєво підвищується роль основної школи, яка забезпечує базу для подальшого розвитку загальної...
Особливості проведення державної підсумкової атестації з екології...
Д 27. 01. 2012 р. №1/9-61 "Про особливості проведення державної підсумкової атестації у загальноосвітніх навчальних закладах в 2011/2012...
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2012-2013н р. Навчання хімії в 2012-2013
Навчання хімії в 2012-2013 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних...
Деякі питання організації виховної роботи у 2012/2013 навчальному році
Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах...
С. Кам’янобрід Наказ 07. 06. 2013 №62- О Про підсумки
Про загальну середню освіту”, Національної доктрини розвитку освіти, концепції 12-річної загальноосвітньої школи, а також відповідно...
УКРА Ї Н А ХМЕЛЬНИЦЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ДЕПАРТАМЕНТ...
«Особливості проведення державної підсумкової атестації у загальноосвітніх навчальних закладах в 2012/2013 навчальному році»
Методичні рекомендації щодо викладання географії в 2012-2013 навчальному році
Гуманізація, екологізація, соціологізація і економізація навчання продовжують бути пріоритетними напрямками розвитку шкільної географічної...
План роботи атестаційної комісії 1 рівня Гадяцької гімназії імені...
Підготовка та видання наказу «Про атестацію педагогічних працівників навчальних закладів у 2012 – 2013 навчальному році»
Методичні рекомендації щодо викладання екології у 2015/2016 навчальному році П. С. Чухненко
Основною метою вивчення предмета «Екологія» у школі є формування завершальних елементів екологічної культури старшокласників, навичок,...
Конкурс знавців укр мови ім. Шевченка- СШ№4 >24. 11. 2012
Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2012/2013 навчальному році
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка