Тема. Література про Велику Вітчизняну війну. М. Шолохов російський письменник, лауреат Нобелівської премії


Скачати 77.48 Kb.
Назва Тема. Література про Велику Вітчизняну війну. М. Шолохов російський письменник, лауреат Нобелівської премії
Дата 09.02.2014
Розмір 77.48 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи

7 клас

Тема. Література про Велику Вітчизняну війну. М.Шолохов – російський письменник, лауреат Нобелівської премії.

Мета. Зацікавити учнів творами про Велику Вітчизняну війну, зробити огляд літератури з даної теми; виховувати повагу до подвигу народу; вдосконалювати вміння складати простий план.

Обладнання. Портрети письменників (Ю.Бондарєв, В.Биков, Б.Васильєв, Г.Бакланов, В.Некрасов,. О.Гончар, М.Шолохов) та виставка їх книг, плакат „Родина – мать зовет ”; записи пісень воєнних років, текст оповідання „Доля людини”.


Хід уроку

Звучить запис пісні „Вставай, страна огромная...”

І.Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя: Так починалась Велика Вітчизняна війна, одна з найстрашніших сторінок в історії нашої країни. Мільйони убитих і поранених, загнаних у полон на рабську працю. Спалені і зруйновані будинки, села, міста, заводи і фабрики. Це сльози матерів, батьків, жінок, сестер, братів. Це діти-сироти. Це горе і страждання.

Але Велика Вітчизняна війна – це ще й мужність, героїзм, стійкість, витривалість, віра в перемогу.

Лозунг війни: „Все - для фронту, все – для перемоги” стосувався в ті роки всіх, від малого до великого. Дорослі в тилу нашвидку відновлювали евакуйовані заводи і випускали військову продукцію; підлітки 12-14 років змінювали на цих заводах батьків, що пішли на фронт, виступали з концертами в госпіталях.

Часто кажуть, що коли говорять гармати, музи мовчать. Але люди мистецтва не стояли осторонь, знімались фільми про мужність, стійкість і вірність: „Жди меня”, „В шесть часов вечера после войны”, „Два бойца”.

Писали вірші й музику, народились прекрасні пісні, що хвилюють нас, незнаючих війни, й зараз.

Звучить пісня часів Великої Вітчизняної війни „Темная ночь”.

У роки Великої Вітчизняної війни з’явились художні твори про героїзм народу. Це поема О.Твардовського „Василий Теркин”, „Повесть о настоящем человеке” Б.Полевого, п’єса „Фронт” О.Корнійчука, поема „Зоя” М.Алігер, оповідання „Русский характер” О.Толстого.

А після Перемоги, у 50-60 роках, з друку виходять твори про Велику Вітчизняну війну, авторами яких були учасники війни, що пішли воювати у 18-20 років. Пройшовши через жахи війни, вони розказали правду про цю страшну війну.

ІІ. Ланцюжок учбових ситуацій, що веде до засвоєння матеріалу.

1. Повідомлення учнів про письменників – фронтовиків

Василь Биков – білоруський письменник – фронтовик, автор повістей „Обеліск”, „Альпійська балада”, „Сотніков”, „Дожити до світанку”, „Підти й повернутися” та інші. Багато його творів екранізовано, удостоєно Державних премій.

Григорій Бакланов – російський письменник, автор повістей „Південніше головного удару”, „П’ядь землі”, „Мертві сраму не імуть”, „Навіки - дев’ятнадцятирічні”, „Липень 1943 року” та інші.

Юрій Бондарєв – російський письменник. Повісті „Юність командирів”, „Батальйони просять вогню”, „Останні залпи”, романи „Тиша”, „Гарячий сніг”, „Берег”, „Вибір”, його книги екранізовані, він удостоєний Державної премії СРСР.

Борис Васильєв – російський письменник – фронтовик, автор творів „А зорі тут тихі”, „Самий останній день ”, „Зустрічний бій”, „У списках не значився”, брав участь у створенні сценаріїв до фільмів про Велику Вітчизняну війну.

Олесь Гончар – український письменник, що із студентської лави пішов на фронт. Автор творів про війну „Прапороносці”, „Людина і зброя”.

Віктор Некрасов – російський письменник, народився і жив у Києві. Перший підняв питання про захист Бабиного Яру, місце розстрілу євреїв у Києві. Був змушений емігрувати за кордон. Автор творів „В окопах Сталінграда”, „Друга ніч”.

2. Слово вчителя:

Це тільки декілька імен та творів про Велику Вітчизняну війну. Тема ця хвилювала всіх, хто вижив, вистраждав, витримав і переміг у тій війні. Серед них – ім’я російського письменника, лауреата Нобелівської премії (1965 р.) Михайла Олександровича Шолохова (24.05.1905 - 21.02.1984).

Народився майбутній письменник на хуторі Кружиліном, Вешенської станиці, області Війська Донського (зараз Ростовська область). Учився в гімназії, але громадянська війна завадила отримати освіту. Він автор „Донських оповідань”, романів „Тихий Дон”, „Піднята цілина”, „Вони воювали за Батьківщину”, оповідань „Наука ненависті”, „Доля людини”.

Оповідання „Доля людини” вперше було надруковане в газеті „Правда” 31 грудня 1956 року та 01 січня 1957 року. Не дивлячись на новорічні свята, читачі з нетерпінням чекали продовження, а, читачі, не соромившись своїх сліз, бо були ще живі спогади про ту війну.

Почитаємо його й ми. І знову, як багато років тому, вразимося стійкості й мужності простого російського солдата Андрія Соколова.

3. Читання оповідання й складання плану.

ІІІ. Підсумок:

Про який період нашої історії ми говорили?

Які твори і яких авторів ви запам’ятали?

Чим вразив вас початок „Долі людини”?

ІУ. Домашнє завдання: прочитати оповідання, скласти план.


Суворі іспити людського характеру в умовах війни.

Мета: Допомогти учням осмислити подвиг народу у Великій Вітчизняній війні; учити естетичному сприйняттю художнього твору; Виховувати повагу до подвигу народу у війні;

Обладнання: Ілюстрації Кукриніксів та інших художників (різні видання оповідання).

Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя: Сьогодні ми продовжимо розмову про Велику Вітчизняну війну, про подвиг нашого народу, про оповідання „Доля людини” Михайла Шолохова. Але спочатку перевіримо, чи уважно ви читали твір вдома.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Літературний диктант

  1. Рік і місце народження героя.

  2. Ім’я головного героя.

  3. Назвіть членів його сім’ї.

  4. Професії головного героя.

  5. Його військова частина формувалась під…

  6. Зрадника Крижнєва головний герой…

  7. Молодий німець забрав у нього…

  8. Героя після втечі німці піймали на … день.

  9. Назвіть райони Німеччини, де він був у полоні.

  10. Прізвище коменданта табору Б-14.

  11. У Постдамі він возив…

  12. Чим вразили оповідача очі головного героя?

ІІІ. Ланцюжок учбових ситуацій, що ведуть до засвоєння матеріалу.

Прийом „Асоціативний кущ”:

Підібрати асоціації до слова „війна”. (Див. далі).

Слово учителя: А тепер, опираючись на план, складений дома, перекажіть зміст оповідання (5-6 учнів).

Бесіда:

  • Які епізоди оповідання зображені на ілюстраціях?

  • Як художникам вдається передати напругу цих епізодів, горе і страждання героя?

  • Якби ви малювали ілюстрації, то вони були б кольорові чи чорно-білі? Свій вибір поясніть.

  • Через які суворі випробування пройшов народ у Великій Вітчизняній війні?

  • Які людські якості провірила війна в людях?

  • Чи багато слабких людей зображено в оповіданні? Яке ставлення до них Андрія Соколова?

  • Як ви думаєте, що допомогло радянському народу вистояти в тій страшній війні, пройшовши через такі жорстокі випробування?

Слово учителя: У 1959 році актор і режисер Сергій Бондарчук екранізував оповідання Михайла Шолохова „Доля людини”. Одна із англійських газет так писала про цей кінофільм, а отже і про оповідання:

„Якщо ви дійсно хочете зрозуміти, чому Радянська Росія отримала велику перемогу в Другій світовій війні, подивіться цей фільм”.

УІ. Підсумок уроку.

У. Домашнє завдання: підготувати розповідь про Андрія Соколова по картці – схемі характеристики героя; виписати цитати для характеристики персонажа.
Асоціативний кущ”



Біль










Подвиг




Атака




Героїзм



















Страждання




Оборона




Мужність
















Смерть, втрати









Руйнування
















Голод




Пам’ятники




Зброя


















Безіменні могили




Наступ




Сироти, вдови










Солдати



Утвердження в образі Андрія Соколова перемоги людяності, мужності, відповідальності за долю Вітчизни.

Мета: Підвести учнів до розуміння характеру людей, що перемогли у війні; виховувати повагу до подвигу народу; розвивати навички монологічної і діалогічної усної мови.

Обладнання: Текст оповідання, ілюстрації до оповідання, картка–схема характеристики героя.


Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Вистояти в тій страшній війні народу допоміг характер, який Олексій Толстой у своєму оповіданні назвав „російським”. Який же він? Ця загадка уже давно хвилює багато народів. Спробуємо і ми визначити справжній російський характер.

ІІ. Ланцюжок учбових ситуацій, направлених на засвоєння матеріалу.

1. Бесіда:

  • Яким ви уявляєте Андрія Соколова?

  • Що вражає в його зовнішності?

  • Чому у нього „глаза, словно присыпанные пеплом, наполненные такой неизбывной смертной тоской, что в них трудно смотреть”, „словно бы мертве, потухшие”?

  • Як він жив до Великої Вітчизняної війни?

  • Які риси характеру Андрія Соколова проявила війна? (ніч у церкві; в таборі Б-14; втечі з табору; листи додому).

  • Чому війна, полон, загибель сім'ї не зломили його?

  • У чому сила Андрія Соколова?

  • Чому він взяв до себе сироту Ванюшу?

  • Як ви думаєте, чому оповідання називається „Доля людини”? Що таке доля? (Доля – збіг обставин, які не залежать від долі людини, хід життєвих подій). Чи впливав Андрій Соколов на свою долю? До чого це призвело?

  • Чому, на вашу думку, в оповіданні два оповідача?

  • Чому Андрій Соколов сам розповідає історію свого життя?

  • Чому автор починає оповідання з картини „дружной и напористой” весни? Що вона символізує?

Прийом „Займи позицію”.

  • Чи можемо ми назвати Андрія Соколова героєм, адже він не брав участі у найважливіших битвах, не убивав фашистів?

  • У чому ж тоді його подвиг?

Творча робота: створення сенканів.

ІІІ. Підсумок уроку.

Учитель: Велика Вітчизняна війна перевірила людей на міцність. Все пережити, вистояти, перемогти – „видюжить” – змогла проста радянська людина: мужня і добра, з почуттям власної гідності, з залізною волею і вразливим серцем, працьовита, чесна, справедлива, з красивою і широкою душею, що не втратила віри в життя й людей.

ІУ. Домашнє завдання: написати відгук про самостійно прочитану книгу про Велику Вітчизняну війну.

Схожі:

Урок вивчення нового матеріалу
Тема. Інтенсивний розвиток латиноамериканської літератури в другій пол. XX ст. Г. Гарсіа Маркес — відомий колумбійський письменник,...
Книга містить нові погляди на цілу низку теоретичних проблем і зорієнтована...
...
Подвиг народу безсмертний Що загибель нам?
Учнівський твір По добутках сучасної літератури про Велику Вітчизняну війну. Подвиг народу безсмертний Що загибель нам? Ми навіть...
Борис Миколайович
УРСР (1978 р.), Державної премії СРСР (1981 р.), нагороджений Грамотою Президії Верховної Ради УРСР, лауреат премії ім. В. М. Глушкова...
Про Міжнародний конкурс наукових робіт студентів та аспірантів, присвячений...
Міжнародний конкурс наукових робіт студентів та аспірантів, присвячений 40-річчю присудження Нобелівської премії В. В. Леонтьєву
Тема роботи
Переможці Міжнародного конкурсу наукових робіт студентів та аспірантів, присвяченого 40-річчю присудження Нобелівської премії В....
Тема роботи
Переможці Міжнародного конкурсу наукових робіт студентів та аспірантів, присвяченого 40-річчю присудження Нобелівської премії В....
Темур'янц Наталія Арменаковна
Дійсний член Європейського та Американського біоелектромагнітного товариств, Міжнародного товариства біометеорологія, член Українського...
Програма начально-тематичних екскурсій Початкова школа. Екскурсія...
Українська література. Екскурсія «Тарас Григорович Шевченко – український письменник»
Диплом першого ступеня
Рейтинг учасників студентів Міжнародного Нобелівського конкурсу наукових робіт студентів та молодих вчених, присвяченого 110-ій річниці...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка