|
Скачати 80.14 Kb.
|
Читання ( 2клас) Тема. Без верби і калини нема України Матеріал уроку: В.Скуратівський «Калина» А. Листопад «Калина» Мета: продовжувати знайомити дітей із народними символами — калиною та вербою, їх значенням; розвивати навички виразного читання, мислення збагачувати словниковий запас слів; удосконалювати навички читання; розвивати спостережливість, швидкість читання, фантазію, уяву; виховувати почуття патріотизму, поваги до рідної країни, доброту, чуйність, бережне ставлення до природи. Обладнання: ілюстрації калини, паперові кленові листочки, таблиці для розчитки, загадка, прислів'я про калину, портрет письменника, запис пісні «Червона калина». Хід уроку: І. Організаційний момент Дзвоник всім нам дав наказ: До роботи швидше в клас. Біля парти станемо чемно - Хай мине час недаремно. Будемо уважні і старанні всі, Сядемо рівненько на місця свої. II. Мовна розминка 1. Дихальні вправи: - здути пір'їнку; - погасити свічку; - погасити вогнище. - Пригадаємо голосні звуки. Набираємо повні груди повітря. На видих-промовляємо голосні звуки: а, о, у, е, и, і. - Діти, а зараз давайте уявимо, що ми потрапили до осіннього лісу. Які звуки живої природи ми можемо почути? Вітерець у лісі -ш-ш-ш; Повзе вужу траві-с-с-с; Пролетів жук-ж-ж-ж; Заспівав комарик-з-з-з; Пролетів птах-шух-шух-шух; Запихкав їжачок-пих-пих-пих. 2. Читання слів «Слухняний ротик» (звернути уваги на чітку тверду вимову звука [ч]) 3. Гра „Впіймай слово на гачок Калина Калина Калина Галина Калина 4. Слова-анаграми (- Що це за безлад? Мишка бігла, хвостиком махнула, і слова розсипались. Давайте іх швиденько позбираємо і прочитаємо.) ЕРЕДВО, ЛЯЗЕМ, ЩСОН, СЯЦЬМІ, РЕВБА 5. Гра „ Утвори нові слова" УКРАЇНА 1 2 3 4 5 6 7 (2346, 3127, 372) 6. Вправа на розширення кругозору учнів 7. Робота з таблицею. Розчитка (Зхв.) 9. Гра „Секретар" (Трава, птах, кущ, квіти, сонце). III. Перевірка домашнього завдання. - Діти, а яке домашнє завдання ви на сьогодні виконували? - Подивіться, а яка зараз пора року за вікном ? Які ознаки осені ви знаєте? Осінній вітер так сильно подув, що до нашого класу залетіли листочки. Ці листочки незвичайні, бо на них завдання. (Діти виконують). - А ми попрацюємо усно. (Прочитати вірш Д.Павличка «Де найкраще місце на землі?») - Що поет запитав у сонця? - А чому саме у сонця? (Вчитель перевіряє завдання на листочках) 1 листочок: Склади з розсипаних слів прислів’я; 2 листочок: Напиши на стрічках віночка, як ти розумієш, що таке Батьківщина. 3 листочок: Прочитай акровірш. Які рядки є прислів'ям? Прочитай їх. IV. Вивчення нового матеріалу. - Діти, а над яким розділом ми зараз з вами працюємо? (Що таке Батьківщина?) - Отже, Батьківщина-це земля, на якій народилися ми, наші батьки, дідусі й бабусі, де поховані наші предки. Батьківщина-це найдорожче, найсвітліше, найкраще місце на землі, все те, що ми найбільше любимо і шануємо. - Як називається держава, в якій ми живемо? (Україна) - А зараз, діти, розшифруйте прислів 'я на дошці І.зеБ 2.в*рб* З.і клн (а, им) 4ми-и+е+ма 5. Ураїни ( Без верби і калини нема України) Як ви розумієте цей вислів? (Опис калини в тематичному словнику ст. 163). (Калина-споконвічна і вірна супутниця нашого життя і побуту. Калина і верба нероздільні Немає, мабуть, такого села у нашій країні, де б не росла, не рум 'яніла червоними ягодами аж до самої зими калина. Був такий звичай - переходячи в новозбудовану хату люди обов'язково висаджували кущ калини. Або, коли в сім'ї народжувалася дівчинка, теж саджали калину, щоб дівчинка зростала красивою. Говорять, що у злих людей калина не росте. А ще калина - дуже корисна рослина. її застосовують для лікування простудних хвороб). А звідки пішла назва „калина"? Які приказки про калину ви знаєте? *Пишна та красива, як червона калина. *Убралась в біле плаття, як калина в білий цвіт. *Молода дівчина така гарна, як калина. *Стоїть у дворі дівонька, як над ставом калинонька. Сьогодні ми прочитаємо, як про калину пишуть наші письменники. Будемо працювати над оповіданням В.Скуратівського „Калина". (Відомий український письменник, народознавець, талановитий вчений Василь Тимофійович Скуратівський народився на Житомирщині. Тут пройшло його дитинство, яке припало на роки війни, коли підліткам доводилося заміняти батьків, старших братів і сестер, які не повернулися з фронту. Першою його книгою була книга „Берегиня", яка є зараз шкільним підручником з народознавства). а) Читання оповідання вчителем.(заздалегідь поставлене питання перед читанням до класу: чому так дбайливо охороняли й доглядали в народі калину?) -Що є символом України? Словникова робота: Символ (умовне позначення якогось предмета); Богдан Хмельницький (гетьман України, державний діяч і полководець) Фізкультхвилинка (під муз. супровід) б) Читання учнями „Естафетою"; в) Вибіркове читання - Прочитайте, що говорили дітям, аби ті не ламали цвіту калини? - Знайдіть речення, де говориться про те, коли цвіте калина? г) Гра „ "Слова-блискавки" (Пісня, червона, цвіт, щастя) - Яке слово не переноситься? (Цвіт) - В якому слові звуків більше,ніж букв? Чому? д) Гра „ Читання Незнайком" -„У канадців- клен, у росіян - ялинка, а в нас - верба і калина". - „Хто не знає відомої козацької пісні „ Червона калина?" - „Дітям, аби ті не ламали цвіту, казали: не ламайте калину, бо накличете біду". е) Гра „Знайди початок речення" * „... оспівував калину в піснях". * „... дух боротьби за волю і щастя України". Загадка (Діти читають) Зачаровує красою мати- Україна, наче в лузі червоніє пишная... (калина) ж) Хвилинка-цікавинка (-Дітки, я вам розкажу ще таку цікавинку про калину. Калина-це спомин про домівку, пам'ять про рідну матір, їїтурботу і пестливі руки. В народі кажуть: „Ой у лузі калина з квіточками, наче матуся з діточками". Зроду-віку калина була символом дівочої краси, кохання, вірності Восени дівчата ходили на луки „ по калину". Біля першого знайденого ними калинового куща вони водили таночок. Зриваючи ягоди, промовляли: „Поможи, калинонька, бути в парі з миленьким". Калину вплітали у вінки, нею прикрашали весільний коровай). з) Робота над віршем „Калина" (підготовлений учень розказує напам'ять). - Як ви розумієте вислів „ усміхнулась доля?" (Щоб життя було кращим). — Де треба посадити калину за словами автора? (Біля школи, коло серця.) Читання вірша з метою навчитися читати виразно. Гра «Читаймо разом». — З чим автор порівнює посмішку долі? (З материнським ніжним світом.) . Виразне читання вірша вголос. Конкурс «Кращий читець». — Як ви розумієте зміст двох останніх рядків: Посадіте коло серця, Щоб цвіла вона в душі? Бесіда-висновок — Чому наш народ оспівує калину? — Які ви знаєте пісні, вірші про калину та вербу? — Чи відома вам пісня «Червона калина»? . Слухання пісні «Червона калина». — Що символізує калина в цій пісні? (Дух боротьби за волю і щастя України.) V. Підсумок уроку. - Наш урок наближається до кінця. Чого ми навчилися на уроці Що нового ви дізналися про калину? Гра „ Скласти прислів 'я " Бережіть всі люди і народи красу матері-природи. Цей світ, як казка, як безмежне диво! Захоплює, дивує, кличе ввись. Життя чарівне. Я така щаслива І ти до цього світу придивись. В душі одразу сонечко засяє. І забринить проміння доброти. Бо світ нас всіх, як мати, пригортає. Лиш серденько відкрий до світла ти. - То ж будьте і ви, дітки, як маленькі сонечка. Творіть добро, і вся природа віддячить вам за добре ставлення до всього, що нас оточує, добром і міцним здоров'ям. - Дуже ви були старанні, Отже, всі ви-учні гарні. І за труд ваш на уроці Вам подякувати хочу. VI. Домашнє завдання ( с. 72-73 виразно читати, намалювати калину). |
«Без верби і калини – нема України» Матеріал: кетяги калини, гілочки верби, прислів'я, вірші, рушники, вироби з верби, виготовлений кущ калини, кошик |
«Без верби і калини – нема України» Наочне оформлення: вислови відомих людей про Україну, калину, керамічні вироби з українським орнаментом, портрет Тараса Шевченка;... |
«Без калини нема України» Презентація проекту Перебіг заходу Клас прикрашений вишитими рушниками. Поміж рушниками кетяги калини, малюнки із зображенням калини. На дошці написано «Червона калина... |
Без верби і калини- немає України Мета: ознайомити учнів з народними символами України, розширити уявлення дітей про традиції та звичаї українського народу, виховувати... |
Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи. У канадців клен,... З давніх-давен наш народ опоетизував цей кущ, оспівав у піснях. В калині, кажуть, материна любов і мудрість. Наруга над нею вкривала... |
«Природа твій дім, бережи його» Розробила вчитель початкових класів Крупка І. М Обладнання. Виставка малюнків з теми «Природа – твій дім, бережи його!», гербарій лікарських рослин, фотовиставка «Чарівний світ... |
Дудар Олександр Миколайович голова Любарської районної державної адміністрації «Любарський район», з під якої виходить червоний кетяг калини. Щит увінчує декоративна барокова композиція, в центрі якої золоте... |
Якщо Ющенко не повернеться ми втратимо Україну Вони, дивлячися, не бачать, i слухаючи, не чують i не розумiють. Пророка нема без пошани хiба тiльки в вiтчизнi своiй та в домi своїм! Євангеліє... |
Як в нації вождів нема, тоді вожді її поети Тема: Як в нації вождів нема, тоді вожді її – поети ( «Празька поетична школа». Є. Маланюк) |
Василь Королів-Старий Дячиха Євпраксія поралася біля печі. Вона гнівалася. Вже давно перестояла вечеря, час би й спати лягати, а дяка Оверка нема та й... |