Корисна їжа і здоров'я. Мета


Скачати 63.62 Kb.
Назва Корисна їжа і здоров'я. Мета
Дата 30.04.2013
Розмір 63.62 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
Корисна їжа і здоров'я.

Мета: узагальнити знання учнів про складові компоненти їжі, про корисну їжу та її позитивний вплив на збереження і зміцнення здоров'я дорослих і дітей, про основи культури і традиції харчування; викликати інтерес до традиційного харчування українців та прагнення вживати національні страви як засіб збереження і зміцнення здоров'я.

 

Обладнання: малюнки, фотографії, вирізки з газет і журналів, на яких зображено різноманітну їжу; сім маркерів (або інших невеличких предметів); кошик з різними предметами та продуктами; роздавальний матеріал (роздруковані картки, на яких перелічено назви продуктів харчування і вказано їх дію на організм людини).

 

Структура заняття

Гра «Малюнки з виставки».

Учитель роздає малюнки, фотографії, вирізки з газет та журналів, на яких зображено різноманітну їжу, і просить учнів вибрати ті із них, де зображена корисна їжа, потім ставить запитання до учнів:

Чи було щось однакове на малюнках? Що саме?

Чим вони відрізнялися?

Чи була на них їжа, яку ви не знаєте?

Як ви відрізнили корисну їжу від некорисної?

 

Гра «Так чи ні?».

  1. Хто отримує маркер (або інший предмет), той відповідає.

  2. Корисно об'їдатися цукерками та тістечками. Так чи ні?

  3. Ви повинні їсти 16 разів на день. Так чи ні?

  4. Ви повинні вживати корисну та свіжу їжу, яка зберігає ваше здоров'я. Так чи ні?

  5. Ви повинні їсти різноманітні продукти — м'ясо, рибу, молоко. Так чи ні?

  6. Вам корисно їсти тільки макарони. Так чи ні?

  7. Ви повинні їсти більше овочів та фруктів, тому що в них багато вітамінів. Так чи ні?

  8. Корисно їсти смажену масну їжу. Так чи ні?

 

Вчитель.

Згадаємо, як зводиться будинок. Для закладання фундаменту використовується цегла, граніт, цемент, великі залізобетонні блоки. На будівництво стін ідуть бетонні блоки або цегла. Поверхи перекривають великими залізобетонними плитами, уставляють вікна, двері, штукатурять, фарбують. Для будівництва необхідно багато різних матеріалів, деталей.

Наша їжа — теж будівельний матеріал. І вона теж не однакова за своїм складом і значенням для організму.

Їжа — основне джерело енергії, яке необхідне для життєдіяльності організму людини. З їжею ми одержуємо поживні речовини, що сприяють росту і розвитку нашого організму. їжа забезпечує організм людини такими основними складовими: білками, жирами, вуглеводами, вітамінами, неорганічними речовинами та водою. їжу ще називають харчовими продуктами.

Для нормального росту і розвитку організму людини особливо потрібні вітаміни, їх відкрито і досліджено багато, і позначаються вони літерами латинського алфавіту: А, В, С, D тощо. Вітаміни, мінеральні солі й вода добре засвоюються організмом, і продукти, в яких вони містяться, легко перетравлюються. Жири і вуглеводи дають організму енергію, після перетравлення їх залишки відкладаються в жир і глікоген. Люди, які отримують з їжею достатню кількість вітамінів, значно витриваліші до захворювань, відзначаються бадьорістю, доброю пам'яттю і працездатністю.

Про що слід подбати, забезпечуючи свій організм поживними речовинами? Основна наша турбота має полягати в тому, щоб у продуктах містилися всі необхідні компоненти. Очі, шкіра, волосся, кістки, м'язи і мозок складаються з різних білків. Білки містяться у продуктах рослинного і тваринного походження. Рослинні білки є у горіхах, насінні різних культур, зокрема бобових, крупах, а тваринні — у м'ясі, рибі, яйцях, молочних продуктах тощо. Вуглеводи містяться у фруктах, Овочах, насінні зернових, меді, молоці. Жири сприяють засвоєнню вітамінів. Вони містяться в маслі, салі, сметані, олії тощо. Неорганічні речовини (мінеральні солі) сприяють нормальному функціонуванню кісток, зубів, крові, м'язів. До них належать кальцій, фосфор, залізо, йод, магній тощо. Вони містяться у молоці, рибі, яйцях, зелених овочах, яблуках, печінці, м'ясі, чорному хлібі, крупах (особливо гречаній), продуктах моря тощо.

Продукти харчування мають бути свіжими, чистими, якісними, щоб вони своєчасно і легко засвоювалися організмом. Із харчуванням у нас пов'язані різні відчуття і реакції. Вони можуть бути як приємні, так і неприємні. Здорова людина любить смачно поїсти. Запах і вигляд добре приготовленої їжі викликає у нас апетит, з'являються приємні смакові відчуття. Цей стан має велике значення, бо завдяки приємним відчуттям шлунок людини готується до прийняття їжі, і тоді вона краще перетравлюватиметься. Одноманітна їжа, її неприємний смак і вигляд, неприваблива обстановка під час споживання їжі, поспіх знижують апетит. Це відповідно впливає і на поведінку людини за столом. Вона їсть без задоволення, намагаючись швидше закінчити споживання їжі. А недостатньо перетравлена їжа вимагає більшої кількості соків для травлення, виділення яких при поганому апетиті сповільнюється. У результаті шлунок і кишечник працюють із перевантаженням, і їжа гірше перетравлюється. А тому велике значення має індивідуальний вибір їжі загалом і окремих страв зокрема, тобто певний раціон.

Кажуть, що кожна людина має власні потреби в їжі. Чому? Для росту організму потрібно більше поживних речовин, ніж для підтримання його життєдіяльності. Тому діти повинні споживати їжу, багату на поживні речовини. Вибираючи їжу, слід враховувати, що страви мають містити в собі різноманітні складові компоненти. Хлопчики витрачають більше енергії, ніж дівчатка, а тому їхній організм потребує більше поживних речовин. Люди, які одужують після хвороби, потребують більше поживних речовин, ніж здорові, а ті люди, які багато працюють (фізично чи розумово), затрачаючи багато енергії, мусять її поповнити за рахунок повноцінної їжі.

 

Гра «Завжди, іноді, ніколи».

На столі стоїть кошик. У ньому цукерка, йогурт, лимон, яблуко, квасоля в банці, рідина для миття посуду, плавлений сирок, хліб, засіб для чищення, шпроти в банці, картопля, капуста, апельсин, булочка, цвітна капуста, ліки, цибуля, банан, груша, морква, горіхи тощо. Учні по черзі виходять і беруть із кошика будь-який предмет та показують його іншим учням класу, які за допомогою жестів закінчують речення: «Цей продукт можна їсти...». (Завжди — великий палець правої руки піднімають угору, іноді — відводять убік, ніколи — опускають униз.) 

Запитання до учнів.

Чи подобаються вам одні страви більше за інші? Назвіть страви, які полюбляєте.  

Вчитель.

У всіх є власні смакові уподобання. Хтось більше полюбляє м'ясні продукти, а хтось — рибу. Декому смакують молоко і каші або страви з овочів і фруктів. Є й такі, які намагаються їсти й пити лише «смачненьке»: копчену ковбасу, морозиво, чіпси, пиріжки, шоколад, пепсі-колу. А чи потрібно при виборі їжі орієнтуватися лише на власні уподобання? Давайте проведемо міні-дискусію.

Міні-дискусія за запитаннями:

  1. У чіпсах немає вітамінів. Чи потрібно їх їсти щодня?

  2. Кока- і пепсі-кола містять багато цукру та речовин, які негативно впливають на перетравлювання їжі. Чи потрібно пити такі напої щодня? 

Вчитель.

Їжа, яку називають штучною, насичена штучними барвниками, речовинами, які перешкоджають її псуванню. Таку їжу недоцільно вживати, адже вона, хоча й смачна, шкодить здоров'ю. Часом у яскравих пакетах і пляшках містяться продукти, некорисні для здоров'я.

У кожній родині свої традиції харчування. В Україні є багато родин, у яких переважно вживають страви національної кухні. У щоденному меню є страви з м'яса, риби, молока, круп, овочів і фруктів, які варять, смажать, тушкують, заквашують, сушать. Уживають також страви національних кухонь інших народів: російської — пельмені, щі, пироги; грузинської — шашлики, хачапурі, сулугуні; китайської — локшину, чай, мариновані овочі; італійської — піцу, спагетті тощо.

Характер харчування людей залежить від багатьох чинників: їх соціально-економічного становища, природно-географічного положення країни, в якій вони живуть, напрямку їх господарської діяльності тощо. їжа є важливою складовою матеріальної культури кожного народу. Протягом багатьох років в Україні встановилася певна культура харчування, їжа українців за часом уживання та престижністю поділяється на дві великі групи: щоденну і святкову;

за вмістом основного продукту — на борошняну, овочеву, молочну, круп'яну, м'ясну, фруктову та комбіновану.

У щоденному харчуванні українців чільне місце посідає хліб. Із покоління в покоління передавалося шанобливе ставлення людей до хліба. Важливу роль відіграє хліб у багатьох звичаях і традиціях. Хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей, рідних, з хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого. Велику роль у харчуванні українців відіграють овочі (картопля, капуста, буряк, цибуля, часник, огірки, помідори, морква, кабачки, редиска, редька тощо) та бобові (горох, квасоля). Із насіння льону, конопель, соняшнику виробляють олію, яка має оздоровче значення. На зиму солять огірки, капусту, помідори. Важливими харчовими продуктами є молоко і молочнокислі продукти (сметана, масло, сир, кефір тощо), м'ясо птиці (курей, гусей, качок, індиків) та яйця. Найпоширенішою стравою є борщ.

До складу святкових страв входить обрядова їжа, яка виконує релігійну функцію і без якої обряд не може відбуватися. Традиційну святкову та обрядову їжу можна поділити на дві групи: страви до сімейних свят та обрядів (дні народження, весілля, похорон, поминки) і їжа на календарні свята, серед яких слід відзначити Різдво і Великдень. На ці свята готуються спеціальні страви, визначені відповідною культурою і традиціями харчування, їжа у ці дні відрізняється вищою, ніж щоденна, калорійністю, кращими смаковими якостями. Поряд з корисними традиціями у нас побутують і шкідливі. Так, чомусь прийнято подавати багато страв, насичених жиром, навіть на поминках. Алкогольні напої у святкові й поминальні дні є обов'язковим атрибутом. Зараз важко сказати, хто це придумав, хто сказав, що так треба. Однак з цим треба боротися. Адже це не лише шкідливо для здоров'я, але і недодає культури нашому традиційному харчуванню. 

Робота в парах.

Учитель роздає роздруковані картки, на яких в окремих рамках записані назви продуктів харчування та їх дія на організм людини, і просить учнів відповідно з'єднати рамки лініями. 

Заключне слово вчителя.

Люди в усьому світі вживають різноманітну їжу, але вона має бути корисною. Корисно їсти різноманітні свіжі продукти — молоко, рибу, м'ясо. Не можна вживати якийсь один продукт, тоді ваш організм не отримає потрібних йому речовин. Не можна їсти солодощі надмірно, бо це шкодить зубам і шлунку.

Схожі:

Виховна година на тему: Корисна їжа і здоров'я. Мета
Учитель роздає малюнки, фотографії, вирізки з газет та журналів, на яких зображено різноманітну їжу, і просить учнів вибрати ті із...
Їжа – джерело енергії, тепла, росту, здоров’я, сну людини
Сьогодні ми поговоримо про енергетичну цінність їжі, її складову та гігієну харчування. Будемо вчитися вибирати їжу, корисну для...
Їжа – джерело енергії, тепла, росту, здоров’я, сну людини
Сьогодні ми поговоримо про енергетичну цінність їжі, її складову та гігієну харчування. Будемо вчитися вибирати їжу, корисну для...
Бінарний англо-німецький брейн-ринг
По-перше, чи корисна для нашого організму їжа швидкого приготування. По-друге, які переваги та недоліки має вона. Щоб більш детально...
1. Здоров'я, хвороба й профілактика
Мета заняття: Ознайомити студентів з поняттям «здоров'я», компонентами здоров'я, концепціями здоров'я, поняттям хвороба, факторами,...
«Рух заради здоров’я» Мета
Провідна ідея заходу: Щасливе життя – це гарне здоров'я. Здоров'я – це цінний скарб, про який треба піклуватися щодня. Немає найнещаднішої...
Класна година «Здорова їжа – для здорового життя»
Дорогі діти! Сьогодні не є секретом, що зовнішній вигляд людини, її поведінка і самопочуття залежить від здоров’я, а також від піклування...
Здоров’я – найдорожчий скарб
Мета. Допомагати учням усвідомити, що здоров’я – це великий дар не тільки для людини, а й для всього суспільства,  сім’я – це осередок...
Тренінгове заняття «Хочеш бути здоровим – будь ним» Мета
Мета: формування здорового способу життя підлітків, навіювання правильного уявлення про здоров’я, виховання дбайливого ставлення...
Урок 3 клас Тема: Природні чинники здоров
Мета : розглянути чинники здоров’я, їх позитивний та негативний вплив на здоров’я людини; розвивати уявлення учнів про вплив клімату...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка