Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем Мета


Скачати 53.15 Kb.
НазваЗв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем Мета
Дата06.01.2014
Розмір53.15 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Філософія > Документи


Тема: Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем

Мета:.

Дати загальне уявлення про сенсорні системи та їх значення для орі­єнтування в зовнішньому середовищі; ознайомити учнів із загальним прин­ципом структури й функцій сенсорних систем; розвити вміння працювати в малих групах, робити узагальнення й аналіз; формувати естетичні смаки; виховувати товариськість; сприяти формуванню компетентнісного ставлення до свого здоров’я

Терміни та поняття:

аналізатори, сенсорні системи, органи чут­тів, рецептори, детектори, адаптація.

Тип уроку:

формування нових знань.


Інформаційне забезпечення:

таблиця «Будова сенсорних систем», анатомічні атласи.

ХІД УРОКУ

Епіграф:

Ми сприймаємо навколишній світ завдяки щупальцям головного мозку.

І.Павлов

І. Організаційний момент. Актуалізація опорних знань.

1) Вправа «Мікрофон»

... Сааді, великий таджикський поет середньовіччя, в книзі «Гюлістан» говорить: «Спитали мудреця: в кого ти вчився мудрості?» - «Я не:
соромився запитувати», - відповів філософ. «У сліпців вчився, які не
ставлять ногу на місце, доки не торкнулися палицею», - сказав Лукман,
славетний таджикський мудрець.

- А як би відповіли ви?

  • Чому так важливо збирати, аналізувати інформацію?
    - Яку роль грає інформація в житті людини?

  • Яка інформація важлива для людини?

  • Що повинно бути в організмі людини для цього?

  • Як ще їх можна назвати?

  • Які, на ваш погляд, ланки повинні бути в сенсорній системі?

Але скільки б не було чуттів, всі вони вірно служать людині. І заслуговують, щоб ми дізналися трохи більше про них, про процеси, завдяки яким ми бачимо і чуємо, радіємо аромату квітки і силі власних рук.

2) Головоломка «Скласти слова»

Складіть назви шести сенсорних систем, що забезпечують людині підтримання вертикального положення тіл в просторі та частина з яких пов’язана з рецепторами шкіри й м’язів.

Н Х Ю С А К М Б Т Л Ь Д И О Р В Г У І

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

Яким багатим є світ кольорів, звуків та запахів. Складні та різноманітні процеси, що відбуваються в організмі людини, допо­магають їй поринути у цей світ, насолоджуватися життям. Першими сприймають навколишнє середовище закінчення чутливих нервів — рецептори. Саме в них енергія зовнішнього світу, перетворюється і виникає нервовий імпульс. Рецептори розміщують­ся у спеціалізованих органах чуттів. На 1 см2 шкіри міститься від 200 до 400 чутливих закінчень, а загалом на поверхні тіла — до 8 млн. У всіх внутрішніх оргаивх - біля мільярди рецепторів.

Наш мозок безперервно одержує інформацію про всі зміни навко­лишнього середовища, а також про внутрішній стан організму. Ця ін­формація сприймається особливими фізіологічними апаратами — сен­сорними системами. У зв’зку з тим, що дія подразників викликає певні уявлення, відчуття, сенсорні системи ще називають органами чуттів. Проте ці чутливі утворення є лише частиною фізіологічного апарату, який виконує складну функцію оцінки якісних і кількісних характеристик різних подразнень.

Нервові кінцеві «апарати»; першими сприйнявши зовнішні яви­ща, стимулюють до роботи мозок. І.П.Павлов назвав їх своєрідни­ми «щупальцями мозку», а системи, за допомогою яких сприйма­ється подразнення, передається до відповідної зони кори головного мозку та аналізується одержана інформація, - сенсорними, або аналізаторами.

Робота в робочих зошитах (с.6) «Основні сенсорні системи людини».

ІІІ. Застосування здобутих знань, умінь і навичок.

Як працюють наші сенсорні системи? Яка їх загальна структура?

а) Дослід: учням пропонується закрити очі і на одне з очних яблук з
боку носу злегка натиснути рукою. Слабкими рухами потерти повіку (очі
закриті).

Бесіда:

- Що ви помічаєте? (появу кільця, цю переміщується з краю до Центру).

- Чи відчували ви дотик?

- Чому при механічному подразненні деякі з вас бачили жовте
кільце?

- Яка ж перша властивість аналізатора?

Специфічність.

б) Дослід: двом учням пропонується в склянки з водою додати кілька кристалів цукру. Солодко? Потроху додавайте цукор, доки не відчуєте солодкий смак.

Бесіда:

- Поясніть досліди.

- Яку властивість аналізатора ми встановили? Чому відчуття солодкого у різних учнів виникло неодночасно?

Чутливість.

в) Дослід: учню пропонується занурити одну руку в посудину з гарячою, другу руку в посудину з холодною водою, через кілька хвилин руки требе помвстити в посудину з теплою водою.

Бесіда:

- Опишість свої відчуття.

- Яка властивість аналізатора перевірялася в цьому досліді?

Адаптація.

г) Дослід: учню пропонується провести гострим олівцем по шкірі тильного боку руки і пояснити, чому відчуття дотиісу змінюється відчуттям холоду.

Бесіда:

- Що існує між сенсорними системами?

- Яке це має значення?

Взаємодія.

ІV. Узагальнення та систематизація знань

Кросворд. У клітинки вписати назви сенсорних систем

1

2













ва













ва

3
















ва

4
















ва

5



















ва

Робота в групах Для 1 групи

  1. Чи однаковий зв’язок у людини і тварини з навколишнім середовищем?

  2. Яку роль відіграє інформація в житті людини?

  3. З яким приладом можна порівняти око?

Для 2 групи

  1. Чому літак, який «зловили» промені прожекторів, нерідко втрачає
    управління ізбиваєтся з курсу?

  2. Чому людина не відчуває пил?

  3. Кіноплівка складається з окремих кадрів, а на екрані ми бачимо плавні рухи. Чому?

Для 3 групи

  1. Чому сильний шум скорочує життя?

2. Як розуміти слова Дідро: «Наші почуття - це клавіші, по яких вдаряє навколишнє середовище»?

  1. Скільки органів відчуття має людина?

V. Підсумки уроку.

Учитель. Отже, у людини розрізняють п’ять основних сенсорних систем: зорову, смакову, слухову, дотикову та нюхову, за допомогою яких вона отримує найбільше інформації про довкілля.

VI. Домашнє завдання.

    1. § 51 вивчити.

    2. Підготувати повідомлення про допоміжний апарат ока, функції слізних залоз (за бажанням).


Схожі:

1. Розкрити основні зв’язки менеджменту персоналу з внутрішнім і...
Розкрити основні зв’язки менеджменту персоналу з внутрішнім і зовнішнім середовищем організації
Перелік дисциплін, які виносяться для вступу на освітньо-кваліфікаційний рівень магістра
Види господарського обліку і їх характеристика. Предмет бухгалтерського обліку та головні його об’єкти. Загальна характеристика методу...
Роль стафілококів у розвитку патології людини, патогенез спричинених...
Еволюція коків, їх загальна характеристика. Стафілококи, біологічні властивості, класифікація, практичне значення
ЛЕКЦІЯ ТЕМА : елементИ V А групи
Загальна характеристика атомів елементів V А групи. Нітроген, Фосфор та Арсен, поширення їх у природі. Загальна характеристика простих...
Тема: Середовище існування тварин. Зв’язки тварин з іншими компонентами екосистем
Освітня: узагальнити й розширити знання про середовище існування тварин,взаємозв’язок будови й функцій тваринного організму із середовищем...
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
В. Ю. Биков Навчальне середовище сучасних педагогічних систем
Сучасний рівень науки і техніки формує технологічне та інформаційне середовище, в якому існує людина, впливає на відносини між людиною...
Богдан-Ігор Антонич. Основні відомості про поета. «Назустріч», «Весна». Єдність людини і природи
Мета. Ознайомити учнів з основними відомостями про Б.І. Антонича, з програмовими творами поета «Назустріч», «Весна», розкрити взаємозв’язок...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка