Урок позакласного читання


Скачати 72.57 Kb.
Назва Урок позакласного читання
Дата 18.12.2013
Розмір 72.57 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
Урок позакласного читання

«Морозенко» Панаса Мирного. Сприймання явищ природи через казкові образи.
Мета:

  • учні мають з’ясувати важливу роль казкових образів, змальованих письменником живими істотами, через які Пилипко сприймав явища природи;

  • розвивати спостережливість, уміння уявляти образи в художніх творах;

  • виховувати доброту, милосердя, уміння співпереживати, повагу до слова, до історії свого народу.


Обладнання: портрети П.Мирного, ілюстрації, картки, підручники, аудіо запис.

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Т.Г.Шевченко
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчання школярів


  1. Слово вчителя


Сьогодні свято. А хто знає яке? Так, сьогодні католицьке Різдво. А з чим асоціюється Різдво? (з подарунками, зі снігом, із казкою). Так, дійсно з казкою, тому що ми всі очікуємо чогось особливого і надзвичайного. І я вам пропоную побувати в казці.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку


  1. Слово вчителя


Але щоб потрапити в чарівний світ казки, ви, діти, повинні розшифрувати тему сьогоднішнього уроку.


20

1

18

1

22




17

11

21

18

11

14

17

19

21

19

10

7

18

15

19

( Для того, щоб розгадати тему уроку, вам треба пригадати алфавіт, кожна цифра означає літеру).

І так, відкрили зошити, записали тему уроку. А хто мені може сказати, а що саме ми повинні робити на уроці?

Правильно, ми з вами будемо подорожувати світом казки, з’ясуємо яку роль відіграють казкові образи, будемо спостерігати, уявляти, співчувати і, нарешті, кожна казка повинна мати гарний кінець.
Звучить аудіо запис.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
А що ви знаєте про Панаса Мирного?......

Одним з найвидатніших українських демократичних письменників був Панас Мирний (Панас Якович Рудченко). Він добре знав життя трудящих царської Росії. І хоча на той час кріпацтво було скасоване, звичайні люди продовжували бідувати, а багатії, як і раніше, визискували нещасних людей. Ось про таке тяжке горе й писав Панас Мирний у своїх творах. А ще Панас Мирний любив зображувати казкові уявлення про явища природи. Свої образи він черпав з УНТ, і саме життя давало йому інформацію про те, як живуть люди. Саме про це йдеться в оповіданні Панаса Мирного «Морозенко».

Ми всі знайомі зі змістом оповідання П.Мирного «Морозенко». Ви всі його читали.

  • А яка ж тема цього твору? (відображення життя бідної селянської родини зокрема доля вбогого хлопчика Пилипка).

Давайте на деякий час потрапимо в ті часи.
Бесіда – гра (ялинка з запитаннями на сніжинках), робота над текстом.


  1. Як жилося Катрі з Пилипком?




  1. Про що Катря думала вночі під Новий рік?



  1. Чому Пилипко, незважаючи на холодну зимову ніч, вирішив піти посипати?




  1. Як ставився Пилипко до переживань матері?



  1. Як ви вважаєте, чого не врахував Пилипко, збираючись до хрещеного батька?




  1. Яким ввижався Пилипкові зимовий ліс? (знайти в тексті)



  1. Що в оповіданні фантастичне, а що – реальне?




  1. Яким уявлявся Морозенко Пилипкові? (знайти в тексті)



  1. Чим нагадують людей Віхола, ліс – страшидло, Морозенко, дівчата – сніжинки, хлопчики – іній

  1. Робота в зошитах


Головний герой

  1. Знайдіть в тексті портрет Пилипка.




  1. А тепер пограємо в гру «Визнач рису характеру». Ви повинні визначити рису характеру героя за уривками із твору.( Учні по черзі читають уривки з тексту, а один учень біля дошки вибирає рису характеру).



  • А) Пилипку! Синочку мій! Що ми будемо завтра їсти!- скрикнула вона, й гарячою течією гірких сліз полилися ті кип’ятки з очей додолу…

Пилипко підскочив до матері, припав до її обличчя й тихо промовив:

  • Цить , мамо, цить! Завтра, мамочко, Новий год… Я завтра піду до хрещеного батька посипати… Дасть мені батько сороківку грошей, а дядина велику паляницю, ще й ковбасу на придачу… от і буде нам що їсти! А на гроші топлива купимо…багато-багато, щоб на всю зиму стало! (повага до матері, не примхливий, хоче допомогти).


Б)Вона не помилилася. Пилипко, вмовляючи матір, тільки заспокоював її. В його малій головоньці гвіздком стриміла думка : от хоч би що, а піти посипати!.. (впертий, незважаючи ні на що, намагається домогтися своєї мети).
В) У той самий час злегенька скрипнули сінешні двері в Катриній хаті й замовкли. Трохи згодом рипнули й подвірні, випускаючи Пилипка надвір. Загорнений у довгу материну свитку, закутаний її чорним платком, у шкарбунах на босу ногу, з рукавичкою в руках, він, мов заєць, вискочив із сіней та й полинув прямо з села на ліс.. Серце його, як у невеличкої пташки, стукало-билось, дух затинався в грудях; а малі ноженята байдуже про непомірні чоботи, своє робили: він ними швидко чикрижив все вперед та вперед (неслухняний).
Г) Ось він добіг вже до лісу. Не сніговою горою тепер він здававсь Пилипкові, а темним страшидлом з чорними корявими ногами, білими лапатими руками та величезною закутаною снігом головою… (мрійливий, розвинена уява).
Висновок: усі фантастичні образи твору «Морозенко» - це явища і предмети природи, але змальовані в образах людей.


  • Як ви думаєте, а звідки черпав письменник казкові уявлення про явища природи ? (УНТ)

4.А як же в творі зображено Морозенка, зараз ми це побачимо.
Інсценівка уривку твору.


Мати і Пилипко розмовляють про Морозенка(читають за ролями на картках).

Пилипко. Мамо! А бачив хто Морозенка, який він?
Катря. Люди живуть, що він старий-старий та кремезний… Голова з гору, замість волосся вкрита снігом, а борода сплетена з довгих-предовгих віскряків, що намерзають у ясний день під стріхами.
Пилипко. І очі є в його, мамо?
Катря. Є, сину. Кажуть: очі в його з криги, білі та блискучі, от як тонкі скалочки з льоду бувають, тільки замісто чоловічків в їх холодні вогники світять.
Пилипко. А ноги він має? А руки?
Катря. Є ноги й руки. Ноги в землі, не видно, а руки – довжелезні хапала, він ними завжди махає, Холодом дихне, а руками махне – так по всьому світу снігом та холодом і стеле…
Пилипко. Нехай йому всячина, який він страшний, мамо!
Катря. Страшний, сину…Спи!

Підсумок. Автор показує природу у вигляді живих казкових образів не тільки для того, щоб виразніше її уявити, передати красу, силу, а й щоб виразно розкрити дитячу психіку – психічний стан юного семирічного хлопчика.
5.А коли відбувається дійство? Які звичаї відображено в оповіданні? (Новий рік, посівання). А може хтось знає якусь посівальну пісню?

Гра «Поєднай народні прогнози»
Навколо призахідного сонця білі кола або високі стовпи –…

Навколо сонця двоє кілець або одне тьмяне –…
Ворони сідають на сніг або на дерева головами в різні сторони –…


завтра вітру не буде.
кілька днів будуть морози.
на мороз.

6. Як закінчується оповідання? Так, сумно .
Ви повинні написати твір-мініатюру. Змінити кінець оповідання так, щоб кінець був щасливим, радісним (читають твори).
ІУ. Підсумок уроку
1.Чи можна Панаса Мирного назвати знавцем дитячої психіки й майстром у змалюванні казкових образів?

Я думаю…

Тому що…

Наприклад…Отже…
Якщо ви були спостережливі і звернули увагу на словникові слова, то ви можете розгадати кросворд.

По горизонталі:


  1. Як називається оповідання, де головний герой Пилипко?


По вертикалі:


  1. Хто написав оповідання «Морозенко»?




  1. Пітьма, темрява, морок, імла.



  1. Яке свято святкують 25 грудня або 7 січня?




  1. Хто наткав полотна,аж від лісу до вікна?

І сміється, задається:

  • Ось така ширина.




  1. Впаде з неба – не розіб’ється, впаде у воду – розпливеться.




  1. Усне оповідання що розповідає про вигадані чи фантастичні події, які сприймаються як реальні.



  1. Хуртовина, заметіль, метелиця, сніговійниця.


У. Мотивація оцінок (кольорові кульки).
Домашнє завдання
І р. – поетична хвилинка –вірші про зиму;
ІІ р. – кросворд
ІІІ р. – написати твір-мініатюру на тему: «Щоб я попросив у Діда Мороза, якби я був(ла) на місці Пилипка?»

Схожі:

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА»
Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням...
Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко,...
Тема. Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко, О.Ільченка. «Життя видатних дітей»
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета
Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
Урок позакласного читання в 11 класі
Мета: розкрити красу високого почуття через зразки світової поезії про кохання
Урок позакласного читання
Мета: вчити учнів аналізувати художній твір, давати характеристику персонажам, порівнювати різні твори
Українське читання. 3 клас
Мета. Учити дітей самостійно добирати тексти для позакласного читання на задану тему, розвивати усне мовлення, удосконалювати техніку...
Урок позакласного читання казки «Потерчата»
Обладнання: Медіапроектор, презентація Power Point, малюнки та поробки учнів, текст твору, демонстраційні картки
Урок позакласного читання з елементами інтерактивного навчання
...
Урок позакласного читання з української літератури 11 клас за творчістю...
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом лауреата Шевченківської премії Тараса Мельничука,розкрити багатогранність діяльності;...
Байка. Особливості в українській і світовій літературі. Сміючись,...
Мета: дати уявлення учням про байку, ознайомити з історією, особливостями структури
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка