Хочу поділитися з колегами, які працюють у 10 класі за програмою профільного навчання (українська філологія), зразками схем-конспектів з вивчення творчості


Скачати 72.78 Kb.
НазваХочу поділитися з колегами, які працюють у 10 класі за програмою профільного навчання (українська філологія), зразками схем-конспектів з вивчення творчості
Дата15.12.2013
Розмір72.78 Kb.
ТипКонспект
bibl.com.ua > Туризм > Конспект
Хочу поділитися з колегами, які працюють у 10 класі за програмою профільного навчання (українська філологія), зразками схем-конспектів з вивчення творчості письменників кінця ХІХ – початку ХХ ст.. Ці схеми допоможуть учителеві у підготовці до уроку, а також можуть бути окремим видом підсумкової самостійної роботи учнів (учителеві варто подати тільки один зразок). За цими зразками можна створити подібні схеми й до творів інших письменників.

Сподіваюся, що мої розробки стануть у пригоді вчителям-філологам.

Автор. І. С. Нечуй-Левицький (1838 – 1918) – український письменник.

Твір. Соціально-побутова повість «Кайдашева сім’я» (1878).

Прототипи. Сім’я Мазурів із села Семигори.

Головні герої. Омелько Кайдаш, його дружина Маруся, Карпо, Лаврін, Мотря, Мелашка.

Проблематика твору: проблема батьків і дітей; проблема виховання; кохання та сімейне щастя; віра в Бога та дотримання заповідей Божих; народна мораль та авторитет у громаді; проблема багатства.

Висновок. Нечуй-Левицький піднімає завісу над життям сім’ї, де піклування одне про одного сприймається як щось надзвичайне, а душевна черствість, грубість – як нормальне явище. Автор показав читачам, якими не треба бути.

Автор. Панас Мирний (Панас Якович Рудченко, 1849 – 1920) – український письменник.

Твір. Соціально-психологічний роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (1872 – 1875).

Джерела твору. Розповідь візника про полтавського розбійника Василя Гнидку, нарис Панаса Мирного «Подорож із Полтави до Гадяча».

Головні герої. Чіпка Варениченко, Грицько Чупруненко, Мотря Жуківна, Максим Ґудзь, Іван Вареник, Галя, пани Польські.

Образи другого плану. Лушня, Матня, Пацюк, Христя, Чижик, Порох, Явдоха.

Проблеми, порушені в романі: проблема народної моралі; проблема батьків і дітей; проблема землі й добробуту; проблема кріпаччини, жінки в родині; проблема «пропащої сили», солдатчини; проблема продажності й хабарництва серед чиновників; проблема кохання й сімейного щастя, проблема гріха й спокути.

Висновок. У романі йдеться про нищення історичної пам’яті, про важке ярмо на шиї українського народу, про несправедливість і жорстокість суспільства, яке нехтує всіма нормами моралі. Криваві злочини заплямовують людину навіки, перекреслюють найблагородніші пориви. А невміння знайти справжні шляхи боротьби проти кривдників породжують «пропащу силу».

Автор. І. Я. Франко (1856 – 1916) – український письменник, літературознавець.

Твір. Соціально-психологічна драма «Украдене щастя» (1893).

Джерело твору. «Пісня про шандаря».

Головні герої. Микола Задорожний, його дружина Анна, Михайло Гурман.

Проблеми: проблема нехтування законів народної моралі; проблема одруження з примусу, подружньої зради; проблема негативного впливу на людину служби в цісарській армії; проблема кохання та сімейного щастя; проблема підступності та обману.

Висновок. Микола, Анна та Михайло стали жертвами боротьби за землю і в їх долі, в їх почуття вплетені важкі суспільні умови того часу. Щастя викрадено в усіх трьох героїв драми. Отже, «Украдене щастя» - яскраве звинувачення тодішньому несправедливому суспільному ладові, який душив простих людей і позбавляв їх права на щастя.

Автор. І. Я. Франко (1856 – 1916) – український письменник, літературознавець.

Твір. Соціально-психологічна повість «Перехресні стежки».

Головні герої: адвокат Євгеній Рафалович, Реґіна, Вагман, Італьський, маршалок Брикальський, граф Кшивотульський, Шварц, Шнадельський, отець Зварич, Баран.

Символи. Селянин, що заблукав у лісі і не може потрапити до свого села; діамантова іскра у спогадах Регіни, що блищала яскравим променем на вершечку високої гори; золота монетка, яку кидають у Азії до джерела, щоб угамувати спрагу мандрівникові.

Проблеми, порушені у творі: служіння інтелігенції національним інтересам суспільства; обмеженість, відсталість західноукраїнського селянства кінця ХІХ ст.; моральна деградація представників влади; проблема обов’язку та відповідальності; проблема вибору між особистим щастям і громадянським обов’язком; проблема «украденого щастя».

Висновок. Рафаловича хвилюють не тільки соціальні, а й національні проблеми Галичини кінця ХІХ ст., йому доводиться долати безліч перешкод на шляху до поставлених цілей. Якщо до протидії з боку влади Євгеній готував себе заздалегідь, то він ніяк не чекав, що «перехресні стежки» життя зведуть його з Реґіною. Але кохання приходить до трагічного фіналу, боротьба ж має обнадійливу перспективу.


Автор. Леся Українка (Лариса Петрівна Косач-Квітка, 1871 – 1913) -українська письменниця.

Твір. Драма-феєрія «Лісова пісня» (1911).

Головні герої. Світ людей: Лукаш, дядько Лев, мати Лукашева, Килина, хлопчик. Світ лісових мешканців: Мавка, Перелесник, Водяник, Лісовик, Той, що греблі рве, Той, що в скалі сидить, Русалка Польова, Русалка Водяна, Злидні.

Символи. Мавка – символ ідеальної, гармонійної людини, яка погоджує свої потреби із законами природи і здатна на самопожертву заради інших. Символічний епізод перетворення Лукаша на вовкулаку увиразнює народні погляди на людину – хто зрікся духовного життя, той перестав бути людиною.

Проблематика твору: проблема нерозділеного, зруйнованого кохання; проблема людини і природи (для одних вона – джерело прекрасного, для інших – засіб збагачення); проблема бездуховності, сімейного щастя і любові; проблема впливу суспільних обставин на стосунки між людьми.

Висновок. У драмі-феєрії показано два протилежні світи. Перший вільний,

незалежний, до якого тягнеться і людина, і природа, а другий – рабський, хижацький, заздрісний, для якого не існує традицій, звичаїв. «Лісова пісня» стверджує, що щасливою може бути лиш та людина, яка живе за законами совісті та у найважчих умовах намагається своїм життям дорівнятися до себе.

Автор. Леся Українка (1871 – 1913) – українська письменниця.

Твір. Драматична поема «Бояриня» (1910).

Історична основа. Доба Руїни (друга половина ХVII століття).

Головні герої. Оксана, Степан, Олекса Перебійний, його дружина та син, Яхненко, Ганнуся, мати Степана, козак-гість.

Проблеми твору вірність Батьківщині; самовідданість у боротьбі за волю народу; осуд зради Вітчизни, як найтяжчого злочину; проблема людської гідності й честі; проблема відповідальності за долю Батьківщини.

Висновок. Леся Українка розкрила трагедію рідного краю через призму особистого життя Оксани і Степана. Приїхавши в Москву, українка зрозуміла, що становище її чоловіка рабське, що царя і його слуг тут усі бояться і скоряються звичаям, які принижують людську гідність. Горда, волелюбна українка страждала від того, що чоловік багато в чому не розумів і не підтримував її. Помираючи Оксана, як і Леся Українка, вірить, що Україна колись-таки доб’ється волі.

Автор. Михайло Коцюбинський (1864 – 1913) – український письменник.

Твір. Повість «Тіні забутих предків» (1911).

Джерела твору: гуцульські звичаї та обряди, легенди, повір’я, фольклорно-етнографічні збірники В.Гнатюка, І.Франка.

Головні герої: Іван Палійчук, Марічка, Палагна, мольфар Юра.

Проблематика твору: сенс життя і ставлення до смерті;гармонія людини й природи; людська мораль; соціальне буття народу; вічна боротьба добра і зла.

Висновок. У творі зображене ідеальне кохання, яке, проходячи через життєві випробування, не втрачає своєї сили, не нищиться, не зникає, а навпаки, загартовується, стає міцнішим, щоб поєднатися в смерті. Повість «Тіні забутих предків» висвітлює майже всі питання, що завжди турбували і будуть турбувати людей. І це свідчить про велику майстерність автора та непересічне значення його твору в історії літе-ратури.

Автор. Ольга Кобилянська (1863 – 1942) - українська письменниця.

Твір. Соціально-психологічна повість «Земля» (1901).

Джерело твору: трагедія братовбивства, що сталася 1894 року в с. Димка поблизу Чернівців.

Прототипи: сім’я Жижіянів, яких письменниця знала особисто.

Головні герої: Івоніка Федорчук, його дружина Марійка, їхні сини Михайло та Сава, Анна, Рахіра.

Проблематика твору: злочин і кара; кровний переступ та його наслідки; сліпа батьківська любов у вихованні дітей; людина й земля, гріховне кохання, рекрутчина як соціальне зло.

Символи. Обірвана струна в скрипці – символ нещасливої долі, обірваного життя; земля – символ сили, що по-різному впливає на людей (пробуджує благородні чи звірячі інстинкти), сірі пейзажі – символ безрадісного селянського життя.

Висновок. Причиною загибелі Михайла стала земля. Івоніка втратив віру в те, що він є господарем землі. Він відчув її владу над собою, відчув себе її рабом. Тому і підтримав Анну і Петра, які вирішили вчити свого малого сина, щоб відірвати його від землі.. Повість Ольги Кобилянської "Земля" - це глибока, страшна, переконлива розповідь про трагедію, яка може трапитися, коли матеріальне переважає над духовним, коли збагачення стає для людини важливішим за життя близьких.
Автор. Ольга Кобилянська (1863 – 1942) - українська письменниця.

Твір. Повість «Людина» (1894).

Прототип Олени Ляуфлер – Ольга Кобилянська.

Головні герої. Олена Ляуфлер, її батько, мати, брат, сестра, Стефан Лієвич, лісник Фельс, учителька Маргарета, доктор юриспруденції, стара Катря.

Проблематика повісті: рівноправність жінки й чоловіка в суспільстві; відстоювання людської гідності, вільного життєвого вибору; кохання та духовної спорідненості; батьків і дітей; невідповідності між життєвим ідеалом і дійсністю.

Висновок. «Людина» О. Кобилянської - твір про нову жінку, горду, сильну духом, яка не схилила голови перед життєвими незгодами, соціальним злом. Складна внутрішня боротьба розриває душу Олени Ляуфлер, коли вона погоджується вийти заміж за лісника, щоб урятувати родину від бідувань. Але дівчина й переможена зостається сильнішою за своїх переможців, лишається Людиною.
Авторська довідка

  1. Схеми-конспекти до вивчення творчості письменників (зразки).

  2. вул.. Вишнева 2/5,

cмт Ладан,

Прилуцький р-н,

Чернігівська обл..

17583

Тел. ( 046) – 377 – 89 – 18

  1. Маринченко Леся Григорівна.

  2. Учитель української мови та літератури, І кваліфікаційна категорія.

  3. Ладанська гімназія.

  4. Учитель.







Схожі:

Методика вивчення дієслова в 6-му класі школи з російською мовою навчання. Виконав
За програмою, дієслово вивчається в 6-му класі. На вивчення цілої теми «Дієслово» відводиться 20 навчальних годин. В рамках цієї...
Використання опорних схем на уроках біології
В наш час є багато форм і методів викладання курсу біологія в школі. Одним з ефективних методів є використання методики опорних схем...
Навчальна програма для 10-11 класів інформаційно-технологічного профілю 2015
Вона є продовженням програми вивчення інформатики у 9-му класі, базується на знаннях учнів, отриманих при вивченні інформатики у...
Конспект уроку з української мови для 10-го класу ( профіль українська філологія )
Запропонований урок з використанням ІКТ сприяє стійкій мотивації учнів до навчання, робить процес набуття знань інтенсивним
Лекція Тема: Професійне самовизначення учнів у процесі профільного (професійного навчання)
Система профорієнтаційної роботи в загальноосвітній школі в умовах профільного навчання
Лекція Тема: Професійне самовизначення учнів у процесі профільного (професійного навчання)
Система профорієнтаційної роботи в загальноосвітній школі в умовах профільного навчання
Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»
На вивчення розділу «Сучасна література. У колі добрих друзів» (1-2 твори за вибором) у 5 класі відводиться за Програмою 8 годин,...
“Комп’ютерні презентації” вивчається в 10 класі. На її вивчення відводиться...
Перед вивченням теми необхідно дати учням перелік питань, які вони повинні знати з теми Комп’ютерні презентації” та розробити критерії...
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Метою профільного навчання за спеціалізацією «Основи дизайну» є забезпечення загальноосвітньої проектно-технологічної підготовки...
Шкіяь М.І., Сяєпкань З.І., Дубинчук О. С. Алгебра і початки аналізу:...
На вивчення розділу «Комбінаторика» в 11-му класі загальноосвітньої школи за програмою відводиться 8 годин
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка