|
Скачати 54.51 Kb.
|
План – конспект заняття з біології на тему: «Закономірності дії екологічних факторів на живі організми» Викладач: Бабич І.В Київ 2011 Мета: сформувати уявлення про екологічні фактори, показати їхню класифікацію й загальні закономірності впливу екологічних факторів на живі організми. Обладнання та матеріали: таблиці зі схемами дії екологічних факторів, схема залежності між життєдіяльністю виду й інтенсивністю фактора середовища. Базові поняття й терміни: екологічні фактори, абіотичні фактори, біотичні фактори, антропогенні фактори, закон оптимуму, межі витривалості, обмежувальний фактор, взаємодія екологічних факторів. Методи та прийоми: розповідь, проблемна бесіда, робота з підручником, аналіз, синтез, узагальнення. Тип уроку: комбінований. Структура уроку 1. Організаційний етап 2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності 3. Вивчення нового матеріалу 4. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів 5. Підведення підсумків уроку Хід уроку:
Запитання до учнів Які фактори зовнішнього середовища впливають на живі організми? Запропонуйте свою класифікацію цих факторів У чому виражається вплив екологічних факторів на живі організми?
Розповідь з елементами бесіди Середовище існування – це та частина природи, яка оточує живий організм і з якою він безпосередньо взаємодіє. Складові частини й властивості середовища різноманітні та мінливі. Пристосування організмів до середовища називають адаптаціями. Здатність до адаптацій – одна з основних властивостей життя взагалі, бо вона забезпечує саму можливість його існування, можливість організмів виживати й розмножуватися в певних умовах середовища. Екологічні фактори – це окремі властивості або елементи середовища, які впливають на організми. Фактори середовища різноманітні, мають різну природу й специфіку дії. Складання схеми Пояснення схеми, конспектування основних визначень Абіотичні фактори – це сукупність умов неживої природи, що прямо чи побічно впливають на живі організми. Це температура, світло, радіоактивне випромінювання, тиск, вологість повітря, сольовий склад води, вітер, течії, рельєф місцевості. Біотичні фактори – це форми впливу живих істот одна на одну. Кожен організм постійно зазнає прямого або опосередкованого впливу інших істот, вступає у зв'язок із представниками свого виду й інших видів – рослинами, тваринами, мікроорганізмам, залежить від них і сам впливає на них. Антропогенні фактори – це форми діяльності людського суспільства, що призводять до зміни природи як середовища існування інших видів або безпосередньо позначаються на їхньому житті. Значення антропогенних впливів на увесь живий світ Землі продовжує стрімко зростати. Зараз доля всіх видів організмів перебуває у руках людського суспільства, залежить від антропогенного впливу на природу. Розповідь Той самий фактор середовища має різне значення в житті організмів різних видів, що живуть спільно. Наприклад, сильний вітер узимку несприятливий для великих тварин, які живуть відкрито, але не діє на більш дрібних, які ховаються в норах або під снігом. Сольовий склад грунту важливий для живлення рослин, але байдужий для більшості наземних тварин тощо. Деякі властивості середовища залишаються відносно постійними протягом тривалих періодів часу в еволюції видів – сила тяжіння, сонячна радіація, сольовий склад океану, властивості атмосфери. Більшість екологічних факторів – температура, вологість, вітер, опади, наявність укриттів або їжі, хижаки, паразити, конкуренти – дуже мінливі в просторі і часі. Ступінь мінливості кожного з цих факторів залежить від особливостей середовища існування. Наприклад, температура сильно варіюється на поверхні суходолу, але майже постійна на дні океану або в глибині печер. Паразити ссавців живуть в умовах надлишку їжі, тоді як для вільних хижаків її запаси весь час змінюються слідом за зміною чисельності жертв. Розповідь, конспектування Зміни факторів середовища в часі можуть бути:
Незважаючи на велике різноманіття екологічних факторів і характеру їхнього впливу на організми, можна виявити низку загальних закономірностей. ЗАКОН ОПТИМУМУ: Кожен фактор має лише певні межі позитивного впливу на організми. Як недостатня, так і надлишкова дія фактора негативно позначається на життєдіяльності особин. Сприятлива сила впливу називається зоною оптимуму екологічного фактора. Чим сильнішим є відхилення від оптимуму, тим більше виражена пригнічу вальна дія даного фактора на організм – зона песимуму. Максимально й мінімально витримувані значення фактора – це критичні точки, за межами яких існування організму неможливе, настає смерть. Межі витривалості між критичними точками називають екологічною валентністю живих істот стосовно конкретного фактора середовища. Фактор, інтенсивність дії якого наближується до меж витривалості або виходить за них , називають обмежувальним. Обмежувальні фактори визначають територію розселення виду – його ареал. Оптимальна зона й межі витривалості організмів стосовно якого-небудь фактора середовища можуть зміщуватися залежно від того, з якою силою й у якому поєднанні діють водночас інші фактори. Ця закономірність одержала назву взаємодії факторів. Наприклад, спеку легше переносити в сухому, а не у вологому повітрі. Загроза замерзання значно вища під час морозу із сильним вітром, ніж у безвітряну погоду. Таким чином, той самий фактор у поєднанні з іншими здійснює неоднаковий екологічний вплив. Навпаки, однаковий екологічний результат може бути отриманий різними шляхами. Наприклад, в’янення рослин можна призупинити шляхом як збільшення кількості вологи в грунті, так і зниження температури повітря, що зменшує випаровування.
Бесіда Чому для кожної кліматичної зони характерний свій певний набір видів рослин, тварин, грибів? Які зміни екологічних факторів називають періодичними, а які спрямованими? Опишіть явище взаємодії екологічних факторів.
Домашнє завдання
|
Екологічні фактори. Закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання Мета: сформувати наукове поняття про екологічні фактори, їх класифікацію, закономірності дії екологічних факторів на організми та... |
Тема : Сонячна активність та її вплив на Землю Мета : познайомити учнів з сонячною активністю; показати її вплив на Землю та пояснити як впливає сонячна активність на живі організми;... |
Конспект заняття з біології на тему: «Будова, властивості, роль в життєдіяльності полісахаридів» Чим складні ліпіди відрізняються від простих? Наведіть приклади простих і складних ліпідів |
Уроком тематичної атестації Тема. Будова атома. Ізотопи. Поняття про радіоактивний розпад хімічних елементів і шкідливий вплив на живі організми радіоактивного... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ З ЛІНІЙНОЇ АЛГЕБРИ на тему «Тема заняття.» |
Інтегроване заняття для дітей 5-го року життя із пріоритетом пізнавальних... ... |
Електричне поле. Напруженість електричного поля. Речовина в електричному... Електроємність. Конденсатори та їх використання в техніці. Енергія електричного поля |
ДО АНТРОПОГЕННИХ ЗАБРУДНЕНЬ Цілі уроку: ознайомити учнів із видами забруднень та їх впливом на компоненти природи й живі організми, проаналізувати стійкість... |
Міський етап Всеукраїнської олімпіади з біології 2012-2013 н р. 9 клас Як добувають кисень з води морські організми? Які в них виробилися пристосування дихальних систем? |
Дубова О., Новицький А В свою чергу, біосфера – це зона активного життя, що охоплює нижню частину атмосфери, гідросферу і верхню частину літосфери. У біосфері... |