Заняття 2


Скачати 0.5 Mb.
Назва Заняття 2
Сторінка 1/5
Дата 11.04.2013
Розмір 0.5 Mb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Біологія > Методичні рекомендації
  1   2   3   4   5


МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ

ДЗ ДНІПРОПЕТРОВСЬКА МЕДИЧНА АКАДЕМІЯ МОЗ УКРАЇНИ





«Затверджено»

на методичному засіданні

кафедри факультетської

педіатрії і медичної генетики

Завідувач кафедри, професор

______________ О.Є. Абатуров

«____» __________________ 2012 р.




МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

для студентів


Учбова дисципліна


Педіатрія


Модуль №


1

Змістовний модуль №1


Фізіологічні особливості та патологічні стани у новонароджених і дітей раннього віку


Тема заняття 2


Вигодовування та харчування здорових дітей. Хронічні розлади харчування у дітей раннього віку. Рахіт і його вплив на формування зубощелепної системи

Курс


4

Факультет


Стоматологічний




  1. Конкретні цілі практичного заняття:

  • Знати основні принципи та правила природного (особлива увага перевагам природного вигодовування), змішаного та штучного вигодовування дітей.

  • Володіти принципами раціонального харчування дітей різного віку та знати основні харчові інгредієнти для дитячого організму.

  • Визначати етіологічні і патогенетичні чинники розвитку дистрофій та рахіту.

  • Класифікувати і аналізувати типову клінічну картину хронічних порушень харчування та рахіту.

  • Знати принципи дієтотерапії, лікування та профілактики хронічних порушень харчування та рахіту.

  • Знати взаємозвязок розвитку рахіту та дистрофій і формування стоматологічної патології у дітей.

  • Знати клінічні особливості рахітогенна тетанія (спазмофілія)

  • Вміти надавати невідкладну допомогу при судомному синдромі

  • Демонструвати володіння морально - деонтологическими принципами медичного фахівця і принципами професійної субординації в педіатрії.


2. Базовий рівень підготовки


Назви базисних дисциплін


Отримані навички


1. Нормальна анатомія


Знання анатомічних особливостей кістково-м'язової системи

2. Біохімія

Обмін основних речовин та вітамінів в організмі, особливості обмін вітаміну Д у дітей раннього віку

3. Нормальна фізіологія


Знання механізмів регуляції кальцію і фосфору в організмі

3. Біологія і генетика


Значення генетичних чинників процесів зростання і розвитку дитини

4. Гістологія


Знання гістологічної будови і особливостей зростання кісток

5. Основи догляду за дітьми


Антропометричні виміри дітей; особливості організації догляду за дітьми раннього віку

6. Пропедевтична педіатрія


Вікові анатомо-фізіологічні особливості кісткової і м'язової системи у дітей різного віку.

Володіння відповідними методиками обстеження дітей: визначення стану кістково - м'язової системи, шкіри і підшкірної клітковини, оцінка фізичного і нервово-психічного розвитку дітей.

Вигодовування дітей раннього віку. Види молочних сумішів, їх вживання.

7. Фармакологія


Фармакологічні форми, механізми дії і дози препаратів для лікування рахіту та дистрофій


3. Вміст теми|

Стан нормального живлення у дітей – нормотрофия (ейтрофія) характеризується фізіологічними зросто-ваговими показниками, чистою бархатистою шкірою, правильно розвиненим скелетом, помірним апетитом, нормальними за частотою і якістю фізіологічними відправленнями, рожевими слизовими оболонками, відсутністю патологічних порушень з боку внутрішніх органів, хорошою опірністю організму, віковим нервово-психічним розвитком, позитивним емоційним настроєм.

Дистрофія - патологічні стани, при яких спостерігаються стійкі порушення фізичного розвитку, зміни морфо-функціонального стану внутрішніх органів і систем, порушення обмінних процесів, імунітету, внаслідок недостатнього або надлишкового вступу і засвоєння живильних речовин.

Хронічні розлади живлення у дітей можуть виявляться в різних формах в залежності ось характеру порушень трофіки і віку:

Для дітей перших двох років життя характерні:
I. Гіпотрофії
- відставання маси порівняно із зростанням.
II. Гипостатура
- рівномірне відставання маси і зросту
III. Паратрофії - надлишок маси по відношенню до зростання.

Старші вікові групи:
III. Дистрофія типа ожиріння
IV. Маразм аліментарний
(виснаження у дітей дошкільного і шкільного віку).

Згідно МКБ-10 гіпотрофії (пренатальна і постнатальна) мають шифри:
Шифр Е 43 – Важка білково-енергетична недостатність не уточнена
Шифр Е 44 – Білково-енергетична недостатність помірної і легкої важкості
Шифр Е 45 - Затримка розвитку, яка обумовлена білково-енергетичною недостатністю
- аліментарна
- низькорослість (карликовість)
- затримка зростання
- затримка фізичного розвитку унаслідок недостатності живлення
Шифр Е 46 – білково-енергетична недостатність не уточнена

Згідно «Протоколу лікування дітей з недостатністю живлення», затвердженого наказом МОЗ України N9 від 10.01.2005 р., білково-енергетична недостатність (гіпотрофія пренатальна, постнатальна) – це недостатнє живлення дитяти, яке характеризується зупинкою або уповільненням збільшення маси тіла, прогресуючим зниженням підшкірної основи, порушеннями пропорцій тіла, функцій живлення, обміну речовин, ослабінням специфічних, неспецифічних захисних сил і астенизацією організму, схильністю до розвитку інших захворювань, затримкою фізичного і нервово-психічного розвитку.

Білково-енергетична недостатність (БЕН) - одна з найсерйозніших медичних проблем у всьому світі. Медичні (у тому числі збільшення смертності, вплив на когнітивні функції) і соціально-економічні наслідки цієї проблеми величезні. Поширеність БЕН в різних країнах залежно від економічного розвитку складає 7-30% (у країнах, що розвиваються, - 20-30%). За даними досліджень ВООЗ, в бідних сім'ях у 22-35% дітей у віці від 2 до 6 років вага нижча 15-го перцентиля, зріст 11% дітей з таких сімей нижчий 5-го перцентиля для даного віку. У госпіталізованих дітей різні форми БЕН ще поширеніші, що обтяжує перебіг захворювань, погіршує їх прогноз, викликає затримку фізичного і нервово-психічного розвитку дітей.

Етіологія:

До екзогенних причин БЕН відносяться:

  • Аліментарні: гіпогалактія або утруднення при вигодовуванні грудьми; використання не відповідних віку сумішей, пізнє введення прикорму; порушення режиму харчування, безладне годування. Дуже часте годування призводить до порушення засвоєння їжі.

  • Інфекційні: внутрішньоутробні інфекції, інфікування в пологах, токсико-септические стани, інфекції сечових шляхів, шлунково-кишкові інфекції, що супроводяться проносом, блювотою, зниженням апетиту, підвищенням основного обміну, порушенням всмоктування. У багатьох країнах важливу роль відіграють паразитарні інфекції. При легкому перебігу інфекції енергетичні потреби зростають на 10%, при средньотяжких – на 50% від потреб в звичайних умовах. Крім того, будь-яке важке соматичне захворювання приводить до підвищення секреції соматостатина і внаслідок цього відбувається зниження маси тіла.

  • Токсичні чинники: гіпервітамінози, отруєння, у тому числі, лікарські.

  • Анорексія унаслідок психогенної і іншої депривації: бідність, несприятливі санітарно-гігієнічні умови, психічні захворювання батьків, умисне жорстоке поводження з дитиною.

Ендогенні причини:

- Анатомічні порушення ШКТ (гастроезофагальний рефлюкс, пілороспазм, пілоростеноз).

- Порушення всмоктування їжі: ферментопатії (целіакія, лактазна, дисахаридазна недостатність і ін.), муковісцидоз, кількісна недостатність кліток слизової оболонки кишечника при алкогольному синдромі плоду.

- Патологія ЦНС (родова травма, дитячий церебральний параліч, нервово-м'язові захворювання), природжена патологія серця і легенів, що супроводиться хронічною серцевою або дихальною недостатністю (аномалії розвитку легенів, вроджені вади серця).

- Ендокринні захворювання: гіперпаратиреоїдизм, цукровий діабет, адрено-генітальний синдром.

- Метаболічні дефекти: (порушення обміну амінокислот, хвороби накопичення).

Виникненню гіпотрофії сприяє ряд чинників пов'язаних із станом здоров'я матері: нефропатії, цукровий діабет, пієлонефрит, токсикоз першої і другої половини вагітності, неадекватний режим і живлення вагітною, фізичні і психічні перенапруження, алкоголь, куріння, вживання лікарських препаратів, фетоплацентарна недостатність, захворювання матки, що приводять до порушення живлення і кровообігу плоду.

Висока активність обміну речовин, значна потреба в нутрієнтах, відносно низька активність ферментів виступають сприятливим фоном для виникнення хронічних розладів живлення у дітей раннього віку. Чим молодше дитя, тим більше вірогідність виникнення БЕН.

Патогенез БЕН. Незалежно від причини, у хворих з БЕН порушується утилізація харчових речовин, перш за все білків, як в кишечнику, так і в тканинах. У зв'язку з цим підвищується екскреція азотистих продуктів з сечею з порушенням співвідношення між азотом сечовини і загальним азотом сечі. Азот сечовини в нормі складає близько 85%, при БЕН завжди понижений до 70-35%. Ферментативна активність шлунку, кишечника, підшлункової залози понижені пропорційно важкості захворювання. Характерний дисбиоз. Типові закрепи. Порушуються функції печінки – білково-синтетична, антитоксична, ацетилювання, метаболізм вуглеводів і жирів. Дефіцит білків, вітамінів і мікроелементів сприяє формуванню анемії. Порушується фагоцитарна активність нейтрофілів і макрофагів, пригноблюється активність Т-хелперів, що приводить до частих інфекційних захворювань з латентною течією.

Типові порушення обміну речовин: гіпопротеїнемія, гіпоальбумінемія, аміноацидурія; схильність до гіпоглікемії; ацидоз; гіповолемія. У крові і тканинах знижується рівень іонів калію, кальцію, фосфатів, проте, в тканинах затримуються іони натрію, що пояснюється зміною функції ендокринних залоз. В разі легкої або помірною БЕН спостерігається активація симпато-адреналової системи, як при хронічному стресі. При важкій БЕН спостерігається функціональна недостатність ендокринних залоз.

Площа поверхні тіла на одиницю маси збільшується; знижуються або виснажуються депо бурого жиру, що приводить до порушення теплового балансу, схильності до гіпотермії, залежності від температури довкілля. Порушення ліпідного обміну – гіперхолестеринемія, збільшення кількості вільних жирних кислот - сприяють зниженню синтезу соматотропного гормону і інсуліну.

Клінічні прояви БЕН можуть бути згруповані в ряд синдромів: Синдром трофічних розладів - стоншення підшкірно–жирової клітковини, зниження тургора тканин, плоска крива наростання і дефіцит маси тіла відносно зростання, ознаки полігіповітамінозу і дефіциту мікроелементів.

- Синдором травних порушень – анорексія, диспептические розлади, зниження толерантності до їжі, ознаки мальдигестії в копрограмі.

- Синдром дисфункції ЦНС – зниження емоційного тонусу, переважання негативних емоцій, періодичне занепокоєння (при важких гіпотрофіях – апатія), відставання психо-моторного розвитку.

- Синдром порушень гемопоезу і зниження імунобілогічної реактивності – дефіцитні анемії, вторинні імунодефіцитні стани (особливо страждає клітинна ланка імунітету). Стертий, атиповий перебіг патологічних процесів.

Клініка БЕН

Легка білково-енергетична недостатність: діагностується рідко, оскільки загальний стан дитяти страждає мало. Симптоми: помірне рухове занепокоєння, прояв жадності до їжі, урежение дефекації, легка блідість шкірних покривів, стоншування підшкірно-жирової клітковини переважне на животі. Тургор м'яких тканин понижений. В області пупка складка досягає не більше 0,8-1,0 см Маса тіла знижується на 11-20% від належної. Психомоторний розвиток відповідає віку, імунологічна реактивність і толерантність до їжі, як правило, не змінена. У білковому спектрі крові гіпоальбумінемія, А/г коэффицент знижується до 0,8. Близько 40% дітей з легкою БЕН мають ознаки рахіту 1 і 2 ступеня важкості і дефіцитній анемії.

Помірна білково-енергетична недостатність: характеризується вираженими змінами з боку всіх органів і систем. У таких дітей - поганий апетит, періодичні відрижки, блювота, порушений сон. Реєструється відставання в психомоторному розвитку. Порушується терморегуляція, коливання температури тіла протягом дня перевищують 1°С. Різке стоншування підшкірно жирової клітковини не лише на животі, але і на тулубі і кінцівках. Шкірна складка в області пупка 0,4-0,5 см, дитя відстає в масі на 21-30%, в зрості на 2-4 см. Крива маси тіла неправильного типу.

Шкірні покриви бліді або блідо-сірі, відзначається сухість і лущення шкіри (ознаки полігіповітамінозу). Знижується еластичність, тургор тканин і тонус м'язів. Волосся блякле, ламке. Знижується толерантність до їжі. Змінюється характер дефекації - стілець нестійкий (закреп-пронос). У копрограмі виявляється крохмаль, нейтральний жир, слиз, м'язові волокна, лімфоцити. У більшості дітей спостерігається дисбиоз різної міри вираженості. Сеча має запах аміаку. У більшості дітей приєднується соматична патологія (пневмонія, отит, пієлонефрит), а ознаки анемії і рахіту є у всіх дітей даної групи. Різко знижується імунологічна толерантність і тому соматична патологія перебігає малосимптомно і атипово.

Важка БЕН (атрофія, маразм, квашиоркор). Зазвичай розвивається у дітей, які народилися з явищами пренатальної затримки внутрішньоутробного розвитку, в недоношених. Клініка - анорексія, ослабіння спраги, загальна млявість, зниження інтересу до того, що оточує, відсутність активних рухів. Обличчя виражає страждання, а в термінальний період - байдужість. Різко порушена терморегуляція, дитя швидко охолоджується. Обличчя - старече, щоки запали, атрофуються грудочки Біша («Вольтерівське» обличчя). На слизистій ротової порожнини молочниця, стоматит. Складка шкіри на рівні пупка до 0,2 см. Відставання в масі тіла понад 30%, в зрості -більше 4 см, різка затримка психомоторного розвитку. Дихання поверхневе, інколи може реєструватися апное. Тони серця ослаблені, глухі, може спостерігатися тенденція до брадикардії, артеріальна гіпотонія. Живіт збільшений в об'ємі унаслідок метеоризму, передня черевна стінка стоншена, контурують петлі кишок, закрепи чергуються з мильно-вапняними спорожненнями. Різко порушена толерантність до їжі, всі види обміну. У більшості хворих спостерігається рахіт, анемія, дисбактеріоз.

Термінальний період характеризується тріадою: гіпотермією (32-33°), брадикардією 60-49 уд. у хв, гіпоглікемією. Хворий згасає поступово і вмирає непомітно, як свічка, що "згорає" (Дж.Парро).

У країнах, що розвиваються, у дітей зустрічаються 2 форми важкої БЕН - маразм і квашиоркор (ізольована білкова недостатність). При класичному квашиоркорі (дитячій пелагрі), калорійне (енергетичне) забезпечення організму може бути адекватним, тоді як кількість і якість засвоєного білка — ні. При цьому може зберігатися достатня маса тіла, але підвищується позаклітинна і виснажується внутріклітинна маса, розвиваються набряки, знижується концентрація сироваткового білка і пригнічуються імунні функції організму. При квашиоркорі спостерігаються затримка зростання і психо-моторного розвитку, набряки, гіпоальбумінемія, жирова дистрофія печінки, стоматити, часті кишкові дисфункції. Підшкірна клітковина помірно стоншена.
  1   2   3   4   5

Схожі:

ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття з тактичної підготовки з начальницьким...
ТЕМА ЗАНЯТТЯ №2 : Гасіння пожеж на об’єктах елеваторно-складского господарства, млинових і комбікормових підприємствах
Тема заняття: Модель здоров’я. Мета заняття
Мета заняття: розширити інформацію про поняття «здоров’я», та фактори, що впливають на його формування
Програми роботи гуртка МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ ГУРТКА
У методичній розробці заняття «Програмне забезпечення для опрацювання мультимедійних даних Windows Movie Maker. Створення кліпів»...
Онищук В. А. Типы, структура и методика заняттяа в школе
Заняття, що є складними педагогічними утвореннями, як і всі складні явища, можуть бути поділені на типи за різними ознаками. Заняття...
ПЛАН-КОНСПЕКТ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ З ЛІНІЙНОЇ АЛГЕБРИ на тему «Тема заняття.»

Тема заняття
Мета заняття: навчити учнів створювати WEB- документи засобами текстового редактора Word
Зміст Назва заняття
Заняття для батьків учні яких здійснюють вибір профілю у 7 (3) класі Сарненської гімназії
Перше заняття Вступна бесіда
Очікувані результати: Готовність до роботи в певному режимі і за темою, усвідомлення учасниками сенсу заняття
ЗАНЯТТЯ
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Організація роботи ГДЗС при високих і низьких температурах. Відпрацьовування нормативів ГДЗС №5; 7
Заняття гуртка з теми «Життя як подвиг» Мета заняття
Обладнання: картки з висловами вченого, таблиці для заповнення учнями, портрет Д. Менделєєва, комп’ютер, стікери, диск з презентаціями,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка