|
Скачати 73.25 Kb.
|
Урок української мови. 6 класТема. Художній етюд про природу. Підготовка до твору-опису природи за власними спостереженнями Мета: формувати в учнів уміння складати твір-опис на основі особистих вражень; вчитися слухати й одночасно бачити, малювати в своїй уяві за допомогою слова певні образи; проаналізувати образи й картини, створені митцями слова та інших жанрів; розвивати увагу, спостережливість, культуру усного й писемного мовлення; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати творчу особистість, прищеплювати вміння помічати й створювати прекрасне Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення Методи та прийоми: слово вчителя, робота з текстом, виразне читання, лінгвістичний аналіз, літературний гербарій, бесіда, “кубування”, робота в групах, словникова робота Обладнання: зошити, підручники, фотоматеріали із зображенням зимових краєвидів, комп’ютер (телевізор), картини-пейзажі на зимову тематику, роздатковий матеріал – „ літературний гербарій”, схеми аналізу ХІД УРОКУ:
- Перевірка домашнього завдання (прикметники для характеристики зими)
Ми з вами неодноразово наголошували, що прикметники допомагають нам яскраво, виразно зобразити, описати будь-що. А що може бути прекрасніше зимового пейзажу – справжньої довгоочікуваної зими! І тому сьогодні наш урок ми присвятимо роботі над твором-описом природи, а саме – зимового пейзажу. Сподіваюся, що, пригадавши і проспостерігавши, якою красунею вона може бути, ми швидше запросимо зиму до нас у гості. Сьогодні на уроці ми будемо говорити слово про природу, про те, як під вмілим пером майстрів слова виливаються не просто в звуки, а в дивовижні картини, як народжуються певні образи. IV. Оголошення теми й мети уроку
- Хто такий художник? Фотограф? - Чи можна поета або письменника назвати художником? Відповідь обґрунтуйте. Зараз ми познайомимося з новим для вас поняттям – етюд. ( Учень дає визначення) Етюд – твір, що виконується художником з натури. Натура(застаріле) –природа - В якому розумінні ви звикли сприймати слово твір? - Чи можна назвати роботу художника живописця твором? ( Твір мистецтва) - Хто, на вашу думку, може створювати етюди? - Зараз ми спробуємо проаналізувати фотоетюди, які я вам пропоную до вашої уваги. ( Перегляд зимових краєвидів та виразне читання уривків віршів про зиму) -додаток № 1 - Що ви бачите на фотоетюді №6? - Розкажіть про вигляд неба, дерев, простору. - Доберіть епітети та порівняння, які б точно передали колір, форму. - Уявіть себе в цій місцевості. Які звуки ви почуєте? - Визначте загальний колорит етюду Не лише живописці та фотографи створювали етюди – невеличкі замальовки, письменники також є художниками, бо вони засобами слова створюють живі поетичні образи, які легко уявити чи навіть намалювати. *літературний гербарій ( учні виразно зачитують уривки з творів М. Стельмаха з описами зими) - додаток № 2 * робота в групах ( кожна з трьох груп аналізує текст за поданим у роздатковому матеріалі планом – див. додаток № 3 - Які ж особливості художнього стилю ви можете назвати, виходячи з усього вищесказаного? -А зараз до вашої уваги ще один етюд (уривок з твору В.Земляка) – додаток № 4 *поглиблена робота з текстом ( учні знайомляться з текстом, поданим учителем, дають йому назву: 1 група повинна виписати всі назви рослин, які вживаються у тексті і додати, які ще рослини можуть “квітувати” взимку; 2 група повинна виписати всі слова, вжиті в переносному значенні, розкрити їх роль; 3 група повинна виписати прикметники й визначити, які з них є епітетами, визначити їх роль. Розглянувши етюд” Зимовий цвіт”, ми переконалися, що побачити можна не лише те, що можна осягнути очима, а й слухаючи, читаючи, ми можемо створити в своїй уяві дивовижні яскраві образи і передати їх саме словами. Отож давайте спробуємо узагальнити опрацьований матеріал за допомогою “кубування”, тобто в шести різних площинах. “Кубуванню” – (додаток №5) - буде підлягати поняття зима. ( Учні за етапами створюють власне бачення зими та висловлюють його)
Сьогодні ми впевнилися, що мистецтво слова, як і пензель художника, й об’єктив фотокамери, збагачує нашу уяву, наближає до таємниць та розуміння краси природи. А які саме прекрасні сторінки зимових краєвидів довелося вам перегорнути і вони запали вам у душу, я дізнаюся після виконання вами домашнього завдання
( письмово) Д Світанок у лісі Над хвилястими обрисами засніжених лісів почала грати срібна креш. Спочатку затремтіли окремі вогники. Їх сліпучі іскри, розбризкуючись у повітрі, перекидалися з верху на верх. Так було, аж поки все небо не запалило свої мерехтливі свічада, поки на землю з гілок не почали зриватися живі, наче відлиті з сонця, краплини. Після вчорашньої пороші кожне дерево, як весільний дружко, було пов’язане таким тонким рушником, що крізь нього відчувалися візерунки і напіврозкриті вічка потрісканої кори ( за М.Стельмахом). одаток № 2 Додаток № 4 Додаток № 3 Додаток № 5 |
Уроку здалась мені … Мета: ознайомити учнів з особливостями опису природи, формувати уміння послідовно описувати природу; збагачувати словник школярів,... |
ЗМ Твір – опис процесу праці за власними спостереженнями в художньому стилі (письмово) Обладнання: роздатковий матеріал, словник іншомовних слів, запис музичного твору, відео – ролик, паперові зірки. Тип уроку: урок... |
Тематична контрольна робота з теми «Правопис іменників» (диктант) Особливості опису природи. Усний докладний переказ тексту з елементами опису природи |
Урок з української мови Тема: «Особливості побудови опису» Дати школярам уявлення про особливості побудови опису; формувати вміння відрізняти опис від інших типів мовлення; навчити розрізняти... |
Розвиток мовлення Написання твору-опису за жанровою картиною в художньому стилі Катерини Білокур; учити добирати, систематизувати робочий матеріал до твору; розвивати мовлення, уміння логічно і послідовно висловлювати... |
«Підготовка до написання твору про калину» Мета: Розширити знання дітей про калину. Вчити учнів добирати прикметники, порівняння,характерні для опису; складати речення із розсипаних... |
Зм іст програмового матеріалу Зображення природи різними поетами: спільне та відмінне в описах. Взаємозв’язок стану людської душі та опису природи. «Олюднення»... |
Тема. Складання письмового твору опису за картиною М. Приймаченко... |
Практична робота №1 Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи Мета Це період накопичення знань про природу, пристосування людини до природи. У всіх регіонах розселення людей відбувається винищення... |
Уроку Дата Тема Дом завд РМ 1 (п) Складання цитатної характеристики головного героя. Підготовка до написання домашнього твору |