|
Скачати 174.9 Kb.
|
Практична робота №1 Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи Мета: визначити ступінь взаємодії людей та природи на різних етапах еволюції. Теоретичні відомості Етапи становлення взаємовідносин між суспільством та природою І. Період мисливсько – збиральницької культури (від палеоліту (2 млн-25-30 тис. років тому) до неоліту (8-4 тис. років тому)). Це період накопичення знань про природу, пристосування людини до природи. У всіх регіонах розселення людей відбувається винищення великих тварин (перша глобальна екологічна криза). ІІ. Період аграрної культури (від рабовласницького періоду до феодалізму). Людство завдало шкоди природі у зв’язку з розвитком хімії та одержанням перших кислот, пороху. Це період активного використання людиною природних ресурсів, взаємодії з природою. Глобальний тиск на природу був загалом ще незначним і локальним (зміна складу флори і фауни на території Близького Сходу, Північної та Центральної Африки). ІІІ. Період індустріального суспільства (ХVIII ст. – перша половина ХХ ст.). Характеризується бурхливим розвитком фізики, техніки, атомної енергії, стрімким зростанням населення. Це період страшних за наслідками воєн, хижацької експлуатації природних ресурсів, локальних і регіональних екологічних криз. ІV. Постіндустріальна епоха (останні 40-50 років). Розпочинається друга глобальна екологічна криза: виникнення процесу парникового ефекту, поява озонової діри та кислотних дощів, суперіндустріалізація, суперхімізація, суперспоживання і суперзабруднення всіх сфер. Хід роботи
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Практична робота №2 Порівняння обсягів і структури забруднення міст України. Мета: визначити ступінь забрудненості міст України. Теоретичні відомості Диспропорції у розміщенні продуктивних сил (промислових і сільськогосподарських об’єктів) призвели до того, що рівень забруднення природного середовища в різних містах України дуже відрізняється, а в цілому перевищує аналогічні показники розвинутих держав у 4-5 разів. За ступенем забруднення всю територію України можна умовно розподілити на зони: 1 – чисті (7% загальної земельної площі – заповідники й національні парки); 2 – умовно чисті – 8% від всієї території країни; 3 – малозабруднені – 14%; 4 - забруднені – 40%; 5 – дуже забруднені – 30%; 6 – зони екологічної катастрофи (майже 1% всієї території України). Це насамперед зона відчуження після аварії на ЧАЕС та райони, прилеглі до неї, а також окремі місцевості в Донецькій, Дніпропетровській, Луганській, Львівській і деяких інших областях. Регіони з найбільш напруженою та гостро кризовою екологічною ситуацією мають найвищу густоту населення. Такими регіонами є передусім Донбас, Кривбас, Харківська, Запорізька і Дніпропетровська промислові агломерації. Нині тут проживає понад четверть усього населення України, яке зазнає значного негативного впливу надмірно забрудненого і отруєного довкілля, особливо повітря, води і ґрунтів. Хід роботи
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Практична робота №3 Вплив інтенсивності ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву. Мета: визначити стан ґрунтового покриву. Теоретичні відомості Ігнорування екологічної ємності та ерозійної стійкості ландшафтів під час їх використання, надмірна розораність території у багатьох регіонах країни призводять до деградації земель. До деградованих земель належать:
Ерозія ґрунту – одна з причин зниження продуктивності земельних ресурсів, деградації агроландшафтів унаслідок зменшення запасів гумусу. Швидкість ерозії перевищує швидкість формування та відновлення ґрунту. Ерозія ґрунтів буває вітрова та водна. Вітрова ерозія ґрунтів – це видування або перенесення і відкладання найдрібніших часточок ґрунту вітром. Водна ерозія – це руйнування ґрунту під дією води. Вона буває поверхневою ( змив верхнього шару ґрунту під дією дощових крапель або талої води), лінійна (розмив ґрунту вглибину до утворення ярів) та струйчаста (утворення неглибоких пройомів). Хід роботи
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2. Складіть схему «Причини ерозії ґрунтів».
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Практична робота №4 Аналіз схем коло обігу основних речовин у природі на предмет змінності їх ланок антропогенною діяльністю. Мета: побудувати схеми коло обігу біогенних речовин та визначити зміни, які відбулися в них в результаті втручання невластивих для циклу речовин. Хід роботи 1. Доповніть схему коло обігу кисню процеси позначте стрілками і підпишіть. Ті ланки, що можуть бути змінені антропогенною діяльністю людини, позначте іншим кольором.
3. Накресліть схему коло обігу Карбону, Нітрогену чи фосфору 9одного елемента за вибором). Вкажіть ланки порушення яких з боку людини спричинять порушення всієї схеми коло обігу.
4. Назвіть техногенні речовини, які можуть спричинити порушення в циклах коло обігу хімічних елементів та їх ні наслідки. Заповніть таблицю.
5.Зробіть висновок ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Практична робота №5 Існуюча і оптимальна структура природокористування в Україні. Мета: провести аналіз структури природокористування свого регіону та України в цілому, визначити її оптимальний варіант. Хід роботи
4. Назвіть галузі промисловості всеукраїнського значення у вашому регіоні й охарактеризуйте їх за такою ж схемою.
5. Чи можна стверджувати, що для вашого регіону характерне раціональне природокористування? Відповідь поясніть. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 6. Запропонуйте оптимальний варіант структури природокористування в Україні. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 7. Зробіть висновок ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Практична робота №6 Аналіз особливостей розвитку заповідної мережі України. Мета: Схарактеризувати структуру заповідної мережі регіону, ознайомитися із положенням міжнародних та національних програм збереження біорізноманіття. Теоретичні відомості Основою стійкого існування екосистем є біологічне різноманіття. У 1992 році під егідою ООН у Ріо-де-Жанейро було прийнято міжнародну конвенцію про збереження біологічного різноманіття на землі, а в 1998 році – закон України пр. збереження біологічного різноманіття в країні. У 1995 у м. Софія Україна підписала Всеєвропейську стратегію збереження біологічного та ландшафтного різноманіття. На основі цієї концепції розроблена Національна програма збереження біологічного різноманіття до 2015 року, а також Програма розбудови екологічної мережі в Україні. Низка питань охорони природних середовищ існування рослин і тварин регулюються Земельним (1992 р.), Лісовим (1994 р.) і Водним (1995 р.) кодексами та Кодексом про надра (1994 р.). Хід роботи 1. Ознайомтеся з Конвенцією ООН про охорону біорізноманіття, запишіть основні положення. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2. Ознайомтеся з пунктом 3.5 Закону України «Про загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі України на 2000-2015 роки» (відомості верховної ради 2000 р., №47, ст.405. запишіть основну мету даного пункту. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 3. Назвіть природоохоронні території вашого регіону. Дані занесіть до таблиці. 4. Вкажіть тип природоохоронних територій. 5. Користуючись картою природно-заповідного фонду України (регіону), зазначте в таблиці місце розташування та площу природоохоронних територій. 6. Назвіть представників флори (фауни), що охороняються на цих природоохоронних територіях. Дані занесіть до таблиці.
7. Запишіть об’єкти вашого регіону, що входять до складу екологічної мережі області та України.
8. Як, на вашу думку, можна оцінити виконання положень про збереження біорізноманіття у вашому регіоні, в Україні? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 9. Зробіть висновок ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Практична робота №7 Аналіз співвідношення природних і антропогенних угідь своєї області, адміністративного району і порівняння їх з оптимальними показниками. Мета: визначити ландшафтно-екологічні пріоритети розвитку регіону, проаналізувати територіальну структуру місцевих геосистем на предмет її оптимальності. Теоретичні відомості При моделюванні екологічно оптимальної організації території виділяють дві групи територій: 1. Зони екологічно небезпечних явищ, тобто антропогенні угіддя (центри індустріалізації, урбанізації, інтенсивної сільськогосподарської діяльності, транспортні магістралі з найбільш інтенсивним рухом). 2. Екологічно стабілізуючі площі, тобто природні угіддя (лісові масиви, болота, природні луки, водойми, заповідні об’єкти). Хід роботи 1. Назвіть природні угіддя свого адміністративного району. 2. Назвіть антропогенні угіддя району. 3. Укажіть приблизну площу угідь. 4. Визначте екологічне та економічне значення даних угідь для району. 5. Усі дані занесіть до таблиці 1. Характеристика території району Район_________________________________________________________________________ Загальна площа ________________________________________________________________ Населення _____________________________________________________________________ Природна зона _________________________________________________________________ Таблиця 1
6. Схарактеризуйте територію своєї області. Всі дані занесіть в таблицю 2. Характеристика території області Область _________________________________________________________________________ Загальна площа ________________________________________________________________ Населення _____________________________________________________________________ Природна зона _________________________________________________________________ Таблиця 2
7. Зробіть порівняльний аналіз природних та антропогенних угідь своєї області та адміністративного району.
8. Назвіть геосистеми, які є оптимізованими.
9. Назвіть геосистеми, які потребують оптимізації.
10. Складіть власний план розвитку регіону за допомогою ранжування функцій геосистем. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 11. Зробіть висновок __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
Глобальні проблеми людства. Міжнародні соціальні проблеми реферат українською Процес взаємодії суспільства і природи дійшов такої кількісної і якісної межі коли виник феномен взаємодії всього людського суспільства... |
Аспірант кафедри аграрного, земельного та екологічного права Таким чином, метою статті є вивчення та аналіз різноманіття концептуальних засад взаємодії суспільства з природним середовищем, адже... |
Тема практичного заняття Мета і завдання заняття: визначення об’єкту та предмету політології як науки, характеристики основних етапів її розвитку, аналіз... |
Тема уроку Практична робота №8. Розміщення посівів сільськогосподарських культур ( робота на контурній карті). Аналіз статистичних даних виробництва... |
За законодавством Індії заборонялось заподіювати шкоду природним об’єктам Наукові концепції взаємодії суспільства і природи в умовах кризи та їх вплив на формування науки екологічного права |
ТЕМА. Практична робота №20. Розробка проекту Мета Базові поняття й терміни: спільна робота, онлайновий документ, колективний проект |
Урок 4-5 Тема: Практична робота №2 «Робота з таблицями і зображеннями... Тема: Практична робота №2 «Робота з таблицями і зображеннями в текстовому документі» Практична робота №3 «Використання стилів та... |
План Взаємодія суспільства і природи Екологічна криза: поняття, структура,... При цьому суспільство впливає на природу свідомо, цілеспрямовано, на відміну від стихійного характеру впливів природи на стан суспільства.... |
Умови ґрунтоутворення. Основні генетичні типи ґрунтів, закономірності... Мета: Ознайомити учнів з умовами ґрунтоутворення, факторами, що впливають на утворення, структурою, ґрунту, механічним складом, ґрунтовим... |
Урок Інтелект-шоу «Розумники і розумниці» У 7 класі воно допомагає засвоїти і закріпити насамперед основні географічні терміни, усвідомити комплексний характер природи материків... |