|
Скачати 60.1 Kb.
|
Методичні рекомендації щодо змісту варіативної складової робочих навчальних планів з біології загальноосвітніх навчальних закладів області на 2013/2014 н.р. Біологічна грамотність стає соціально необхідною, а роль шкільного курсу біології в системі культури, виховання пошани і любові до всього живого як до унікального і неповторного не можна недооцінювати. В даний час в біологічній науці пріоритетними напрямами, що мають принципове теоретичне і практичне значення, є наступні: - екологічний (роль біології в збереженні біосфери, біологічної різноманітності, в запобіганні екологічним лихам); - молекулярно-цитологічний (вивчення глибинних структур і механізмів життєдіяльності організмів на молекулярному рівні, сутність життєвих процесів на клітинному рівні, генетика, вивчення онтогенезу, біотехнологія, генна і клітинна інженерія); - еволюційний (нові дані про походження життя на Землі, синтетична теорія еволюції, походження і еволюція людини). Вивчення біології на основному етапі загальної освіти є базовим і направлене на досягнення таких цілей: - засвоєння знань про живу природу, властиві їй закономірності, методи пізнання живої природи; - усвідомлення життя як найвищої цінності; - опанування умінь застосовувати біологічні знання в різних життєвих ситуаціях; - розвиток пізнавальних інтересів, інтелектуальних і творчих здібностей в процесі проектно-дослідницькій діяльності учнів; - виховання позитивного ціннісного відношення до живої природи, власного здоров'я і здоров'я інших людей; культури відношення до природи; використання набутих знань і умінь у повсякденному житті. Якість шкільної біологічної освіти забезпечується через реалізацію інваріантної та варіативної частин навчального плану. Біологія вивчатиметься як обов’язковий предмет у 7-11-х класах – кількість навчальних годин є диференційованою і визначається Типовими навчальними планами та чинними програмами, рекомендованими МОНМСУ. Упровадження профільного навчання у школі ІІІ ступеню – один із шляхів диференціації й індивідуалізації навчання, що дозволяє за рахунок змін у структурі, змісті й організації навчального процесу більш повно враховувати інтереси, схильності й здібності учнів, створювати умови для навчання старшокласників відповідно до їхніх професійних інтересів і намірів відносно продовження освіти. Навчальними планами МОНМС України передбачено напрями диференціації освіти, які конкретизуються у формі поглибленого вивчення предмета (основна школа), окремі профілі навчання учнів старшої школи. Відповідно до рекомендацій МОНМСУ години варіативної складової типових навчальних планів можуть бути використані на: збільшення годин на вивчення окремих предметів інваріантної складової: - оптимальним такий підхід буде для 7-х та 10-11-х класів у випадку, коли для старшої школи використовується варіант навчального плану універсального профілю, складеного відповідно до академічного рівня змісту освіти. Для учнів 8-9-х класів передбачено поглиблене вивчення шкільного курсу біології, що виконує функцію допрофільної підготовки. Тому за відповідного кадрового складу, рівня навчально-матеріальної бази, психологічної готовності учнів доцільним буде запровадження саме поглибленого вивчення, а не збільшення годин на вивчення базового біологічного курсу ;
Упровадження курсів за вибором: - у закладі, де не планується запровадження поглибленого вивчення біології, а старша школа працюватиме за навчальним планом відповідно до універсального профілю (передбачено рівномірний розподіл навчального часу між усіма обов’язковими предметами), можливе також доповнення біології курсами за вибором учнів. Згідно з рекомендаціями МОНМСУ курси можуть бути 9-ти, 18-ти, 36-ти, 72-ох годинні. За рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором може здійснюватися на окремих сторінках класного журналу або у окремому журналі. На відміну від попередніх рекомендацій, рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також приймається навчальним закладом; - за умов організації навчально-виховного процесу з біології на рівні стандарту (напрями: суспільно-гуманітарний; філологічний, художньо-естетичний, технологічний; у профільних класах: фізико-математичних; фізико-хімічних; математичних; фізичних) у варіативній складовій недоцільними будуть курси за вибором і факультативи біологічного змісту. Факультативи, індивідуальні та групові заняття:
- мінімальна наповнюваність груп для факультативних занять у міських загальноосвітніх навчальних закладах має становити 8, сільських - 4 учні. За меншої кількості учнів пропонується створювати міжкласні та міжшкільні факультативи, курси за вибором учнів (наказ ГУОН від 13.05.2011 № 238). Основні функції курсів за вибором: - забезпечення профільної прикладної і початкової професійної спеціалізації навчання; - орієнтація на вдосконалення навичок пізнавальної, організаційної діяльності; - поглиблення і розширення змісту профільних предметів. Факультативні курси – це навчальні курси: - зміст безпосередньо не пов’язаний із загальнообов’язковим навчальним змістом; - обираються учнями для розширення загальної ерудиції; - обираються учнями для прилучення до нових сфер знання і людської діяльності. При розподілі варіативної складової навчального плану слід враховувати, що гранично допустиме навантаження вираховується на одного учня, а уроки фізичної культури не враховуються при визначенні цього показника. (додаток до листа МОНмолодьспорт від 29.04.11 № 1/9-325). Зміст включених до рекомендованого МОНУ посібника програм курсів за вибором, факультативів («Збірник навчальних програм курсів за вибором та факультативів з біології для допрофільної підготовки і профільного навчання» («Аксіома», К.-Подільський, 2009), як і кількість зазначених у них годин, є орієнтовними. Вчителю надано право творчо підходити до реалізації змісту програм, враховуючи інтереси і здібності своїх учнів, можливості навчально-матеріальної бази навчального закладу. Рекомендований перелік окремих програм курсів за вибором та факультативів за посібником «Збірник навчальних програм курсів за вибором та факультативів з біології для допрофільної підготовки і профільного навчання» («Аксіома», Кам’янець-Подільський, 2009)
Методист НМЦ природничо-математичних Чорна І.В. дисциплін ІППОЧО |
Методичні рекомендації щодо змісту варіативної складової робочих... Головного управління освіти і науки облдержадміністрації від 07. 10. 2010 №462 «Про демократизацію в системі освіти області», від... |
Методичні рекомендації щодо змісту варіативної складової робочих... Сучасна молодь вступає в життя в епоху не тільки бурхливого розвитку науки і техніки, а й негативних наслідків науково-технічної... |
Методичні рекомендації щодо змісту варіативної складової робочих... Рекомендуємо виділити по 1 годині з варіативної складової навчального плану на такі спецкурси і факультативи |
Варіативна складова робочих навчальних планів ЗНЗ реалізується для Рекомендації щодо ефективного розподілу годин варіативної складової робочих навчальних планів |
Л И С Т України надсилає для практичного використання інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах... |
Л И С Т України надсилає для практичного використання інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах... |
Відповідно до наказу Міністерства освіти України №131 від 03. 04.... На українознавство в початкових класах відводиться 1 година на тиждень за рахунок варіативної складової робочого навчального плану... |
Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової... Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової навчальних планів для історичної та суспільствознавчої освіти... |
Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової... Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової навчальних планів для історичної та суспільствознавчої освіти... |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ» (для 10-11 класів загальноосвітніх... «Захист Вітчизни» викладається на підставі діючого законодавства та входить до інваріантної складової Типових навчальних планів загальноосвітніх... |