Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем Мета


Скачати 53.15 Kb.
Назва Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем Мета
Дата 06.01.2014
Розмір 53.15 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Філософія > Документи


Тема: Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем

Мета:.

Дати загальне уявлення про сенсорні системи та їх значення для орі­єнтування в зовнішньому середовищі; ознайомити учнів із загальним прин­ципом структури й функцій сенсорних систем; розвити вміння працювати в малих групах, робити узагальнення й аналіз; формувати естетичні смаки; виховувати товариськість; сприяти формуванню компетентнісного ставлення до свого здоров’я

Терміни та поняття:

аналізатори, сенсорні системи, органи чут­тів, рецептори, детектори, адаптація.

Тип уроку:

формування нових знань.


Інформаційне забезпечення:

таблиця «Будова сенсорних систем», анатомічні атласи.

ХІД УРОКУ

Епіграф:

Ми сприймаємо навколишній світ завдяки щупальцям головного мозку.

І.Павлов

І. Організаційний момент. Актуалізація опорних знань.

1) Вправа «Мікрофон»

... Сааді, великий таджикський поет середньовіччя, в книзі «Гюлістан» говорить: «Спитали мудреця: в кого ти вчився мудрості?» - «Я не:
соромився запитувати», - відповів філософ. «У сліпців вчився, які не
ставлять ногу на місце, доки не торкнулися палицею», - сказав Лукман,
славетний таджикський мудрець.

- А як би відповіли ви?

  • Чому так важливо збирати, аналізувати інформацію?
    - Яку роль грає інформація в житті людини?

  • Яка інформація важлива для людини?

  • Що повинно бути в організмі людини для цього?

  • Як ще їх можна назвати?

  • Які, на ваш погляд, ланки повинні бути в сенсорній системі?

Але скільки б не було чуттів, всі вони вірно служать людині. І заслуговують, щоб ми дізналися трохи більше про них, про процеси, завдяки яким ми бачимо і чуємо, радіємо аромату квітки і силі власних рук.

2) Головоломка «Скласти слова»

Складіть назви шести сенсорних систем, що забезпечують людині підтримання вертикального положення тіл в просторі та частина з яких пов’язана з рецепторами шкіри й м’язів.

Н Х Ю С А К М Б Т Л Ь Д И О Р В Г У І

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

Яким багатим є світ кольорів, звуків та запахів. Складні та різноманітні процеси, що відбуваються в організмі людини, допо­магають їй поринути у цей світ, насолоджуватися життям. Першими сприймають навколишнє середовище закінчення чутливих нервів — рецептори. Саме в них енергія зовнішнього світу, перетворюється і виникає нервовий імпульс. Рецептори розміщують­ся у спеціалізованих органах чуттів. На 1 см2 шкіри міститься від 200 до 400 чутливих закінчень, а загалом на поверхні тіла — до 8 млн. У всіх внутрішніх оргаивх - біля мільярди рецепторів.

Наш мозок безперервно одержує інформацію про всі зміни навко­лишнього середовища, а також про внутрішній стан організму. Ця ін­формація сприймається особливими фізіологічними апаратами — сен­сорними системами. У зв’зку з тим, що дія подразників викликає певні уявлення, відчуття, сенсорні системи ще називають органами чуттів. Проте ці чутливі утворення є лише частиною фізіологічного апарату, який виконує складну функцію оцінки якісних і кількісних характеристик різних подразнень.

Нервові кінцеві «апарати»; першими сприйнявши зовнішні яви­ща, стимулюють до роботи мозок. І.П.Павлов назвав їх своєрідни­ми «щупальцями мозку», а системи, за допомогою яких сприйма­ється подразнення, передається до відповідної зони кори головного мозку та аналізується одержана інформація, - сенсорними, або аналізаторами.

Робота в робочих зошитах (с.6) «Основні сенсорні системи людини».

ІІІ. Застосування здобутих знань, умінь і навичок.

Як працюють наші сенсорні системи? Яка їх загальна структура?

а) Дослід: учням пропонується закрити очі і на одне з очних яблук з
боку носу злегка натиснути рукою. Слабкими рухами потерти повіку (очі
закриті).

Бесіда:

- Що ви помічаєте? (появу кільця, цю переміщується з краю до Центру).

- Чи відчували ви дотик?

- Чому при механічному подразненні деякі з вас бачили жовте
кільце?

- Яка ж перша властивість аналізатора?

Специфічність.

б) Дослід: двом учням пропонується в склянки з водою додати кілька кристалів цукру. Солодко? Потроху додавайте цукор, доки не відчуєте солодкий смак.

Бесіда:

- Поясніть досліди.

- Яку властивість аналізатора ми встановили? Чому відчуття солодкого у різних учнів виникло неодночасно?

Чутливість.

в) Дослід: учню пропонується занурити одну руку в посудину з гарячою, другу руку в посудину з холодною водою, через кілька хвилин руки требе помвстити в посудину з теплою водою.

Бесіда:

- Опишість свої відчуття.

- Яка властивість аналізатора перевірялася в цьому досліді?

Адаптація.

г) Дослід: учню пропонується провести гострим олівцем по шкірі тильного боку руки і пояснити, чому відчуття дотиісу змінюється відчуттям холоду.

Бесіда:

- Що існує між сенсорними системами?

- Яке це має значення?

Взаємодія.

ІV. Узагальнення та систематизація знань

Кросворд. У клітинки вписати назви сенсорних систем

1

2













ва













ва

3
















ва

4
















ва

5



















ва

Робота в групах Для 1 групи

  1. Чи однаковий зв’язок у людини і тварини з навколишнім середовищем?

  2. Яку роль відіграє інформація в житті людини?

  3. З яким приладом можна порівняти око?

Для 2 групи

  1. Чому літак, який «зловили» промені прожекторів, нерідко втрачає
    управління ізбиваєтся з курсу?

  2. Чому людина не відчуває пил?

  3. Кіноплівка складається з окремих кадрів, а на екрані ми бачимо плавні рухи. Чому?

Для 3 групи

  1. Чому сильний шум скорочує життя?

2. Як розуміти слова Дідро: «Наші почуття - це клавіші, по яких вдаряє навколишнє середовище»?

  1. Скільки органів відчуття має людина?

V. Підсумки уроку.

Учитель. Отже, у людини розрізняють п’ять основних сенсорних систем: зорову, смакову, слухову, дотикову та нюхову, за допомогою яких вона отримує найбільше інформації про довкілля.

VI. Домашнє завдання.

  1. § 51 вивчити.

  2. Підготувати повідомлення про допоміжний апарат ока, функції слізних залоз (за бажанням).


Схожі:

1. Розкрити основні зв’язки менеджменту персоналу з внутрішнім і...
Розкрити основні зв’язки менеджменту персоналу з внутрішнім і зовнішнім середовищем організації
Перелік дисциплін, які виносяться для вступу на освітньо-кваліфікаційний рівень магістра
Види господарського обліку і їх характеристика. Предмет бухгалтерського обліку та головні його об’єкти. Загальна характеристика методу...
Роль стафілококів у розвитку патології людини, патогенез спричинених...
Еволюція коків, їх загальна характеристика. Стафілококи, біологічні властивості, класифікація, практичне значення
ЛЕКЦІЯ ТЕМА : елементИ V А групи
Загальна характеристика атомів елементів V А групи. Нітроген, Фосфор та Арсен, поширення їх у природі. Загальна характеристика простих...
Тема: Середовище існування тварин. Зв’язки тварин з іншими компонентами екосистем
Освітня: узагальнити й розширити знання про середовище існування тварин,взаємозв’язок будови й функцій тваринного організму із середовищем...
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
В. Ю. Биков Навчальне середовище сучасних педагогічних систем
Сучасний рівень науки і техніки формує технологічне та інформаційне середовище, в якому існує людина, впливає на відносини між людиною...
Богдан-Ігор Антонич. Основні відомості про поета. «Назустріч», «Весна». Єдність людини і природи
Мета. Ознайомити учнів з основними відомостями про Б.І. Антонича, з програмовими творами поета «Назустріч», «Весна», розкрити взаємозв’язок...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка