|
Скачати 63.75 Kb.
|
Тема. Хата моя, біла хата. Мета. Ознайомити з традиційною українською оселею, якою вона була у давнину, її оздобленням, обов’язковими компонентами; прищеплювати любов до рідного краю, села, батьківської хати. На основі віршів видатних українських поетів вчити дітей любити рідну хату її обереги. Розвивати образну уяву, уміння виділяти головне, оцінювати моральні якості; розширювати світогляд дітей. Виховувати бережливе і шанобливе ставлення до традицій українського народу, зібраних попередніми поколіннями. Обладнання. Клас святково прибраний вишиванками, рушниками, предметами домашнього вжитку. На дошці – тема уроку, малюнки дітей, ілюстрації української хати та її інтер»єру. Хід уроку І. Організація класу Привітання - Добрий ранок, мамо, Добрий ранок, тату, Добрий ранок, вишня і біленька хата. Добрий ранок, гаю, пісне солов’їна Добрий ранок, земле, рідна Україна Ранкова зустріч Ми всі хороші друзі Нам весело в гурті Ми всі маленькі діти Прекрасні, «золоті» ІІ. Повідомлення теми уроку. Очікування.
-Так, ми живемо в Україні – тут коріння українського народу. А знати свій народ – це означає знати мамину пісню, що вчить добра і ласки;гарно ставитись до українських звичаїв, пам»ятати батьківську хату. Щоб більше дізнатись про традиції і символи українського народу ми відвідали шкільний музей «Берегиня».
ІІІ.Робота над темою уроку. 1.Розповідь вчителя. Рідна хата – наша берегиня. Вона зігріта теплом материнської любові, осяяна мудрим усміхом батька. Біла хата…Біла барва в Україні – це символ чистоти, морального здоров»я та душевної краси.Тому стіни рідної оселі білили білим кольором. Гарна біленька хата у вишневому садку, мов дівчина у вінку. На зеленому горбочку У вишневому садочку, Притулилася хатинка, Мов малесенька дитинка. І до білої хатинки, Немов мати до дитинки, Вийшло сонце, засвітило І хатинку звеселило. (Л.Українка) У давнину всі люди самі будували собі хату. Вона чепурненькою, такою як ви бачите на ілюстраціях. Біля хати завжди був квітник і садочок. У ньму вишні, черешні, яблуні і груші, кущі порічок, чорної смородини, агрусу малини. Під вікнами росли і пишний бузок, і духмяний жасмин, височіли малтьви, поверталися за сонечком соняхи. На город розкошували гарбузи, дині, кавуни, картопля, квасоля, зелена цибуля і огірочки, червоніли помідори. Я люблю свою хату , І подвір»я, й садок, Де і сонця багато , І в жару холодок. Тихо й затишно.Квіти Коло хати цвітуть, І невтомно все літо Бджоли в цвіті гудуть. Все для мене тут рідне: Стіни – білі,як сніг, І віконце привітне, І дубовий поріг. І ряденця строкаті, Й рушники на стіні,- Навіть дим в нашій хаті Рідно пахне мені. (І.Гнатюк) - Які квіти ростуть біля вашої хати?
2. Огляд малюнків. - Свою любов до рідної хати ви передали в малюнках, з яких ми створили виставку « Намалюю маму, намалюю тата, намалюю вишню і біленьку хату». Ми бачимо на цих роботах сучасні хати, в яких живете ви з мамою і татом, які також подібні до традиційних українських хат. Намалюю маму, намалюю тата. Далі наш садочок, а в садочку хата. Біля хати квіти: мальви та жоржини Й, ніби сонце сходить, соняшник за тином (І.Складний) 3.Розповідь учителя. Частіше українська хата складалась із трьох частин. Бо мала іще сіни.Сіни – це вхідна кімната.У коморі зберігалися продукти та господарські речі.Основна частина хати – світла, велика і чиста – світлиця. Попід стінами - лавки.Була в хаті і скриня – різьблена і розписана квітами. В ній зберігався святковий одяг, рушники та різні коштовні речі: коралі, намисто, різнокольорові стрічки, віночки,хустки,монети й гроші. Напрти печі - парадний кут. Це місце для образів.Прикрашали образи і вікна вишиті рушники. Стіл стояв біля покутя. На столі - хліб і сіль. Ознакою охайності і працьовитості кожної господині є прибрана хата, а в ній – вишиті рушники. Рушник Рушникове обличчя веселе Обпліта коровай на столі, Закликає гостей до оселі, Випромінює щедрість землі Рушничок на стіні – давній звичай, Ним шлюбують дітей матері. Він додому із далечі кличе, Де в калині живуть солов»ї. Він простелений тим, в кого серце Не черствіє, й дарує тепло. Хай цей символ сусідиться вічно, В нашій хаті на мир і добро. 4.Мамина колискова пісня звучить в кожній хаті де є маленькі діти. Лагідний материн наспів засіває дитячу душу любов»ю до людей, до природи, до усього живого. Під звуки неньчиної пісні виростали поети і композитори, філософи та мудреці, хлібороби і захисники рідної землі, просто люди. Якби немамина пісня, яким убогим було б наше життя. Ай – ну, люлі-люлі, люлі, налетіли з пля гулі, Та й посідали на воротях У червоних та чоботях… (У виконанні матері звучить колискова пісня) 5.Фізкультхвилинка. - Щось ми всі засиділись в хаті. Ану давайте вийдемо на подвір»я, щоб відпочити і погратись. (Пісня-гра «Лисичка») 6.-Тепер, коли ми погрались, час зайти до хати і послухати біля печі дідусеву казочку. (Дідусь розповідає казочку «Зайчикова хатка») 7.Гордість кожної оселі – піч. Піч – друга мати. Вона нагодує, обсушить, обігріє. А як смачно пахне від печі стравами, сушеними яблуками, запашними пирогами. ПІЧ Люблять піч усі горнята, сковорідки та горшки. І гордиться нею хата, де по стінах рушники. Піч усіх зігріти хоче, дим у небо посилає. Котик Мурчик їй муркоче, і пекти в ній хлібчик хоче Христя, дівчинка мала. Піч з горнятками малими розмовляє про тепло. Ох, холодні були б зими, Якби печі не було. (А.М»ястківський)
на уроці трудового навчання, може вона стане чарівною і подарує нам диво. (Діти прикрашають аплікацією піч.) 8. Виконання пісні «Наша піч» Наша піч розцвітає, Наче квітка в зелен-гаю \3р. Гарна, як та вишиванка, Наша піч, наша квітчанка \3р. Вона в хаті, як матуся, Біля неї всі горнуться \3. ІV.Підсумок уроку. Ми вам пісеньки співали І вірші також читали, А тепер усім до чаю Стіл святковий накриваєм. Ось бабуся на поріг – Нам несе смачний пиріг. |
Конкурс «Хата моя, рідна хата» Ми зібралися з вами на свято родини. Родина, сім'я – найдорожче для кожного. Людина робить свої найперші кроки, звідси вона виходить... |
Марійка Підгірянка «Розмова про сонце» Тема уроку. «Рідна домівка, рідна сім’я – тут виростає доля моя». Іван Гнатюк «Наша хата» |
Український рушник – символ праці і краси «Хата без рушників – родина без дітей», «Рушник на кілочку – хата у віночку», «Не лінуйся, дівчинко, вишивати – буде чим гостей шанувати».... |
Ш ОВКОВИМ ПРОМІННЯМ МЕЛОДІЙ ДО ПОЛЯ ПРИВ’ЯЗАНИЙ Я… Поет, прозаїк, публіцист. Автор поетичних збірок "Добридень, люди", "Білий світ","Троїсті музики","Блакитне дерево Дніпра","Груша... |
Викликати в учнів інтерес до історичного минулого; пробуджувати пізнавальні... Обладнання: різні стародавні і сучасні рушники; на стіні плакат: «Хата без рушників – родина без дітей»; запис на диску «Пісні про... |
Бесіда «Архітектура як будівельне мистецтво». Українська хата Мета:... «Архітектура», за його командою учні виходять до дошки і складають відповідне слово |
Тема: Костянтина Малицька «Чом, чом земле моя ». Розповідь про письменницю Обладнання: портрет письменниці, малюнки із зображенням природи, фонозапис пісні «Чом, чом, земле моя» |
Матусю,ти жiночка єдина, Чому немає сльоз в моїх очах? Коли в душi лише ганьба. Батьківщина моя, Життя i серце, це таємно, Ти родина моя |
Урок №49 Тема. Костянтина Малицька. Розповідь про письменницю. «Чом, чом, земле моя…» «Чом, чом, земле моя…». Вірш-пісня, що стала народною. Відтворення художнім словом почуття любові до рідної землі. Причини популярності... |
Зміни приголосних при творенні слів Це моя історія, це моя країна”, лінгвоестафета, самостійна робота «Я – сам, я – сама», «Правильно-неправильно», «Кодування», складання... |