Подовження м'яких приголосних звуків і позначення їх на письмі


Скачати 51.62 Kb.
НазваПодовження м'яких приголосних звуків і позначення їх на письмі
Дата10.02.2014
Розмір51.62 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Бухгалтерія > Документи
Тема. Подовження м'яких приголосних звуків і позначення їх на письмі

Мета: ознайомити учнів з позначенням подовжених м’яких приголосних на письмі, правилом переносу слів з подовженими м’якими приголосними, закріплювати знання про приголосні і голосні звуки і букви, формувати навички грамотного письма, розвивати вміння досліджувати та аналізувати, фонематичний слух, пізнавальну активність, виховувати любов до природи, тварин

Тип уроку: комбінований

Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійна дошка
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент

Психологічна настанова На дошці «Девіз творчих та винахідливих»

Вчитель пропонує дітям перед початком роботи промовити такі слова:

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!

II. Перевірка домашнього завдання

1) Фронтальне опитування.

а) – На які дві групи поділяються звуки? (голосні і приголосні)

- Які бувають приголосні? (тверді-м’які, глухі-дзвінкі)

- Які голосні звуки вказують на м’якість приголосних? (я,ю,є,ї)

- Яка ще буква вказує на м’якість приголосного? (ь м’який знак)

б) - Що вчили на минулому уроці?

(вживання м’якого знаку після букви ц)

- Коли в словах пишемо –ць?

(коли чуємо м’якийзвук [ц’] в кінці слів)

- Назвіть слова з [ц’] в кінці.

(Ранець, молодець, стілець, олівець, заєць, папірець, промінець тощо.)

- Що будемо писати в кінці цих слів? (-ць)

в) перевірка виконання домашнього завдання.

-взаємоперевірка

Які слова з –цьв кінці слова були в реченнях?

в) Запис у зошитах:

Шосте листопада

Класна робота

Подовження м’яких приголосних звуків
2) Малюнковий диктант

- А зараз запишемо малюнковий диктант

На дошці малюнки:

Вовк, ведмідь, лисиця, їжак, заєць, олень.

Перевірка словникового диктанту

  • Хто виконав без помилок?

  • Назвіть слово, у якому звуків більше, ніж букв.

  • Назвіть слова, в яких усі приголосні звуки тверді. (вовк, їжак)

  • Назвіть слова, в яких є м’який [ц’] (лисиця, заєць)

  • Що вказує на м’якість ць?

(я, ь)

3) Хвилинка каліграфії

- зараз буде незвичайна хвилинка каліграфії, запишемо буквосполучення з двох однакових букв: сс, дд, тт, нн, лл, чч

(вчитель пише на дошці, діти в зошитах)

  • Хто зможе назвати слова з такими буквосполученнями?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ ТА АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ

а) На дошці малюнок обличчя дитини.

- Що зображено на малюнку? (дитина, обличчя)

- Який запис правильний? (на дошці слова обличча, обличчя, обличя) (вибирають)

б) Порівняйте вимову (виділення подовжених м’яких приголосних)

гілка – гілля

колос – колосся

камінь – каміння

промінь - проміння
3. – Що цікавого помітили? (у другому стовпчику дві однакові букви, а звуки [л’] [с’] [н’] - подовжені)

- Які це звуки – тверді чи м’які? (м’які)
Тема уроку

Сьогодні ми будемо вчити подовження м’яких приголосних звуків і позначення їх на письмі.

ІУ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.

1. Визначення букв на позначення подовжених звуків.

Доповніть вірш словами

Словничок:

Гудіння, щебетання, шелестіння

На траві й квітках росинки

____________________й гомін гілки,

____________________ й пісня пташки,

скрип жука, ___________ бджілки

  • Назвіть букви, якими позначаються на письмі подовжені м’які приголосні

(Нн – дві букви «ен»)

На дошці написано транскрипцію слова гудіння

[г у д і н’:а]

  • Пригадаємо, як позначаються подовжені м’які приголосні у звуковому запису

  • Повернемося до нашої хвилинки каліграфії і зробимо звуковий запис написаних букв.

[с’:] [т’:] [ч’:] [л’:] [д’:]

2. Робота за підручником

а) виконання вправи 96 стор. 38 (підібрати слова за зразком, підкреслити подовжені м’які приголосні)

суд – суддя

колос –

волос –

навчати – навчання

читати –

писати –

б) гра «Перекладач»

Дібрати пару до слів з російської мови, порівняти вимову

статья –

колосья –

волосы -

Висновок: в російській мові немає подовження приголосних, в українській мові наявне.

Фізкультхвилинка

3. Опрацювання правила переносу слів з подовженими приголосними.

(правило записано на дошці).

а) знайомство з правилом, розбір прикладів

б) виконання вправи 97 стор.38

Записати слова, зробивши їх перенос.

Запитання, змагання, взуття, оповідання, коріння, обличчя, знаряддя, Запоріжжя

(Діти працюють біля дошки та у зошитах, використовуючи два способи переносу слів)

  • Як переносяться слова з подовженими приголосними?

в) робота над словом взуття

(на дошці звуковий запис слова взуття [в з у т’: а])

  • Скільки букв?

Скільки звуків?

Чому букв більше, ніж звуків?

  • Так як же на письмі позначаємо подовжений м’який приголосний?

(один звук- дві однакові букви)

г) творча робота (на дошці малюнок сонечка та паучка в павутинці, під малюнком текст:

Крізь гі(л,лл)я сонечне промі(н,нн)я завітало в гос(т,тт)і до павучка. Замилувалося сонечко срібним мереживом павути(н,нн)я. А павучок потер со(н,нн)і оченята і привітався з сонечком.

Завдання.

Розгляньте малюнок, прочитайте текст, спишіть, розкриваючи дужки. Дайте відповідь на запитання: Чим сонечку сподобалось павутиння?

  • В яких словах відбулося подовження приголосних?

У. ПІДСУМОК УРОКУ

а) На дошці правило: подовжені м’які приголосні на письмі позначаються двома однаковими буквами

(діти повторюють правило)

б) відгадування загадок:

1. Висить сито павуками звито. (павутиння)

2. З «в» на голові росте, з «к» - я в полі золоте. (волосся - колосся)

3. Носять мене дівчатка, і ніколи — хлоп'ятка. (плаття)

4. Я у кожній є рослині: у кущі і вдеревині. Я не листя, не насіння. Люди звуть мене ... (коріння)
в) Оцінювання.

УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 39. Вправа 99, вивчити правила.



Схожі:

Тема: Буква Ї, позначення нею звуків [йі]. Бесіда «Київ – столиця...
Тема: Буква Ї, позначення нею звуків [йі]. Бесіда «Київ – столиця України». Читання тексту «На екскурсії»
Бабенко Галина Яківна, вчитель-методист Бориспільського НВК
Закріплення знань про чергування голосних і приголосних звуків у коренях слів. Спостереження за виражальними можливостями прикметників...
Дубенець Наталія Владиславівна, учитель початкових класів Золотоніської...
Мета. Сприяти усвідомленню учнями знань про чергування приголосних звуків у коренях слів. Формувати вміння правильно писати слова,...
Тема. Слова ввічливості
За 1 хвилину учні кожної групи добирають слова, у яких: звуків більше, ніж букв. Потім спікер кожної групи зачитує дібрані слова
 1 У 45-річного пацієнта на ЕКГ було виявлено: синусовий ритм, кількість...
У 45-річного пацієнта на ЕКГ було виявлено: синусовий ритм, кількість вушної complexesexceeds число шлуночкових комплексів; прогресуюче...
Звукові явища. Поширення звуку
Мета: сформувати уявлення про звукові явища природи, розкрити поняття про джерела звуку, частоту звукових коливань, швидкість поширення...
Тема. Зміна приголосних перед закінченням і в іменниках жіночого та чоловічого роду
Тема. Зміна приголосних перед закінченням – і в іменниках жіночого та чоловічого роду
Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10
Чергування приголосних НЕ відбуватиметься в прикметнику, утвореному за допомогою суфікса -ськ- від слова
Уроку
Розвивати навички грамотного письма і вміння точно зіставляти звуки і букви, що їх позначають на письмі, творчу уяву, фантазію. Виховувати...
Величина Позначення Формула Одиниця Час t с Довжина l

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка