Диференціація дзвінких та глухих приголосних у сильній позиції


НазваДиференціація дзвінких та глухих приголосних у сильній позиції
Дата15.03.2013
Розмір92.1 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Туризм > Документи

Логопедичне заняття

з учнями 2 класу, які мають вади письма, обумовлені фонематичним недорозвиненням мовлення


Тема: Диференціація дзвінких та глухих приголосних у сильній позиції.

Звуки [с] - [з]. Букви с, з.

Мета: Закріпити знання учнів про дзвінкі та глухі приголосні. Вчити диференціювати звуки [с] - [з] у складах, словах, словосполученнях; правильно позначати на письмі відповідними буквами. Розвивати фонематичні процеси, навички звукового аналізу та синтезу, слухове та зорове сприймання, увагу, логічне мислення, дрібну моторику, конструктивний праксис. Збагачувати активний словник учнів шляхом добору прикметників та утворення нових слів за допомогою суфіксів. Формувати навички побудови словосполучень. Сприяти розвиткові зв’язного мовлення. Виховувати старанність, грамотність, чуйність, любов і турботу про живу природу.

Обладнання: Сніговик, ялинка, сніжинки, картки-символи, артикуляційні схеми, набори букв, предметні малюнки, сюжетний малюнок, цифрові доріжки, таблиця слів-паронімів, індивідуальні картки, сигнальні картки.

Хід заняття

  1. Нервово-психічна підготовка

Вже дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав.

Тож і ви часу не гайте,

Працювати починайте.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

  • А як ви будете працювати під час заняття?

( Будемо слухати і міркувати, активно працювати, один одному допомагати)

  • Молодці! Для того, щоб бути грамотною людиною – треба багато і старанно працювати. Недарма в народі кажуть: Старанність – мати успіху.

  1. Основна частина

  • Діти, а хто це стукає до нас у двері?

  • Подивіться, хто до нас завітав?

  • Давайте запросимо царівну бути гостем нашого заняття.

  • Цікаво, а як же її звати? Ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

  1. Робота над загадкою.

Без пензлика, без олівця

Розфарбувала деревця.

Сумно у гаях блукає,

Жовті шати одягає.

Золотисту стелить постіль -

Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

  1. Подивіться на ілюстрації, згадайте, що відбувається в цей час в природі. І пограємо в гру. Я буду читати речення, а ви додаєте те слово, якого не вистачатиме. Але замість того, щоб сказати слово, ви його спробуєте показати. Готові? Вперед!

Осінь. В золотистий колір вона пофарбувала... (дерева) Відлітають у теплі краї...(птахи). Часто іде... (дощ)

Підсумок гри: - Які ознаки осені ви помітили? (жовтіє листя, відлітають у теплі краї птахи, йдуть дощі)

Вправа «Асоціативний кущ»

  • Діти, а що ви уявляєте, які слова вам приходять на думку, коли чуєте слово осінь?

щедрість холод дощі

листопад Осінь багата

урожай Бабине літо теплі краї

  • А чи подобається вам осінь? Чим? (відповіді дітей)

  • Погляньте які ж гарні коси у нашої гості. Ой подивіться, щось у них заплуталось, давайте поглянемо що це?

  • Які гарні листочки, але поглянь це не просто листочки на них є завдання для вас.

  • Готові ви виконувати цікаві завдання і показати для Осені, як ви вмієте дружно і старанно працювати?

  • Тож починаємо.

  1. Розвиток слухової уваги.

1 листочок

Завдання: Прослухайте вірші. Назвіть звуки, які часто повторюються.

а) Висне небо синє,

Синє, та не те,

Світить, та не гріє

Сонце золоте.

б) Зима морозяна надворі,

Замети білі на землі.

Зоріють в небі ясні зорі.

Заснули зайчики малі.

  1. Визначення учнями теми і мети заняття.

  • Які звуки ми сьогодні будемо розрізняти?

  • Якими буквами на письмі позначаються звуки [с] - [з]?

  • Запишіть число і тему заняття у зошитах.

  • Сьогодні ми будемо вчитися не плутати звуки [с] - [з], правильно позначати їх буквами на письмі. Будемо виконувати різні вправи, відгадувати загадки; пригадаємо слова, що називають ознаки предмета, навчимося правильно будувати словосполучення, утворювати нові слова. І взагалі ви дізнаєтесь багато нового і цікавого.

2 листочок

  1. Порівняння звуків [с] - [з] за артикуляцією, тактильними відчуттями. Співвіднесення звуків із символами ( дзвіночок - навушники).

  • Подивіться і скажіть, які органи артикуляції приймають участь в утворенні звука [с] ?



( Губи посміхаються, кінчик язика зімкнений з нижніми зубами. Посередині язика утворюється жолобок, по якому йде холодний видихуваний струмінь повітря. Голосові зв’язки розімкнені(не вібрують), т.т. звук [с] вимовляється без голосу). Він глухий. Перевірте тильною стороною долоні.

  • Дайте характеристику звука [с]. ( Приголосний, глухий)

Символ – навушники.

  • Подивіться на схему артикуляції звука [з] і скажіть, як вимовляється звук [з]?



( Губи посміхаються, кінчик язика зімкнений з нижніми зубами. Посередині язика утворюється жолобок, по якому йде холодний видихуваний струмінь повітря. Голосові зв’язки зімкнені( вібрують), т.т. звук [з] вимовляється з голосом). Він дзвінкий. Перевірте тильною стороною долоні.

  • Дайте характеристику звука [з]. ( Приголосний, дзвінкий)

Символ – дзвіночок.

  • Що спільного у вимові звуків [с] - [з]? (схожі за артикуляцією)

  • У чому різниця? ( дзвінкий – глухий)

  • Який висновок ми можемо зробити? ( Звуки [с] - [з] є парними).

  1. Розвиток фонематичних процесів:

  • на рівні складу:

3листочок

а) Послухайте склади і підніміть I букву кожного складу:

спа, зба, сфи, зви, за, са, зло, си, зи, сто;

4листочок : Пропонує пограти у гру «Чую звук, піднімаю відповідний символ»

Слова: земля, слон, пастух, береза, зебра, сонце, азбука, собака, соломка, возити, усмішка, зуби, землетрус.

  1. Розвиток навичок звукового аналізу

5листочок – Робота з цифровими доріжками.

Завдання: Послухайте слова, покажіть місце звуків [с], [з] на цифровій доріжці.

[с] – собака, сила, басейн, насос, колос, сито, сонце, каска.

[з] – газета, звук, лоза, замок, козел, березовий, заєць, бузок.

8. Робота із словами – паронімами.

6листочок : Порівняйте пари слів за звучанням. Скажіть, якими буквами відрізняються ці слова?

суп – зуб

слива – злива

коса – коза

каска – казка

  • Ви побачили, що змінилася тільки одна буква і ми отримали нове слово. Ось чому треба бути уважними під час письма, щоб не допускати помилок.

  • Запишіть пари слів у зошити, підкресліть букви с – з.

9. Подорож до країни Пальчикових ігор.

7 листочок: Вправа «МИЄМО РУКИ»
1. “Миємо руки”: ритмічно потираємо долоні, наче миємо руки.
Узяли духмяне мило,

Добре руки з ним помили.
2. “Струшуємо водичку з рук”: пальці стиснути в кулачок, потім з силою випрямити їх, наче струшуючи водичку.
Полетіли від води

Бризки з рук туди-сюди.
3. “Витираємо руки”: енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником.
Рушничок я свій беру,

Швидко ручки обітру.
10. Складання словосполучень з комплектуванням

8 листочок: До слів лівого стовпчика доберіть слова із правого стовпчика. Складіть словосполучення. Запишіть.

I варіант II варіант

рогата коса смачний зуб

заплетена коза здоровий суп

смачна злива цікава каска

сильна слива залізна казка

11. Робота з індивідуальними картками.

9 листочок : Замість крапочок, вставте пропущені букви с – з. Прочитайте слова.

· апа · аєць · алат · амок

· орока · вук · ебра вело · пед

· укно · убок · ирок фа · ан

· ила · има · олото моро · иво

· ереда · елений · міливий по · уд
12. Фізкультхвилинка



Раз – підняти руки вгору,

Два –нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги,

Три, чотири – прямо стати,

Будем знову починати.

Хто зуміє присідати

І ногам роботу дати?

Раз – піднялись, два – присіли,

Хай мужніє наше тіло.

Хто втомився присідати,

Може вже відпочивати.

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк


13. Розвиток логічного мислення. Збагачення словника.
10 листочок : Відгадайте загадки.

  • Удень по небу гуляє,

А ввечері на землю спати лягає.

(Сонце)

- Скільки не їзди не ходи тобі кінця тут не найти?

- Молодці! Ви швидко відгадали загадки. Запишіть слова-відгадки у стовпчик.

- Доберіть до слова ЗЕМЛЯ слова - ознаки предмета. Запишіть.

Земля (яка?) щедра, багата.

- До слова СОНЦЕ доберіть зменшувано - пестливу форму. А як ми скажемо про маленьке сонце?

Сонце - сонечко.
14. Розвиток мисленнєвих операцій: аналізу, порівняння, класифікації.
11 листочок : Розгляньте малюнки, знайдіть серед них « зайвий».
снігур синиця голуб ластівка

- Поясніть свою думку.

- Як одним словом можна назвати цих птахів? (Зимуючі)

- Як птахам приходиться взимку? (Холодно, голодно)

- Як діти і дорослі допомагають пташкам взимку?

15. Розвиток конструктивного праксису.
12 листочок : Гра «Прикрасимо Осінь»

  • Осінь віддала нам всі листочки і в неї не залишилось прикрас. Давайте і ми зараз на згадку про заняття і нашого гостя зробимо їй подарунок усі фішки, що ми отримали складуть для неї гарне намисто.

  • Якого кольору наші намистинки?

  • Які ягоди вони вам нагадують?

  • Гарна вийшла у нас Осінь?



  1. Підсумок заняття.

- Які звуки ми сьогодні вчилися розрізняти? Дайте характеристику цим звукам.

- Підніміть сигнальні картки: червоні кружечки вгору, кому було важко працювати; зелені – кому завдання здалися легкими.

- Заберіть букви заняття і прочитайте слово.

М С О З Л О Д З Ц С І

Ось і пролунав дзвінок,

Закінчився вже урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

Схожі:

Тема. Зміна приголосних перед закінченням і в іменниках жіночого та чоловічого роду
Тема. Зміна приголосних перед закінченням – і в іменниках жіночого та чоловічого роду
Вибір варіанту здійснюється від позиції прізвища виконавця в списку...
Поняття населення держави і його склад. Громадянство і його значення в сучасних міжнародних відносинах
Тема: Диференціація звуків [с з]
Продовжувати розвивати у дітей просодичну сторону мовлення: темп, ритм, висоту та силу голосу
Тема: Диференціація звуків ш і жу реченнях
Обладнання: предметні картинки,серія картинок за оповіданням «Знайшли їжака»,гра «Чарівна ручка»
Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10
Чергування приголосних НЕ відбуватиметься в прикметнику, утвореному за допомогою суфікса -ськ- від слова
Подовження м'яких приголосних звуків і позначення їх на письмі
Що цікавого помітили? (у другому стовпчику дві однакові букви, а звуки [л’] [с’] [н’] подовжені)
ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВНОЇ РОБОТИ З ВАЖКОВИХОВУВАНИМИ ДІТЬМИ План
Термін "важковиховуваність" пройшов ряд перетворень. Ще у першій половині XIX ст. "важкими" вважали лише дітей з різко вираже­ними...
Диференціація та індивідуалізація навчання та сенсорні канали
Такими каналами є візуальний (зоровий), аудіальний (слуховий) та кінестетичний (тактильний). Отже, будь-яка інформація, яку ми прагнемо...
Тема: Диференціація звуків [ с ] – [ ш ] Мета
Виховувати уміння добирати ознаки та дії до предмета. Розвивати фонематичні процеси (уявлення, сприймання, відтворення), слухову...
Спрощення в групах приголосних або про принцесу та злісного викрадача
Розвивати уміння грамотно писати і вимовляти слова, робити фонетичний розбір слів, орфографічний аналіз; логічне мислення, увагу...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка