РОЗВИТОК І КОРЕКЦІЯ НА УРОЦІ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ


Скачати 117.8 Kb.
Назва РОЗВИТОК І КОРЕКЦІЯ НА УРОЦІ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Дата 04.01.2014
Розмір 117.8 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи


Гришаєва Ольга Миколаївна
РОЗВИТОК І КОРЕКЦІЯ НА УРОЦІ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
В статті розглянуті деякі питання інтенсифікації навчально-виховного процесу через упровадження корекційно-розвивальних вправ у структуру уроку. Наведено приклади практичної корекційно-розвивальної роботи на уроках.

Одне з основних завдань сучасної школи – найширша реалізація потенційних можливостей кожної дитини. Загальновідомо, що успіх дитини у навчанні залежить від того, наскільки умови навчання та виховання відповідають її можливостям.

Більшість дітей, що приходять до школи сьогодні, мають проблеми зі здоров’ям, як фізичним так і психічним. Система роботи сучасного вчителя початкових класів підпорядкована основній вимозі – сприяти всебічному розвитку кожної дитини, враховуючи рівень актуального розвитку її психічних процесів і здоров’я та можливий потенціал.

Маючи певний досвід роботи в освіті, навчаючи дітей з різним рівнем підготовленості, фізичного розвитку, психологічними особливостями, опинились перед необхідністю пошуку нових методів і прийомів навчання, які б сприяли розвитку та корекції мовлення, пізнавальної та емоційно-вольової сфери учнів. Пошук шляхів розв’язання цієї проблеми привів до необхідності використання елементів корекційно-розвивального навчання в освітньому процесі.

Актуальність цього підходу в тому, що з’являється можливість розвивати та корегувати пізнавальні процеси та мовлення у дітей з різним рівнем підготовки, використовуючи ігрові форми роботи, етюди та вправи в межах урочного часу на програмному матеріалі уроку.

Мета даної статті – надати практичний матеріал у вигляді корекційно-розвивальних вправ, придатних для використання на уроках.

Існує тісний зв’язок навчання з розвитком мови і мислення в дітей. Дитина мислить формами, образами, барвами, звуками, відчуттями взагалі.

Я.А.Каменський узагальнює поняття «природний метод», який передбачає побудову процесу навчання в такий спосіб, як цього вимагає природа самого процесу навчання і природа дитини, її вікові та психологічні особливості.

За К.Д.Ушинським, головне в розвитку думки дітей - розвивати мислення, навчати правильно висловлювати свої думки, тому розвивати мову окремо від думки неможливо.

Спираючись на вчення Л.С.Виготського щодо ведучої ролі навчання в розвитку дитини, необхідно, щоб розвивальна та корекційна робота проводилася не на ізольованих від навчальних програм спеціальних уроках, а в процесі навчання та виховання учнів, на тому програмовому матеріалі, який є змістом того чи іншого навчального предмету. Корекційний-розвивальний процес зливається з навчально-виховним.

Перший етап уроку - це організація класу, нервово – психологічна підготовка учнів. Створення особливого позитивно-емоційного фону допомагає дитині пережити нові почуття, поповнити свій емоційний досвід новими переживаннями: здивуванням, радощами пізнання, що у свою чергу є базою розвитку допитливості та формування пізнавальних інтересів. Це може бути невеличка цікава розповідь про маленького казкового героя, віршик про сонечко, повторення слів ввічливості:

Сію дитині в серденьку ласку.

Сійся-родися ніжне «будь ласка»,

вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе –

Слово у серці – як зернятко в ниві.

«Доброго ранку!» , « Світлої днини!»

Щедро даруй ти людям , дитино.

Мова барвиста, мова багата,

рідна і тепла , як батьківська хата.

( В. Гринько)

Віршована фізхвилинка:

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

Будьте їй за все це вдячні.

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

На наступних етапах уроку пропонуємо використовувати вправи, етюди, елементи психотехніки, психогімнастики, що створюють відповідний психоемоційний настрій, допомагають розслабитися, зробити поведінку учнів спонтанною Наведемо приклад.

Етюд «Мавпенятко і дзеркало»

В магазині стояло багато великих дзеркал. Туди увійшов чоловік. На плечі у нього сиділа мавпочка. Вона побачила себе у дзеркалі, і подумала, що це інші мавпочки, і стала корчити гримаси. Мавпочки відповіли їй тим же. Вона пригрозила кулаком, і їй з дзеркала пригрозили, вона тупнула ногою, і всі мавпочки тупнули ногою.

Що не робила мавпочка, всі повторювали її рухи.

Я мавпочка, ви дзеркало, навпаки.

Ігри з психотехніки активізують структури, що забезпечують запам’ятовування, підвищує стійкість уваги. Наведемо приклади.

Гра «Окуляри» .

Одягніть чарівні окуляри, через які можна побачити лише предмети квадратної форми. Подивіться навкруги, що ви бачите?

Уявіть, що ви зайшли додому, що ви побачили в чарівних окулярах?

Зарядка «Ледачі вісімки»

Намалюємо у повітрі у горизонтальній площині «вісімки» по три рази кожною рукою, а потім повторимо цей рух обома руками.

Мозкова зарядка «Точка мозку»

Одну руку діти кладуть на пупок, іншою масажують точки, що розташовані під ключицею. Під час виконання рухів вони уявляють, що на носі знаходиться пензлик і малюють у повітрі метелика.

У кожному класі є імпульсивна дитина. Психокорекцію імпульсивної поведінки можна провести за допомогою гри, вправи.

Вправа «Що чути?»

Пропонуємо прислухатися і запам’ятати те, що відбувається за дверима; у класі; за вікном; у своєму тілі.

Корекційні вправи забезпечують психологічне розвантаження, розвивають уяву, уміння бачити характерні ознаки предметів. Наприклад : Вправа-етюд «Вільний танець»

Пропонується придумати і виразити у рухах образ ялинки, під час сонячного і морозного дня, похмурого і морозного дня.

Рішення проблеми мовленнєвого недорозвинення значної частини учнів лежить у використанні вправ на розвиток фонематичного слуху, зарядки для мовленнєвого апарату. При роботі над вправами вчитель може почути та виправити всі недоліки у вимові голосних, приголосних звуків та побачити найвиразніші вади артикуляції.

Зарядка для мовленнєвого апарату.

О-о-о- яєчко одно

Знесла курочка чорненька, знайшла дівчинка одненька.

А-а-а- а яблучка два,

Два яблучка червоненькі несе донечка до неньки.

И-и-и- а хлопчики три ,

В калабаню упали і всі разом закричали.

І-і-і- лошаки малі,

Є у них чотири ніжки, кола воза ідуть пішки.

У-у-у- песик на шнурку,

Цуценяток п’ять кудлатих полягало біля хати.

Е-е-е- де – то мама , де?

Нема мами, пішла в поле, там бур’ян на ниві поле.

Е-е-е, Ось вже мама йде!

( М. Підгірянка)

Вправи на розвиток фонематичного слуху.

Оз-оз-оз - великий мороз.

Ос-ос-ос-наливний насос.

Уж-уж-уж - багато калюж.

Аз-аз- аз-провили газ.

Ас-ас-ас-поздоров нас.

Аж-аж-аж-важкий багаж.

Кіска-кізка-кішка.

Ноші-ножі.

Лоза-лоша.

Лизати-лежати.

Коза-коса.

Кізки-віжки.

Ра-ра-ра - висока трава. Ір-ір-ір - великий двір.

Ро-ро-ро - гостре перо. Ир-ир-ир - голландський сир.

Рі-рі-рі- сонце угорі . Ря-ря-ря - ясна зоря.

Ру-ру-ру - не псуй кору. Ар-ар-ар - вправний кухар.

Ри-ри-ри - книжку бери. Ер-ер-ер - молодий шофер

Мовні ігри, вправи допомагають не тільки тренуватися у вимові звуків, але і попереджають виникнення логопедичних помилок під час письма.

Гра «Діти, у Кмітливчика хочете пограти,

будемо у вимові звуки виправляти»

У дівчинки болів суп. Воду налили у почку.

На лузі паслася коса. На квіточці сиділа пджола

Хлопчик бив воду із склянки. Із чашки іде бара.

Ми забралися на Коверлу. У кожному будинку є тах

Собака гриз гістку . Після дощу утворилася калюша.

У мене доросла тонька. На злодієві горить сапка.

З нори вибігає лишиця.
Фізхвилинки на уроках доцільно поєднувати з фонетичними зарядками.

Пригадаймо, друзі, вмить,

Як пшениченька шумить: Ш Ш Ш Ш

Як в гаю струмок дзвенить: Дзюр! Дзюр!

Як бджола в саду гудить: Да! Да!

Як шумлять у птаха крила : Ш Ш Ш Ш

В морі синьому вітрила: Ш Ш Ш Ш

Вітер з гаєм розмовляє: У У У У

Поміж листячком гуляє: Ш Ш Ш Ш

Й ми всі трохи пошуміли,

Від роботи відпочили.

Рівень розвитку мови дітей залежить від ступеню сформованості тонких рухів рук. Дослідженнями вчених Інституту фізіології дітей і підлітків НАПН України було підтверджено зв’язок мовної і пальцевої моторики, тренування тонких рухів пальців рук є стимулятором для загального розвитку дитини.

Пропонуємо використовувати комплекси кінезіологічних вправ, які поліпшують увагу і пам’ять, формують просторові уявлення і спрямовані на усунення дезадаптації, гармонізують роботу головного мозку на початку і у середині уроку.

Наведемо деякі приклади кінезеологічних вправ.

Поставивши лікті на парту, обертати кисті рук в різних напрямках.

Випрямляючи долоні, вказівним пальцем однієї руки натискувати на першу фалангу пальців другої руки, піднімаючи та опускаючи їх. Під час виконання вправи використовується “Французька пісенька пальців”:

Зголоднів великий палець: “От якби дістати смалець!”

Вказівний за ним зітхає: “Смалець – що? Крупи немає!”

А середній мовить тихо : “Що крупа? Без хліба – лихо!”

Підмізинний ледь не плаче: “Отаке життя ледаче”.

А мізинець: “ - Годі, братці, за роботу треба братись”

Пальчикова зарядка. Доброго ранку!

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, у небі пташки!

Доброго ранку, маленькі дубки!

Я вас вітаю, люблю, пізнаю,

Бо живемо ми в одному краю.

Пальцями правої руки по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки, поплескуючи одне одного кінчиками.

На уроках малювання та праці ми розвиваємо дрібну моторику за допомогою таких видів роботи: малювання пальцями, мозаїчні аплікації, робота з крупою, пінопластом, пластиліном, складання пазлів, конструювання з дрібних деталей тощо. Включаємо в продуктивну діяльність моделювання якостей об’єкта в іншому матеріалі. Це – малювання, робота з пластиліном, аплікації, робота з конструктором.

При застосуванні різноманітних завдань конструкторського та образотворчого характеру, дидактичних ігор використовуємо різного роду схеми, моделі, креслення, орієнтуючи дітей на загальні засоби дій, а не тільки на отримання конкретного результату. В процесі таких завдань розвивається в дітей вміння використовувати знаково-символічні засоби для вирішення пізнавальних завдань. Наприклад: вивчається порівняння предметів. Дітям важко порівнювати предмети за ознаками їх схожості. Ось чому застосовується прийом - уведення третього предмета з різко відмінними ознаками.

Створення проблемних навчальних ситуацій, використання дидактичних ігор-загадок, стимулювання самостійної активності дитини, використання сюжетно-рольових ігор допомагають розширити сфери позаситуативно-пізнавального спілкування дитини.

У практиці роботи використовуємо ігри, що сприяють розвитку і корекції наочно-діючого мислення.

Гра « Знайди зайве слово»

Чому твій вибір пав на це слово? Поясни свої міркування.

Щука, карась, окунь, рак, сом.

Ромашка, волошка, лілія, квасоля, фіалка.

Сашко, Оленка, Іванко, Петров, Оля.

Гілка, яблуко, квітка, пташка, груша.

Заєць, олень, кабан, вовк ,вівця.

Вухо, обличчя, ніс, рот, око.

Лялька, скакалка, дзиґа, пісок ,м’яч.

Курка, півень, орел, гусак, індик.

Річка, озеро, міст, море, ставок.

Стіл, килим, крісло, ліжко, стілець.

Гра «Назви відмінність»

Чим предмети першого стовпчика відрізняються від предметів другого стовпчика? Знайди якомога більше відмінностей.

Шафа Телевізор

Книга Собака

Дзвінок Олівець

Літак Птах

Магнітофон Стіл

Гра «Пошук загального».

Знайди загальні ознаки наведених предметів (дивись вище).

Гра «Назви якомога більше слів,що означають те, що може:»

ЛЕТІТИ, ЙТИ , ПИСАТИ .

Гра « Групування слів»

Скільки груп ти зможеш скласти зі слів, поясни чому ти об’єднав ці слова?

(за функціональним, категоріальним, ситуативним узгодженням)

Стріла, бджола, крокодил ,щука, яхта, горобець, жук,метелик.

Акваріум, стіл, ріка, чайник, плита, стілець, озеро, ніж, ложка.

Гра «Знайди відповідь, продовж речення»

У чобота завжди є ... ремінь, шнурок, пряжка, підошва.

У теплих краях живуть … ведмідь , вовк, олень, верблюд, пінгвін.

Рік має ... 24 місяці, 3 місяці, 12 місяців, 4 місяці.

Місяці осені ... липень, лютий, березень, листопад, січень.

У нашій країні не живе ... соловей, страус, лелека, синиця, шпак.

Батько старший за свого сина ... завжди, часто, ніколи, рідко, інколи.

Час доби ... рік, місяць, тиждень, день, середа.

У дерева завжди є ... листя, квіти, плоди, коріння.

Пора року ... серпень, осінь, ранок, субота, канікули.

Пасажирський транспорт ... комбайн, самоскид, автобус, трактор.

Певну увагу приділяємо на уроці і розвитку уваги та слухового сприймання. Використовуємо методику «Графічних диктантів», розвивальні вправи.

Вправа « Намисто»

Завдання: намалювати намисто за інструкцією педагога.

  • Намалюй чотири намистинки, з них: 2 жовтого кольору, 2 червоного кольору.

  • Намалюй три намистинки. Всі різного кольору.

  • Намалюй п’ять намистинок, з них: 3 великі зеленого кольору, 2 маленькі синього кольору.

Намалюй шість намистинок, з них: 1 зеленого кольору трикутної форми, п’ять коричневого кольору овальної форми.

Використання елементів корекційно - розвивального навчання, забезпечує не лише розвиток особистості учня, а й надає реальну можливість для самостійного розвитку в майбутньому. Ефективність корекційно-розвивального впливу на учнів досягається створенням оптимальних педагогічних умов, що дозволяє кожній дитині відчути смак ситуації успіху у складній для неї навчальній діяльності, повірити в свої сили та адаптуватися у соціумі в подальшому житті.

Ми пропонуємо цілеспрямовано використовувати корекційно-розвивальні вправи на різних етапах уроку, що допоможе вирішити проблеми формування цілісної психологічної основи навчання, дасть поштовх до формування позитивних особистісних характеристик дітей через цілеспрямовану корекцію та розвиток.

Організація навчально-виховного процесу з використанням корекційно-розвивальних вправ створює умови для реалізації особистісного потенціалу кожної дитини і базується на впровадженні сучасних педагогічних технологій.

Література

  1. Айзенк, Ганс, Еванс, Деррін. Як перевірити здібності Вашої дитини. - К.: Школа, 2001. – 190 с.

  2. Бутрім В.Л. Граматична веселочка. – Харків: Основа, 2009. – 124 с.

  3. Выготский Л.С. Развитие высших психических функций. - Соч. - т.3, М.: Просвещение, 1983. – 395 с.

  4. Карпенко З.С. Психотехніка у вихованні дитини.-К.: Школа, 1996. – 44с.

  5. Нижегородцева Н.В. Психолого-педагогическая готовность ребенка к школе. - М.: Владос, 2001. – 265 с.

  6. Овчарова Р.В. Технологии практического психолога в образования.- М.: Твореский центр, 2001. – 268 с.

  7. Особенности психического развития детей / Под ред.. Д.Б.Эльконина, А.Л.Венгера. - М.: Просвещение , 1988. – 316 с.

  8. Пономарьова К.І. Особливості розвитку мовлення учнів у початковій школі. – К.: Генеза, 2010. – 143 с.

  9. Рогов Е.И. Настольная книга школьного психолога в образовании. - М.: Владос, 1995. – 226с.

  10. Сазоненко Г.С. Педагогіка успіху. - К.: Гнозис , 2004.- 684 с.

  11. Хофман Ф. Мудрость воспитания.- М.: Просвещение, 1979.-285 с.

Гришаєва Ольга Миколаївна

вчитель початкових класів

Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4

Херсонської міської ради

Гришаєва Ольга Миколаївна

Схожі:

Інтерактивні технології та комп'ютер в початковій школі
Початкові класи це особливі учні. Перед учителем кожен день стоїть завдання, як змусити учнів слухати на уроці, за допомогою яких...
Державна підсумкова атестація в початковій школі у 2012 році. ДПА 4 клас
У 2011/2012 навчальному році у початковій школі державній підсумковій атестації підлягають результати навчальної діяльності учнів...
РОЗВИТОК ДУХОВНО–ТВОРЧОЇ
Му пріоритетним завданням навчання в початковій школі на сучасному етапі повинно бути не лише сформувати в учнів певну суму знань,...
АДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ДО НАВЧАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
В статті розглянуто особливості адаптації дітей з особливими потребами до навчання в початковій школі
На уроках української мови
У процесі вивчення української мови в початковій школі здійснюється початкова мовна освіта молодших школярів, їх розумовий і мовленнєвий...
Організація   групової форми   роботи   на   уроці   іноземної мови
Одна  з найважливіших задач, що стоять перед вчителем англійської  мови у сучасній школі - навчання іншомовного спілкування та забезпечення максимальної...
Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу...

Розвиток правової культури учнів процес довготривалий і нелегкий,...
Долучати до проведення заходів з морально-етичного та правового виховання можна учнів середньої школи, бо саме це дає можливість...
ГУМАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
В.І. Хрипун, старший викладач кафедри освітнього менеджменту і педагогічних інновацій ЧОІПОПП
Спортивне свято в початковій школі
Спортивний зал оформлений спортивними гаслами, девізами класів, стіннівками кожного класу, які оцінюються суддями
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка