Відділ освіти Шахтарської міської ради
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 18
Обласний конкурс учнівських проектів
«Вчимося бути здоровими»
Освітній проект
профілактики тютюнопаління
серед учнів загальноосвітньої школи
«Ми проти куріння!
Ми – здорове покоління!»
Автор проекту
учениця 11 класу
Дмитренко Катерина Ігорівна
Керівники проекту
Білик Любов Олексіївна
вчитель основ здоров’я
Томченко Алла Вікторівна
соціальний педагог
м. Шахтарськ, 2013 р.
Анотація проекту
У наш час проблеми здоров’я набули особливої актуальності через стійку тенденцію погіршення фізичного та психічного стану дітей, соціального неблагополуччя та духовного занепаду суспільства.
Формування здоров’ятворчого ставлення особистості до себе, до спільноти передбачає врахування всіх складових здоров’я і можливе лише за умови забезпечення неперервності та комплексності освітньо-виховного впливу на людину, наявності власної активної позиції щодо ведення здорового способу життя. Це сприяло створенню освітнього проекту, який спрямовано на розв’язання проблеми, пов’язаної з профілактикою негативних явищ серед молодого покоління має як суб’єктивну (для кожного учня) так і об’єктивну цінність (поліпшення стану здоров’я).
Характеристика проекту.
За предметною галуззю – міжпредметний (медицина, валеологія, педагогіка, психологія).
За основною діяльністю – інформаційно-практичний.
За кількістю учасників – груповий.
За характером контактів – внутрішній.
За тривалістю – середньої тривалості (3 місяці).
База реалізації проекту: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів м. Шахтарськ, Донецької області при Шахтарському міському відділі освіти.
Учасники проекту: творча група навчального закладу у складі керівників проекту Білик Л.О. (вчитель основ здоров’я та основ медичних знань), Томченко А.В. (соціальний педагог), Дмитренко К. (автору проекту); учні старших 7-10 класів загальноосвітньої школи № 18.
Термін реалізації: листопад 2012 – січень 2013 року.
Ресурси:
кадрові – педагогічний колектив загальноосвітньої школи;
матеріально-технічні – обладнання, матеріали, технічні засоби;
інформаційні – нормативно-правове забезпечення, методична література,
періодичні видання, інтернет-ресурси;
фінансові – залучення позабюджетних коштів у розмірі до 400 грн.
Очікувані результати проекту:
для автора проекту: напрацювання досвіду з організації та проведення роботи з профілактики тютюнопаління в шкільному середовищі;
для кожного учасника проекту: зменшення ризику зловживання психоактивними речовинами через підвищення рівня поінформованості щодо соціальної проблеми паління, руйнуючого впливу цієї звички на організм людини, власне здоров’я та здоров’я оточуючих; формування позитивної установки на відмову від шкідливої звички та набуття власного досвіду щодо антинаркотичної поведінки;
розробка практичних матеріалів.
Паспорт освітнього проекту
Назва проекту: «Ми проти куріння! Ми – здорове покоління!»
Тривалість: листопад 2012 р. – січень 2013 р.
Автор проекту: Дмитренко Катерина Ігорівна, учениця 11 класу загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 18 відділу освіти Шахтарської міської ради
Керівники проекту: Білик Любов Олексіївна, вчитель основ здоров’я, основ медичних знань; Томченко Алла Вікторівна, соціальний педагог
База реалізації проекту: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 18
Адреса: 83211, м. Шахтарськ, вул. Суворова, 11.
Телефон, факс : 06255 – 4-24-32
Інформація щодо проекту
Мета проекту: формування у школярів установок як внутрішньо особистісних механізмів, що забезпечують свідоме ставлення та власну антинаркотичну поведінку в рамках здорового та безпечного способу життя.
Основні завдання проекту спрямовано на збагачення знань учнів щодо
негативного впливу тютюнопаління на здоров’я людини, формування у них позитивної мотивації на пріоритет здорового способу життя та подолання негативних звичок. Протягом реалізації проекту передбачено:
Виявлення учнів групи підвищеного ризику наркотизації;
Первинна профілактика попередження виникнення хімічної залежності від тютюнопаління у школярів старших класів через комплекс освітніх, соціальних та медико-психологічних заходів;
Формування навичок відповідальної поведінки та відпрацювання протистояння негативному соціальному впливу.
Проект «Ми проти куріння! Ми – здорове покоління!» розроблено відповідно до вимог нормативних документів, в яких окреслені питання організації профілактично-оздоровчої роботи в освітніх закладах. Передбачає роботу з учнями 7-10 класів. Термін реалізації – 3 місяці.
Проект включає 4 етапи: пошуково-аналітичний, теоретично-продуктивний, основний, підсумково-узагальнюючий, в яких визначена послідовність його реалізації.
На першому пошуково-аналітичному етапі роботи:
здійснюється аналіз відношення учнів до проблеми паління, виявляються ціннісні орієнтації, формуються групи;
визначається тема, мета та завдання роботи оздоровчого напрямку.
На теоретично-продуктивному етапі:
розробляється проект;
складається план його реалізації,
визначаються критерії оцінки ефективності діяльності.
Під час основного етапу:
проводяться заходи, спрямовані на профілактику тютюнопаління, формування свідомого ставлення до власного здоров’я,
визначаються найбільш ефективні форми організації роботи з учнями в залежності від вікових особливостей та ціннісних орієнтацій;
оформляються отримані результати;
проводиться корекція організації та змісту проекту;
відбувається розробка методичних рекомендацій щодо вдосконалення та впровадження проекту під час організації роботи з дітьми інших класів.
На підсумково-узагальнюючому етапі реалізації проекту:
підводяться підсумки роботи;
узагальнюються отримані результати, порівнюються з прогнозованими та визначається ступінь досягнення мети;
надається оцінка діяльності учасників проекту, відбувається колективне обговорення;
розробляється план дій щодо подальшого функціонування проекту, створення кінцевого продукту – кейсу матеріалів.
Можливості впровадження: під час організації профілактично-просвітницької роботи з учнями середньої та початкової школи; окремими блоками, темами, для підвищення інформаційного рівня учнів-волонтерів, проведення тижня (декади) з профілактики тютюнокуріння протягом навчального року.
Очікувана вигода: соціальна – підвищення пріоритету здорового способу
життя серед учнів та молоді; педагогічна – реалізація превентивного виховання в закладі освіти; психологічна – сформованість у школярів активної власної позиції, спрямованої на зміцнення та укріплення здоров’я, їх гармонійний розвиток та негативне ставлення до руйнуючих звичок.
Біда всього людства в тому, що ми замислюємося про своє здоров’я лише тоді, коли починаємо його втрачати, коли механізм уже зламаний і потребує негайного втручання. І нажаль, частіше за все своє здоров’я ми руйнуємо власноруч!
Актуальність проекту.
Здоров’я, за визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я, це стан цілковитого фізичного, психічного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороби чи фізичних вад. Це передбачає стан рівноваги (баланс) між адаптивними можливостями організму (потенціал здоров’я) та умовами середовища (природного, соціального), що постійно змінюється. Конституція України визнає життя і здоров’я людини найвищими соціальними цінностями. Але, що відбувається з українською нацією насправді? Статистичні дані дуже невтішні: щорічно відмічається погіршення стану здоров’я населення, починаючи з дітей дошкільного віку, підвищення рівня смертності серед населення середнього віку, зниження якості репродуктивного здоров’я. Загальновизнаними показниками ризику для здоров'я є число додаткових випадків смерті, захворювань, вродженої патології, скорочення очікуваної тривалості життя населення або середнє скорочення тривалості життя кожної особи. В Україні відзначається щорічне погіршення не тільки фізичного, але і психічного здоров’я підлітків, насамперед, внаслідок вживання алкогольних напоїв, наркотичних та інших психотропних речовин.
Стан громадського здоров'я в Україні свідчить про актуальну потребу необхідності підвищення ефективності роботи всіх структур (соціальних, медичних, освітніх) із збереження та зміцнення здоров'я українського народу, формування свідомого ставлення до власного здоров’я [1].
Ми проаналізували багато літературних джерел та виявили фактори,які впливають на стан здоров'я населення: рівень та стан медичної допомоги - 10%, спадковість – 15 %, довкілля – 20 %, спосіб та умови життя - 50-55 %[2]. Останній фактор знаходиться у межах можливості самої людини. Тобто можна стверджувати, що кожна людина може впливати на свій стан здоров’я, виконуючи прості умови здорового способу життя: режим дня, збалансоване харчування, рухова активність, відмова від шкідливих звичок (надмірне споживання алкоголю, тютюнопаління).
На сьогодні вкрай напруженою для України залишається проблема куріння. Це зумовлено масштабністю розповсюдження та шкоди цієї звички для здоров'я. Україна посідає перше місце в Європі з тютюнопаління серед чоловіків (66,8 %) та перше місце серед жінок (19,9 %) у країнах СНД. Аналіз розподілу «курящого» населення свідчить про те, що їх кількість однакова як в містах, так і селах (64,3% і 62,2%, відповідно). Кількість осіб, які палять, 1-5 років, становить 16,9%, 6-9 років - 12,6%, більше 10 років - 70,5%. В Україні щоденно курить 45 % дорослих чоловіків і 9 % дорослих жінок; серед молоді курить 45 % юнаків і 35 % дівчат. Всього в країні нараховується близько 11, 5 млн. жителів, з них — 9,1 млн. чоловіків та 2,5 млн. жінок (у відсотковому відношенні — 60% і 11,2%, відповідно) активних курців, що складають третину всього працездатного населення країни. Україна займає ІІ місце за кількістю викурених цигарок на одного громадянина. На кожного українця припадає понад 2500 сигарет — майже 7 щоденно. За офіційною статистикою в Україні щороку від хвороб пов'язаних з курінням помирає 120 тисяч чоловік. Приблизно третина населення у віці від 16 до 25 років — є постійними курцями [7].
Така статистика свідчить про відсутність мотивованої направленості населення на формування та збереження свого здоров'я. Водночас це також наслідок відсутності в суспільстві пріоритету здорового способу життя .
За оцінками експертів ВООЗ, ця згубна для здоров'я звичка за останні три роки призводила до загибелі в Україні не менш ніж 120 тисяч осіб щорічно. Тютюн є чинником ризику більш ніж 20 хвороб, які становлять майже 75% в структурі смертності населення. За розрахунками ВООЗ, можна очікувати, що в 2016 р. в нашій країні вживання тютюну стануть причиною більш ніж 22% смертей. Куріння - основна причина смертності, якій можна запобігти [7].
За останні роки у зв’язку з широкомасштабністю проблеми зниження рівня здоров’я населення України прийнято велику кількість нормативно-правових актів, реалізація яких може сприяти зміні існуючої ситуації на краще. Це Закон України "Про соціальну роботу з дітьми та молоддю" (2001 р.), Укази Президента України "Про додаткові заходи щодо реалізації державної молодіжної політики" (2001 р.), "Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя "(2002 р.)
У зв’язку із складністю досягнення мети та необхідністю збереження і зміцнення здоров’я дітей, на державному рівні створено нормативно-правову базу, в якій окреслено шляхи вирішення даної проблеми в галузі освіти, зокрема, у загальноосвітніх закладах: Державна цільова соціальна програма "Молодь України" на 2009-2015 роки (2009р.), Концепція загальнодержавної соціальної програми «Здоров’я нації» на 2009 – 2013 роки.
Розроблена низка програм щодо зміцнення здоров'я населення та пропаганди здорового способу життя, профілактики куріння: "Міста здоров'я", "Школи здоров'я", CINDI, "Європа без тютюну", «Рівний – рівному» [2].
На жаль це соціальне явище продовжує поширюватися, має свою динаміку та закономірності розвитку. Щорічно віковий рубіж стає дедалі молодшим. Згідно сучасних даних 80 % курців починають палити в підлітковому та юнацькому віці.
Такі дані спонукали провести дослідження серед школярів 7-10 класів нашої школи. Анкетування виявило, що курить кожен п'ятий семикласник, майже половина восьмикласників і біля 60 % випускників шкіл. Серед споживачів тютюну більш, як половина всіх курців свою першу сигарету викурили у віці до 12 років. Аналіз статистичних даних щодо розповсюдження такої згубної звички, як тютюнопаління серед учнівської молоді нашої школи, підтверджує наявність проблеми, спонукає шукати першопричини її виникнення та ефективні методи первинної профілактики антинаркотичних дій.
Ця ідея стала основою для розробки освітнього проекту «Ми проти куріння! Ми – здорове покоління!», який включає комплекс заходів по боротьбі з курінням і попередженню тютюнопаління серед учнівської молоді нашої загальноосвітньої школи.
Мета проекту: формування у школярів установок як внутрішньо особистісних механізмів, що забезпечують свідоме ставлення та власну антинаркотичну поведінку в рамках здорового та безпечного способу життя.
Проаналізувавши загальну природу даної проблеми, визначили універсальну стратегію соціально-педагогічної профілактики тютюнопаління серед підлітків і розробили конкретну програму профілактичної роботи для реалізації наступних завдань.
Основні завдання:
виявлення учнів групи підвищеного ризику наркотизації;
збагачення знань учнів 7-10 класів щодо негативного впливу тютюнопаління на здоров’я людини,
формування позитивної мотивації на пріоритет здорового способу життя та подолання негативних звичок;
первинна профілактика попередження виникнення хімічної залежності від тютюнопаління у школярів старших класів через комплекс освітніх, соціальних та медико-психологічних заходів;
формування навичок відповідальної поведінки та відпрацювання протистояння негативному соціальному впливу.
Місце реалізації проекту: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 18 відділу освіти Шахтарської міської ради Донецької області
Учасники проекту: учні 7-10 класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 18
Прогнозовані /очікувані/ результати проекту:
Соціальний: Систематизація знань щодо проблеми куріння, негативного впливу цієї шкідливої звички на організм людини. Напрацювання досвіду з організації та проведення роботи з профілактики тютюнопаління в шкільному середовищі; організація волонтерських груп для проведення профілактичної роботи; зменшення ризику зловживання психоактивними речовинами; налагодження співпраці з міськими та обласними організаціями та медичними установами, що займаються профілактикою тютюнопаління.
Психологічний: Стійка мотивація на здоровий спосіб життя та власна установка на негативне ставлення до такої шкідливої звички, як куріння; Осмислення відповідальності за власний вибір (вживання/ відмова) щодо куріння
Матеріальний: розробки заходів, буклети, відеоролики з профілактично-оздоровчого напрямку
Термін реалізації проекту: листопад 2012 р. – січень 2013 р., середньостроковий, три місяці.
Етапи реалізації проекту.
Етап
|
Завдання
|
Діяльність
|
Ресурси (потреби)
забезпечення
|
Результат
|
Термін
|
Виконавець
|
І пошуково-аналітичний
|
Визначення теми, мети та завдань проекту
|
Аналіз актуальності проблеми, вивчення нормативно-правового забезпечення організації профілактичної роботи з тютюнопаління
|
Інформаційні (норматив-но-правові документи)
|
Обґрунтування вибору обраної тематики.
Формування інформаційно-аналітичного, статистичного банку даних з теми.
|
Листопад
2012 р.
|
Керівники
проекту,
автор
проекту
|
Аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми.
|
Інформаційні (методична література з питання)
|
Теоретичне забезпечення проекту
|
Листопад 2012 р.
|
Керівники
проекту,
автор
проекту
|
Анкетування учнів 7-10 класів (анкета № 1)
|
Фінансові
(бланки анкет) – 35 грн.
|
Вивчення фактичного стану щодо проблеми куріння серед учнів загальноосвітньої школи
|
Листопад 2012 р.
|
Автор
проекту
|
ІІ Теоретично-продуктивний
|
Створення умов для реалізації проекту
|
Моделювання системи роботи
|
Кадрові,
інформаційні
|
Алгоритм впровадження освітнього проекту
|
Листопад 2012 р.
|
Керівник проекту
|
Розробка проекту «Ми проти куріння! Ми – здорове покоління!»
|
Інформаційні
|
Розробка проекту в цілому та вибір конкретних форм і методів реалізації проекту
|
Листопад 2012 р.
|
Автор
проекту
|
Аналіз та комплектування вправ, завдань, ігор, бліц-опитувань, анкет, домашніх завдань тощо
|
Інформаційні
|
Методичне забезпечення реалізації проекту
|
Листопад 2012 р.
|
Автор
проекту
|
Підготовка технологічних карток проведення запланованих заходів проекту
|
Інформаційні
|
Методичне забезпечення реалізації проекту
|
Листопад 2012 р.
|
Автор
проекту
|
Підбір відео, фотоматеріалів для проекту
|
Інформаційні
|
Комплектування відеороликів: соціальні, медико-профілактичні, тренінгові
|
Листопад 2012 р.
|
Автор
проекту
|
|
Впровадження проекту
|
І. Мотиваційний етап.
19 листопада – Всесвітній день відмови від куріння.
|
Кадрові
Інформаційні
Матеріально-технічні
|
Розуміння учнями необхідності в обговоренні даної проблеми
|
19 листопада
2012 р
|
Керівники проекту
|
|
|
Акція «Міняю цигарку на цукерку»
|
Інформаційні
Фінансові – 45 грн.
|
Активізація учнів до участі в проекті
|
19 листопада
2012 р.
|
Автор
проекту
|
ІІІ Основний етап (практичний)
|
Впровадження проекту
|
ІІ. Інформаційний етап.
«Куріння – соціальна проблема сьогодення» (Учнівська конференція 7-10 класи)
|
Кадрові
Інформаційні
Матеріально-технічні
Фінансові (оформлення)- 25 грн.
|
Ознайомлення з планом проведення заходів
|
26.11.12
|
Керівники проекту
|
Усний журнал «Паління: міфи та реальність»
Папки-пересувки,
буклети
|
Інформаційні
Фінансові – 23 грн
Фінансові – 27 грн.
|
Систематизація знань щодо проблеми куріння, негативного впливу цієї шкідливої звички на організм людини
|
05.12.12
|
Автор проекту
|
ІІІ. Репродуктивний етап
Години міркування
«Чи потрібні нам цигарки»
(7, 8 класи)
«Моє життя – мій власний вибір» (9, 10 класи)
|
Інформаційні
Матеріально-технічні
Фінансові (бланки) – 35грн
|
Формування установки на спілкування без цигарок, зниження ризику початку куріння
|
11.12.12
14.12.12
|
Автор проекту
|
Заняття-подорож «Планета шкідливих звичок»
Конкурс малюнків «Ні! палінню»
|
Інформаційні
Матеріально-технічні
|
Пропаганда позитивної установки на відмову від шкідливої звички, зниження ризику початку куріння
|
20.12.12
|
Керівники проекту
|
Кінолекторій «Страшна правда про смертельне задоволення»
(7,8 класи)
(9,10 класи)
|
Інформаційні
Матеріально-технічні
Фінансові (диски) –
20 грн.
|
Первинна профілактика попередження виникнення хімічної залежності від тютюнопаління
|
24.12.12
26.12.12
|
Автор
проекту
|
Заняття-моделювання «Я кажу «НІ!» (учні 7-х класів)
|
Інформаційні
Матеріально-технічні
Фінансові (картки) –
18 грн.
|
Відпрацювання власної позиції щодо відмови від спроб куріння
|
15.01.13
|
Автор
проекту
|
Заняття-роздум «Майбутнє без майбутнього» (учні 8-х класів)
|
Інформаційні
Матеріально-технічні Фінансові – 20 грн.
|
Формування та укріплення антинаркотичної установки
|
17.01.13
|
Автор
проекту
|
Заняття-практикум з елементами тренінгу «Зроби свій вибір»
(учні 9-х класів)
|
Інформаційні
Матеріально-технічні
Фінансові – 25 грн.
|
Осмислення відповідальності за власний вибір (вживання/ відмова) щодо куріння
|
18.01.13
|
Автор
проекту
|
Заняття-замальовка «Невже це твій вибір?» (9,10 класи)
|
Інформаційні
Матеріально-технічні
Фінансові – 25 грн.
|
Осмислення відповідальності за власний вибір (вживання/ відмова) щодо куріння
|
21.01.13
|
Автор
проекту
|
|
|
ІV. Рефлексійно-оцінюваль-ний етап.
Інформаційний марафон.
«Я визначаю свою позицію…
(7-10 класи)
|
Матеріально-технічні
|
Визначення та презентація власної позиції щодо проблеми паління.
|
21 – 24
січня
2013 р
|
Учасники проекту
учні 7-10 класів
|
|
|
Колективна творча справа «Ми проти куріння! Ми – здорове покоління!»
|
Інформаційні
Матеріально-технічні
Фінансові – 22 грн.
|
Організація волонтерського руху; виготовлення плакатів, буклетів
|
23 – 25 січня
2013 р.
|
Учасники проекту
учні 7-10 класів
|
ІV. Підсумково-узагальнюючий
|
Визначення ефективності проекту, його значущості
|
Проведення підсумкового анкетування серед учасників проекту (учні 7-10 класів)
|
Кадрові
Інформаційні
Фінансові (анкети) –
30 грн.
|
Виявлення позитивної (сталої) тенденції до змін у власних установках серед учасників проекту щодо відмови від паління
|
25 – 30 січня 2013 р.
|
Керівники проекту, автор проекту
|
Порівняння прогнозованих та отриманих результатів
|
Кадрові
|
Визначення ефективності проекту, його впливу на позицію школярів з питання куріння
|
25 – 30 січня 2013 р.
|
Керівники проекту, автор проекту
|
Узагальнення результатів впровадження проекту
|
Кадрові
|
Підготовка презентації з впровадження проекту «Ми проти куріння! Ми – здорове покоління!»
|
25 – 30 січня 2013 р.
|
Керівники проекту, автор проекту
|
Джерела інформації
Соціальна робота в Україні: теорія та практика: посібник для підвищення кваліфікації працівників соціальних служб. 4-а частина /За ред.доц. А.Я.Ходорчук – К.: ДЦССМ, 2003. – 272 с.
Соціальна робота в Україні: теорія та практика: посібник для підвищення кваліфікації працівників соціальних служб. 5-а частина/За ред. доц. А.Я.Ходорчук – К.: ДЦССМ, 2003. – 264 с.
Тренінг попередження шкідливих звичок у дітей. Програма профілактики зловживання психоактивними речовинами/ під наук. ред.. Л.М. Шипіциної. – СПб., 2005. – 256 с.
Формування навичок здорового способу життя молоді/Упоряд. А. Фломбойм. – К.: Шкільний світ, 2007. – 112 с. – (Б-ка «Шкільного світу»)
Щоб діти виросли здоровими та щасливими. Методичні розробки уроків психології// Психолог. – 2006. – №23-24.
http://www.sigaretka.ru/kak-brosit-kurit/profilaktika-kurenija.html
http://www.infmed.kharkov.ua/1rus.htm Обзор литературы и собственных исследований д.м.н. А.М. Нагорная (Представлено акад. НАН Украины Ю.И. Кундиевым)
Державна цільова соціальна програма "Молодь України" на 2009-2015 роки (2009р.)
|