Проблеми виховання неможна вирішити без розуміння психічного світу підростаючої людини. Це стосується багаточисленних проблем виховання


Скачати 106.75 Kb.
Назва Проблеми виховання неможна вирішити без розуміння психічного світу підростаючої людини. Це стосується багаточисленних проблем виховання
Дата 12.11.2013
Розмір 106.75 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Вступ

Проблеми виховання неможна вирішити без розуміння психічного світу підростаючої людини. Це стосується багаточисленних проблем виховання.

Хоча ми теж колись були дітьми, а тепер стали батьками і посвятили себе вихованню, ми не можемо з впевненістю сказати, що дійсно розуміємо їх. Що ж в дійсності представляє собою дитина? Дитина, що знаходиться під нашою опікою? Чому ми бачимо в дітях особливих людей, коли говоримо «чоловіки, жінки і діти»? Ми на них часто дивимось захопленим та зачарованим поглядом і водночас вони приводять нас до безумства, виводять із рівноваги. Чому?

Послідовники вчення Платона і романтики, які з них брали приклад, створили теорію, щоб пояснити ці почуття, які викликали в них незвичайність дітей, їхні страхи та радості. Дитина є ангелом, який зійшов із небес. Дякуючи своїй близькості з ангелами, дитина приходить в наш світ, маючи сутність знань всіх речей. Цю думку так можна виразити: колективне несвідоме дитини має в собі споконвічне знання. Однак в XX столітті в дитині стали помічати носія «дурного насіння», недугів нашої цивілізації.

В наш час за дітей скрізь переживають, вони потребують «допомоги», починаючи із дитячого профілактичного масажу та закінчуючи ігровою терапією і корекційними заняттями. З дітьми завжди «щось не так як потрібно».

На сьогодні значно зріс інтерес фахівців: педагогів, психологів, логопедів до спеціально організованих занять з використанням пісочниці. І це не випадково, адже гра з піском як процес розвитку самосвідомості дитини і її спонтанної «само терапії» відомий з давніх часів. Дійсно, взаємодіючи з піском, дитина проявляє чудеса фантазії. Чи хвиля змиє створене, або чиясь необережна нога роздавить творіння, дитина ображається не довго. Найчастіше, сама готова зруйнувати створене, щоб на колишньому місці з ще більшим ентузіазмом приступити до нового будівництва. Так один сюжет життя завершується, поступаючись місцем наступному. І так нескінченно.

Саме у пісочниці створюється додатковий акцент на тактильну чутливість, розвивається «мануальний інтелект». Тому перенесення традиційних корекційних, повчальних і розвиваючих завдань в пісочницю дає додатковий ефект. З одного боку, істотно підвищується мотивація дитини до занять. З іншого боку, інтенсивніше і гармонійно відбувається розвиток пізнавальних процесів. А якщо врахувати, що пісок має чудову властивість «заземляти» негативну психічну енергію, то в процесі роботи відбувається і гармонізація психоемоційного стану дитини. Іншими словами, використання пісочниці в педагогічній практиці дає комплексний освітньо-терапевтичний ефект.

Розуміючи важливість і значення використання пісочниці, була розроблена програму з корекції тривожності у дітей засобами пісочної терапії.

Новизною і відмітною особливістю програми є використання пісочної терапії в корекції.

Необхідність в створенні цієї програми існує, оскільки вона розглядається як багатосторонній процес, пов'язаний з розвитком у дітей.

Мета: пониження тривожності засобами пісочної терапії.

Завдання:

  • Створити у дітей інтерес до ігор і вправ з піском, перетворивши їх на цікаву гру;

  • Поєднувати ігри і вправи з піском для тренування і програвання тривожних життєвих ситуацій;

  • Розвивати пам'ять, мислення, уяву, фантазію дітей.

Напрямки роботи:

  1. Діагностично - корекційний.

  2. Профілактичний.


Принципи роботи:

  1. Принцип обліку механізмів тривожних станів.

  2. Принцип якісного і кількісного аналізу результатів обстеження.

  3. Принцип системності.

  4. Принцип комплексності.

  5. Принцип індивідуально-диференційного підходу.

Програма з корекції тривожності у дітей припускає 3 етапи:

1 етап: Знайомство з пісочною країною

Цілі:

  • пробудження інтересу до занять з піском;

  • розвиток моторики рук, тонких тактильних відчуттів;

  • знайомство з правилами поведінки в пісочниці.

2 етап: Подорож до пісочної країни

Цілі:

  • розвиток пізнавальних процесів;

  • розвиток пам'яті, мислення;

3 етап: В пісочному царстві

Цілі:

  • створення композицій на піску;

  • промовляння дій з піском;

  • розвиток захисних механізмів під час програвання тривожних ситуацій в пісочниці.

Зміст роботи:

Починати слід зі знайомства з піском, з тактильними відчуттями, що з'являються від взаємодії з піском. Паралельно з цим важливо допомагати дітям робити самомасаж піском: перетирати його між пальцями, глибоко заривати в пісок руки. Після навчання дітей маніпуляціям з піском можна переходити до предметного конструювання. Паралельно можна «писати» на піску. Дітям не страшно помилитися, це не папір, і легко можна усе виправити, якщо допустили помилку. І діти на піску пишуть із задоволенням. Можна будувати природні ландшафти: річки, озера, моря, гори, долини, по ходу пояснюючи суть цих явищ. Усі пісочні картини потрібно супроводжувати оповіданнями. При цьому діти маніпулюють деревами, тваринами, транспортом і навіть будинками. Такі заняття розвивають не лише уявлення про навколишній світ, але і просторову орієнтацію, знаходяться в пошуках свого внутрішнього ресурсу у боротьбі зі своїми проблемами чи внутрішніми конфліктами. Потім можна приступити до постановки казок на піску. Ми розповідаємо казку і рукою дитини пересуваємо фігурки у різних напрямах. Поступово дитина вчиться співвідносити мову з рухом персонажів і починає діяти самостійно.

Структура заняття:

  1. Введення в тему заняття (демонстрація пісочниці, колекції фігурок);

  2. Знайомство з правилами роботи на піску;

  3. Формулювання теми заняття, інструкції;

  4. Зміст заняття;

  5. Підсумок заняття, закінчення.

Структура занять розроблена з урахуванням вікових особливостей дітей, виходячи з цілей і завдань системи. Вона розрахована на дітей різного віку, завдання можна ускладнювати або спрощувати залежно від проблем і успіхів дітей. Заняття можна проводити як з невеликою підгрупою дітей (3-4 людини), так і індивідуально.

Для успішної реалізації поставлених завдань, програма припускає тісну взаємодію з педагогами і батьками. Така співпраця визначає творчий і пізнавальний характер процесу, розвиток мови дітей, обумовлює його результативність.

Робота з педагогами передбачає: бесіди, консультації з використанню піску на заняттях.

Робота з батьками припускає: індивідуальні консультації, інформаційні стенди.

Робота з дітьми - проводяться заняття у позаурочний час, в літній час.

Загальні стадії роботи з піском

Ігри з піском нерідко відбивають схильність дітей до циклчної повторюваності зображень хаосу, боротьби (організованих битв) і вирішення конфлікту.

Хаос. На цій стадії дитина буквально "звалює" в лоток з піском купу іграшок і предметів. Іграшки безладно перемішуються з піском. Відсутні ознаки тваринного, рослинного і людського життя. Земля суха і безплідна. Злаки і рослини знищені. Ця стадія відображає і обєктивує емоційне замішання і хаос, домінуючі в житті дитини. Іншими словами, ЭГО дитини знаходиться у владі тривожних почуттів. Ця стадія може продовжуватися від одного до декількох занять.

Боротьба. Чудовиська б'ються з чудовиськами, робот-людина знищує все на своєму шляху, лицарі невпинно б'ються на турнірах. Усе, що здатне рухатися, розстрілюється, знищується і вибухає. У таких іграх немає переможця. Через декілька тижнів битви приймають більше напружений і організований характер. З'являються перші ознаки урівноваженості. Супротивників не вбивають, а ув'язнюють. З'являється герой, який перемагає "сили темряви"

Результат. На цій стадії життя повертається в "нормальне русло". Між природою, людьми і ритмом повсякденного життя відновлюються порядок і рівновага. Тварини знаходяться в звичному місці існування. Огорожі захищають овець і корів. Міста і села перетинають рівні лінії доріг. Дерева і сільськогосподарські культури приносять урожай. Психолог усвідомлює, що проблема вирішилася і дитина згодна зайняти своє місце у зовнішньому світі. У таких випадках дитина нерідко повідомляє психолога, що вона не відчуває потреби відвідувати заняття. Психолог зазвичай підтверджує обгрунтованість дитини.

Очікуваний результат:

  • Корекція тривожності;

  • Удосконалюються навички комунікації;

  • Закріпляться уявлення про навколишній світ;

  • Учні навчаться «програвати» різноманітні життєві ситуації,які викликають тривогу, створювати композиції на піску.

Запропонована програма є варіативною, тобто при виникненні необхідності допускається коригування змісту і форм занять, часу проходження матеріалу.

Програма з корекції корекції тривожності у дітей засобами пісочної терапії може застосовуватися в загальноосвітній школі під час адаптаційного періоду в учнів 5 – х класів.

МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ


Загальні умови організації пісочної терапії.

Для корекційних ігор в пісочниці використовується наступне устаткування:

Для організації процесу пісочної терапії знадобляться: пісочниця (ящик для піску), пісок, вода, колекція мініатюрних фігурок.

Розмір. Пісочниця є дерев'яним ящиком. Традиційний його розмір в сантиметрах: 50х70х8 (де 50х70 - розмір поля, а 8 сантиметрів - глибина). Вважається, що такий розмір пісочниці відповідає об'єму поля зорового сприйняття.

Матеріал. Традиційним і переважним матеріалом є дерево.

Колір. Традиційна пісочниця поєднує колір дерева і блакитний колір. дно і борти (за винятком зовнішньої товщини дощок бортів) забарвлюються у блакитний колір. Таким чином, дно символізує воду, а борти - небо. Блакитний колір чинить на людину умиротворяючу дію. Крім того, наповнена піском, «блакитна» пісочниця являє собою мініатюрну модель людського сприйняття нашої планети.

Отже, пісочниця готова. Тепер її можна на одну третину або наполовину заповнювати чистим (промитим і просіяним піском), прожареним в духовій шафі піском.

Час від часу використовуваний пісок необхідно міняти або очищати. Очищення робиться не рідше за один раз в місяць. Пісок треба вилучити з пісочниці, просіювати, промити і прожарити.

Для організації ігор з піском вам буде потрібний великий набір мініатюрних предметів і іграшок, символізуючи світ. У класичній пісочній терапії існує класифікація предметів, використовуваних в процесі створення пісочних картин.

Це фігурки:

  • Людей по: статі, віку, культурній і національній приналежності, професії, часу життя (від первісних до сучасних людей).

  • Наземних тварин і комах (домашні, дикі, доісторичні).

  • Літаючих тварин і комах (дикі, домашні, доісторичні).

  • Мешканців водного світу (різноманітні риби, ссавці, молюски, краби).

  • Житла і будинки з меблями (палаци, замки, будівлі, меблі різних епох, культур і призначення.).

  • Домашнє начиння (посуд, предмети ужитку).

  • Дерева і інші рослини (квіти, трава, кущі, зелень і ін.).

  • Об'єкти небесного простору (сонце, місяць, зірки, веселка, хмари).

  • Транспортні засоби (наземний, водний, повітряний транспорт, цивільного і військового призначення, фантастичні транспортні засоби).

  • Об'єкти місця існування людини (огорожі, загорожі, мости, ворота, дорожні знаки).

  • Предмети, пов'язані з віруваннями людини (храми, ікони, божки, вівтарі).

  • Об'єкти ландшафту і природної активності Землі (вулкани, гори).

  • Аксесуари (намиста, маски, тканини, ґудзики, пряжки, ювелірні вироби і ін.).

  • Природні предмети (кристали, камені, шматки дерева, металу, насіння, пір'я, відполіроване водою скельця і ін.).

  • Зброя.

  • Фантастичні предмети і персонажі мультфільмів, фентезі, фігурки-перевертні.

  • Лиходії (злісні персонажі мультфільмів, міфів, казок).

Отже, усе, що зустрічається у навколишньому світі, може зайняти гідне місце в колекції. Якщо для занять бракує яких-небудь фігурок-образів, їх можна виліпити з пластиліну, глини, вирізати з паперу.

Колекція фігурок розташовується на полицях. Якщо місця на полицях недостатньо для розміщення усієї колекції, то можуть використовуватися і прозорі коробки.

Коли приходить на заняття дитина, або група дітей, та пропозиція «пограти в пісочниці» виглядає абсолютно природною.

Технічні засоби навчання:

  • Фотоапарат, магнітофон, відеокамера, музичні диски.

Умови організації занять з піском

  1. У дітей не повинно бути порізів на руках, шкірних захворювань.

  2. Вода, якою зволожується пісок, має бути теплою. З кожним заняттям температуру води можна поступово знижувати, щоб одночасно відбувалося додаткове загартування дітей.

  3. Поряд з пісочницею повинна знаходитися чиста вода і серветки.

Правила поведінки в пісочниці.

  1. Не можна навмисно викидати пісок з пісочниці.

  2. Не можна кидати пісок в інших або брати.

  3. Після гри в піску потрібно помити руки.

Схожі:

Виховання підлітків і юнаків
Виховання, з точки зору психології, можна вважати формою психічного розвитку людини. В межах цієї форми розвитку здійснюються процеси...
Виховання підлітків і юнаків
Виховання, з точки зору психології, можна вважати формою психічного розвитку людини. В межах цієї форми розвитку здійснюються процеси...
21. Психологічні особливості виховання студентів у процесі навчання
Виховувати це в значній мірі означає будувати систему взаємовідносин між людьми. Самий головний прийом виховання це прийняття людини...
ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ
Любов людини до навколишнього середовища виховується з перших років навчання в школі. Від того, як здійснюється процес екологічного...
Особливості ґендерного виховання в сучасній школі
Особистісно зорієнтоване виховання – це утвердження людини як найвищої цінності, на основі якої ґрунтуються всі інші суспільні пріоритети....
Принципи процесу виховання – їх характеристика ”. Анотація
Автор висвітлює концепцію національного виховання і її принципи. Наведені приклади практичної реалізації принципів виховання в освітньому...
Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту
Фізичне виховання та масовий спорт у сфері вищої освіти мають на меті забезпечити виховання в осіб, що навчаються (далі студенти)...
Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту
Фізичне виховання та масовий спорт у сфері вищої освіти мають на меті забезпечити виховання в осіб, що навчаються (далі студенти)...
Наскрізна навчально-виховна програма для гуртківців різного віку Суми-2012
Шлях будь-якої держави у щасливе майбутнє неможливий без якісного виховання її підростаючого покоління. Виховання – це процес соціальний....
УРОК 4 Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери
Мета: ознайомити учнів із сучасною екологічною й демографічною ситуацією у світі та в Україні; виявити основні причини й шляхи розв'язання...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка