Спеціальність “Економіка підприємства”, “Фінанси”,“Облік і аудит”,“маркетинг”


Скачати 374.69 Kb.
Назва Спеціальність “Економіка підприємства”, “Фінанси”,“Облік і аудит”,“маркетинг”
Сторінка 1/3
Дата 18.03.2013
Розмір 374.69 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
  1   2   3
Західнодонбаський приватний інститут економіки і управління


“Затверджую”

Проректор з навчально-методичної роботи

__________________

“__” ________ 2009 р.

РОБОЧА програма



дисципліна “Основи економічних знань”

спеціальність “Економіка підприємства”, “Фінанси”,“Облік і аудит”,“маркетинг”


Факультет фінансовий Кафедра обліку і аудиту

Курс І ДФН Семестр І
Павлоград

2009

Дисципліна “Основи економічних знань ” належить до гуманітарних при підготовці фахівців економічного профілю. Курс посідає важливе місце у навчальному процесі. Він має зв’язок з такими дисциплінами, як “Політекономія”, “Економічна теорія”, “Історія економічних вчень”, “Макроекоеноміка”, “Мікроекоеноміка”.
Робоча програма затверджена на засіданні кафедри обліку і аудиту

Пр. № 1 від 28.08.2009р.


Зав. кафедри _________________

Схвалено методичною Радою Західнодонбаського приватного інституту економіки і управління

Пр. № 1 від 26.08.2009р.


Структура програми навчальної дисципліни

«Основи економічних знань»
1. Опис предмета навчальної дисципліни.

Предмет: методологія і методика ведення бухгалтерського обліку на підприємстві.

Курс

Підготовка

Бакалаврів,

Спеціалістів

Напрям,

Спеціальність

Освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

Кількість кредитів
Кількість модулів

1
Кількість змістових модулів

1
Загальна кількість

годин

Тижневих годин


Шифр та назва напряму Економіка і підприємництво 0501
Шифр та назва спеціальності Облік і аудит 6.050100
Освітньо-кваліфікаційний рівень (бакалавр, спеціаліст)

  • Обов'язкова

  • За вибором +

  • Рік підготовки 2009

  • Семестр І

  • Лекції (теоретична підготовка) ___ години

  • Практичні ___годин

  • Самостійна робота_____ годин

  • Індивідуальна робота ____ годин

  • Вид контролю – залік




Мета дисципліни:

Формування сучасної системи знань з теорії економічних знань

Завдання:

  • вивчення теоретичних засад економіки;

  • ознайомлення із завданнями економіки;

  • засвоєння економічної термінології




Предмет:

Економічні категорії


Вивчення основ економічних знань передбачає вивчення категоріального апарату

Розуміння основ економічних знань дає можливість: засвоєння змісту таких економічних категорій, як виробництва, товарообігу, грошового обігу, видів економічних систем; розуміння причин інфляції, конкуренції, кризисних явищ в економіці.

Після опанування курсу «Основи економічних знань» студент повинен знати:

  • сутність основних економічних категорій (виробництво, товар, гроші, економічна система, інфляція, конкуренція, ринок)

  • фактори виробництва, чинники кризисних явищ в економіці

ВСТУП
Ефективне функціонування економіки країни значною мірою визначається рівнем економічних знань у студентів.

Курс посідає важливе місце у навчальному процесі. Він має зв’язок з такими дисциплінами, як “Політекономія”, “Економічна теорія”, “Історія економічних вчень”, “Макроекоеноміка”, “Мікроекоеноміка”.
Метою Робочої програми є надання студентам методичного забезпечення при вивченні курсу, сприяння орієнтації студентів у визначенні основних засад економічних знань , формування вмінь щодо використання набутих знань при подальшому вивченні професійно орієнтованих дисциплін.


ПРОГРАМА КУРСУ
ТЕМА 1. СУТНІСТЬ ЕКОНОМІКИ
Мета: зрозуміти сутність економіки, ознайомитись із стадіями розвитку економіки, системою економічних наук, рівнями економічної системи суспільства, поняттям «економічні категорії»

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти стадії розвитку, володіти знаннями щодо рівнів економічної системи
Виникнення терміну «економіка» та її сутність. Стадії розвитку економіки. Система економічних наук. Рівні економічної системи суспільства. Поняття «економічні категорії»
Понятійний апарат: економіка, економічні відносини, економічні категорії, економічні закони, економікс

ТЕМА 2. ВИРОБНИЦТВО
Мета : зрозуміти сутність виробництва, ознайомитись із структурою виробництва, його взаємозв’язком з розподілом, обміном та споживанням.

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти продуктивні сили від факторів виробництва, види відтворення та форми виробництва
Сутність та структура виробництва, його взаємозв’язок з розподілом, обміном та споживанням. Продуктивні сили та фактори виробництва. Види відтворення. Форми виробництва
Понятійний апарат: виробництво, відтворення, розподіл, засоби виробництва , капітал.
ТЕМА 3. ФОРМИ ВИРОБНИЦТВА
Мета: зрозуміти сутність натурального, товарного та суспільного виробництва, ознайомитись із їх видами, структурою, основними рисами

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти форми виробництва
Сутність та основні риси натурального виробництва. Види товарного виробництва. Суспільне виробництво: сутність, структура
Понятійний апарат: натуральне виробництво, товарне виробництво, суспільне виробництво, матеріальне виробництво , нематеріальне виробництво.
ТЕМА 4. ПОТРЕБИ ТА СПОЖИВЧЕ БЛАГО
Мета: зрозуміти сутність потреб та блага, ознайомитись із їх видами, та основними відмінностями

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти потреби від благ, розуміти дію закону зменшення граничного споживання блага
Сутність потреб. Класифікація потреб. Поняття блага, його види. Закон зменшення граничного споживання блага
Понятійний апарат: потреби, матеріальні потреби, абсолютні потреби, платоспроможні потреби, блага.

ТЕМА 5. РЕСУРСИ
Мета: зрозуміти сутність економічних ресурсів, ознайомитись із їх видами, призначенням, властивостями.

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти властивості ресурсів від їх особливостей, класифікувати ресурси за різними ознаками.
Сутність, склад та призначення ресурсів. Поняття та види обмеженості ресурсів. Властивості та особливості ресурсів. Класифікація ресурсів
Понятійний апарат: ресурси , відтворювані ресурси, обмеженість ресурсів, абсолютна обмеженість ресурсів, відносна обмеженість ресурсів.
ТЕМА 6. ТОВАР І ПОСЛУГИ ТА ЇХ ВЛАСТИВОСТІ
Мета: зрозуміти сутність товару та послуг, ознайомитись із їх видами, та основними відмінностями

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти властивості товарів від властивостей послуг, розуміти відмінність споживної та мінової вартості
Сутність товару. Види товарів. Властивості товару. Споживна та мінова вартість. Сутність та властивості послуг
Понятійний апарат: товар, вартість, споживана вартість, мінова вартість, послуга.
ТЕМА 7. ГРОШІ: СУТНІСТЬ,ФУНКЦІЇ, ЕВОЛЮЦІЯ РОЗВИТКУ
Мета: зрозуміти сутність грошей, ознайомитись із їх видами, функціями, еволюцією розвитку, основними видами

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти функції грошей, розуміти сутність та види інфляції
Сутність грошей. Функції грошей. Еволюція розвитку грошей. Основні види грошей
Понятійний апарат: гроші, масштаб цін, грошовий обіг, інфляція , дефляція
ТЕМА 8. ТИПИ ЕКОНОМІЧНИХ СИСТЕМ
Мета: зрозуміти сутність економічних систем, ознайомитись із їх основними видами та особливостями

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти традиційну, командно-адміністративну, ринкову та змішану економіку
Поняття економічної системи. Сутність та особливості традиційної економічної системи. Командно-адміністративна система. Ринкова система. Змішана економічна система
Понятійний апарат: економічна система, традиційна економічна система, командна економічна система, ринкова система, змішана економічна система
ТЕМА 9. СУТНІСТЬ ТА ВИДИ РИНКІВ
Мета: зрозуміти сутність ринку, ознайомитись із їх видами, функціями, суб’єктами та інфраструктурою

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти основні види ринків
Сутність ринку. Основні види ринків. Національний ринок. Суб’єкти та об’єкти ринку. Функції ринку. Інфраструктура ринку
Понятійний апарат: ринок , національний ринок, ринкові відносини, ринковий механізм, ринкова інфраструктура
ТЕМА 10. ВЛАСНІСТЬ: СУЧАСНІ ТИПИ, ФОРМИ ТА ВИДИ
Мета: зрозуміти сутність власності, ознайомитись із її видами, типами та формами,

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти володіння від користування та розпорядження, користатися законами власності і привласнення
Поняття власності та права власності. Закони власності і два закони привласнення. Сутність володіння, користування та розпорядження. Види, типи та форми власності
Понятійний апарат: власність, право власності, привласнення, відчуження, приватизація

ТЕМА 11. КОНКУРЕНЦІЯ
Мета: зрозуміти сутність конкуренції, ознайомитись із її видами, моделями та функціями

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти види та моделі конкуренції
Сутність конкуренції. Види та моделі конкуренції. Функції конкуренції
Понятійний апарат: конкуренція, досконала конкуренція, недосконала конкуренція, чиста конкуренція, олігополія
ТЕМА 12. ПОПИТ ТА ПРОПОЗИЦІЯ
Мета: зрозуміти сутність попиту та пропозиції, ознайомитись із дією закону попиту та пропозиції

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти застосовувати на практиці дію законів попиту та пропозиції
Сутність та види попиту. Закон попиту. Сутність пропозиції. Закон пропозиції. Рівноважна ціна
Понятійний апарат: попит, величина попиту, пропозиція, величина пропозиції, рівноважна ціна
ТЕМА 13. ВИТРАТИ, ДОХОДИ І ПРИБУТОК:

СУТНІСТЬ ТА ВИДИ
Мета: зрозуміти сутність витрат, доходів та прибутку, ознайомитись із їх видами, функціями, призначенням

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти визначати прибуток, відрізняти витрати від собівартості, а прибуток – від доходів
Сутність витрат виробництва. Поняття та види собівартості. Види та форми доходів в ринковій економіці. Прибуток: види та функції
Понятійний апарат: витрати виробництва, постійні витрати, собівартість, підприємницькій дохід, валовий прибуток

ТЕМА 14. ПІДПРИЄМНИЦТВО І ПІДПРИЄМСТВО
Мета: зрозуміти сутність підприємництва, ознайомитись із їх видами, характерними ознаками

Після завершення роботи студент повинен знати понятійний апарат за темою, уміти відрізняти форми підприємництва
Сутність та види підприємництва. Поняття та суб’єкти бізнесу. Характерні ознаки та види підприємств

.

Понятійний апарат: підприємництво, бізнес, підприємство, галузь, фірма

ПЛАН СЕМІНАРСЬКИХ ТА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Мета семінарських занять – систематизація і закріплення набутих під час лекцій теоретичних знань, контроль вивчення і освоєння питань, винесених на самостійну роботу студентів, стимулювання до пошуків правильних відповідей на актуальні питання дійсності, до вміння поважно слухати опонента, коректно вести диспут, діалог.

Форми проведення та зміст семінарських занять тестовий контроль знань за кожною темою, опитування студентів, обговорення дискусійних та проблемних питань.

ТЕМА 1. СУТНІСТЬ ЕКОНОМІКИ
Питання для обговорення

1. Як ви розумієте сутність економіки як суспільної науки?

2. Поясніть, чому основними учасниками економічного життя виступають люди, фірми та держава.

3. Яка роль належить людині в економічному житті і чим це викликано?

4. З іменами яких видатних особистостей пов’язана назва та предмет економіки?

5. Що спільного і чим відрізняються економічні науки?

6. Що розуміють під економічними відносинами?

7. В чому єдність і відмінність між різними економічними науками?

Питання для допитливих:

  1. Згідно із традицією в родовій громаді старійшини отримували більшу кількість виготовленого продукту, ніж молоді члени громади, хоча їх трудовий внесок був суттєво меншим. Чому так відбувалось?

  2. За яких обставин суспільство може перейти від стадії індустріального суспільства в стадію примітивної економіки і чи можливий такий перехід?

  3. На якій стадії економічного розвитку знаходилась Україна в Х столітті, ХІХ столітті, на початку ХХІ століття?

ТЕМА 2. ВИРОБНИЦТВО
Питання для обговорення

1. Як ви розумієте сутність виробництва?

2.Охарактеризуйте стадії виробництва. Чим принципово розподіл відрізняється від обміну?

3. Поясніть, чому існувало декілька підходів до класифікації факторів виробництва?

4. Охарактеризуйте фактори виробництва за марксистською та сучасною теоріями.

5. Що спільного і чим відрізняються робоча сила та праця?

6. Що розуміють під виробничими відносинами?

7. В чому полягає принципова різниця між виробництвом та відтворенням?

Питання для допитливих:

1. Е.Ф.Шумахер сказав: «Придивіться до того, як народ використовує свої землі, і ви зможете прийти до вельми точних прогнозів стосовно майбутнього цього народу». Прокоментуйте цей вислів з огляду на те, що земля – є одним з основних факторів виробництва. Що чекає Україну в майбутньому виходячи з нинішнього ставлення до землі та її використання.

2. Видатному філософу Вольтеру належить наступний вислів: «Нестача не в грошах, а в людях та обдарованнях роблять слабкою державу». Тобто, він вважав, що основним для процвітання держави є робоча сила та підприємці. Загальновідомо, що процвітання будь-якої держави певною мірою залежить від рівня розвитку виробництва. Чому Вольтер робив ставку саме на людей та обдарованих, а не на землю (як Е.Ф.Шумахер) та капітал (як К.Маркс)?

3. Міністр фінансів Росії часів правління Миколи ІІ Сергій Вітте якось сказав, що капітали, як і знання, не мають батьківщини. Чому він так вважав? Чи залишилась актуальною ця теза нині?

4. Що являє собою капітал – гроші, засоби виробництва, природні багатства, інтелект людини?
ТЕМА 3. ФОРМИ ВИРОБНИЦТВА
Питання для обговорення

1. Як ви розумієте сутність форм виробництва?

2.Охарактеризуйте товарну та суспільну форму виробництва. Чим вони принципово відрізняються?

3. Поясніть чим викликана поява товарної та суспільної форм виробництва.

4. Чим принципово відрізняється проста форма товарного виробництва від розвиненої?

5. Що властиво товарному виробництву та не властиво натуральному?

6. Охарактеризуйте основні ознаки натуральної форми виробництва

7. Які форми виробництва притаманні сучасній Україні?

Питання для допитливих:

1. Як відомо, сама «примітивна» форма виробництва, характерна для первіснообщинного устрою, – натуральна. За яких умов саме ця форма в сучасний час набуває актуальності?

2. Чи може відносна рідкість товару бути вартісностворюючим чинником?

3.  Де і в яких умовах на початку ХХІ ст. просте товарне вироб­ництво є ефективним?

4. У чому полягає сутність товарного виробництва та його історичне значення?
ТЕМА 4. ПОТРЕБИ ТА СПОЖИВЧЕ БЛАГО
Питання для обговорення

1. Як ви розумієте сутність потреб ?

2. Охарактеризуйте критерії класифікації потреб «за суб’єктами», «за об’єктами» та «за ступенем реалізації».

3. Поясніть кожну з «сходинок» піраміди А.Маслоу .

4. Чим принципово відрізняється базові потреби від всіх інших і чому фізіологічні потреби покладено в основу піраміди А Маслоу?

5. Що властиво потребам?

6. Що являє собою благо та які види благ існують?

7. В чому полягає суть закону зменшення граничного споживчого блага?
Питання для допитливих:

1.Які потреби є первинними, а які їх прохідними?

2. В яких ситуаціях більшість людей все більше і більше звертає увагу на взаємозамінюючі блага?

3. «Перезадовільнення» яких потреб людством призвело до фінансової кризи 2008-2010рр? Які блага необхідно збільшити Україні, щоб подолати наслідки такого «перезадовільнення» потреб?

4. Видатний англійський економіст Томас Роберт Мальтус (1766-1834рр) сказав: «Человек, пришедший в занятый уже мир... не имеет ни малейшего права требовать какого-бы то ни было пропитания, и в действительности он лишний на земле. На великом жизненном пиру нет для него места. Природа повелевает ему удалиться и не замедлит сама привести в исполнение свой приговор». Що могло спровокувати видатного економіста на дане висловлювання. Дайте йому оцінки з точки зору суспільної моралі та економіки.

ТЕМА 5. РЕСУРСИ
Питання для обговорення

1. В чому полягає сутність ресурсів?

2. Яким чином ресурси пов’язані з факторами виробництва?

3. Дайте визначення обмеженості ресурсів. Які властивості притаманні ресурсам?

4. В чому полягає обмеженість землі, капіталу, праці, підприємництва?

5. Яким чином можна вирішити проблему усунення обмеженості землі, праці, капіталу?

6. Чим принципово відрізняється абсолютна обмеженість від відносної?

7. В чому полягає єдність та протиріччя між потребами та ресурсами?

Питання для допитливих:

1. Який суттєвий взаємозв’язок між недостатністю багатьох ресурсів та економічною кризою, яка притаманна нинішній економіці України?

2. Яким чином Японія (одна з найбідніших на природні ресурси країн) досягла значних економічних успіхів і чому Україна поки що не скористалась досвідом Японії?

3. Чи можна сподіватись, що прогрес науки та техніки коли-небудь зможе подолати відносну обмеженість ресурсів?

4. Яким чином можна розв’язати одвічне протиріччя між обмеженістю ресурсів та безмежністю потреб, задовольнити які можна тільки використовуючи ресурси?

5. Який зв’язок між недостатністю багатьох ресурсів та економічно-фінансовою кризою, яку робить спробу побороти Україна?

ТЕМА 6. ТОВАР І ПОСЛУГИ ТА ЇХ ВЛАСТИВОСТІ
Питання для обговорення

1. В чому полягає сутність товару і сутність послуг?

2. Що являють собою і чим принципово відрізняються товари особистого споживання від товарів промислового призначення ?

3. Чому Карл Маркс назвав товар «соціальним образом» продукту?

4. Які властивості притаманні товарам?

5. Що являє собою споживана вартість?

6. Охарактеризуйте поняття «мінова вартість»

7. Чим принципово відрізняються споживана та мінова вартості?
Питання для допитливих:

1. Яким чином товари пов’язані з ресурсами та факторами виробництва?

2. Що спільного і чим відрізняються товари і послуги?

3. Видатному економісту Альфреду Маршалу належить такий вислів: «Ми б могли на рівних підставах сперечатися про те, регулюється вартість товару корисністю чи витратами праці, так само, як про те, розрізає шматок паперу верхнє чи нижнє лезо ножиці». Що означає це влучне зауваження? Чому корисність товару А.Маршал прирівнює до витрат праці?

4. У чому полягає єдність та які відмінності простої та розвиненої форм товарного виробництва?

5. В чому полягає відмінність між поняттями «вартість», «мінова вартість» та «споживна вартість»?

6. Чим відрізняється товарне господарство від натурального виробництва?
ТЕМА 7. ГРОШІ: СУТНІСТЬ,ФУНКЦІЇ, ЕВОЛЮЦІЯ РОЗВИТКУ
Питання для обговорення

1. В чому полягає сутність грошей?

2 Дайте визначення функціям грошей «міра вартості», «засіб обігу», «засіб нагромадження», «засіб платежу»

3. Поясніть функцію «світові гроші». За яких умов ця функція має ценз?

4. Що являють собою і чим принципово відрізняються товаро-гроші від інших видів грошей

5. Чим пояснюється відмова від товарних грошей на користь металевих?

6. Розкрийте суть інфляції та охарактеризуйте її типи.

7. Чим інфляція відрізняється від стагфляції та дефляції?
Питання для допитливих:

1. Невиконання якої (яких) функції грошима спричинило нинішню фінансово-економічну кризу? Хто несе відповідальність за виконання цієї (цих) функції?

2. Наскільки доречно і чи можливо впровадити єдину загальносвітову грошову одиницю? Може настав час перейти від національних грошей до загальносвітових?

3. Які гроші «виживуть» за будь-якої економічної системи? Чому?

4. Австралійські, південноамериканські, африканські племена аборигенів, так само як і первісні люди, не знають навіть товаро-грошей. Чому ж сучасне суспільство не може обійтись без грошей?

5. Завдяки розвитку якої з стадій виробництва виникли гроші?

6. До чого врешті решт приведуть дії влади, яка не демонтуючи причини інфляції, намагається подавляти форми її прояву?

7. Охарактеризуйте сучасний стан інфляційних процесів в нашій країні та зміст антиінфляційної політики держави.

8. Прислів’я стверджує : «Не в грошах щастя». Як би розвивалася економіка, якби для всіх людей це прислів’я стало неухильним керівництвом до дії?

9. Кому вигідна інфляція і чому?

10. Які гроші не піддаються девальвації?

11. Як би золота та срібла не було в природі, з’явилися б гроші чи ні? Який товар в цьому разі міг би стати грошима?

ТЕМА 8. ТИПИ ЕКОНОМІЧНИХ СИСТЕМ
Питання для обговорення

  1. У чому полягає сутність економічної системи суспільства?

  2. Чому так довго існувало натуральне господарство?

  3. Яким чином традиційна, ринкова і командна економіка вирішують проблему обмеженості ресурсів?

  4. Чи можливі інші економічні системи, ніж ті, що вже знайомі людству? Якщо можливі, то як вони будуть розв’язувати основні економічні проблеми?

  5. На яких принципах заснована класифікація економічних систем?

  6. Чому фашистські режими менш живучі, ніж комуністичні?

  7. Як би Аристотель назвав людину, яку А. Сміт визначив як "homo оeconomicus"?



Питання для допитливих

1. Видатному економісту Адаму Сміту належить такий вислів: «Вам здається, що своїми законами, які були прийняті з найкращих міркувань, або своїм втручанням ви допомагаєте економічній системі. Зовсім ні. Дайте їй спокій!» Що він мав на увазі? І чому небажано втручатись в розвиток економічної системи?

2. Напевно всім відомо прокляття стародавніх китайців «щоб ти жив в епоху великих змін!» (маються на увазі як політичні, так і економічні зміни). Чому «великі зміни» є прокляттям?

3. Батьком ринкової економіки вважається А.Сміт. На його думку, ринкова економіка має підґрунтя з трьох складових:

1). Homo oeconomicus – "людина економічна", тобто людиною керують власні, егоїстичні інтереси;

2). Invisible hand – "невидима рука", тобто конкуренція;

3). Laissez faire – принцип невтручання держави в економіку.

Які складові можна додати з огляду на нинішній розвиток ринкових відносин в світі?

4. На питання «Хто ти?» поляк відповідає: «Я – поляк, я – католик». Українці частіше кажуть: «Я – батько, мати, син, дочка». Про що, на Вашу думку, це може свідчити? Як ви вважаєте, які моделі людської поведінки найкраще пояснюють українську економічну ментальність?

5. На думку Нобелівського лауреата Ф. Хайєка, невірно, що вибір, який перед нами стоїть, це вибір між системою, де кожний отримує по заслугах відповідно певному абсолютному критерію, і системою, де долю людини визначає випадок. Насправді це вибір між системою, де розподіл здійснюють декілька осіб, і системою, де розподіл залежить, хоча б частково, від здібностей і заповзятливості самої людини, а почасти - від непередбачених обставин. Що мав на увазі Нобелівський лауреат?

6. Поясніть тезу Я. Корнаі, сформульовану в 70-ті роки: «В капіталістичних країнах завжди в дефіциті гроші і надлишок товарів, а в соціалістичних країнах - дефіцит товарів і надлишок грошей». Який з цих випадків набагато кращий? Прокоментуйте.

7. Економіка СРСР будувалася за принципом натурального господарства - все можемо виробляти самі. Які принципи економіки, її закони та механізми в наслідок цього не використовувалися і до чого це призводило?

8. За словами одного західного бізнесмена, «капіталізм - це коли кожен може відкрити власний магазин; комунізм - це коли ніхто не може відкрити власний магазин; соціалізм - це коли тільки я можу відкрити власний магазин». Прокоментуйте цей афоризм.

9. Як на Вашу думку, чому створення суспільства за принципами зрівняльності (за рецептами утопістів) неминуче веде до виникнення диктаторських режимів і насильства над людьми з боку держави?

10. Французький вислів «хай іде як іде», який є одним з основних принципів ринкової економіки, Адам Сміт сформулював у наступних словах «Щоб підняти державу з нижчої сходинки варварства до висот добробуту, потрібно лише в міру легкі податки та терплячість в управлінні. Все інше зробить природний хід речей». Чи згодні Ви з таким тлумаченням французького вислову? Прокоментуйте відповідь.
ТЕМА 9. СУТНІСТЬ ТА ВИДИ РИНКІВ
Питання для обговорення

1. Що являє собою ринок як економічна категорія?

2. Охарактеризуйте основні сегменти і суб’єкти національного ринку.

3. Чи є різниця між ринками взуття, одягу, продовольчих товарів, верстатів, акцій, валюти? За яким критерієм розмежовуються елементи ринку?

4. На яки три «слони» спирається ринкова економіка? Прокоментуйте їх.

5. Чому у поняття «ринок» так багато означень? Про що це свідчить?

6. Наведіть та прокоментуйте умови формування і ефективного функціонування ринку

7. Охарактеризуйте основні функції ринку.
Питання для допитливих:

1. Як правило, для пересічних громадян не існує принципової різниці між такими економічними категоріями, як «базар», «ринок», «ярмарок» і їх розглядають як синоніми. Але існують принципові відмінності цих понять. В чому вони полягають?

2. Чому видатні економісти К. Макконнелл і С. Брю спочатку ринок розглядали як базар, місце ринкової торгівлі (ринкову площу), де зустрічаються виробник і споживач?

3. Як вплинуть на ринок наркотиків такі події:

а) посилення покарання за торгівлю і споживання наркотиків;

б) освітні програми про вплив наркотиків;

в) зростання життєвого рівня населення;

г) легалізація наркобізнесу?

4. Як пов’язана проблема обмеженості ресурсів з виникненням і еволюцією ринкової системи господарювання?
ТЕМА 10. ВЛАСНІСТЬ: СУЧАСНІ ТИПИ, ФОРМИ ТА ВИДИ
Питання для обговорення

1. Що являє собою власність?

2. Чим принципово відрізняються два типи власності?

3. Чи є приватна власність обов'язковим атрибутом ринкового господарства? Чому?

4. Охарактеризуйте форми ти види власності.

5. Чим принципово відрізняються володіння, розпорядження та користування власністю?

6. Привласнення та відчуження об’єднує те, що вони є процесом перетворення. А чим тоді вони відрізняються?

7. Чим відрізняється власність від права власності?
Питання для допитливих:

1. Згідно К.Марксу, приватна власність роз’єднує людей: кожен дбає лише про себе і байдужий до потреб суспільства. Навпаки, суспільна власність об'єднує людей, замість корисливого інтересу - прагнення до суспільного блага. Чи можете Ви навести контраргументи?

2. Як Ви розумієте економічний примус до праці?

3. До чого доводить слабка специфікація прав власності (за романом І.Ільфа і Є.Петрова «Дванадцять стільців»)?

4. За словами Б. Селігмена, «спрощена уява про Homo oeconomicus вже не може вважатися корисною концепцією. В сучасному складному цивілізованому суспільстві людина не вважається ні настільки розумною, ні настільки корисливою, як уявляли собі класики, а також і не миттєвим лічильником, на зразок більярдного гравця у М. Фрідмена». Прокоментуйте.

5. Загальновідомий афоризм видатного давньогрецького філософа Аристотеля (383-322рр. до н.е.): «Багатство полягає в праві користування, а не в праві власності». Чи залишився актуальним цей вислів і донині? Чому саме право користування, а не право власності на думку Аристотеля, створює багатство?

6. Чому за часів СРСР значного поширення набув афоризм «все навкруги колгоспне, все навкруги моє»? Наскільки актуальним залишається цей вислів для сучасної України?
ТЕМА 11. КОНКУРЕНЦІЯ
Питання для обговорення

1. Що є економічною основою конкуренції?

2. Які функції виконує конкуренція?

3. Наведіть ринкову класифікацію видів конкуренції.

4. Які характерні ознаки досконалої та недосконалої конкуренції?

5. Поясніть основну відмінність монополістичної та олігополістичної конкуренції.

6. Загальновідомо, що ідеальне – майже недосяжне. Чому чиста монополія та чиста конкуренція відносяться до ідеальної моделі ринку?

7. Які функції виконує конкуренція в ринковій та змішаній економіці?
Питання для допитливих

1. Чому в Україні рекламуються фірми, а на Заході - товари?

2. Як керівник великої компанії, яка займає монопольне положення в виробництві прохолоджуючих напоїв, наведіть докази проти прийняття антимонопольного законодавства;

3. Як голова комісії з антимонопольного регулювання, наведіть докази на користь прийняття антимонопольного законодавства.

4. Що, крім антимонопольного законодавства, може заважати монополії утримувати своє положення на ринку? (За новелою О.Генрі «Трест, який луснув»).

5. Наведіть цивілізовані методи усунення конкурентів.
ТЕМА 12. ПОПИТ ТА ПРОПОЗИЦІЯ
Питання для обговорення

  1. Розкрийте сутність та наведіть види попиту.

  2. Розкрийте зміст закону попиту. Чому споживачі придбають більше товарів при низьких цінах, ніж при високих?

  3. Чим характеризуються горизонтальний, проміжний і вертикальний відрізки кривої попиту?

  4. Розкрийте сутність пропозиції. Приведіть закон пропозиції. Чому виробники запропонують більше товарів при підвищенні цін?

  5. Чим характеризуються горизонтальний, проміжний і вертикальний відрізки кривої пропозиції?

  6. Що являє собою рівноважна ціна?

  7. В якому випадку досягається економічна рівновага на товарному ринку?


Практичні завдання

Задача №1. На товарному ринку склалися умови купівлі-продажу товару, наведені в таблиці. Побудуйте на графіку криву попиту та пропозиції і визначить рівноважну ціну

Ціна , грн.


Обсяг пропозиції, млрд.одиниць

Обсяг попиту, млрд.одиниць

Рівноважна ціна за одиницю товару, грн

50

100

500




100

150

450




150

200

400




200

300

300




300

400

100




500

500

50





Задача №2. Використовуючи данні Задачі №1 визначить, що відбудеться з рівноважною ціною, кривими попиту та пропозиції, якщо при незмінності ціни обсяги пропозиції знизяться на 50 млрд.одиниць?
Задача №3. Використовуючи данні Задачі №1 визначить, що відбудеться з рівноважною ціною, кривими попиту та пропозиції, якщо при незмінності ціни обсяги попиту зростуть на 50 млрд.одиниць?

Питання для допитливих

1. Як зміниться рівноважна ціна й рівноважна кількість товару А, якщо:

а) товар А стає більш модним;

б) скорочується кількість фірм, які виробляють товар А;

в) ціна на продукт В, який замінює в споживанні товар А, зменшується?

2. Як зміниться рівноважна ціна й рівноважна кількість товару В, якщо

а) підвищується ціна ресурсів, які використовуються в виробництві товару В;

б) споживачі очікують зменшення цін на товар В у найближчі часи;

в) уряд надає дотації на виробництво товару В.

3. Чи можна уявити ситуацію, коли криві попиту і пропозиції не перетинаються за умовою позитивних значень ціни та кількості товару?

4. Чому товари в нічних магазинах дорожче, ніж ті ж товари у звичайних магазинах вдень?

5. Опишіть і проаналізуйте в ринковій термінології своє рішення отримати вищу економічну освіту.

6. За якої ситуації і на які товари при різкому зростанні цін не буде виконуватись закон попиту, тобто і ціна, і попит будуть зростати?

7. Дефіцит чого відчує ринок, якщо попит буде значно перевищувати пропозицію? Для якої економічної системи така ситуація є характерною?

8. Кемпбеллу Р.Макконеллу та Стенлі Л.Брю належить вислів: «При конкуренції покупці - це господар, ринок - їх агент, а підприємства - їх слуга». Чому саме покупці являються господарями, а не підприємства і не ринок?      
ТЕМА 13. ВИТРАТИ, ДОХОДИ ТА ПРИБУТОК: СУТНІСТЬ ТА ВИДИ
Питання для обговорення

1. Розкрийте сутність та наведіть види витрат.

2. Чим принципово відрізняються виробничі витрати від собівартості?

3. В чому полягає сутність постійних витрат та змінних витрат? Чим вони відрізняються?

4. Розкрийте сутність та наведіть види доходів

5. Охарактеризуйте доходи, які отримують підприємства, працююче населення, держава.

6. Охарактеризуйте види прибутку.

7. Наведіть функції, які виконує прибуток.
Практичні завдання

Задача №1. Старий чумак зібрався в подорож на волах до Чорного моря за сіллю. Він взяв із собою 16 гривень (гривня – зливок срібла вагою 196гр.) розмірковуючи наступним чином:

2 гривні – на провіант на дорогу до Чорного моря,

8 гривень – на придбання солі,

2 гривні – на провіант на зворотню дорогу,

4 гривні – на казаків-охоронців, оскільки степом сіль (яка виступала і в якості товаро-грошей) можуть відняти татари або бандити.

Визначить розмір постійних та змінних витрат чумака.

Задача №2. Чумак з попередньої задачі привіз сіль в кількості 100 пудів. Він продав 30 пудів по ціні 0,5 грн за 1 пуд, 50 пудів по ціні 0,75 грн за пуд та 20 пудів по ціні 1 грн за пуд.

Який дохід отримав чумак?
Задача №3. За даними попередніх задач визначте розмір балансового та чистого прибутку чумака за умов, що податок на сіль складав 0,1 грн. за пуд солі.
Питання для допитливих

1. Що в грошовому вимірі більше - доходи чи прибуток? Поясніть відповідь.

2. Чому для підприємця важливішим є розмір прибутку, а не доходів?

3. Чи можна отримати дохід, не маючи ніяких витрат?

4. Як відомо, місце перетинання кривою попиту кривої пропозиції показує рівноважну ціну, тобто ціну, що задовольняє і покупця, і продавця. А що буде показувати точка перетину кривої витрат та кривої доходів?

Точку беззбитковості

5. За яких умов дохід переважно отримують не в грошовій, а в іншій формі? Чи сприяють ці умови розвитку суб’єкта отримання доходу та економіки країни?

6. Поясніть тезу, яку висунув в своїй праці «Капітал» Карл Маркс: «Капітал боїться відсутності прибутку, як природа боїться пустоти. Але якщо є прибуток, капітал стає сміливим».

7. Вкажіть правильну відповідь:


Отримувач доходу




Вид доходу

Землевласник




Прибуток

Робітник




Відсотки за депозитами або цінними паперами

Рантьє




Заробітна плата

Підприємство




Податки

Держава




Рента
  1   2   3

Схожі:

МетодичнІ матеріали до ДОДАТКОВОГО ЕКЗАМЕНУ
«Міжнародна економіка», 03050201 «Економічна кібернетика», 03050801 «Фінанси і кредит», 03050901 «Облік і аудит», 03050401 «Економіка...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до вивчення дисципліни „Фінанси” для студентів...
Методичні рекомендації до вивчення дисципліни „Фінанси” для студентів ІІІ курсу напрямків „Економіка підприємства”, «Облік та аудит»,...
Екзаменаційна програма з дисципліни «Економіка праці і соціально-трудові...
«Облік і аудит», 030508 «Фінанси і кредит», спеціалізації: «Фінанси», «Банківська справа» денної форми навчання
Методичні рекомендації для самостійного вивчення тем з дисципліни...
«Економіка підприємства», 03050901 «Бухгалтерський облік», 03050801 «Фінанси і кредит»
РОБОЧА навчальна програма дисципліни “ УНІВЕРСИТЕТСЬКА ОСВІТА” для...
«Міжнародна економіка», «Облік і аудит», «Фінанси і кредит» денної та заочної форм навчання складена відповідно до навчальної програми...
Навчально-методичний посібник для студентів напрямів підготовки 030508 «Фінанси і кредит»
«Фінанси і кредит», 030509 «Облік і аудит», 030502 «Економічна кібернетика», 030505 «Управління персоналом та економіка праці»
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«Фінанси і кредит» 030509 «Облік і аудит», 030505 «Управління персоналом та економіка праці»
ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА
«Фінанси і кредит», 030509 «Облік і аудит», 030502 «Економічна кібернетика», 030505 «Управління персоналом та економіка праці»
ГОСПОДАРСЬКЕ ЗАКОНОДАВСТВО
«Фінанси і кредит», 030509 «Облік і аудит», 030502 «Економічна кібернетика», 030505 «Управління персоналом та економіка праці»
КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ для студентів галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво»
Економіка і підприємництво», напрямів підготовки «Фінанси і кредит», «Облік і аудит», «Управління персоналом та економіка праці»,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка