Тема. Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …». Герой оповідання як жертва війни.
Мета: проаналізувати оповідання Г.Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …»; на прикладі долі головного героя твору показати антигуманну та протиприродну сутність війни; розвивати навички переказу прочитаного твору, зв’язного мовлення; розвивати вміння висловлювати власну точку зору на події та вчинки, зображені в оповіданні; виховувати в школярів осуд війни, повагу й милосердя до учасників військових дій, ветеранів та інвалідів війни.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменника, композиція з іграшок «Війна очима дітей», тексти оповідання, епіграф.
Хід уроку
Інколи застогнати можна й мущині.
Марк Цицерон
На дошці записані дати:
1939 рік – початок Другої Світової війни,
22 червня 1941 року – початок Великої Вітчизняної війни,
9 травня 1945 року – кінець Великої Вітчизняної війни.
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
- Зверніть, будь ласка, увагу на композицію з іграшок. Що ви бачите? Чи можемо ми сказати, що це наші дитячі уявлення про війну? Чи доводилося вам «грати у війну»? (Відповіді учнів).
- Чи співпадають наші дитячі уявлення з тим, що відбувалося насправді на війні?
- Сьогодні на уроці ми спробуємо це з’ясувати, познайомившись і проаналізувавши оповідання німецького письменника Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …». На прикладі історії одного героя побачимо, як війна руйнує долі людей.
- Чи знаєте ви, що за період з 3800 року до н.е. по 2000 рік на землі відбулося 14557 великих і малих війн. Людство пережило дві світові війни, під час яких загинуло 3,6 млрд. людей. Англійський письменник Вільям Теккерей писав так: «Війна в однаковій мірі обкладає даниною чоловіків і жінок, але з одних стягає кров, а з інших сльози.» .
2. Складання асоціативного куща «Що несе війна людям».
- Давайте спробуємо з’ясувати, що несе війна людям?
ВІЙНА
сльози руїна
біль каліцтво
страждання смерть
розлука жах
3. Слово вчителя.
- Отже, ми бачимо, що війна несе біль і страждання, залишає чорний слід у долі людей.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Бесіда за змістом прочитаного оповідання.
- Скажіть, яке враження справило на вас оповідання?
- Від чийого імені ведеться розповідь?
- Чи є у головного героя імя? Як ви гадаєте, чому?
- Чи є у тексті опис зовнішності юнака?
- Як ви гадаєте, чому автор не створює портрет головного героя? (Автор створює узагальнений портрет молодих німецьких хлопців, яких змусили йти на війну).
- Що вам відомо про героя?
- Назвіть деталі, використані на початку твору, які свідчать про руйнування, спричинене війною? (Розтрощене вікно, розбита лампочка, рештки скла).
2. Переказ тексту.
- Що вас найбільше вразило в оповіданні? Розкажіть про це.
3. Творча робота. Спостереження за настроєм, душевними переживаннями юнака.
- Як герой сприймає фразу: «Мерців сюди, чув? А решту сходами на гору, до зали малювання, зрозумів?»
- Де знаходиться герой?
- Що дивує юнака у змінах, які відбулися в гімназії?
- Чому спогад про малювання йде паралельно з відчуттям пораненого?
- Яка деталь стала вирішальною у процесі «впізнання» гімназії?
- Як ви думаєте, чому фраза обірвана?
- Яким побачив себе герой в операційній? Знайдіть і зачитайте.
- Яку останню фразу вимовив герой? Що вона означає?
4. Дослідницька робота в групах «Обличчя війни в оповіданні».
Завдання:
- Знайдіть у тексті художні засоби , за допомогою яких автор створює «обличчя війни». Зверніть увагу на звуки, кольори та інші деталі.
«Обличчя війни»
Звуки: гармати били впевнено й розмірено; миротворно, заспокійливо гули гармати: глухо й суворо, мов тиха, майже піднесена органна музика, якось шляхетно.
Кольори: все місто горить вогнем; вікна затемнені, за чорними заслонами жевріло й миготіло, - чорне на червоному.
Інші деталі: розтрощене вікно; лампочку розбито вщент.
5. Слово вчителя.
- Отже, давайте зробимо висновок: яке «обличчя» має війна в цьому оповіданні?
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Бесіда з учнями.
- Як автор ставиться до свого героя?
- Нещодавно на уроках української літератури ми читали твір, у якому розповідається про долю німецького солдата. Пригадайте автора оповідання та його назв. (Любов Пономаренко «Гер переможений»)
- Як ви думаєте, що об’єднує твори німецького письменника та української письменниці? Яка головна думка цих оповідань? (Обидва герої – жертви війни).
- Поясніть, що означає слово «жертва»?
- У тлумачному словнику так пояснюється лексичне значення слова «жертва». Жертва – той, хто загинув від нещасного випадку, від руки ворога тощо; той, над ким знущаються, чинять насилля.
2. Обери власну позицію.
- Як ви ставитеся до німецького юнака?
3. Читання поезій про війну.
- На щастя, ми живемо з вами у мирний час. А про війну дізнаємося з кінофільмів, із художніх творів, зі спогадів учасників тих страшних подій. Але ми не повинні забувати, що війна – це зло, страждання та біль. Пропоную вам послухати поезії про війну, які написали учні нашої школи.
V. Підсумок уроку
1. Узагальнююча бесіда.
- Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку. Як ви думає, кому його можна адресувати? Як ви його розумієте?
2. Заключне слово вчителя.
- Ми з повагою повинні ставитися до людей, які пережили війни, втратили здоров’я або, як герой оповідання, залишилися каліками. Скажіть, а як ми вшановуємо ветеранів та учасників війни?
3. Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання
Група А (високий рівень) – напишіть листа герою оповідання з метою підтримки його у складній життєвій ситуації.
Група Б (достатній рівень) – складіть цитатний план оповідання.
Група В (середній рівень) – складіть запитання за змістом оповідання.
Список використаної літератури
1. Дорофеєва Н.І., Касьянова С.П. Зарубіжна література. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: «Вежа», 2007
2. Сучасний тлумачний словник української мови / За редакцією Дубічинського В.В. – Х.: Видавництво «Школа», 2006
3. Чередник Л.А. Зарубіжна література. 7 клас. Майстер-клас: розробки уроків. – Х.: Видавництво «Ранок», 2007
|