|
Скачати 49.89 Kb.
|
Професійне здоров’я молодого вчителя. Як його зберегти (Поради психолога) А.В. Драпака, викладач психології ОІППО В ієрархії чинників активної життєдіяльності, творчого потенціалу та самореалізації педагога важливе місце належить його професійному здоров’ю. Здоров’я вчителя позначається на здоров’ї його вихованців та результатах усієї навчально-виховної роботи. Крім того, від здоров’я педагога великою мірою залежить стан здоров’я учнів, їхнє соціально-психологічне благополуччя, рівень «життєстійкості». Вчитель з низьким рівнем професійного здоров’я не зможе займатися і вихованням культури здоров’я школярів, оскільки у цій справі необхідний особистий приклад. Тому питання збереження і зміцнення здоров’я вчителя ми вважаємо одними із пріоритетних у сфері його життєвих та фахових інтересів. Тільки педагог, який усвідомлює цінність цілеспрямованої роботи над своїм здоров’ям, може передавати свій досвід учням, створювати у школі безпечне освітнє середовище і умови для навчання. Під професійним здоров’ям у психолого-педагогічній науці розуміють здатність організму зберігати й активізувати компенсаторні, захисні, регуляторні механізми, що забезпечують працездатність, ефективність і розвиток особистості вчителя в умовах протікання педагогічної діяльності. Учительство як професійна група відзначається дуже низькими показниками фізичного і психічного здоров’я. Це пояснюється тим, що праця педагога відноситься до розряду складних, стресогенних, найбільш напружених у психологічному плані, таких, що вимагають від людини великих резервів самовладання й саморегуляції. На це є певні об’єктивні причини: комунікативні та інформаційні перевантаження, велике емоційне напруження, поява певних професійних деформацій, багатофункціональність соціально відповідальної діяльності, соціальна незахищеність і низький статус професії у масовому сприйманні. Крім того, професія вчителя належить до так званих хелперських (від англ. help – допомагати), оскільки пов’язана з роботою у системі «людина-людина», наданням підтримки і допомоги підопічним. Саме в учителів дуже високий ризик невротичних і психосоматичних реакцій на напружені ситуації в роботі. На сьогодні у Міжнародній класифікації хвороб навіть виявлено окремий стан – «професійний стрес». Один із наслідків тривалого професійного стресу – синдром «емоційного згорання» як стан фізичного, емоційного і розумового виснаження фахівця. У сучасній психолого-педагогічній літературі велика кількість досліджень присвячена вивченню сутнісних аспектів, факторів виникнення професійного стресу, професійної дезадаптації, синдрому емоційного згорання та шляхів його усунення. Значно більшої уваги потребують розробки превентивних заходів та шляхів збереження і зміцнення професійного здоров’я педагога, формування стресостійкості майбутнього фахівця, шляхів і методів гармонізації його внутрішнього світу. У контексті вищезазначеного, пропонуємо пам’ятку молодому вчителю «Як уникнути стресу».
На етапі професійної діяльності здоров’я педагога може бути збережене, зміцнене тільки наполегливою працею над собою, звичкою до самодисципліни і самообмежень. Корисно для педагога побудувати власну програму збереження професійного здоров’я, захисту від професійного стресу. Обсяг такої роботи залежить від особливостей кожного конкретного вчителя, умов, у яких він живе і працює. Велике поле діяльності у напрямку збереження і зміцнення професійного здоров’я педагогів існує для шкільного психолога. Це просвітницька, діагностична і психокорекційна роботи. У його арсеналі повинен бути комплекс різноманітних методів і засобів, які сприяють гармонізації внутрішнього світу педагога, послабленню його психічної напруги, що спрямовані на розвиток внутрішніх психічних сил учителя, розширення його професійної самосвідомості. Серед них варто відзначити індивідуальні та групові бесіди, консультації, круглі столи, присвячені цій проблематиці, психотренінги, психотехнічні ігри і вправи тощо. Корисним, на нашу думку, може бути випуск практичним психологом у школі «Пам’яток для вчителя». Вони виконуватимуть передусім профілактично-просвітницьку функцію. У нашому випадку ці «пам’ятки» стали б непоганим джерелом поповнення знань педагога про професійне здоров’я, професійний стрес, професійні деформації, шляхи їх попередження та усунення і загалом про збереження здоров’я фахівця. Тематика їх може бути різноманітною, наприклад: «Стрес, дистрес і психічне здоров’я педагога», «Синдром «емоційного згорання» – це психологічний захист чи хвороба?», «Ліки для педагога-трудоголіка», «Ерозія душі педагога: що це і як з нею боротися?», «Як себе зберегти, хоча б для того, щоб довго і добре працювати», «Антистрес-технології і професійне здоров’я педагога», «Педагогічна кар’єра без стресу: міф чи реальність?» та ін. Професійне здоров’я і довголіття педагога великою мірою залежить від діяльності, яку проводить у цьому плані адміністрація навчального закладу. Керівництво школою повинно забезпечити учителям можливість професійного росту, налагодити соціальні й інші позитивні моменти, що підвищують мотивацію. Адміністрація повинна чітко розподілити обов’язки, продумати посадові інструкції. Від неї у першу чергу залежить також психологічний клімат закладу і те, наскільки здоровими є взаємостосунки між педагогами. Тільки спільні зусилля насамперед самих педагогів, цілеспрямована робота всього педагогічного колективу, увага до професійного здоров’я вчителів з боку адміністрації закладу сприятимуть їх професійному довголіттю, творчому кар’єрному росту, професійному саморозвитку. |
Школа молодого вчителя – одна з ефективних форм становлення молодого спеціаліста Школа молодого вчителя– одна з форм підвищення кваліфікації молодих учителів, які мають педагогічний стаж роботи до 3-х років. Школа... |
Без творчого життя особистість не може бути вихованою Марківської ЗОШ І-ІІІ ступенів було проведено заняття школи професійної адаптації молодого вчителя математики під керівництвом методиста... |
«ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ ЗДОРОВ’Я НАЦІЇ» виступ на обласній учительсько-батьківській конференції Підтримуючи молодь у її прагненні зберегти своє здоров'я, ми повинні переорієнтуватися з лікування на профілактику з подолання хвороби... |
Продукти харчування «Головним скарбом життя є не землі, що ти завоював, не багатства, що у тебе в скринях Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його... |
Для студентів групи А – 21 Мета: запобігати шкідливим звичкам, які негативно впливають на здоров’я підлітків (куріння); формувати вміння і навички учнів щодо... |
ХІД ЗАХОДУ Мета: запобігати шкідливим звичкам, які негативно впливають на здоров'я підлітків; формувати вміння і навички учнів щодо власної... |
ХІД ЗАХОДУ Мета: запобігати шкідливим звичкам, які негативно впливають на здоров'я підлітків; формувати вміння і навички учнів щодо власної... |
Ми за здоровий спосіб життя. Скажемо курінню НІ! Мета: запобігати шкідливим звичкам, які негативно впливають на здоров'я підлітків(куріння); формувати вміння і навички учнів щодо... |
Тема: Ми за здоровий спосіб життя. Скажемо курінню НІ! Мета: запобігати шкідливим звичкам, які негативно впливають на здоров'я підлітків(куріння); формувати вміння і навички учнів щодо... |
«Як допомогти вчителю зберегти своє здоров’я та подолати стрес» Мета: підвищувати грамотність учителів із питань збереження та зміцнення їхнього професійного здоров’я; попереджати професійні деформації,... |