|
Скачати 76.52 Kb.
|
Тема: «Запорозька Січ у другій половині ХVII ст.. Іван Сірко». Мета:1. Охарактеризувати становище Запорозької Січі у складі Гетьманщини в д.п. ХVII ст., показати боротьбу українського козацтва з іноземними загарбниками на прикладі славного кошового І.Сірка. 2. Навчати умінню встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виділяти головне, спів ставляти події, формувати вміння характеризувати діяльність історичної особи. 3. Виховувати почуття патріотизму, національної гордості за свій народ. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник (О.Гісем, О.О.Мартинюк. Історія України. 8 клас – Харків, 2008 р.), історичний атлас, портрет І.Сірка, ілюстрація картини І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові», фонозапис пісень про І.Сірка, комп’ютерна презентація уроку. Хід уроку І Актуалізація опорних знань учнів. «…Настали в цей час такі чвари, смути і міжусобиці, внаслідок яких Україну того часу можна назвати «ярмарком самолюбства», а владних осіб її – «самопожираючими драконами». Самим народом епоха після Б.Хмельницького прозвана …(Руїною),- так характеризував часи 60-80-х р.р. ХVII ст. в Україні Д.Яворницький.
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. Постановка проблеми. Для того, щоб розпочати урок, нам необхідно одержати «пропуск» (так би мовити) на Запоріжжя. Для цього пригадаємо:
Частина істориків стверджує, що в 60-70 ті р.р. ХVII ст. Запорізька Січ відіграла руйнівну роль для Української козацької держави. Чи згодні ви з цим висловлюванням? Спробуймо підтвердити чи, навпаки, спростувати її. Вирішенню цієї проблеми допоможуть вам знання, які ви одержите на уроці. Тож тема нашого уроку «Запорізька Січ у другій половині ХVII ст. Іван Сірко». Основні питання теми:
ІІІ Вивчення нового матеріалу. Вчитель. Перед початком Національно-визвольної війни Запорізька Січ розміщувалась на Микитиному Розі. У 1652 р. запорожці перенесли свою столицю з відкритого перед степом Микитиного Рогу в районі Дніпрових плавнів на острів Чортомлик, що розташовувався при впадінні в Дніпро протоки Чортомлик (поблизу сучасного с. Капулівка на Нікопольщині). 1. Які ж зміни відбулися в устрої та господарстві січовиків? 1). Самостійна робота з підручником (за варіантами): І в. – устрій Січі - §22 (п.2), с. 158-159; ІІ в. – господарський розвиток Запорожжя - §22 (п.4), с. 161-162. 2). Обговорення результатів. 2. Роль Запорозької Січі у воєнно-політичних подіях 60-80-х р.р.ХVII ст.. Вчитель. Отже, як бачимо, у д.п. ХVII ст. пожвавилась господарська діяльність козаків. Запорізька Січ зберегла свій воєнний і господарський устрій, продовжувала дотримуватись традицій козацької демократії. Як і раніше, вона залишалась місцем, куди стікалися усі незадоволені своїм становищем селяни, міщани, козаки, представники козацької верхівки, які боролись за гетьманську булаву. То ж і польський, і московський уряд завжди ставився до Запорозької Січі упереджено, вбачаючи в ній загрозливе для себе вогнище вільнодумства і свободи. Саме тому вони прагнули підкорити Січ, аби якнайповніше використати її військові й економічні можливості. Особливо ускладнилося становище на Січі в період Руїни. За умов наступу на українську державність з боку Москви, Речі Посполитої та Криму, через неспроможність українських гетьманів-наступників Хмельницького захистити незалежність України Запорізька Січ прагла повернути собі провідну роль у житті країни. При цьому запорожці не завжди виявляли мудрість і політичну далекоглядність, а часом навіть ставали на бік ворогів Української держави, не підтримували тих гетьманів, які своїми діями домагалися її збереження. Так було, зокрема, під час гетьманування І.Виговського, коли запорожці надали допомогу заколотнику Якову Барабашу. Завдяки підтримці запорожців гетьманську булаву здобув Іван Брюховецький. Не були зваженими і дії січовиків під час гетьманування Петра Дорошенка. 3. Участь запорожців у боротьбі проти турецько-татарських завойовників. Іван Сірко. Та попри часом суперечливі дії Січі у внутрішньополітичних справах, запорожці ніколи не зраджували свого покликання – боротися проти загарбників українських земель. У д.п. ХVII ст. Запорізька Січ уславилася своєю участю у численних воєнних операціях. Після Андрусівського перемир΄я склалися особливо сприятливі умови для боротьби проти турецько-татарських завойовників. Керівником та організатором більшості тогочасних походів був Іван Сірко. Яким постає Іван Сірко в історичних документах? Нам вдалося розшукати свідчення про особу Сірка із історичних джерел, автори яких по-різному ставились до України. Надамо вам можливість попрацювати з уривками із цих документів і дати відповідь на запитання: Яким постає Іван Сірко в історичних документах? Організується робота в групах( 3 групи). Складемо історичний портрет особистості. (Учні працюють в групах, заповнюють на окремих аркушах риси характеру І.Сірка). В кінцевому результаті вимальовується портрет кошового. Документ 1. Польський хроніст Віспасіан Коховський про Івана Сірка « Страшний був орді, бо був досвідченим у воєнних акціях і відважним кавалером, перевищуючи цим Дорошенка. А в Криму його ім'я наводило такий пострах, що орда щоденно пильнувала та була готова до бою, ніби Сірко вже напав. Татари цілком серйозно вважали його шайтаном і навіть своїх дітей, коли вони плакали і їх не могли заспокоїти, лякали Сірком, кажучи: «Сірко йде!»; після цих слів плач одразу вщухав. Сірко був чоловіком гожим, бойової вдачі, не боявся ані сльоти, ані морозу, ані спеки. Він був чуйним, обережним, терпляче зносив голод, був рішучим у воєнних небезпеках і завжди тверезим. Влітку він перебував на порогах (Дніпрових), а взимку – на українському прикордонні. Він не любив марнувати час або упадати коло жіноцтва, постійно бився з татарами, проти яких мав природну й невблаганну ненависть. На обличчі він мав природний знак, ніби шмат пурпуру». Документ 2. Польський король Ян ІІІ Собеський «Сірко-воїн славний і в ратній справі великий мастак», «має велику довіру в козацькому війську». Документ 3. Літописець Самійло Величко «Це був справжній і щасливий вождь, який із молодих літ аж до своєї старості, бавлячись воєнними промислами, не тільки значно воював Крим і попалив у ньому деякі міста, але також погромлював у диких полях, було то на різних місцях, численні татарські бамбули і відбирав полонений християнський ясир. Він запливав на човнах і в Чорне море та чинив на різних місцях бусурманам немалі шкоди і розорення. А на самому Чорному морі громив він кораблі й каторги, що пливли з Константинополя до Криму, Азова та в інші місця, і з великими з добичами щасливо повертався із Запорозьким військом до свого коша … Його все військо дуже любило і за батька свого шанувало». Документ 4. «І за характером , і за всіма своїми діями Сірко являв собою тип справжнього запорожця. Він був хоробрим, відважним, завзятим, не завжди стійким, не завжди вірним своїм союзникам; він любив іноді погуляти, і в хмелю показати свій козацький запал… Він був схильний хвилинно захопитися новою думкою, новою справою, щоб потім відмовитися від власного наміру й прийти до цілком протипожежного рішення… «Нужда закон змінює», - часто говорив Сірко, і, очевидно діяв відповідно до свого улюбленого прислів’я». Д.Яворницький Складемо історичний портрет Івана Сірка. славний воїн Справжній вождь військо його дуже мав велику довіру у любило козацькому війську Іван Сірко батько козацькому війську Був страшний орді Діяв за принципом «Нужда закон змінює» Постійно бився з ворогами Не любив марнувати час хоробрий, відважний Мужній, терплячий Вчитель. Готуючись до уроку, ви підготували невеликі міні-проекти про цю легендарну людину. Надамо слово нашим доповідачам.
Після виступів обговорюється питання Чому Іван Сірко зажив шанобливого ставлення сучасників? Як ви розумієте віршовані рядки? Не вчинив він нічого для слави й пожитку свойого – Все для Бога та віри, для бранця І все для Хреста пресвятого. ІV Закріплення вивченого, вирішення проблемного запитання Чи згодні ви з тим, що Запорізька Січ відігравала руйнівну роль для Української держави? (вправа «Займи позицію») V Домашнє завдання §22, завд 1-8, скласти сенкан про І.Сірка. VІ Підсумок уроку (складемо «квітку успіху») VІІ Оцінювання роботи учнів. |
Тема. Запорозька Січ у другій половині Х Запорозької Січі у другій половині ХVІІІ ст територіальний, політичний, економічний, військовий устрій; визначити причини її ліквідації... |
Урок з історії України у 8 класі за темою: «Запорізька Січ у другій половині 17 ст.» |
4: Національно-визвольний рух у другій половині ХVІ Тема 4: Національно-визвольний рух у другій половині ХVІ – середині ХVІІ ст. Держава Богдана Хмельницького 4 Тема 5: Козацьке державотворення... |
Тенденції суспільно-політичного розвитку в Західній Європі і Україні... Дедалі важче покривати витрати, чому досить часто протидіяли станові зібрання, які не погоджувались з введенням нових податків. У... |
Андрусяк І., Петренко Є. Блиск і злиденність української націонал-демократії... України, членів Кирило-Мефодіївського братства, М. Драгоманова, Українська правова і політична думка в другій половині ХVIII – першій... |
Лівобережна Гетьманщина та Слобідська Україна в другій половині XVII... Лівобережна Гетьманщина та Слобідська Україна в другій половині XVII ст. Урок з історії України для 8 класу із використанням ІКТ |
ТЕМА 6 У другій половині вагітності жінка приймала транквілізатори групи бензодіазепинів. Пологи наступили в строк, протікали нормально,... |
Західна Європа у першій половині ХVII ст. Пошуки шляхів ліквідації... Під впливом протистояння Реформації і Контрреформації у ряді країн воно переросло у релігійний фанатизм, характерними представниками... |
Золотарство У другій половині XVII—XVIII ст золотарі широко виготовляли сережки, персні, каблучки, оклади для ікон тощо. Осередками З. були здебільшого... |
Самостійної філософською дисципліною філософія науки стала лише в другій половині 20 століття Предметом філософії науки є загальні закономірності і тенденції наукового пізнання, як особливої діяльності по творенню нових наукових... |