Екологічні фактори. Закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання


Скачати 144.98 Kb.
Назва Екологічні фактори. Закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання
Дата 03.01.2014
Розмір 144.98 Kb.
Тип Закон
bibl.com.ua > Біологія > Закон
Тема: Екологічні фактори. Закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання

Мета: сформувати наукове поняття про екологічні фактори, їх класифікацію, закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання. Розвивати уміння виділяти головне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, формулювати висновки. Сприяти формуванню екологічного світогляду.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Структура уроку
І. Організаційний етап. Емоційна настанова

Дорогі діти!

Я запрошую на урок, що збагатить вас новими знаннями, новими враженнями, розширить ваш кругозір, примусить замислитися над важливими проблемами.

На уроці вам знадобиться пам'ять, увага, зосередженість, наполегливість, старанність.

Я впевнена, що ви впораєтесь з усіма, навіть найважчими, завданнями.

Запрошую вас до співпраці і бажаю вам успіху.

2. Актуалізація опорних знань.

З точки зору філософії процес пізнання рухається від простого до складного, від нижчого – до вищого. Так і ми з вами послідовно вивчаємо рівні організації живої матерії. Які з них вам уже відомі?
Ми вивчили молекулярний, клітинний, тканинний, органний, організмовий рівні організації живої матерії.
Сьогодні ми розпочнемо вчити новий розділ «Надорганізмові рівні організації живої природи». Для його успішного засвоєння актуалізуємо основні екологічні поняття. Уважно слухайте повідомлення та готуйте питання.

Повідомлення 1.

Екологія як самостійна біологічна наукова галузь сформувалася лише в середині XІX сторіччя. Назву «екологія» запропонував у 1866 році видатний німецький біолог Ернст Геккель.

Екологія – комплекс біологічних наук про взаємозв’язки живих організмів та їхніх угруповань між собою і довкіллям, про структуру і функціонування надорганізмових систем.

Основні завдання екології:

з’ясування закономірностей взаємозв’язків між організмами, їхніми угрупованнями та умовами довкілля;

дослідження структури та функціонування угруповань організмів;

спостереження за змінами в окремих екосистемах і біосфері в цілому, прогнозування їхніх наслідків;

створення бази даних і розробка рекомендацій для екологічно безпечного планування господарської та соціальної діяльності людини;

застосування екологічних знань у справі охорони довкілля та раціонального використання природних ресурсів.

Отже, предметом вивчення екології слугують різноманітність і структура зв’язків між організмами, їхніми угрупованнями та середовищем життя; склад і закономірності функціонування угруповань організмів (популяцій, біогеоценозів, біосфери в цілому).
Повідомлення 2.

Умовно розрізняють екологію особин, популяційну екологію та біоценологію. Перша з них вивчає дію різноманітних екологічних факторів на окремих особин, а також на їхні угруповання. Популяційна екологія досліджує популяції організмів як особливий рівень організації живої матерії. Біоценологія – наука про багатовидові угруповання живих організмів – окремі екосистеми та біосферу в цілому.

До екологічних наук також належать екологія мікроорганізмів, рослин, грибів, тварин, гідробіологія, ґрунтова біологія.

Екологія розвивається у взаємодії з іншими біологічними і небіологічними науками. Особливу галузь становить математична екологія. З екологією пов’язують гуманізацію природничих і технічних наук, її розглядають як світоглядну дисципліну, що об’єднує різні науки і всі сфери діяльності людей.

Учені-екологи використовують різні методи досліджень. Це методи екологічної індикації, екологічного моніторингу, моделювання, статистичної обробки тощо.
Чи є у вас питання?
Я не зрозумів, екологія і охорона природи – це одне і теж саме?
На мою думку, це синоніми. У них подібні завдання.
А я не згодна з тобою. Екологія розв’язує теоретичні завдання, а охорона природи – практичні.
Ще аргументи.
Я також вважаю, що екологія слугує теоретичною базою охорони природи., так як молекулярна біологія – теоретична база біотехнології. А охорона природи – прикладна галузь.
Вірно. Дякую.

3. Мотивація навчальної діяльності.

Логічним продовженням буде тема сьогоднішнього уроку: «Екологічні фактори. Закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання». Відкрийте зошити, запишіть дату, тему, епіграф уроку.

Епіграфом уроку будуть поетичні рядки Богдана Лепкого:

Все на Землі, все треба берегти:

І птаха, й звіра, дерево й травинку.

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо врешті, ти – лише її частинка

Як ви розумієте цей вислів?
На мою думку, автор закликає людей не протиставляти себе природі, а відчувати себе її складовою.
Автор покладає на людину відповідальність за майбутнє планети, за все живе, закликає берегти природу.
Розумно. А що ви очікуєте від уроку?
Я хочу дізнатися, що таке екологічні фактори та яка їх класифікація.
Я хочу з’ясувати закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання.
А я очікую цікавого спілкування.
Підсумуємо сказане у вигляді очікуваних результатів:

  • знати екологічні фактори, уміти їх характеризувати;

  • з’ясувати закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання;

  • уміти конструктивно спілкуватися.

4. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.

На протязі уроку поміркуйте над проблемним питанням: «Який з екологічних факторів є визначальним і чому?» Запишіть питання в зошити.

Покладіть перед собою таблиці. Під час моєї розповіді виділяйте головні поняття і записуйте їх в таблицю.

Групи екологічних факторів

Характеристика екологічних факторів

Закономірності дії

екологічних факторів на живі організми

  • Абіотичні

  • Біотичні

  • Антропогенні




  • Інтенсивність дії екологічних факторів

  • Зміни екологічних факторів

  • Адаптації як результат дії екологічних факторів

  • Правило екологічної індивідуальності

  • Закон оптимуму

  • Явище взаємодії екологічних факторів

  • Закон взаємокомпенсації факторів

  • Закон обмежувальних факторів

Шкільна лекція з використанням комп’ютерної презентації.

Чи є до мене питання?

Перейдемо до самоперевірки. На допомогу вам – перевірочна таблиця.

5. Закріплення і систематизація знань.

Пропоную вправу «Незакінчене речення».

  • Екологічні фактори – це… (усі складові довкілля, які впливають на стан і властивості живих організмів та їхніх угруповань).

  • Я знаю три групи екологічних факторів…(абіотичні, біотичні та антропогенні).

  • Екологічним факторам притаманні ознаки…(інтенсивність дії, періодичні, неперіодичні, спрямовані зміни та адаптації як результат дії факторів).

  • Правило екологічної індивідуальності стверджує, що … (не існує двох близьких видів з однаковими адаптаціями).

  • Закон оптимуму звучить так : …(кожен з факторів має лише певні межі позитивного впливу на організм).

  • Явище взаємодії екологічних факторів полягає у тому, що …(окремі фактори діють на організм не ізольовано, а спільно).

  • Закон взаємокомпенсації факторів стверджує: …(відсутність або нестача деяких екологічних факторів може бути частково компенсована іншими).

  • За законом обмежувальних факторів … (можливість існування виду в певних умовах може обмежувати будь-який фактор).


Прийшов час дати відповідь на проблемне питання.
Я думаю, що визначальним у наш час є антропогенний фактор, бо його вплив на природу щороку зростає. За відносно короткий період існування людини як біологічного виду її господарська діяльність змінила вигляд нашої планети.
Отже, людина відповідальна за майбутнє планети. Давайте пофантазуємо і розробимо можливі сценарії розвитку життя на Землі.

Об’єднаємося у три групи: «Песимісти», «Оптимісти» і «Раціоналісти». Через кілька хвилин проведемо сеанс космічного зв’язку з майбутніми поколіннями. Згадайте правила роботи в групі.

Кожен учасник групи повинен:

  • Брати активну участь у роботі групи

  • Вміти вислухати кожного

  • Поважати думку інших


Я Земля! Я Земля! Викликаю землян ХХІІ століття!
Допоможіть! Врятуйте! Нас все менше! Нам нічим дихати!
Земля перетворилася на пустелю. Вирубані ліси, мертві ріки, радіоактивні реактори, нескінченні смітники.
Земле рідна – природи сім’я,

Понівечена скрипко моя!

Як могла в світі цім жити я?

Як могла благоденствувати, як?

В ніжності просипатися рано,

Коли ти помираєш в ранах.

Як могла купувати квіти,

Коли ти десь благаєш: «Жити!»

Як не чула моя душа

Що здригаєшся від ножа?

Як дивлюсь Вам, Природо, у вічі?

Перед вами я винна тричі…
Сигнал все слабший… Цивілізація загинула…
А що скажуть оптимісти?
Запрошуємо вас на нашу прекрасну планету!
Прозоре чисте повітря, блакитні ріки, озера, джерела, зелені ліси, буйно квітучі сади та інші природні ресурси з властивим їм світом рослин і тварин – це результат раціонального використання, збереження та відтворення.
Летить планета в космосі жива,

На ній народжене усе, щоб жити.

Людині дані розум і слова,

І почуття найвищі, щоб любити!
Ми обираємо другий сценарій!
Але ж для цього потрібно добре потрудитися: налагодити міжнародне співробітництво у справі охорони природи, запровадити безвідхідне виробництво, заходи з раціонального природокористування, нові екологічно безпечні види енергії, а головне – виховати екологічну свідомість людей.
Мені дуже подобаються слова Бернарда Шоу : «Ми вже навчилися літати в повітрі, як птахи. Ми вже навчились плавати в воді, як риби. Нам ще залишилося навчитися жити на Землі як люди»
Я впевнена, що ви зробили правильні висновки.

А зараз я пропоную вам виконати тестові завдання з теми «Екологічні фактори».

Складемо структурно-логічну схему понять теми. Які будуть пропозиції?

  • Вважаю, що в центрі схеми повинно бути основне поняття теми: «Екологічні фактори».

  • Зазначимо, що екологічні фактори – складові довкілля.

  • На мою думку, потрібно відобразити їх класифікацію.

  • Я думаю, потрібно відобразити ознаки екологічних факторів.

  • Необхідно відобразити закономірності впливу на живі організми.

  • А ще потрібно внести адаптації як результат дії екологічних факторів.


Структурно-логічна схема понять теми
Довкілля
Абіотичні Інтенсивність

Біотичні Екологічні фактори дії

Антропогенний Зміни
Закономірності дії
Правило Закон Явище Закон Закон

екологічної оптимуму взаємодії взаємо- обмежувальних

індивідуальності факторів компенсації факторів
Адаптації

6. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Урок добігає кінця. Чи справдилися ваші очікування?
Я дізнався, що таке екологічні фактори та яка їх класифікація.
Я з’ясував закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання.
Я зрозумів, що потрібно берегти природу.
Найбільший мій успіх – захист міні-проекту.
Найбільші труднощі я відчув при виконанні тесту.
Мені сподобалось працювати в групі.
А я задоволена співпрацею з вами.

Поточне коментоване оцінювання.
7. Повідомлення домашнього завдання.

Вивчити §24, дати відповідь на питання стор.150. За бажанням скласти сенкан на тему уроку або підготувати реферат “Закономірності дії екологічних факторів на організми».

На мою думку, автор закликає людей не протиставляти себе природі, а відчувати себе її складовою.

Автор покладає на людину відповідальність за майбутнє планети, за все живе, закликає берегти природу.

Я хочу дізнатися, що таке екологічні фактори та яка їх класифікація.
Я хочу з’ясувати закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання.

А я очікую цікавого спілкування.

Я думаю, що визначальним у наш час є антропогенний фактор, бо його вплив на природу щороку зростає. За відносно короткий період існування людини як біологічного виду її господарська діяльність змінила вигляд нашої планети

Я - Земля! Я - Земля! Викликаю землян ХХІІ століття!

Допоможіть! Врятуйте! Нас все менше! Нам нічим дихати!

Земля перетворилася на пустелю. Вирубані ліси, мертві ріки, радіоактивні реактори, нескінченні смітники.

Земле рідна – природи сім’я,

Понівечена скрипко моя!

Як могла в світі цім жити я?

Як могла благоденствувати, як?

В ніжності просипатися рано,

Коли ти помираєш в ранах.

Як могла купувати квіти,

Коли ти десь благаєш: «Жити!»

Як не чула моя душа

Що здригаєшся від ножа?

Як дивлюсь Вам, Природо, у вічі?

Перед вами я винна тричі…

Сигнал все слабший… Цивілізація загинула…

А що скажуть оптимісти?

Запрошуємо вас на нашу прекрасну планету!

Прозоре чисте повітря, блакитні ріки, озера, джерела, зелені ліси, буйно квітучі сади та інші природні ресурси з властивим їм світом рослин і тварин – це результат раціонального використання, збереження та відтворення.

Летить планета в космосі жива,

На ній народжене усе, щоб жити.

Людині дані розум і слова,

І почуття найвищі, щоб любити!

Ми обираємо другий сценарій!

Але ж для цього потрібно добре потрудитися: налагодити міжнародне співробітництво у справі охорони природи, запровадити безвідхідне виробництво, заходи з раціонального природокористування, нові екологічно безпечні види енергії, а головне – виховати екологічну свідомість людей.
Мені дуже подобаються слова Бернарда Шоу : «Ми вже навчилися літати в повітрі, як птахи. Ми вже навчились плавати в воді, як риби. Нам ще залишилося навчитися жити на Землі як люди»
Я дізнався, що таке екологічні фактори та яка їх класифікація.
Я з’ясував закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання.
Я зрозумів, що потрібно берегти природу.
Найбільший мій успіх – захист міні-проекту.
Найбільші труднощі я відчув при виконанні тесту.
Мені сподобалось працювати в групі.

Усі складові довкілля, які впливають на стан і властивості живих організмів та їхніх угруповань.
Абіотичні, біотичні та антропогенні.

Інтенсивність дії, періодичні, неперіодичні, спрямовані зміни та адаптації як результат дії факторів.


Не існує двох близьких видів з однаковими адаптаціями.

Кожен з факторів має лише певні межі позитивного впливу на організм.

Окремі фактори діють на організм не ізольовано, а спільно.

Відсутність або нестача деяких екологічних факторів може бути частково компенсована іншими.

Можливість існування виду в певних умовах може обмежувати будь-який фактор.

Вважаю, що в центрі схеми повинно бути основне поняття теми: «Екологічні фактори».
Зазначимо, що екологічні фактори – складові довкілля.

На мою думку, потрібно відобразити їх класифікацію.

Я думаю, потрібно внести ознаки екологічних факторів.

Необхідно відобразити закономірності впливу на живі організми.

А ще потрібно внести адаптації як результат дії екологічних факторів.

Екологічні фактори.

Закономірності дії екологічних факторів на живі організми

Групи екологічних факторів

Характеристика екологічних факторів

Закономірності дії

екологічних факторів на живі організми











Екологічні фактори.

Закономірності дії екологічних факторів на живі організми

Групи екологічних факторів

Характеристика екологічних факторів

Закономірності дії

екологічних факторів на живі організми









Тест з теми «Екологічні фактори.

Закономірності дії екологічних факторів на живі організми»
1. Екологічні фактори – це:

А) усі складові довкілля, які впливають на стан і властивості живих організмів та їхніх угруповань.

Б) усі складові популяцій, пов’язані між собою

В) усі умови існування виду

2. Групи екологічних факторів:

А) абіотичні

Б) періодичні

В) біотичні

Г) змінні

Д) антропогенні

3. Екологічним факторам притаманні ознаки:

А) сформованість

Б) інтенсивність дії

В) спрямовані зміни

Г) адаптації як результат дії факторів

Д) незалежність

3. Не існує двох близьких видів з однаковими адаптаціями. Це:

А) правило екологічної індивідуальності

Б) закон оптимуму

В) явище взаємодії екологічних факторів

Г) закон взаємокомпенсації факторів

Д) закон обмежувальних факторів

4. Кожен з факторів має лише певні межі позитивного впливу на організм. Це:

А) правило екологічної індивідуальності

Б) закон оптимуму

В) явище взаємодії екологічних факторів

Г) закон взаємокомпенсації факторів

Д) закон обмежувальних факторів

5. Окремі фактори діють на організм не ізольовано, а спільно. Це:

А) правило екологічної індивідуальності

Б) закон оптимуму

В) явище взаємодії екологічних факторів

Г) закон взаємокомпенсації факторів

Д) закон обмежувальних факторів

6. Відсутність або нестача деяких екологічних факторів може бути частково компенсована іншими. Це:

А) правило екологічної індивідуальності

Б) закон оптимуму

В) явище взаємодії екологічних факторів

Г) закон взаємокомпенсації факторів

Д) закон обмежувальних факторів

7. Можливість існування виду в певних умовах може обмежувати будь-який фактор. Це:

А) правило екологічної індивідуальності

Б) закон оптимуму

В) явище взаємодії екологічних факторів

Г) закон взаємокомпенсації факторів

Д) закон обмежувальних факторів

Ми вивчили молекулярний, клітинний, тканинний, органний, організмовий рівні організації живої матерії.


Я думаю, що визначальним у наш час є антропогенний фактор, бо його вплив на природу щороку зростає. За відносно короткий період існування людини як біологічного виду її господарська діяльність змінила вигляд нашої планети.




  • Зазначимо, що екологічні фактори – складові довкілля.



Мені сподобалось працювати в групі.

Схожі:

Конспект заняття з біології на тему: «Закономірності дії екологічних факторів на живі організми»
Мета: сформувати уявлення про екологічні фактори, показати їхню класифікацію й загальні закономірності впливу екологічних факторів...
Закономірності прояву та вплив на людину шкідливих та небезпечних...
Дисципліна “Основи охорони праці” виявляє і вивчає виробничі небезпечні і шкідливі фактори та розробляє засоби їх відвертання або...
Фактори виробничого середовища та умови праці
У несприятливих умовах виробничого середовища працівник не тільки виконує трудові дії, але й зазнає додаткового навантаження на організм...
3. Фактори, що впливають на конструювання РЕС
Студенти повинні знати основні фактори, що впливають на конструювання РЕС, розуміти їх роль при конструюванні. Вміти враховувати...
Поняття екологічної катастрофи. Екологічні катастрофи в історії Землі....
На деструкційна зміна умов навколишнього середовища глобального чи локального масштабу, яка пов'язана з нанесенням величезної шкоди...
Тема. Угруповання та екосистеми. Склад і структура угруповань. Мета: Освітня
Освітня: сформувати поняття про біоценоз (угруповання), біогеоценоз, екосистему; охарактеризувати їх структуру і властивості; з’ясувати...
Вплив діяльності людини на стан біосфери
Розкрити екологічні проблеми, які виникли в області використання водних ресурсів, повітряного середовища, ґрунту, рослинного і тваринного...
ОСНОВИ ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕОРІЇ
Сутність і структура суспільного виробництва. Фактори виробництва. Взаємодія і розвиток факторів виробництва
Лекція Соціальні фактори, що впливають на життя та здоров’я людини...
Здоров’я людини залежить від багатьох факторів: кліматичних умов, стану навколишнього середовища, забезпечення продуктами харчування...
Тема : Сонячна активність та її вплив на Землю
Мета : познайомити учнів з сонячною активністю; показати її вплив на Землю та пояснити як впливає сонячна активність на живі організми;...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка